خبرگزاری کار ایران

اعتراض پرستاران تامین اجتماعی به بی‌نتیجه ماندن مذاکره بازنشستگی/ یک بام و دو هوای بازنشستگی بر اساس ماده ۷۶

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۶۳۳۰

پرستاران تامین اجتماعی اعلام کردند که با وجود برخی تغییرات مدیریتی در راس این سازمان به دلیل رویکرد معاون حقوقی این سازمان و همچنین مستقل دیده نشدن قانونی استخدامی این سازمان و ارجاع آن به قلمروی قانون مدیریت خدمات کشوری، بازنشستگی زودتر از موعد آن‌ها بر اساس ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی با مانع مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بازنشستگی زودتر از موعد پرستاران مشمول قانون تامین اجتماعی و بند ۱ جزء (ب) ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی خواسته‌ای است که پرستاران آن را بارها اعلام کردند و سال گذشته هم پیرامون آن چند تجمع در محل سازمان تامین اجتماعی برگزار کردند. 

با توجه به اینکه هر سال سابقه پرداخت حق بیمه در کارهای سخت وزیان‌آور یک و نیم سال محاسبه می‌شود، بر اساس بند ۱، افرادی که حداقل ۲۰ سال متوالی و ۲۵ سال متناوب در مشاغل سخت و زیان‌آور (مخل سلامت) اشتغال داشته باشند، و در هر مورد حق بیمه مدت مزبور را به سازمان پرداخته باشند، می‌توانند تقاضای مستمری بازنشستگی کنند. 

با این حال، پرستاران تامین اجتماعی در موقعیتی قرار گرفته‌اند که هم مشمول بند ۱ می‌شوند و هم اینکه طبق قوانین استخدامی سازمان تامین اجتماعی در قلمروی قانون مدیریت خدمات کشوری قرار می‌گیرند. بر اساس ماده ۱۰۳ قانون مدیریت خدمات کشوری، دستگاه‌های اجرایی موظفند کارمندانی را که دارای ۶۵ سال سن و حداقل ۲۵ سال سابقه خدمت هستند را بازنشسته کنند. 

این در حالی است که پرستاران تامین اجتماعی می‌گویند که بازنشستگی زودتر از موعد آن‌ها در مشاغل سخت و زیان‌آو بر اساس سوابق ۲۵ سال بیمه‌پردازی هم با مخالفت سازمان تامین اجتماعی مواجه می‌شود؛ چراکه سازمان به این دلیل که با کمبود نیروی پرستاری مواجه است و تمایلی به استخدام‌های جدید و جبران این کسری ندارد، نمی‌خواهد که نیروهای خود را زودتر از موعد به خانه بفرستد. 

از طرفی پرستاران می‌گویند که سازمان تامین اجتماعی در تشریح دلیل مخالفت خود عنوان کرده که نمی‌خواهد پرستارانش پس از بازنشستگی در بخش خصوصی (بیمارستان‌های غیردولتی) مشغول به کار شوند. با این حال پرستاران می‌گویند که این تنها بهانه‌ای برای مخالفت با بازنشستگی پرستاران است. 

پرستاران تامین اجتماعی با اشاره به آخرین نشست هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۰، عنوان کردند که دلایل قانونی خود را برای پذیرش بازنشستگی زودتر از موعد با ۲۰ سال بیمه‌پردازی را به جلسه هیات مدیره ارائه کرده‌اند اما تاکنون اقدامی از جانب سازمان صورت نگرفته و مذاکره در حال پیگیری است. 

این پرستاران به رویکرد معاون حقوقی، مجلس و امور بین‌الملل سازمان تامین اجتماعی در مورد به کار گرفتن روش‌های مقاومتی در برابر بازنشستگی زودتر از موعدشان اعتراض دارند و همچنین می‌گویند که هیات مدیره نمی‌خواهد از مستقل بودن سازمان برای رفع موانع بازنشستگی زودتر از موعد استفاده کند. 

به گفته‌ی پرستاران تامین اجتماعی لازم است که هیات مدیره سازمان برای حل مشکلات اقدام کند و پرستاران خواسته‌ی خود را از همین طریق پیگیری کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز