خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

وضعیت اشتغال افراد دارای معلولیت بحرانی است/ صندوق ایجاد فرصت‌های شغلی گره‌گشای مشکلات است

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۸۶۵۰

مدیر کمپین حمایت از افراد دارای معلولیت درباره صندوق فرصت‌های شغلی گفت: وضعیت اشتغال معلولان بحرانی است و توجه به این موضوع ضرورت دارد.

بهروز مروتی در گفتگو با ایلنا درباره وضعیت اشتغال افراد داری معلولیت گفت: معلولان برای اشتغال با مشکلات متعددی روبرو هستند. دریافت وام خوداشتغالی، یکی از این مشکلات است. بسیاری از افرادی که متقاضی دریافت وام خوداشتغالی هستند باید به بهزیستی اجازه دهند تا در صورت صلاحدید مددکاران سازمان، مستمری ماهانه آن‌ها را قطع کند و اگر از قطع نشدن مستمری ماهانه اطمینان خاطر داشته باشند؛ به طور قطع، میزان تقاضای وام افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: هنگامی که آقای رضا دهقان، مدیریت اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی را برعهده داشت، اعلام کرده بود، مستمری معلولان در صورت دریافت وام قطع نخواهد شد اما در حال حاضر تصمیم‌گیری به مددکاران واگذار شده است. اگر آن‌ها گزارش دهند که یک معلول پس از اشتغال تمکن مالی دارد، مستمری قطع خواهد شد.

این فعال حقوق افراد دارای معلولیت توضیح داد: ضامن از دیگر مشکلات برای دریافت وام است؛ دریافت وام خوداشتغالی نیاز به ۳ ضامن دارد. برخی گواهینامه فنی‌حرفه‌ای و جواز کسب در دست دارند اما به دلیل اینکه نتوانسته‌اند منابع مالی مورد نیاز خود را تامین کنند، از فرصت اشتغال محروم می‌شوند. اگر صندوق فرصت‌های شغلی آغاز به کار کند، روال دریافت وام آسان خواهد شد و پرداخت اقساط می‌تواند از طریق مستمری ماهانه میسر شود.

وی با اشاره به اینکه مدت زمان زیادی از تصویب قانون حمایت از افراد دارای معلولیت می‌گذرد، اظهار کرد: قانون حمایت از حقوق معلولان در سومین روز از دی ماه سال ۱۳۹۶ به تصویب نمایندگان مجلس رسید. بر اساس ماده ۷ این قانون، دولت موظف است جهت ایجاد فرصت‌های شغلی برای افراد معلول تسهیلاتی را فراهم کند. بهزیستی به عنوان به عنوان متولی امور افراد دارای معلولیت باید اساسنامه و مفاد صندوق ایجاد فرصت‌های شغلی را هرچه سریع‌تر اعلام می‌کرد اما ابلاغ اساسنامه ۳ سال زمان برد و در بهمن ماه ۹۹ اعلام شد.

مروتی با بیان اینکه وضعیت اشتغال معلولان بحرانی است، توضیح داد: حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار معلول تحت پوشش سازمان هستند که بیش از یک میلیون نفر از آنان بیکار هستند. صندوق فرصت شغلی می‌تواند تاثیر خوبی در بهبود وضعیت اشتغال داشته باشد.

به گفته مدیر کمپین افراد دارای معلولیت، به طور قطع، وضعت اشتغال بحرانی است. تاخیر در تشکیل صندوق فرصت‌های شغلی مشکلات متعددی را به وجود خواهد آورد اما توجه به آن حلال مشکلات خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز