خبرگزاری کار ایران

مخالفت کارگران کشت و صنعت خرم آباد با واگذاری این مجتمع به پیمانکاران

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۶۴۱۵

شماری از کارگران کشت و صنعت فجر صفا در خرم آباد استان لرستان از تصمیم مدیران این مجتمع برای واگذاری بخش‌های مختلف به پیمانکاران ابزار نگرانی کرده و به آن انتقاد کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کارگران مجتمع کشت وصنعت فجر صفا که در حومه جنوبی شهر خرم آباد واقع شده، در انتقاد به واگذاری مسئولیت‌شان به پیمانکاران تصریح کردند: طی چند ماه گذشته تصمیماتی مبنی بر ورود پیمانکاران به بخش‌های از این مجتمع کشاورزی از سوی مدیران گرفته شده که نگرانیم امنیت شغلی ما در معرض تهدید قرار بگیرد.

از قرار معلوم؛ واحد گلخانه این مجموعه کشاورزی بزرگ اخیر تحت مسئولیت یک شرکت پیمانکار قرار گرفته‌ است. بنابراین کارگران شاغل در آن به شرایطی که توسط پیمانکار برای کار آن‌ها تعیین شده، معترض بوده و خواستار نظارت کارفرمای اصلی و مسئولان مربوطه بر عملکرد پیمانکار هستند.

این کارگران با بیان اینکه در کشت و صنعت فجر صفا حدود ۱۵۰۰ نفر شاغل هستند که حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ کارگر آن در بخش گلخانه فعالیت دارند، افزودند: چندین سال است موضوع واگذاری بخش‌های از این مجتمع کشاورزی به پیمانکاران مطرح است که سال پیش این موضوع قوت گرفت. در نتیجه علارغم مخالفت کارگران این مجتمع درنهایت کارفرما اواخر سال گذشته، برای شروع، کارگران بخش گلخانه را تحت مسئولیت یک شرکت پیمانکاری قرار داد و عناوین شغلی آن‌ها از قرارداد مستقیم با مجتمع به پیمانکاری تغییر کرد.

کارگران با بیان اینکه موضوع پیمانکاری شدن کارگران سایر بخش‌های مجتمع نیز مطرح است و به مرور انجام خواهد شد، افزودند: چرا مدیران مجتمع به وضعیت و امنیت شغلی و سوابق کار کارگران توجه نمی‌کنند. باز شدن پای پیمانکاران مختلف در این مجتمع، وضعیت امنیت شغلی و معیشتی ما کارگران را به طور جدی آسیب‌پذیر خواهد کرد.

کارگران کشت و صنعت فجر صفا مدعی شدند: یکی از دلایل تضییع حقوق کارگران شانه خالی کردن پیمانکاران از زیر بار مسئولیت است. در سال‌های اخیر کارگران به دفعات شاهد سختی و فشار کار کارگرانی که با پیمانکاران فعالیت شغلی داشته‌اند، بوده‌اند.

کارگران کشت و صنعت فجر صفا با بیان اینکه برای تبدیل وضعیت استخدامی خود با پیمانکار کنار نخواهیم آمد، افزودند: با افزایش حداقلی حقوق در سال جاری، پیمانکار جدید که برای عقد قرارداد با کارفرمای مجتمع پا پیش گذاشته، حاضر به پرداخت دستمزد قانونی به کارگران نیست به همین دلیل به کارگرانی که شرایط کار و قرارداد جدید را نمی‌پذیرند، گفته تسویه حساب کرده و محل کار خود را ترک کنند.

این کارگران که مخالف ورود پیمانکاران به مجتمع کشت و صنعت فجر صفا هستند، در پایان تصریح کردند: هرچند برخی مسئولان استانی تاکید دارند شرایط کار کارگران با ورود پیمانکاران بهتر خواهد شد و آنها بر کار پیمانکاران نظارت خواهند کرد اما همه ما می‌دانیم که مشکلات کارگران با ورود پیمانکار در مجتمع بسیار زیاد می‌شود و بهبود پیدا نخواهد کرد. در عین حال کارگران با قبول این وضعیت، جدا از بی‌ثباتی شغلی باید قید حق و حقوق قانونی خود را بزنند و با پیمانکار جدید کنار بیایند.

علی جهانی (مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان) نیز با تاکید بر اینکه کارگران کشت و صنعت لرستان نگران امنیت شغلی خود نباشند، در این زمینه به رسانه‌ها گفته است: با صحبت‌های انجام شده با مدیران کشت و صنعت و بازرسی‌هایی که مرتبا از این مجموعه خواهد شد، کارگران نگران قراردادهای جدید نباشند، ما مطالبات آنها  را پیگیری خواهیم کرد.

جهانی همچنین گفته است: بدون شک قرارداد این کارگران طبق قانون کار خواهد بود و علاوه بر اینکه اقدامات قانونی لازم برای حمایت از واحد تولیدی و صادراتی استان انجام می شود در عین حال هیچ کارگری اخراج نخواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز