خبرگزاری کار ایران

معاون گردشگری به ایلنا خبر داد:

توافق ۹۵ درصد مسافران با آژانس‌ها درخصوص سفرهای لغو شده/ مردم به‌جای دریافت هزینه‌ها سفر را به حالت شناور دربیاورند

asdasd
کد خبر : ۹۰۵۵۳۱

درحالی که بیش از ۵۰ روز از لغو سفرهای نوروزی می‌گذرد و بخشنامه‌های مختلف مبنی بر لزوم پس دادن هزینه سفرهای لغو شده بدون کسر جریمه صادر شده است، به گفته معاون گردشگری ۹۵ درصد مسافران توانستند پول خود را پس بگیرند یا با آژانس به توافق برسند. بیشترین مسئله چالش بین آژانس‌دار و سایر فعالان حوزه سفر ازجمله شرکت‌های هواپیمایی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این روزها با ورود به اردیبهشت از تب سفرهای نوروزی که به دلیل شیوع ویروس کرونا کنسل شدند، کاسته شده با این وجود همچنان بازار عدم بازگشت پول‌ سفرهای کنسل شده بدون کسر جریمه داغ است.

 ولی تیموری (معاون گردشگری کشور) با اشاره به شرایط فوق‌العاده‌ای که طی ما‌ه‌های گذشته در حوزه گردشگری بوجود آمد و سبب لغو سفرها شد، درخصوص بازگشت پول مسافرانی که خواستار کنسل شدن سفرهایشان بودند، گفت: ما و سازمان هواپیمایی بخشنامه‌هایی به فعالان حوزه سفر و گردشگری ارسال کردیم و درخصوص لزوم بازگرداندن هزینه سفر مسافران بدون کسر جریمه صحبت به میان آمد.  

او ادامه داد: اینکه گفته شد، مسافران می‌توانند هزینه سفر خود را بدون کسر جریمه دریافت کنند به این معنا نیست که اگر هزینه‌ای بابت خدمتی مانند اخذ ویزا صرف شده باشد، باتوجه به کنسل شدن سفر قابل بازگشت است. این نوع هزینه‌ها با عدم کسر جریمه تفاوت دارد. درواقع کسر جریمه از بسته سفر به معنای درصد سود آژانس‌دار و شرکت هواپیمایی از بسته فروخته شده است؛ این درحالی است که هزینه‌کردهایی که سند آنها موجود است و خرج شده دیگر به مسافران بازگردانده نمی‌شود.

تیموری خاطرنشان کرد: قانون و ما به عنوان متولی گردشگری در عین آنکه شرایط بخش گردشگری را می‌شناسیم و درک می‌کنیم و می‌دانیم که وضعیت فعالان این حوزه خوب نیست، اما باید حواس‌مان به مردم نیز باشد و منافع آنها را نیز درنظر بگیریم. اینگونه نیست که بگوییم چون وضعیت فعالان گردشگری خراب است از جیب مردم هزینه لغو سفرها را بدهیم. از این رو بر اساس شیوه‌نامه‌ها و قراردادهایی که داریم ابلاغیه‌های لازم را صادر کردیم. اینکه در مواردی شاهد آن هستیم که برخی از دفاتر خدمات مسافرتی قراردادهای محکمی با ایرلاین‌ها ندارند و اکنون نمی‌توانند محکم سر حرف خود بیاستند و هزینه‌ها را مطالبه کنند را نباید مسافران و مردم پاسخ دهند و از جیب آنها کسر شود.

معاون گردشگری با اشاره به آنکه اگر مردم شرایط فعالان گردشگری را درک کنند و به‌جای آنکه خواستار دریافت هزینه سفر شوند، سفر را به حالت شناور دربیاورند و در طول سال از این امکان استفاده کنند، یادآور شد: آژانس‌داران هزینه‌هایی که از مسافران دریافت کردند را خرج کرده‌اند. برخی از هزینه‌ها صرف حقوق و عیدی کارکنان شده و برخی هزینه‌ها به ایرلاین‌ها پرداخت یا صرف موارد دیگر شده است. البته شکایات موجود در ادارات کل استان‌ها بررسی و حل خواهد شد.

به گفته تیموری، بیشترین مشکل دفاتر خدمات مسافرتی بعد از حدود ۵۰ روز، برای پرداخت هزینه سفرهای کنسل شده دریافت هزینه‌ها از سایر بخش‌های فعال در گردشگری مانند ایرلاین‌ها و خطوط حمل و نقل است. در این میان بیش از ۹۵ درصد مراجعان توانستند یا با آژانس‌ها به توافق برسند یا پول خود را دریافت کنند. ۵ درصد باقی مانده نیز هنوز به توافق نرسیده‌اند و مبنای اختلاف است. در این میان بحث‌هایی که موجود است بیشتر بین آژانس‌داران و سایر فعالان بخش سفر مانند ایرلاین‌ها، رجا و... است که هزینه‌ کنسلی‌ها را به آژانس پرداخت نمی‌کنند. البته در حوزه هواپیمایی بیشتر با مشکل روبه‌رو هستیم.

او تصریح کرد: با وجود آنکه چند بار با سازمان هواپیمایی مکاتبه کرده‌ایم و ابلاغیه‌هایی نیز صادر شده است اما این روند به درستی پیش نمی‌رود. در حال پیگیری هستیم. البته ما بیشتر در قالب نمایندگان دولت صحبت می‌کنیم و ابلاغیه‌ها صادر شده و نیازمند تعامل وزارت راه با زیر مجموعه‌هایشان هستیم. امیدواریم آنها نیز به تعهداتشان پایبند باشند چراکه تمام زنجیره سفر به یکدیگر وابسته هستند و بروز مشکل برای هریک از فعالان این زنجیره می‌تواند سایر فعالان را با چالش روبه رو سازد. مسافران نیز مشتریان حال و آینده گردشگری هستند و باید نیازهای آنها را مدنظر قرار دهیم.

 معاون گردشگری با اشاره به آنکه شیوع ویروس کرونا سبب تعطیلی بخش‌های متعددی از سفر و گردشگری در جهان شده است،‌ یادآور شد: مشکل لغو سفر و تاکید به بازگرداندن هزینه سفرهای لغو شده به مسافران در تمام دنیا مطرح و تبدیل به چالش شده است در این میان هر یک از بخش‌ها به نوعی با این موضوع برخورد می‌کنند و این مهم فقط مختص به ایران نیست. اما ما می‌توانیم با برقراری تعامل، زنجیره‌های وابسته به سفر و درعین حال مسافران را راضی نگاه داریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز