خبرگزاری کار ایران

عابدینی: فوتبال دولتی باعث حذف سرخابی‌ها از آسیا شد/ برند معنوی مردمی را در بورس عرضه می‌کنند؟/ مجمع اختیار عزل فوری و فوتی از اعضای هیئت رئیسه را بگیرد

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۰۲۶۴

رئیس سال‌های دور فدراسیون فوتبال گفت: مجمع اختیار عزل فوری و فوتی از اعضای هیئت رئیسه را بگیرد

به گزارش ایلنا، در ماه‌های اخیر فدراسیون فوتبال با حواشی مختلفی روبرو بوده‌اند. به همین بهانه با فردی که مدیریت باشگاه پرسپولیس و فدراسیون فوتبال را در کارنامه کاری خود تجربه کرده به صحبت پرداختیم. امیر عابدینی در گفتگو با ایلنا مسائل کلان فوتبال را نقد کرد. گفتگوی او را در زیر می‌خوانید:

*در خصوص آخرین شرایط خصوصی سازی سرخابی‌ها آیا با روند فعلی و عرضه سهام‌شان در فرابورس موافق هستید؟

روند خصوصی‌سازی با این شکل و شمایل و ترفند از نظر کارشناسان قطعا به چالش کشیده می‌شود و احتمال موفقیت آن درصد زیادی نیست.

*شکل و شمایل باید چطور باشد؟

روش خصوصی‌سازی معنایش این است که شما یک کارخانه، بنگاه اقتصادی، شرکت پولساز، موسسه هنری یا باشگاه سودآور را به بخش خصوصی واگذار می کنید. تا دولت به جای اجرا، روی سیاستگذاری متمرکز شود. حال سوالم اینجاست استقلال و پرسپولیس چرا در فرابورس عرضه شدند؟

*به خاطر تراز مالی و صورت‌های مالی شرایط حضور در بورس را نداشتند.

با صداقت باید بگویم که وضعیت دو باشگاه پرطرفدار کشورمان خوب نیست و بیمار هستند. این دو باشگاه با اینکه هواداران زیادی دارند اما نفعشان نصیب دیگران می شود. دیگران از محتوای آنها استفاده می‌کنند و اینها روز به روز به بدهی‌شان افزوده می‌شود.

*چه کسانی از محتوای مربوط به سرخابی‌ها نفع می‌برند؟

صدا و سیما، اپراتورها و یکسری نهادهای بزرگ اقتصادی که تبلیغ‌شان در این دو تیم دیده می‌‎شود. در واقع آنها با ارائه مبلغ اندکی به باشگاه‌ها سود کلان را به جیب می‌زنند. مدیران باشگاه هم چون راه‌های درآمدزایی زیادی در اختیارشان نیست، با این مبالغ اندک موافقت می‌کنند.

*به بحث سهام بازگردیم. افراد با انگیزه اقتصادی سهام خریداری می‌کنند. واقعاً یک فرد آگاه به اقتصاد سهام استقلال و پرسپولیس را خریداری می‌کند؟

کسانی که سهام می خرند، با چه امیدی این کار را انجام می‌دهند؟ امیدشان این است که بحث سهام به سود برسندو در سرمایه گذاری برای این دو باشگاه عمل کنند. از آن طرف باشگاه هم قصد دارد با ایجاد چرخش مالی مثبت، درآمدزایی کندو به اصطلاح روی پای خودش بایستد. اما اینجا چند نکته است.

*چه نکاتی؟

اگر دیاگرام هزینه  سرخابی‌‎ها رسم کنیم رو به صعود و حتی با نرخ تورم هم نمی خواند. چه بسا که هزینه‌ها از نرخ تورم هم بالاتر می‌رود. اما وقتی سراغ دیاگرام درآمد این دو باشگاه می‌رویم در همان راستا نیست و نمی ‌تواند در کنار دیاگرام هزینه بالاتر قرار بگیرد. عقبه این دو باشگاه  هم نشانگر همین موضوع است و نمی تواند در آمد زا یا سودآور باشد.

در چنین شرایطی خصوصی سازی باشگاه‌ها  ممکن است؟

اولا چه چیزی را خصوصی‌سازی کنیم؟ برند را؟ برند معنوی که متعلق به مردم است. چون این دو باشگاه جز سرمایه معنوی سرمایه دیگری ندارند. آقایان سرمایه معنوی را در فرابورس عرضه کردند. سرمایه معنوی که متعلق به مردم است را چرا دولت در فرابورس عرضه کرده است؟

*وزیر ورزش در 12 اردیبهشت 1401 اعلام کرد «استقلال و پرسپولیس 350 میلیارد تومان در حساب‌شان دارند.» به استناد این ادعا، آیا مشکل مالی استقلال و پرسپولیس حل می‌شود؟

بستگی دارد و چند حالت پیش می آید . یک) باید ببینیم به مدیریت و هیئت مدیره باشگاه پرسپولیس اعتماد می‌شود و وپول را در اختیار اینها می گذارد. دوم) یا اینکه چند آیتممی‌دهند و بگویند در این قالب خاص هزینه شود. که آنوقت مدیریت باید پاسخگوی روزمرگی سیستم باشد. به طور کل با این شکل و شمایل خصوصی‌سازی مخالفم.  در حال حاضر آرام بخشی به پیکره دو باشگاه تزریق می شود. وقتی اثر آرام‌بخش از بین برود، آن وقت درد بدتر از حالت قبل شروع خواهد شد.

*این موضوع هم به بحث خصوصی‌سازی باشگاه‌ها بازمی‌گردد.

اگر می توانستیم به معنای واقعی خصوصی سازی کنیم و  به قانون احترام بگذاریم این مشکلات پیش نمی‌آمد. اگر قبول می‌کنیم در زیر مجموعه سیستم‌های بین المللی کار کنیم باید بدانیم که پاسخگو هستیم و شفاف باید پاسخ بدهیم. این دو باشگاه نتوانستند یا بضاعت‌شان اجازه نداد که شفاف بر اساس قانون پاسخگو باشند و ناظران کنفدراسیون فوتبال آسیا هم  نتوانستند تایید کنند. اگر روند مدیریتیاینگونه(خصولتی) ادامه داشته باشد، باز هم نمی‌توانیم جوابگو باشیم. بنابراین حذف از دوره بعدی لیگ قهرمانان آسیا هم انتظار بعیدی نیست.

*کنفدراسیون فوتبال آسیا از حذف دو تیم پرطرفدار ضرر نمی‌کند ؟

هر چند برای کنفدراسیون فوتبال آسیا و رقبا حضور این دو تیم خیلی مهم است. این دو باشگاه بستر فوتبال را داغ می کنند. با این وجود نمی‌توانیم بگویم این باشگاه‌ها خصوصی اما زیر نظر دولت هستند!چه آماتور، چه حرفه ای باید قبول کنیم که فوتبال نباید زیر نظر دولت باشد.اصلاً می‌خواهم بگویم بر اساس کدام قانون به جام جهانی می‌رویم؟ ما با حرف که به جام جهانی نمی رویم؟ خیر یک چارچوبی است مسابقه می‌دهیم در جدول قرار می‌گیریم و مجوز صعود به جام جهانی را کسب می کنیم.

*طبق همین چارچوب‌ها شکست و پیروزی را قبول داریم، اما خصوصی‌سازی را خیر!

اینجا که صعود کردیم احساس می‌کنیم حق به حقدار رسیده است. آنجا که حذف می شویم باور داریم که ضعف داشتیم. رسانه‌های ما شکست را کارشناسیو نقد می‌کنند. شاید بگویند داور یک اشتباه کرد اما در نهایت می گویند ما فلانجا بد بازی کردیم. معنا و مفهوم این است که به مسائل بین المللی فوتبال احترام می‌گذاریم وگرنه باز هم حذف خواهیم شد. امیدوارم تکلیف این دو باشگاه را هر چه زودتر روشن کنند.

*چند مرتبه از مخالفت‌تان با شکل واگذاری صحبت کردید اما مدل مطلوبی معرفی نکردید.

واگذاری و شکل واگذاری را قبول داریم که مدیر باشگاه را صاحبان سهام انتخاب کنند. صاحبان سهام در مجمع صاحب رای شوند و آن وقت تصمیم بگیرند. آن وقت دولت هم سیاستگذاری خودش را انجام می‌دهد. در آن صورت آن باشگاه واگذار شده مانند بسیاری از بنگاه‌های خصوصی دیگر در جمهموری اسلامی، با قانون کشور فعالیت خود را ادامه می دهد.

*حالا که صحبت درد و ناراحتی شد. از حذف استقلال و پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا به دلیل عدم دریافت مجوز حرفه‌ای هم صحبت کنید.

عدم مجوز حرفه ای برای باشگاه استقلال و پرسپولیس؟! وقتی می گوییم فوتبال نمی تواند دولتی باشد اینجا معنا پیدا می‌کند. آیا در جمهوری اسلامی ایران کسی موافق این است که دو باشگاه مردمی با عدم پذیرش از سوی فیفا مواجه شود؟ و به این شکل حرفه‌ای بودن آنها زیر سوال برود. متاسفانه آنها نتوانستند آیتم‌های موردنظر کنفدراسیون آسیا را شفا تحویل بدهند و ناظران کنفدراسیون تایید بکنند.

*نظرتان درباره عزل عزیزی خادم و اختلافات چند وقت اخیر فدراسیون فوتبال چیست.

اتفاقی که برای شخص رئیس فدراسیون فوتبال افتاد نادر بود. من به همچین اتفاقی را یاد ندارم . نقد و بررسی و چالش هدایت عمومی سیستم این حرفها همیشه گفته می شود.  نهادهای دولتی بررسی و تحلیل می‌کنند. آدم ها به دادگاه  می روند و پاسخ می دهند. اما نمی آیند چند نفر بنشیند بگویند به این چند دلیل رئیس فدراسیون فوتبال معزول شوند.

*برای این موضوع پیشنهادی دارید؟

مجمع اختیار عزل فوری و فوتی از اعضای هیئت رئیسه را بگیرد چرا؟ چون در آینده چگونه می‌توان بر فدراسیونی ریاست کرد که هیئت ریئسه توقعاتی (قانونی و غیرقانونی) دارند وقتی برآورده نشود، سریع برکنار می‌شوید. 4 یا 5 یا 6 نفری رئیس فدراسیون را عزل می کنند. به نظرم عزل عزیزی خادم اتفاق خوبی نبود. مجمع، مجمع هوشمندی است و درست تصمیم گرفته امیدوارم برای موضوع رسیدگی به عزل یا عزل موقت درست تصمیم بگیرد و فدراسیون را از این مخمصه‌ای که قرار گرفته نجات بدهد. هنوز تکلیف بعضی موارد روشن نیست. مانند بازی‌های تدارکاتی تیم ملی و آماده‌سازی مناسب برای جام جهانی.

*به فرض اینکه مجمع رئیس جدیدی برای فدراسیون فوتبال انتخاب کند. رئیس فدراسیون چه خصوصیاتی باید داشته باشد.

نظر من خیلی مهم نیست، نظر مجمع مهمتر است. ضمن اینکه خصوصیات رئیس فدراسیون را اساسنامه نامه تعریف کرده است. اگر اشکالی است اعضای مجمع فدراسیون فوتبال می‌توانند دوباره اساسنامه را بررسی کنند و کیفیت کار را بالا ببرند. ولی در کل مدیرانی که کاندیدا می شوند باید توانی هدایت عمومی، تفکر اقتصادی و صنعتی داشته باشند. عرق فوتبال هم به تن‌شان نشسته باشد. آن وقت می‌توانند مدیران موفقی باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز