خبرگزاری کار ایران

یک بازنشسته کارگری:

قدرت خرید بازنشستگان در کمتر از ده سال ۴.۵ برابر کاهش یافته است

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۹۶۹۲

یک بازنشسته کارگری خواهان تطابق مزد و مستمری با نرخ دلار شد چون قدرت خرید به نرخ دلار وابسته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یکی از خواسته‌های اصلی کارگران و بازنشستگان، همسان‌سازی حقوق و دستمزد با نرخ دلار است. محمدی (بازنشسته کارگری) در این رابطه می‌گوید: همه زندگی‌مان به نرخ ارز وابسته است؛ وقتی ارز گران شود، همه مایحتاج زندگی گران می‌شود؛ حتی کود و دان و خوراک مرغ از خارج وارد می‌شود بنابراین قیمتِ محصولات گوشتی و کشاورزی نیز به نرخ ارز و دلار بستگی دارد؛ ببنید در این سال‌ها دلار چند صد درصد گران شده اما حقوق ما لاک پشتی افزایش یافته.

او به وضعیت خودش اشاره می‌کند و می‌گوید: حقوق من هم در سال۹۱ مبلغ ۹۰۰ هزارتومان بود که در آن زمان، دلار هزار تومان بود یعنی من ۹۰۰ دلار در ماه حقوق می‌گرفتم و توان خرید ۹۰۰ دلار داشتم در حال حاضر، ۵ میلیون و پانصد هزارتومان حقوقم است (حداقل بگیر هم نیستم) با این حال، امروز فقط ۲۰۰ دلار توان خرید دارم به این معنا که ۴.۵ برابر کمتر از سال ۹۱ حقوق می‌گیرم.

این کارگر بازنشسته ادامه می‌دهد: هیچ کس جوابگو نیست که چرا قدرت خرید ما در کمتر از یک دهه، ۴.۵ برابر کاهش یافته؛ همین معادله در تمام هزینه‌های زندگی نیز برقرار است؛ سال ۹۱ یک شیر پاکتی حداکثر ۲۰۰ تومان بوده درحال حاضر ۸ هزارتومان است. فقط حساب کنید چند برابر شده؛ افزایش نرخ این اقلام از افزایش نرخ دلار هم جلو زده!

به گفته وی، همه چیز در عرض کمتر از ده سال، چند صد درصد گران شده و خدا نکند کارگر بازنشسته‌ای بعد از سی سال جان کندن، اجاره‌نشین باشد؛ با دستمزدش نمی‌تواند نصف اجاره خانه شهرهای بزرگ را بپردازد، باید برود در حاشیه‌ها زندگی کند؛ آنهم بعد سال‌ها زحمت کشیدن و عرق ریختن!

محمدی در پایان یک خواسته اساسی مطرح می‌کند: دستمزد را با نرخ دلار منطبق کنید؛ بیش از این چیزی نمی‌خواهیم؛ قدرت خرید ما را نه به سی سال قبل به همان سال ۹۱ بازگردانید دیگر هیچ خواسته‌ای نداریم!

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز