خبرگزاری کار ایران

به بهانه سالگرد سقوط تلخ امیلیانو

گزارش: سالا؛ او یک فرشته بود

asdasd
کد خبر : ۸۶۲۹۱۵

سال گذشته در چنین روزهایی سقوط یک هواپیما کام طرفداران فوتبال را تلخ کرد.

به گزارش ایلنا، یک سال پس از مرگ وی، خانواده امیلیانو سالا از مسئولان می‌خواهند که کار خود را تسریع کنند زیرا هنوز سوالات بی پاسخ بسیاری درباره آنچه اتفاق افتاده است، وجود دارد. سالای 28 ساله که برای توافق نهایی با باشگاه کاردیف انگلیس به این شهر سفر می‌کرد هواپیمایش بالای کانال انگلیسی مفقود شد. این خبر دنیای فوتبال را ویران کرده است و با این وجود خلبان هواپیما - دیوید ایبوتسون - هنوز پیدا نشده است! مهاجم آرژانتینی از نانت به پایتخت ولز می‌رفت تیمی که در آنجا چهار سال بازی کرده بود.

او مهاجم با ارزش این باشگاه بود که در 120 بازی 42 گل به ثمر رساند. کاردیف مدتی بود که سالا را زیر نظر داشت، به امید اینکه این بازیکن با ارزش بتواند جایگاه آنها در لیگ برتر انگلیس حفظ کند. اما، در ماه‌های پس از ناپدید شدن سالا، توجه‌ها خیلی زود به هزینه نقل و انتقالات وی معطوف شد زیرا هر دو باشگاه درگیری سخت و حقوقی درباره اینکه چه کسی باید مبلغ 15 میلیون پوند را پرداخت کند، با یکدیگر درگیر هستند. خانواده سالا که از پاسخ‌ها ناامید شده‌اند می‌‎گویند سالگرد درگذشت این بازیکن جوان را در حالی برگزار خواهند کرد که در سکوت کاری به دیگران نخواهند داشت.

در همین حال، هنوز استعلام کامل انجام نشده است، تحقیقات پلیس همچنان ادامه دارد و هنوز گزارش نهایی درباره آنچه در آن شب اتفاق افتاده منتشر نشده است. 

تحقیق درباره سقوط

شعبه تحقیقات سوانح هوایی (AAIB) می‌گوید گزارش این سانحه اکنون در مرحله پیشرفته است و تا پایان ماه مارس منتشر می‌شود. این نهاد رسمی اعلام کرده نگاهی به تعدادی از عناصر، از جمله عوامل عملیاتی، فنی، سازمانی و انسانی که می‌توانند باعث بروز یا کمک به این حادثه شوند را مورد بررسی قرار داده‌اند. با این حال، AAIB با انتقادات فراوانی رو به رو شده و برخی گفته‌اند که فرصت‌های موجود برای جمع آوری شواهد مهم فیزیکی وجود ندارد. عملیات اولیه جستجو و نجات هواپیمای پیپر مالیبو پس از سه روز خاتمه یافت اما خانواده سالا از مقامات خواستند تا  همچنان به دنبال آن باشند. آنها به دنبال ناامید شدن از مقامات رسمی برای جستجوی خصوصی به جمع آوری کمک‌های مالی مشغول شدند و دیوید میرنس که به عنوان یک اقیانوس شناس مشهور شناخته می‌شود آنها را همراهی کرد. تقریبا طی عملیات فوری که صورت گرفت او موفق به یافتن لاشه هواپیما شد و جسد سالا نیز پیدا شد و اکنون می‌دانیم که سالا با مقادیر مضر منواکسید کربن در تماس بوده است.

میرنس نسبت به تحقیقات AAIB بسیار انتقاد کرده و می‌گوید که کل ضایعات باید بازیابی می‌شدند، اگرچه هنوز هم این امکان وجود دارد. او  به اسکای اسپورت گفت: "تعدادی فرصت از دست رفته است و اکنون خانواده  سالا بدون داشتن مدارک جسمی باقی مانده اند، بدون اثبات واقعی این نقص که اجازه می‌دهد مونوکسید کربن وارد کابین شود. چرا آنها باید تا زمان تابستان صبر کنند تا از مسمومیت با مونواکسید کربن مطلع شوند؟ چه زمانی این آزمایشات سم شناسی انجام شده است؟ چرا زودتر انجام نشده است؟ چرا این اطلاعات تا این اواخر منتشر شد؟ "همه این موارد منجر به گذشت زمان شد که در طی آن باقی مانده جسد در بستر دریا توسط حمل و نقل تریلرها از بین می‌رفت و از هم جدا می شد و در سراسر کانال انگلیسی پخش می‌شد."

پرواز

سالا پیشنهاد اولیه کاردیف مبنی بر پرواز تجاری را رد کرده بود. بجای آن، ویلی مک کی، نماینده فوتبال بود که هواپیمای خصوصی را از طریق شرکتی که قبلاً از آن استفاده کرده بود، برای سفر سالا ترتیب داد. گزارش اولیه AAIB نشان داد که این هواپیما مجاز به پرواز تجاری نبوده است! سالا به پسر مک کی، جک، که در آن زمان برای کاردیف بازی می‌‎کرد، پیام داده بود.

جمعه 18 ژانویه

7:43 بعد از ظهر - جک مک کی: "پدر من به من گفته است که شما فردا به خانه می‌روید. او می تواند یک هواپیما را هماهنگ کند تا شما را مستقیم به نانت ببرد و روز دوشنبه دوباره به خانه بازگردد، در زمانی که مناسب شما باشد، بنابراین می توانید روز سه شنبه به تمرین بپردازید. 

7:51 بعد از ظهر - امیلیانو سالا: "آه این عالی است. من فقط در وسط بررسی این موضوع بودم که آیا پروازهایی برای فردا به نانت وجود دارد یا خیر".

7:56بعد از ظهر - سالا: "هزینه آن چقدر خواهد بود؟"

7.56 بعد از ظهر - مک کی: "هیچی. او [ویلی مک کی] گفت اگر به من کمک کنید تا گل بزنم، این برای تو هزینه‌ای نخواهد داشت."

هنگامی که سالا در هواپیما بود، وی پیام‌های صوتی را برای دوستانش ارسال می‌کرد که نسبت به امنیت هواپیما ابراز نگرانی می‌کرد. او در یکی از پیام‌ها می‌گفت:" احساس می‌کنم که در حال سقوط هستیم." بخش اصلی تحقیقات AAIB تعیین نحوه قرار گرفتن سالا در معرض سطوح مضر مونوکسید کربن خواهد بود. کن چو، مدیر اجرایی باشگاه کاردیف سیتی خواستار تنظیم بهتر "منشورهای خاکستری" است و می‌گوید این هرگز مجاز نیست که دوباره اتفاق بیفتد.

انتقال

سالا پسر طلایی در نانت و گلزن رکورددار آنها بود. اکنون تمرکز بر هزینه نقل و انتقالات وی است و چه کسی باید صورتحساب را پیگیری کند - سال گذشته فیفا حکم داد که کاردیف باید قسط 5 میلیون پوندی اول را بپردازد اما این باشگاه اکنون از دادگاه داوری ورزش درخواست تجدید نظر کرده است. چو اصرار دارد که از نحوه برخورد باشگاه با اوضاع پشیمانی ندارد. وی به اسکای اسپورت گفت: "من فکر می‌کنم همیشه موقعیت خود را حفظ کرده‌ایم. اگر ما ملزم به پرداخت پول هستیم، باید آن را انجام بدهیم. اما اگر به روند قانونی و قرارداد نگاه کنید، بسیار واضح است، این طور نیست. 21 ژانویه در مورد اختلاف بودجه و قراردادها نیست، که همه ما دیدگاه خود را در مورد آن داریم. این در مورد خاطره امیلیانو است، درد و رنج خانواده ها و دوستانش. این باید نقطه اصلی باشد. او بازیکن شگفت انگیزی بود. ما امروز هم همانند گذشته به او احساس داریم. او تفاوت زیادی در عملکرد ما ایجاد می‌کرد. "

آخرین خداحافظی

سالا در روزی که مشخص نبود چه سرنوشتی در سفر به کاردیف خواهد داشت از بازیکنان تیم نانت خداحافظی کرده بود. او حتی چند ساعت قبل از حادثه که با عنوان "آخرین خداحافظی" منتشر شد، تصویری را با دوستان خود در رسانه‌های اجتماعی ارسال کرد. پس از ناپدید شدن سالا، دریایی از گل‌های زرد، که به لقب باشگاه نانت - قناری‌ها- نزدیک است، در محل تمرین این تیم روی هم انباشته شد. بسیاری از هواداران در زمان اهدای گل و قرار دادن آن در کنار عکس سالا نتوانستند مانع احساساتشان شوند و برای این بازیکن جوان اشک ریختند. حالا یک سال با گذشت از مفقود شدن سالا، نانت پیراهن یادبود را "الهام گرفته از وطن سالا" به بازار عرضه می‌کند و آن را در بازی مسابقات لوشامپیونه  مقابل بوردو در روز یکشنبه می‌‎پوشد.

درآمد حاصل از فروش پیراهن به دو باشگاه قبلی سالا در آرژانتین می‌رود. مت میازا، که هم اکنون در ریدینگ است، فصل گذشته در کنار سالا بازی می‌کرد. او روزهای شیرین در کنار سالا را به یاد می‌آورد و خاطرات را مرور می‌کند. میازا گفت:"شما به عنوان یک بازیکن فوتبال همیشه پیوندهای خاصی با هم‌تیمی‌های خود دارید. شما هر روز باهم تمرین می‌کنید‌، هر روز ما یکدیگر را می‌بینیم، با هم غذا می‌خوریم، با هم سفر می‌کنیم، با یکدیگر بازی می‌کنیم. شما یکدیگر را به عنوان عوضی از خانواده خود در نظر می‌گیرید. پس در آن زمان برای من سقوط سالا بسیار سخت بود. این بسیار دیوانه کننده است که شما بدانید او در چه سن و سالی با این حادثه رو به رو شده است. من خاطرات او را درست قبل از تمرین گرم کردن دوچرخه ثابت به خاطر می آورم و ما در کنار هم تمرین می‌کردیم. او سعی می کرد انگلیسی تمرین کند و من فرانسه را تمرین می‌کردم... آشکارا ناراحت کننده است که شاهد جنگ بین باشگاه ها و فیفا باشید. باید این را درک کنیم یک شخصی درگذشته است. سالا دیگر بین ما نیست و متاسفانه دعوای بر سر پول است. ما باید در زندگی و موفقیت‌های او را در زمین جشن بگیریم."

تحقیقات پلیس

در رابطه با مرگ سالا دستگیری صورت گرفته است. یک مرد 64 ساله از یورکشایر تابستان گذشته  به ظن قتل در اثر یک عمل غیرقانونی دستگیر شد. وی همچنان تحت تحقیقات است ، اما هنوز هیچ اتهامی وارد نشده است و تحقیقات پلیس دورِست همچنان ادامه دارد. برخی سعی کرده‌اند از مرگ سالا بهره برداری کنند. در ماه سپتامبر یک زن و شوهر به دلیل دسترسی به فیلم های دوربین مدار بسته از معاینه پس از مرگ او به زندان افتادند. مدیر شرکت، شری بری، 49 ساله ، به 14 ماه محکوم شد و کارمندش کریستوفر اشفورد، 62 ساله، به مدت 5 ماه در زندان بود.

پلیس پس از انتشار تصویری که ظاهراً جسد امیلیانو سالا است، در رسانه‌های اجتماعی شروع به تحقیقات کرد. تمرکز اصلی خانواده برای استعلام کامل در اسرع وقت است تا آنها در نهایت بتوانند حقیقت را در مورد آنچه در آن شب اتفاق افتاده است، بدانند. نامزد سابق سالا، برنیس شوکر، که در آرژانتین زندگی می‌کند، این فوتبالیست را یک جنگجو توصیف کرد. او به اسکای اسپورت گفت: "او فردی بسیار خوب، شریک خوب، مردی ساده و فروتن، دوست بسیار خوب، برادر و پسر بود. او شایسته یادآوری است و زیرا او توضیحی در مورد مرگ خود نداد. دوستان و خانواده وی در آرژانتین برای او دلتنگ هستند. این یک تراژدی پوچ و غیر قابل توضیح بود. سالا برای همه ما به عنوان یک فرد زیبا و بازیکن عالی در یاد خواهد ماند. ما فقط می‌خواهیم او را با یک لبخند و در بهترین لحظاتش به خاطر بسپاریم، بدون فکر کردن در مورد بی پروا بودن ترتیبات باشگاه. او فرشته من است. من همیشه او را در حافظه خود نگه خواهم داشت."

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز