خبرگزاری کار ایران

تماشای «سیر زمان» در اثر جدید فیزیکدان کوانتومی

asdasd
کد خبر : ۸۲۳۱۷۲

کتاب «سیر زمان» با قلم کارلو روولی (فیزیکدان ایتالیایی) و با ترجمه کامیاب تقی‌زاده توسط انتشارات چترنگ ترجمه و روانه بازار شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کتاب «سیر زمان» با قلم کارلو روولی (فیزیکدان ایتالیایی) و با ترجمه کامیاب تقی‌زاده توسط انتشارات چترنگ ترجمه و روانه بازار شده است.

روولی استاد فیزیک دانشگاه اکس‌مارسی است و از نظریه‌پردازان آوانگارد در رابطه با مفهوم «جاذبه کوانتوم» است و این طیف پژوهشی که روولی نیز به آن تعلق فکری دارد، به دنبال برقراری پیوند میان نظریه نسبیت اینشتاین و مکانیک کوانتوم است.

روولی کتابی به نام «هفت درس کوتاه از فیزیک» نوشته است که یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان شد و همچنین کتاب دیگری به نام «حقیقت آن چیزی نیست که به نظر می‌آید» و در این کتاب گسترش فیزیک از یونان قدیم تا امروز را توضیح می‌دهد.

درست مانند خودآگاهی، زمان نیز موضوعی است که هیچ فیلسوف یا فیزیک‌دانی نتوانسته آن را به درستی تشریح کند. در این کتاب موضوع زمان است، اما روولی خودآگاهی را نیز به زمان پیوند می‌دهد تا ماهیت آن را شرح دهد. او می‌پرسد که: چرا گذشته را به یاد می‌آوریم، نه آینده را؟ «زمان زود می‌گذرد» یعنی چه؟ زمانی که می‌گذرد به کجا می‌رود؟ این کتاب جذاب نگرش خواننده را به زمان برای همیشه تغییر خواهد داد. کارلو روولی پیچیده‌ترین مفاهیم ریاضی و فیزیک را به ساده‌ترین شکل ممکن برای خواننده بازگو می‌کند. علاوه بر آن کتاب‌هایش جوایز فراوانی را به خود اختصاص داده‌اند. روزنامۀ گاردین دربارۀ این کتاب می‌نویسند: «سیر زمان تعمقی ژرف‌تر و پیچیده‌تر است که برخی از پیشرفت‌های اصلی در زمینه‌های فلسفه و فیزیک زمان را توضیح می‌دهد... این کتاب سنت نوشتن مقالات علمی خالی از اصطلاحات تخصصی را، که در سدۀ پیش از بین رفت، ادامه می‌دهد.»

کتاب «سیر زمان» که از آثار مشهور و پرفروش وی به شمار می‌رود و به تازگی به زبان فارسی ترجمه شده، در سه بخش تنظیم شده است. در بخش اول نویسنده سعی کرده است تا منظور و ادراک فیزیک نوین از زمان را بیان کند و به روایت از چرایی و چیستی از دست رفتن این مفهوم بپردازد. در فصل دوم از کتاب نویسنده به بیان این مسئله پرداخته که پس از فروپاشی قطعه به قطعه زمان در دنیای پیرامونی ما، چه چیزی باقی می‌ماند. این فصل از کتاب در واقعی وصف او از یک چشم‌انداز خالی و بربادرفته است که هیچ نشانی از زمان ندارد.

در فصل سوم کتاب که مهمترین بخش آن نیز به شمار می‌رود این مفهوم توضیح داده شده است که در جهانی بدون زمان هم باید چیزی باشد تا زمانی را که ما به آن عادت داریم، با همان قوانین، با گذشته‌ای که از آینده جداست و به آرامی جریان دارد را به وجود آورد. این فصل از کتاب سعی کرده به توضیح این پدیده بپردازد. 

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

«زمان این است. مانوس و آشنا. ما را با خود می‌برد. زمان، هجوم ثانیه‌ها، ساعت‌ها و سال‌هایی است که ما را به سوی زنگانی هل می‌دهد و سپس به عدم می‌کشاند. ما هم همانند ماهی‌هایی که در آب زندگی می‌کنند، ساکن زمانیم. وجود ما در زمان معنی پیدا می‌کند. موسیقی با وقار زمان ما را می‌پروراند، جهان را به رویمان می‌گشاید، به دردسرمان می‌اندازد، ما را می‌ترساند و سپس می‌آرامد. جهان با کشش رُمان آینده را پدیدار می‌کند و با سیر زمان ماهیت خود را می‌یابد.»

این کتاب را نشر چترنگ در ۱۷۵ صفحه با قیمت ۲۴ هزار تومان منتشر کرده است. از این نویسنده پیشتر، اثر «گفتارهایی از فیزیک» نیز توسط همین ناشر منتشر شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز