خبرگزاری کار ایران

صبح امروز؛

ساخت نخستین کتابخانه سبز کشور در ساری کلید خورد

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۳۵۰۶

نخستین کتابخانه سبز کشور صبح امروز چهارشنبه با حضور مسئولان استانی و شهرستانی در بوستان دامادی ساری کلنگ زنی شد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، اولین کتابخانه سبز کشور با حضور حسین زادگان استاندار مازندران، مسئولان استانی و شهرستانی و خیر احداث این پروژه صبح امروز چهارشنبه در بوستان دامادی شهر ساری کلنگ زنی شد.

این ساختمان که فردی خیر هزینه ۱۰ میلیارد تومانی احداث این کتابخانه را برعهده‌گرفته است در زمینی به مساحت ۳۰۸ مترمربع در بوستان دامادی ساری ساخته می‌شود.

توسعه بدون حمایت مردم و خیرین شدنی نیست

استاندار مازندران در این آیین به رشد 47 درصدی ساخت کتابخانه در دولت تدبیر و امید در استان اشاره کرد و گفت: خیران نیز در این حوزه و حوزه‌های مختلف ازجمله سلامت پای‌کار هستند ضمن اینکه فعالیت دستگاه‌های فرهنگی در چند سال اخیر رویکرد بهتری را نسبت به سنوات گذشته داشته است.

احمد حسین زادگان بابیان اینکه توسعه بدون خیران و مردم شدنی نیست، نقش رسانه‌ها را در هدایت فرهنگ عمومی مهم دانست خواستار نقش‌آفرینی بیشتر رسانه‌ها در این خوزه شد و افزود: رسانه‌ها نقش و اهمیت خیران را به‌خوبی تبیین کنند.

استاندار مازندران اتفاقات اخیر حوزه فرهنگی مازندران را مبارک دانست و گفت: اخیراً دانشنامه مازندران به‌عنوان کتاب شایسته تقدیر کشور انتخاب‌شده درحالی‌که انتظار داشتیم عنوان کتاب سال را به خود اختصاص دهد.

شیوه گردشگری با کتابخانه سبز

سید محمد محمدی تاکامی در ادامه ساخت این کتابخانه را کار زیست‌محیطی عنوان کرد و گفت: در سال ۲۰۲۲ ساری به‌عنوان پایتخت گردشگری طبیعت‌گردی اکو انتخاب‌شده و کتابخانه سبز می‌تواند به‌عنوان نمادی باشد که گردشگری ساری را با محیط‌زیست پیوند دهد.

مدیرکل دفتر شهری استانداری مازندران گفت: در معماری سبز، انرژی باید به صفر برسد و حداقل انرژی برق مصرفی از خود ساختمان تولید می‌شود.

وی ادامه داد: با دوجداره کردن دیوار و پنجره‌ها می‌توان مصرف انرژی را تا ۹۰ درصد کاهش داد و ۱۰ درصد دیگر را با استفاده از ساختمان تأمین کرد.

محمدی گفت: استان مازندران به دلیل ظرفیت‌های بالای گردشگری به‌ویژه گردشگری طبیعت در زمره استان‌های گردشگر پذیر است این کتابخانه نیز می‌تواند به‌عنوان بنای ارزشمند و به‌روز موردتوجه مهندسان و گردشگران قرار گیرد.

وی بیان اینکه این پروژه تکنولوژی نو در جهان است، افزود: اقلیم مازندران به دلیل پسماند و شیرابه و همچنین بخشی از گردشگری در معرض تهدید است و با هدایت گردشگران به سمت گردشگری‌های نوین می‌توان از این تخریب کم کرد، ما به‌عنوان نگهبان طبیعت باید این کار را انجام دهیم.

خیران ارکان توسعه فرهنگی هستند

مدیرکل کتابخانه‌های مازندران در ادامه این مراسم بابیان اینکه در هشت سال گذشته 29 کتابخانه عمومی به کتابخانه‌های استان اضافه شد گفت: باوجوداین کتابخانه 12 هزار متر سرانه فیزیکی کتابخانه‌های عمومی ارتقاء پیدا کرد.

آرزو ولی پور افزود: از دو سال گذشته تاکنون هشت کتابخانه جدید به مجموعه کتابخانه‌های عمومی استان اضافه‌شده که این موفقیت با تلاش خیران در استان به سرانجام رسید که در مقیاس با کتابخانه‌های پیشین 10 درصد نسبت رشد داشت.

وی گفت: خیران از ارکان توسعه فرهنگی به‌خصوص در موضوع کتابخانه سازی هستند.

خیر پروژه کتابخانه سبز مازندران نیز در این مراسم گفت: مازندران درتهدید تخریب محیط‌زیست قرار دارد و این مسئولیت بر عهده ما قرارداد تا حافظ محیط‌زیست  حساس این استان باشیم.

دکتر سید نجات حسینی بابیان اینکه برای رسیدن به روشنایی هیچ راهی جز مطالعه نیست، ادامه داد: اگر با تحقیق ایمانی به دست آید این ایمان تحسین‌برانگیز است.

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز