خبرگزاری کار ایران

شریعتمداری:

شیوه‌نامه استقرار مسیر استانداردسازی مشاغل خانگی تدوین شد/ وجود ۳ میلیون تولیدکننده محصولات مشاغل خانگی

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۲۵۸۲

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در راستای بند ۲۴ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، شیوه نامه استقرار مسیر استانداردسازی مشاغل خانگی تدوین شده است. ​

به گزارش ایلنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمد شریعتمداری (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) با اعلام این خبر در آیین رونمایی از شیوه‌نامه و موافقت نامه استقرار مسیر استانداردسازی مشاغل خانگی که با حضور معاون امور زنا ن و خانواده رییس جمهور، رییس سازمان ملی استاندارد ایران و معاون توسعه اشتغال وزارت کار به صورت مجازی برگزار شد، اظهار داشت: هم اکنون بیش از ۳ میلیون نفر، تولید کننده محصولات مشاغل خانگی هستند که قطعا آمار حقیقی فعالین مشاغل خانگی بسیار بیشتر از این رقم است و افراد بسیاری به صورت غیر رسمی در این حوزه فعالیت دارند. 

وی پیرامون اثرات مثبت استانداردسازی مشاغل خانگی گفت: اگر فعالان حوزه مشاغل خانگی اثرات مثبت استانداردسازی مشاغل خانگی را ببینند قطعا مشوق دیگران خواهند شد و این امر حتی می‌تواند اشتغال‌زایی بیشتری را هم به دنبال داشته باشد. 

شریعتمداری افزود: استانداردسازی و ارتقای محصولات برای ورود به بازار و ایجاد اعتماد در مصرف کننده قطعا اندازه بازار مصرف و تولید را افزایش خواهد داد. 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: سهم مشاغل خانگی از اشتغال کل کشور هم اکنون بین ۴ تا ۶ درصد است که به راحتی می‌توان این رقم را افزایش داد. همین سهم در تولید ناخالص داخلی بین ۲ تا ۲/۵ درصد است که با توجه به شرایط پیش رو و وضعیت کرونا در کشور با توسعه مشاغل خانگی این سهم می‌تواند افزایش پیدا کند. 

وی تصریح کرد: امروز دنیا از فرصت کرونا برای توسعه مشاغل خانگی استفاده کرده و ما نیز باید به این سمت حرکت کنیم، در همین زمینه تولید ماسک، گان و کفش‌های مخصوص در دوران کرونا می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. 

شریعتمداری همچنین درباره عملکرد مشاغل خانگی برای سال‌های ۹۸ و ۹۹ نیز گفت: در سال ۹۸ بالغ بر ۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات مصوب شد، بیش از ۲۰ هزار نفر از این تسهیلات استفاده کردند و برای بیش از ۳۵ هزار نفر شغل ایجاد شد. 

به گفته وی، همچنین برای سال ۹۹ نیز مبلغ ۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای توسعه مشاغل خانگی مصوب شد که از ابتدای سال ۹۹ تا آبان ماه سال جاری بیش از ۵ هزار نفر از این تسهیلات استفاده کردند که در این بخش نیز بیش از ۶ هزار و ۷۰۰ شغل ایجاد شده است. 

۷۵ درصد مشاغل خانگی در اختیار زنان است

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه ۷۵ درصد مشاغل خانگی در اختیار زنان است، گفت: استانداردسازی مشاغل و محصولات خانگی علاوه بر تشویق و اشتغال زایی، مسیر انطباق نقش مادری و اشتغال را هموار می‌کند. 

معصومه ابتکار در نشست رونمایی از شیوه نامه استقرار مسیر استانداردسازی مشاغل خانگی که با هدف استانداردسازی و رونق این مشاغل که به صورت وبینار با حضور محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیره پیروز بخت رییس سازمان ملی استاندارد در دفتر معاونت برگزار شد، افزود: بعد از مصوبه‌ای که شورای عالی استاندارد در مورد مشاغل خانگی ارائه کرد این شیوه نامه و مسیر استقرار استانداردسازی بسیار حائز اهمیت است. 

وی بیان کرد: استانداردسازی مهم است، زیرا حدود ۷۵ درصد مشاغل خانگی را زنان اداره می‌کنند و انطباق میان نقش مادری و مشاغل خانگی در همه جای دنیا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 

معاون رییس جمهور اظهار کرد: زنان بسیاری در مراجعه به معاونت، پیگیر دریافت گواهی استاندارد برای مشاغل خانگی خود بودند تا محصول خود را به صورت استاندارد در معرض فروش قرار دهند. 

ابتکار، نقش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را در به ثمر رسیدن این امر بسیار برجسته عنوان کرد و افزود: امیدواریم برای همه مشاغل خانگی بخصوص در شرایط دشوار کرونا امکان خوبی فراهم شود تا مشاغل کوچک به بازدهی مناسب برسند و این طرح الگوساز و مشوق اشتغال باشد. 

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده یادآور شد: با سازمان ملی استاندارد بر روی طرح استانداردسازی محصولات کشاورزی هم مشغول به کار هستیم؛ کاری اصولی و مورد استقبال زنان روستایی. 

ابتکار درباره حمایت‌های مالی این طرح هم گفت: در موافقت نامه‌ای که با بانک مرکزی به امضا رساندیم، بنا شد سهام عدالت زنان سرپرست خانوار و دارای مشاغل خانگی به عنوان وثیقه دریافت وام پذیرفته شود. 

وی افزود: گرفتاری زنان ما این است که به منابع و ملک دسترسی ندارد و وثیقه‌گذاری برای آن‌ها دشوار است. 

ابتکار با ابراز امیدواری از این که معاونت امور زنان و خانواده بتواند با وزارت بهداشت هم در ارتباط با تولیدات غذایی همکاری داشته باشد، گفت: تلاش داریم موافقت نامه استانداردسازی در حوزه نساجی و چرم را از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان استاندارد دریافت کنیم. 

 شیوه نامه اظهاریه انطباق در حوزه مشاغل خانگی رونمایی شد

رییس سازمان ملی استاندارد ایران در جلسه‌ای از شیوه نامه اظهاریه انطباق در حوزه مشاغل خانگی با حضور مجازی معصومه ابتکار معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده و محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی رونمایی کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز