خبرگزاری کار ایران

درخواستِ کارگران از دولت آینده؛

امنیت شغلی را به کارگران برگردانید/ کارگری که نگران آینده است، بهره‌وری پایینی دارد

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۵۳۲۲

دبیر اجرایی خانه کارگر خوزستان گفت: قرادادهای موقت برای همه‌ی کارگران مشکلاتی را به وجود آورده و این مشکل برای کارگران پیمانکاری چندین برابر است. آن‌ها باید همیشه نگران این باشند که با تغییر پیمانکار حقوق و مطالباتشان نادیده گرفته شود و حتی اخراج شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، قربان درویشی (دبیراجرایی خانه کارگر خوزستان) در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین خواسته‌ی کارگران از دولت آینده چیست، گفت: حل مشکلات کارگران در هر دوره و هر دولتی مغفول مانده و باعث ناامیدی کارگران شده است، اما به طور کلی مهم‌ترین مطالبه‌ی کارگران وضعیت قرادادها، اشتغال آن‌ها و همچنین واگذاریِ شرکتهای مادر به بخش خصوصی است. 

وی ادامه داد: امروزه بسیاری از کارگران قرارداد موقت هستند و همین باعث از بین رفتنِ امنیت شغلی آن‌ها شده به طوری که نمی‌توانند برای شغل خود آینده‌ای متصور شوند. کارفرما به راحتی می‌تواند کارگر را اخراج کند و کسی نمی‌تواند جلوی او بایستد. 

دبیر اجرایی خانه کارگر خوزستان در خصوص مشکلات کارگران پیمانکاری گفت: قرادادهای موقت برای همه‌ی کارگران مشکلاتی را به وجود آورده و این مشکل برای کارگران پیمانکاری چندین برابر است. آن‌ها باید همیشه نگران این باشند که با تغییر پیمانکار حقوق و مطالباتشان نادیده گرفته شود و حتی اخراج شوند. 

درویشی افزود: ما کارگرانی را می‌شناسیم که سابقه‌ی زیادی داشتند اما با تغییر پیمانکار شغل خود را از دست داده‌اند. بنابراین باید قراردادها را ساماندهی کرد و قرادادهای موقت در کارهای مستمر را تبدیل به قراداهای دائم کرد تا امنیت شغلی کارگران برقرار شود. 

وی با تاکید براینکه قراردادهای موقت راندمان کار کارگران را پایین می‌آورد، گفت: کارگری که نمی‌داند تا چه زمانی برسر کار خود خواهد ماند و نگران اخراج شدن است، بهره‌وری پایینی دارد و نمی‌تواند آنگونه که باید دل به کار دهد. 

درویشی اظهار کرد: در کنار مشکلاتی که کارگران دارند، اشتغال هم کم است. کسی اخراج می‌شود و کسی دیگری جای او می‌آید و معمولا اینگونه نیست که شغل جدید ایجاد شود. خیلی از صنایع ما یا از بین رفتند یا تعطیل و نیمه تعطیل هستند. دولت می‌بایست فکری اساسی به حال رونق اشتغال کند. 

وی افزود: ما منابع نفت و گاز و پتروشیمی داریم و معادن بسیاری در کشور وجود دارد که دولت می‌تواند از تمام این ظرفیت‌ها برای رونق اشتغال استفاده کند. همه‌ی آنچه که برای تولید و صادرات نیاز است را داریم اما متاسفانه زیرساختهای لازم فراهم نیست. 

دبیراجرایی خانه کارگر خوزستان در ادامه گفت: یکی دیگر از مشکلات ما واگذاری شرکتهای مادرمثل هفت‌تپه و هپکو به بخش خصوصی است. اسمش این است که خصوصی‌سازی انجام شده اما درواقع سرمایه‌گذاریِ بخش خصوصی اتفاق نمی‌افتد. این کارخانه‌ها سرمایه‌های ملی محسوب می‌شوند اما با واگذاری آن‌ها عملا نه تنها این شرکت‌ها رونق پیدا نمی‌کنند بلکه برای کارگران مشکلات بسیاری ایجاد می‌شود. 

درویشی افزود: ما هنوز تا رسیدن به خصوصی‌سازی راه زیادی داریم. تا زمانی که واگذاری‌ها به درستی و در شرایط رقابتی اتفاق نیفتد و دستگاه‌های نظارتی وظایف خود را به درستی انجام ندهند، خصوصی‌سازی فقط مشکلات را بیشتر خواهد کرد. 

وی گفت: بنابراین بهترین کار این است که صنعت را به دست مردم بدهیم و اگر می‌خواهیم کارخانه‌ای را واگذار کنیم از بخش تعاون استفاده کنیم تا هم مردم مشارکت کنند و صنعت را با سرمایه خود بچرخانند و هم درآمد آن به جیب مردم برود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز