خبرگزاری کار ایران

در مراسم یادبود سیامک شایقی مطرح شد؛

در گذشت فیلمسازی پرتلاش که اهل جار و جنجال نبود/ مردی که تمام دارایی‌اش را خرج ساخت فیلم‌هایش کرد

asdasd
کد خبر : ۹۰۰۹۶۹

مراسم یادبود زنده‌یاد سیامک شایقی (منتقد، نویسنده و کارگردان تازه درگذشته سینمای ایران)، ساعت ۲۰ شنبه ۳۰ فروردین با حضور همکاران و خانواده این هنرمند به صورت مجازی در صفحه اینستاگرام کانون کارگردانان سینمای ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم یادبود زنده‌یاد سیامک شایقی(منتقد، نویسنده و کارگردان تازه درگذشته سینمای ایران)، ساعت ۲۰ شنبه ۳۰ فروردین با حضور همکاران و خانواده این هنرمند به‌صورت مجازی در صفحه اینستاگرام کانون کارگردانان سینمای ایران برگزار شد.

در این مراسم که با اجرای رضا کیانیان، برگزار شد، افرادی همچون سیروس الوند، فاطمه معتمد آریا و حامد بهداد حضور یافته و به بیان خاطرات خود از سیامک شایقی پرداختند.

سام شایقی (پسر سیامک شایقی) در ابتدا؛ خاطراتی از پدرش و تاثیراتی که او در زندگی‌اش گذاشته است، گفت.

در ادامه سیروس الوند اظهار داشت: متاسفانه اکنون در فضای غریبانه‌ای هستیم و امیدواریم دیگر داغی نبینیم که مجبور باشیم از طریق فضای مجازی مراسمی این چنین را برگزار کنیم و از آن در بخش‌های دیگری استفاده ببریم. از نیمه اول دهه ۶۰ که سیامک نقد می‌نوشت، او را می‌شناسم. هیچگاه ندیدم که علیه کسی حرف بزند. جان فورد از فیلمسازهای مورد علاقه او بود ولی او فیلمسازهای آوانگارد را هم دوست داشت و سینمای فرانسه را هم به شدت دنبال می‌کرد و تحت تاثیر این سینما کارهایی را هم انجام داد. او نگاه صادقانه‌ای داشت که من آن را تحسین می‌کنم.

وی ادامه داد: سیامک شایقی همیشه دنبال تجربه تازه بود و به سراغ قصه‌های تازه می‌رفت. همچنین کمتر سراغ ستاره‌ها می‌رفت و فیلم خود را به دست بازیگرانی می‌سپرد که شاید گیشه فروش را تضمین نمی‌کردند ولی او دلخوش به قصه خود بود و بیشترین تلاشش را در جهت تولید فیلم ارزنده‌ای ارائه می‌داد.

رخشان بنی‌اعتماد (نویسنده و کارگردان) نیز در این مراسم گفت: سیامک شایقی از دهه ۶۰ همکار و هم‌نسل من بوده و اکنون خیلی سخت است که درباره او صحبت کنم. خاطره اولین فیلمش که جهیزه‌ای برای رباب بود، خاطره‌ای برای همه ماست. فیلم آخر او که درباره محیط زیست بود را خیلی دوست داشتم و به او گفتم که چقدر خوشحالم که خودت هم از کارت راضی هستی. به او گفتم فکر کنم کار ارزشمندی که تو کردی می‌تواند عملی کردن شعار همه نهادهایی که درباره محیط زیست صحبت می‌کنند باشد. چراکه آن اثر حرکت ارزشمندی برای محیط زیست بود. ولی او تنها خندید. من سعی کردم با نهادهای مختلف ارتباط برقرار کنم تا بتوانم در اکران کمکی به او کنم. همه قول‌هایی دادند ولی بعدها که از او درباره اکران فیلم پرسیدم باز هم لبخندی زدی که حرف‌های زیادی در آن بود.

حامد بهداد (بازیگر) نیز در این برنامه بیان کرد: به خاطر کمبود وقت خیلی کوتاه صحبت خواهم کرد. خاطرات خوبی از ایشان دارم. او فیلمساز با متانتی بود. او خیلی با هاوارد هاکس علاقه داشت و ما درباره فیلم‌های او خیلی حرف می‌زدیم. او فیلمساز دغدغه‌مندی بود و دوست داشت که فیلم‌های خود را بسازد. به خانواده او تسلیت می‌گویم و امیدوارم که روحش در آرامش باشد.

رضا کیانیان نیز در صحبت‌هایی درباره شایقی اظهار داشت: سکوت در فیلم‌های سیامک نقش مهمی داشت و این سکوت در خود ایشان نیز بود. سکوت در همه فیلم‌هایش بود که به شدت جذاب بود. مثلا در فیلم «باغ فردوس، ۵ بعد از ظهر» که من در آن بازی می‌کردم، شاید سر جمع ۵ خط بیشتر صحبت نداشتم. وقتی فیلمنامه این اثر را خواندم خیلی ذوق زده شدم از اینکه خیلی کم حرف می‌زنم و پیشنهاد دادم که این شخصیت کمتر از این هم حرف بزند که ایشان هم قبول کردند.

وی ادامه داد: داستان این فیلم درباره دکتری بود که عاشق یکی از مراجعینش می‌شود که جای دخترش است و دختر نیز عاشق دکتری می‌شود که جای پدرش است. دختر را که خانم مستوفی بازی می‌کرد و دکتر را من. در سکانس آخر این فیلم وقتی خانم مستوفی دلایلش را می‌گوید که چرا ما باید با هم ازدواج کنیم و اختلاف سنی معنایی ندارد، من همچنان در جواب او سکوت می‌کنم و به قفس مرغ عشق‌ها نگاه می‌کنم و به این صورت رضایت خود را اعلام می‌کنم.

لاله اسکندری نیز در این برنامه بیان کرد: این شانس را داشتم که در اولین سال‌های حضورم با ایشان کار کنم. مرحوم شایقی کاربلدی خیلی به من کمک کرد و خیلی از دوستان همچون من حضورشان در عرصه حرفه‌ای را مدیون ایشان هستند. آقای شایقی دغدغه‌های اجتماعی بسیاری داشتند و همان‌ها را در فیلم‌هایشان دنبال می‌کردند و شاید به همین دلیل بود که همچون هم نسلانش در دهه ۹۰ نتوانست آن طور که باید کار کند. ایشان همیشه لبخند بر لب‌هایشان بود و من آرزو می‌کنم که روحشان در آرامش باشد.

حبیب اسماعیلی (تهیه‌کنند) نیز در این برنامه بیان کرد: از اتفاقی که رخ داده خیلی متاسفم. این افتخار را داشتم که به عنوان مدیر تولید و تهیه‌کننده در اولین فیلم سیامک شایقی کنارش باشم و بعد از آن هم همکاری‌های دیگری را باهم انجام دادیم. سیامک شایقی آنچنان که باید به حق خود نرسید. این اتفاق برای بسیاری از هنرمندان ما رخ داده و ما باید کاری کنیم که افراد به جایگاه حقیقی‌شان برسند. ایشان انسان آرامی بود ولی با همه این تفاسیر برای رسیدن به خواسته خود تلاش بسیاری می‌کرد ولی هیچگاه اهل جار و جنجال نبود.

سعید شهرام که آهنگسازی برخی از فیلم‌های سیامک شایقی را برعهده داشته است، ضمن بیان اینکه نمی‌تواند در این باره صحبت کند، گفت: سعی می‌کنم با نواختن قطعه‌ای که در یکی از فیلم‌های سیامک کار شده، حس خودم را نسبت به او بیان کنم. او سپس به نواختن قطعه‌ای با پیانو پرداخت.

فاطمه معتمدآریا که در چند فیلم سیامک شایقی به ایفای نقش پرداخته نیز در این برنامه اظهار داشت: «جهیزه‌ای برای رباب» همچون گنجینه‌ای بود که سیامک تمام علمش را در آن گذاشت و از نظر من یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینماست. من به خانواده او تسلیت می‌گویم و اینکه باید بگویم که خودم هم داغدار و در تلاطم از دست دادن او هستم.

وی ادامه داد: من در اولین و آخرین فیلم او نیز بازی کرده‌ام. فیلم آخر او تمام شده و تنها مونتاژ آن باقی مانده است. سیامک واقعا مرد شریفی بود و به قدری صنفی به سینما نگاه می‌کرد که حد نداشت. او تمام دارایی‌اش را داد تا فیلم‌هایش ساخته شود.

رضا کیانیان نیز در ادامه بیان کرد: کمتر کسی را در سینما می‌توان پیدا کرد که از سیامک دلخور باشد و شاید هیچکس را در سینما نتوانید پیدا کنید که این چیز عجیبی در دنیای امروز است.

نیما شایقی (برادرزاده سیامک شایقی) نیز در صحبت‌های خود گفت: وقتی آدم در طول گذشت به زندگی خود نگاه می‌کند، می‌بیند چطور تار و پودش شکل گرفت است. نقشی که عموی من در شکل گیری شخصیتم داشت، بسیار زیاد است. عموی من در مکالمه خود عین کتاب حرف می‌زد و وقتی از من خواست تا در فیلمی از او بازی کنم، تجربه‌ای برایم ایجاد کرد که هنوز در خاطر دارم و تاثیربه سزایی در شخصیت من داشته است.

وی ادامه داد: وقتی ۲۲ سالم بود و اولین فیلم کوتاهم را برای او فرستادم، اولین چیزی که به من گفت «توقع نداشتم» بود و این همچون تقدیر بزرگی برای من بود که از آن به شدت خوشحال شدم.

در ادامه کیانیان پیامی از فرشته طائرپور (تهیه‌کننده) را خواند که برای تسلیت به مناسبت فوت سیامک شایقی نوشته شده بود.

در ادامه مراسم نیز خسرو دهقان و ابوالحسن داوودی به بیان صحبت‌هایی درباره سیامک شایقی پرداختند.

در بخش پایانی این برنامه سعید شهرام قطعه دیگری را برای افراد حاضر در لایو اینستاگرام با پیانو نواخت.

گفتنی است که سیامک شایقی، چهارشنبه ۲۷ فروردین، بر اثر عوارضِ بیماری سرطان درگذشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز