خبرگزاری کار ایران

نگرانی بابت افزایش ۵۰ درصدی قیمت شیر خام/ لبنیات را از سفره‌ی کارگران حذف نکنید!

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۹۵۹۲

افزایش پنجاه درصدی قیمت شیر خام، برای کارگران و حداقل‌بگیران نگران‌کننده است؛ قرار بود در سال جاری هیچ چیز گران نشود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در ادامه‌ی موج‌های تورمی قبلی، به نظر می‌رسد که نوبت به افزایش قیمت شیر و لبنیات رسیده است؛ در روزهای اخیر، درخواست افزایش ۵۰ درصدی قیمت شیرخام توسط تولیدکنندگان مطرح شده است.

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی گفت: دامداران درخواست افزایش قیمت شیرخام از ۴۵۰۰ تومان به ۶۵۰۰ تومان را به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان ارائه کردند.

این در حالیست که وعده داده بودند در سال جدید، چیزی گران نمی‌شود؛ احتمال گرانی لبنیات به دنبال گرانی ۳۰ تا ۵۰ درصدی سایر اقلام خوراکی از شکر گرفته تا روغن مایع، موجب نگرانی کارگران شده است. فرامرز توفیقی (رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراها) با تاکید بر اینکه در دو ماه اخیر، سبد خوراکی‌های خانوارهای کارگری یک میلیون و ۱۷۰ هزار تومان افزایش نرخ داشته، نسبت به گرانی لبنیات هشدار می‌دهد و می‌گوید: بعد از حذف گوشت قرمز و گوشت سفید از سفره‌های کارگران، به نظر می رسد که نوبت به حذف شیر و لبنیات رسیده است؛ این در حالیست که در حال حاضر بسیاری از میوه‌های فصل و سبزیجات نیز به علت گرانی از سبد مصرف کارگران کم‌درآمد حذف شده است.

این فعال کارگری نسبت به تغییر الگوی مصرف و بی‌کیفیت شدن تغذیه کارگران و فرزندان آن‌ها هشدار می‌دهد و می‌گوید: با روالی که در پیش گرفته‌اند، بی‌کیفیت‌سازی سفره‌های طبقه‌ی کارگر با سرعت بیشتری تداوم خواهد داشت؛ عواقب این تغییر الگو در ابعاد متعددی مطرح است؛ از کاهش توان فعالیت کارگران گرفته تا ناتوانی در آموزش و یادگیری فرزندان آن‌ها.

توفیقی با اشاره به وعده‌های مسئولان اجرایی کشور در آستانه‌ی سال نو مبنی بر گران نشدن اقلام ضروری زندگی می‌گوید: قرار بود چیزی گران نشود اما ظاهراً برعکس عمل کرده‌اند چراکه موج گرانی اخیر بی‌سابقه است؛ در دوماه گذشته بیشتر از همین بازه در سال‌های قبل، شاهد گرانی کالاها و خدمات بوده‌ایم و در همین دو ماه، اثرات افزایش دستمزد به سادگی از بین رفته است. در این شرایط، گرانی شیر و لبنیات می‌تواند اوضاع را به سمت وخامت بیشتر پیش ببرد و بحران معیشت کارگران را حادتر نماید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز