خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

سازمان هواپیمایی کشوری به دنبال یکسان‌سازی نرخ بلیت‌ هواپیماها باشد

asdasd
کد خبر : ۹۳۴۳۶۵

یکی از راه‌هایی که باعث رونق دوباره آژانس‌ها می‌شود این است که سازمان هواپیمایی کشوری به دنبال یکسان‌سازی نرخ بلیت‌ هواپیماها باشد و همه به یک قیمت بلیت را بفروشند و اجازه بدهند که آژانس‌ها و چارترکننده‌ها با رقابت قیمت‌ها را بفروشند

محسن شاهوردی (مدیرعامل آژانس مسافرتی سپهر) سفر در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره وضعیت این روزهای صنعت گردشگری گفت: از پنج اسفند 98 با شروع گسترش ویروس کرونا در کشور مشکلاتمان زیاد شد البته صنعت گردشگری کشور به دلیل آنکه به وسعت لازم نرسیده از قبل مشکلاتی داشته است ولی شیوع ویروس کرونا ضربه بزرگی به وضعیت گردشگری کشور زد.

وی ادامه داد: با گسترش ویروس کرونا تعداد پروازها به شدت کاهش پیدا کرد و از 19 اسفند هیچ کدام از زیرمجموعه‌های ما با ما همکاری نمی‌کردند و تقاضایی برای پرواز وجود نداشت و لودهای ما بسیار پایین بود ولی ما همکاری خود را با ایرلاین‌ها ادامه دادیم.

شاهوردی افزود: این وضعیت تا اردیبهشت امسال ادامه داشت و در اردیبهشت ماه که شرایط کمی بهتر شده بود و ترس مردم کمی کاهش پیدا کرده بود و کمی سفرها امکان‌پذیر شده بود بخشنامه‌ای در تاریخ 15 اردیهبشت صادر شد بنا به بخشنامه کف نرخی که باید نرخ‌ها بر اساس آن بخشنامه تعیین و رعایت می‌شد و به ما اعلام شد که اگر بر اساس این بخشنامه عمل نشود حتی پرمیشین پرواز نیز لغو می‌شود.

وی با اشاره به اینکه وضعیت اقتصادی مردم در سفر و خرید بلیت هواپیما بسیار اهمیت دارد، ادامه داد: ما گاهی برای پروازها خواستیم هزینه‌های کمتری دریافت کنیم اما این اجازه به ما داده نمی‌شد مثلا برای یک پرواز که قیمت بلیتش 229 هزار و 400 تومان بود حتی اجازه نداشتیم آن 400 تومان را تخفیف بدهیم یا حذف کنیم.

شاهوردی با اشاره به اینکه این وضعیت تا 20 خرداد ادامه داشت، افزود: دوباره در 20 خرداد یک کف نرخ جدید اعلام شد و درحالیکه هنوز سفرها رونق نگرفته بود و فضا نیز آماده برگزاری سفرها نبود به ما اعلام شد که نباید قیمت بلیت هواپیما از این نرخ اعلام شده پایین‌تر بیاید.

وی با اشاره به اینکه برخی ایرلاین‌ها کف نرخی را تغییر دادند ولی ما به عنوان چارترکننده اجازه این کار را نداریم، افزود: برخی ایرلاین‌ها اعلام کردند که ما اگر قیمت را کاهش ندهیم مجبوریم نیروهایمان را تعدیل کنیم به همین دلیل به آنها اجازه داده شده که قیمت‌ها را کاهش بدهند ولی به من به عنوان چارتر کننده این اجازه داده نشده است. مثلا در حالی که بلیت یک پرواز از طرف ایرلاین به ما 311 هزار تومان اعلام شده و ما نیز باید به همان قیمت بفروشیم. ایرلاین همان بلیت را با قیمت‌های کمتر همچون 219 هزار تومان و یا 187 هزار تومان نیز می‌فروشد

وی ادامه داد: از آنجا که خطوط هواپیمایی برای سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان بازوهای اصلی است برایش بسیار مهمتر از آژانس هواپیمایی است و به همین دلیل در قیمت‌گذاری بیشتر به نفع ایرلاین رفتار می‌شود در حالی که پیش از این این گونه نبود و ایرلاین‌ها یک قیمت ثابت داشتند و ما اجازه داشتیم تا تخفیف بدهیم یا ندهیم.

وی ادامه داد: بخشی از قراردادهایی که ما منعقد می‌کنیم بر پایه دلار است و با افزایش قیمت دلار نرخ پروازی ما نیز تغییر می‌کند و هر هزار تومان که قیمت دلار افزایش پیدا کند پنج درصد نرخ پرواز تغییر می‌کند. مثلا قیمت دلار وقتی در هفته گذشته به 20 هزار تومان رسید این امر باعث شد تا 30 درصد نرخ پروازی گران شود.

شاهوردی افزود: امروز با این وضعیت من به عنوان چارترکننده نمی‌توانم کمتر از کف نرخی تخفیف بدهم زیرا متضرر می‌شود مثلا من یک بلیت را 550 هزار تومان خریدم و بخواهم 500 هزار تومان بفروشم متضرر می‌شوم و امروز نمی‌دانیم با زیرمجموعه‌های خود چگونه قرارداد ببندیم و ما امروز کاملا در ضرر هستیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر مثلا مدیران هتل‌ها به ما می‌گویند که شما قیمت پرواز را پایین بیاورید تا ما قیم هتل را نیز پایین بیاوریم تا ما بتوانیم یک تور ارزانتر برگزار کنیم اما متاسفانه ایرلاین‌ها قیمت‌های خود را تغییر نمی‌دهند.

شاهوردی افزود:‌ ما حدود 20 نفر نیرو داشتیم که هشت نفر از آنها را تعدیل کردیم و یکی از راه‌هایی که باعث رونق دوباره می‌شود این است که سازمان هواپیمایی کشوری به دنبال یکسان سازی نرخ بلیت‌ هواپیماها باشد و همه به یک قیمت بلیت را بفروشند و اجازه بدهند که آژانس‌ها و چارترکننده‌ها با رقابت قیمت‌ها را بفروشند زیرا نتیجه رقابت کاهش قیمت است و به نفع مردم است. سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز برای تقویت تورهای داخلی نقاط سفید را معرفی کنند و می‌توانیم با حفظ پروتکل‌های بهداشتی در هتل‌ها و اماکن دیدنی به گردشگری کمک کند.

وی ادامه داد: در بحث بیمه نیز باید سازمان تامین اجتماعی با آژانس‌داران همکاری کنند به شکلی که راهکاری برای حفظ نیروها باشد زیرا اینکه ما مثلا نیرویی را با حقوق و بیمه کمتر حفظ کنیم بهتر از آن است که مجبور شویم او را تعدیل کنیم و در حوزه مالیات نیز باید اجازه داده شود تا آژانس‌ها از معافیت‌ها استفاده شوند.

وی ادامه داد: مشکل دیگر بحث انحصار در پرواز است مثلا من پرواز مشهد را راه‌اندازی می‌کنم اما کسانی که قبلا در این خطوط فعالیت می‌کنند برای آنکه جلوی کار ما را بگیرند نیم ساعت قبل از پرواز ما یک خط جدید راه‌‌اندازی می‌کنند و با قیمت ارزانتری همان بلیت را می‌فروشند همچنین به ما به دلیل آنکه کرونا آمده پرمیشین جدید در پرواز نمی‌دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز