خبرگزاری کار ایران

تجمع کارگران پیمانکاری شرکت ملی صنایع مس/ کارگران: همکاران ما را اخراج نکنید/ کارفرما: ایجاد تشویش و ضرب و شتم مدیران باعث شد قرارداد برخی کارگران تمدید نشود

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۶۲۰۲

«شرکت پیمانکاری شرکت راه‌سازی و معدنی مبین» مسئولیت معدن «میدوک» شهر بابک استان کرمان را برعهده دارد اما اختلاف میان کارفرمای مادر و شرکت پیمانکاری سبب بروز مشکلاتی برای مزدبگیران شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کارگران «شرکت پیمانکاری شرکت راه‌سازی و معدنی مبین»، از پیمانکاران دست اول شرکت ملی صنایع مس ایران، در اعتراض به وضعیت خود و بازداشت ۴ کارگر مقابل اداره کار و اداره اماکن شهر بابک تجمع کردند. 

به گفته این کارگران؛ «شرکت پیمانکاری شرکت راه‌سازی و معدنی مبین»، مسئولیت معدن «میدوک» شهر بابک استان کرمان را برعهده دارد. اختلاف میان کارفرمای مادر و شرکت پیمانکاری سبب بروز مشکلاتی برای مزدبگیران شده است. 

آن‌ها ادامه دادند: پیش از این، کارگران نسبت به وضعیت خود معترض بودند و پیمانکار تصمیم به اخراج آن‌ها داشت اما در نهایت تصمیم بر این شد تا کارگران با همان شرایط به کار خود ادامه دهند و کارفرما هیچ کارگری را اخراج نکند. اگرچه تصمیم بر عدم اخراج کارگران بود اما شرکت پیمانکار ۷ نفر از کارگران را روز اول مهرماه اخراج می‌کند. 

به گفته برخی منابع کارگری؛ اخراج ۷ نفر از نیروی کار این شرکت سبب درگیری میان مدیران شرکت و دیگر کارکنان شد. بر اثر این اتفاق، چند نفر از مدیران شرکت پیمانکاری در درگیری آسیب دیدند. پس از این درگیری، ۴ نفر از کارگران بازداشت می‌شوند. 

کارگران مدعی هستند؛ بازداشت‌شدگان در درگیری حضور نداشته‌اند اما به دلیل پیگیری مطالبات از سوی شرکت پیمانکاری متهم به ضرب و جرح شده‌اند. آنها همچنین خواهان آزادی همکاران بازداشت شده خود و رسیدگی به مطالباتشان هستند.

درخواست کارگران فراتر از قانون است

وحید محمدی (معاون اجرایی شرکت راهسازی و معدنی مبین) درباره شرایط این شرکت توضیح داد: ما مسئولیت اجرایی معادن متعددی را برعهده داریم که معدن میدوک شهرستان بابک یکی از این پروژه‌ها است. ما هم بیش از ۳۰ سال است که مدیریت این پروژه را برعهده داریم. 

وی ادامه داد: در این معدن مسائلی مثل دستمزد کارگران و طرح طبقه‌بندی مشاغل که مورد تایید قانون کار است، از سوی شرکت مورد توجه قرار گرفته است. شرایط پرداخت کارگران نیز بر اساس قانون است اما مزایای شغلی و طرح طبقه‌بندی مشاغل به مراتب فراتر از الزامات قانون کار است. 

به گفته معاون اجرایی این شرکت؛ به دلیل اینکه کارگران درون معدن اشتغال دارند، مدیران شرکت معتقدند تا پرداختی مزایای کارگران بیشتر از حداقل‌های قانونی باشد. تمامی مدارک و مستندات این موضوع هم در دسترس است. شرکت ملی صنایع مس ایران یک شرکت دولتی است و ما به عنوان یکی از پیمانکاران این شرکت با قراردادهای مشخص مشغول به کار هستیم. تمامی قراردادهای شرکت ما منطبق بر قانون کار و الزاماتی است که شرکت برای ما تعریف کرده است. همچنین طرح طبقه‌بندی کارگران توسط وزارت کار تصویب شده است. به طور قطع، پرداختی شرکت ملی مس به نیروهای انسانی خود بسیار بیشتر است. اما آنچه که مورد نظر کارگران است، پر شدن اختلاف دستمزد میان کارگران پیمانکاری و نیروهای شرکت ملی مس است که نوع بیان این موضوع می‌تواند موجب تشویش شود. 

محمدی توضیح داد: پیش از این هم مشکلاتی به وجود آمده بود که سبب پایین آمدن راندمان کاری کارگاه شده و سرعت ماشین‌آلات پایین آمده بود. در این ماجرا، برخی کارگران با برهم زدن فضای میان کارگران سبب کاهش بهره‌وری کارگاه شده بودند. پس از اطلاع از موضوع، دادستانی به ما اجازه داد در صورت اتمام قرارداد با کسانی که موجب تشویش نیروهای دیگر می‌شوند، قرارداد خود را با آنها تمدید نکنیم. زیرا قرارداد کارگران ۶ ماهه است. 

وی ادامه داد: پس از ایجاد فضای تشویش در میان کارگران، عوامل مذکور به محیط کارگاه می‌روند. معاون کارگاه خواهان گفتگو با کارگران بوده با این‌حال او را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند. معاون مجموعه با کمک نیروی انسانی از مخمصه رهایی می‌یابد.

به گفته او؛ این عده، دیگر مدیران را نیز تهدید کردند که آنها را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند. این موضوع هم‌اکنون در شورای تامین و دادگستری در حال رسیدگی است و رای نهایی صادر خواهد شد. 

به گفته محمدی، به دلیل نامساعد بودن شرایط، در حال حاضر کارگاه تعطیل شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز