خبرگزاری کار ایران

نشست نقد و بررسی کتاب «هومیوپاتی برای گیاهان» برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۶۹۴۷۹۶

نشست نقد و بررسی کتاب «هومیوپاتی برای گیاهان» نوشته کریستین ماوته و کرنلیا ماوته؛ با حضور مترجم، ویراستار و پژوهشگران این عرصه برگزار شد.

به گزارش ایلنا، مراسم نقد و بررسی کتاب «هومیوپاتی برای گیاهان» با حضور مهناز مقدسی؛ ویراستار و دبیر جلسه، نگار پورمحمد؛ نماینده انتشارات اطلس پیدایش (ناشر اثر)؛ سبا حسینیان پژوهشگر هومیوپاتی و مدرس؛ محمدرضا عارفی‌پور منتقد اثر و گیاه‌پزشک روز چهارشنبه سی‌ام آذر ماه در سرای اهل قلم برگزار شد.

پیش از ایراد سخنرانی فیلم کوتاهی از مراحل تولید کتاب پخش شد. سپس مقدسی، به مراسم رونمایی کتاب در اردبیهشت ماه سال جاری که با حضور نویسنده کتاب کریستین ماته و دخترش کرنلیا برگزار شده بود، اشاره کرد و گفت: این کتاب اولین کتاب درباره هومیوپاتی برای گیاهان به زبان فارسی است که با نظارت نویسنده آن و با افزوده‌های ناشر برای فارسی‌زبانان بر روی کاغذ گلاسه (روغنی) و با کیفیت عالی در ۲۲۰ صفحه چهاررنگ  و با جلد سخت چاپ‌شده است.

در این نشست پورمحمد در ابتدای صحبت‌هایش درباره روند تالیف و ترجمه کتاب گفت: نسخه اصلی «هومیوپاتی برای گیاهان» دو الی سه بار بازنویسی شده و نزدیک به دوسال بعد به زبان فارسی ترجمه شد. البته این کتاب با پرداخت کپی رایت منتشر شده است. همچنین این کتاب برای اولین بار راهکارهای به‌کارگیری روش درمانی هومیوپاتی را به جامعه گیاه‌پزشکی ایران معرفی می‌کند. این علم هنوز در ایران جای کار دارد. مترجمان با ترجمه‌های بیشتر می‌توانند اطلاعات زیادی را به مخاطبان این علم بدهند.

پور‌محمد گفت: ابتدا این کتاب می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات کشاورزان و باغبانان باشد. در روش اگروهومیوپاتی(هومیوپاتی در کشاورزی) باعث تقویت گیاه می‌شود و سلامت گیاهان را تا مدت زمان زیادی حفظ می‌‌کند که نه تنها به حفظ آن می‌انجامد، بلکه باعث افزایش سلامت خاک، آب‌های زیرزمین و هوا هم می‌شود.

پورمحمد با اشاره به ساده‌تر شدن فعالیت باغبانان و کشاورزان در به‌ کارگیری از این روش برای گیاهان گفت: با توجه به اینکه اگروهومیوپاتی باعث می‌شود گیاهان نیاز کمتری به دارو داشته باشند، زحمات باغبانان و کشاورزان ساده‌تر خواهد شد. گیاهان سالم در برابر شرایط گوناگون آب‌وهوا مقاوم‌ترند. درواقع سلامت گیاه تاثیر شرایط آب‌وهوایی را در خود از بین می‌برد و به لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است. لازم به ذکر است که اگرو همیوپاتی در کشورهایی مانند آمریکا، روسیه، مالزی، آلمان، هند، سوییس و بسیاری از کشورهای خاورمیانه مرسوم است همچنین این روش مورد تایید سازمان غذا و دارو ایالات متحده FDA است.

این پژوهشگر درباره مقرون‌به‌صرفه‌ بودن این روش ادامه داد: صرفه‌جویی بخشی از این ماجرا است. گیاه سالم میوه‌ای خوش‌رنگ و پر بار می‌تواند تولید کند که منجر به سودآوری باغبان یا کشاورزان می‌شود. این سود هم برای کشاورزان خواهد بود و هم برای کل جامعه. از ویژگی اصلی داروهای هومیوپاتی این است که توانایی جذب آب در خاک را بالا می‌برد و باعث صرفه‌جویی در مصرف آب می‌شود.

به گفته پورمحمد مهم‌ترین ویژگی هومیوپاتی توانایی بی‌نظیری است که در پیشگیری از بیماری‌ها برای گیاهان دارند. لزوم وجود نیروی انسانی متخصص در این راه به شدت حس می‌شود اینکه افراد باید بدانند که در چه زمانی و چه مقدار دارو به گیاهان بدهند، امری مهم است. متاسفانه هنوز چنین فردی در ایران وجود ندارد. خبر خوب اینکه مراحل و بستر آموزش آن فراهم شده است.

در ادامه این مراسم عارفی‌‌پور درباره کتاب گفت: این اثر یکی از منابع معتبر در عرصه هومیوپاتی است؛ بنابراین این کتاب به طور مطلق فقط یک کتاب نیست بلکه فراتر از یک کتاب است. راهکارها و نتایج این اثر به قدری است که نقد و انتقاد در آن چندان نمی‌تواند موثر باشد. من در این جلسه می‌خواهم چند نکته قالب را به‌عنوان پیشنهاد ارائه کنم.

وی افزود: اول اینکه این کتاب متاسفانه فقط برای افراد هومیوپات و افرادی که با این علم آشنایی دارند نوشته شده و برای عموم مردم تالیف نشده است و وقتی کتاب را در اختیار گیاه‌پزشکان گذاشتم چندان متوجه راهکارهای آن نشدند.

وی در ادامه چند پیشنهاد برای کاربردی‌تر شدن کتاب اضافه کرد وگفت: راهکارهایی که برای رفع این مشکل می‌توان ارائه داد این است که اول افراد هومیوپات با استفاده از این کتاب به بیان روش راهکارها در دانشگاه‌ها بپردازند و روش خود را در مجامع علمی به صورت کامل ارائه دهند. به عقیده من برای آشنایی بیشتر دانشگاهیان با این روش درمانی در گیاهان باید با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رایزنی‌هایی مبنی بر افزودن یک الی دو واحد درسی از این علم در دانشگاه‌ها برای دانشجویان رشته گیاه‌پزشکی تدبیر کرد.

عارفی‌پور ادامه داد: شرکت کردن در نمایشگاه‌های کتاب یکی از راهکارهای شناساندن این کتاب به گیاه‌پزشکان و افرادی است که می‌خواهند در این حوزه اطلاعاتی را کسب کنند. در کل شناخت نسبت به این کتاب کم است. من معتقدم اگر این روش درمانی برای اهالی علم جا بیفتد حتماً دانشجویان زیادی تحقیقات خود را به این سمت سوق می‌دهند.

عارفی نوشتن مقدمه این اثر توسط یک گیاه‌پزشکی که اطلاعات کاملی هم از هومیوپاتی دارد در جذب مخاطبان مؤثر دانست و گفت: بهتر است در ویرایش‌های بعدی این اثر ارزشمند، مقدمه‌ای توسط یک گیاه‌پزشک آشنا با هومیوپاتی نوشته شود تا پلی بین گیاه‌پزشکان و هومیوپات‌ها باشد.

این منتقد درباره شناخت داروهای هومیوپاتی برای عموم مردم گفت: شناختن داروهای این روش درمانی اهمیت زیادی دارد و از آنجایی که این داروها شناخته شده نیست، دیرتر جواب می‌دهد و پیشنهاد من این است که با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی برای رفع این مشکل اقداماتی صورت گیرد؛ تا بتوان مجوز پخش یا تولید این داروها را گرفت.

در ادامه این مراسم فیلمی از مراسم رونمایی این اثر با حضور نویسندگانش در ایران نمایش داده شد. و پس از آن، مقدسی در خصوص مرحله ویرایش کتاب و جا افتادن یکی از فصول کتاب در ترجمه انگلیسی به آلمانی اشاره کرد و گفت: پس از مطابقت با نسخه زبان آلمانی، دریافتیم که در نسخه انگلیسی اثر یک فصل جامانده است؛ پس با هماهنگی مولف به ترجمه آن فصل پرداختیم.

هومیوپاتی روشی جدید برای درمان گیاهان

حسینیان با اشاره به اهمیت علم هومیوپات برای انسان‌ها و حیوانات و گیاهان گفت: ابتدا می‌خواهم تعریفی از هومیوپاتی ارائه دهم هومو به معنای مشابه و پاتی به معنای رنج یا درد. یعنی با بیماری مشابه خود آن رفتار کنیم نه آنکه با آن بجنگیم.

وی افزود: جنگ و نابودی بیماری سابقه زیادی در انسان و حیوان دارد و این روش نتایج متفاوتی را ارائه می‌دهد. پیشرفته‌ترین روش هومیوپاتی برای انسان‌ها بوده و کشورها از این روش در سطحی پیشرفته به کار می‌گیرند. کاربرد این روش برای گیاهان در سطح دنیا بسیار جدید است و هنوز پایه‌های خود را بنا نکرده است و خوشبختانه ایران هم هم‌سوی جهان پیش می‌رود.

حسینیان گفت: چیزی که دو رشته گیاه‌پزشکی و هومیوتراپی را از هم جدا می‌کند این است که روش‌های درمانی آن‌ها با یکدیگر کاملاً متفاوت است. باید  در حوزه شناخت گیاهان و شناخت بیماری‌ها از رشته گیاه‌پزشکی مدد جست؛ اما در حوزه درمان بیماری‌ها باید پا به عرصه هومیوپاتی گذاشت تا اینگونه این دو رشته را همسو کرد.

این پژوهشگر با اشاره به جای خالی این نوع درمان برای گیاهان گفت: هومیوپاتی به راحتی می‌تواند جای خود را درمیان گیاه‌پزشکان و درمان‌گران گیاهی باز کند؛ چراکه به شدت جای خالی آن حس می‌شود. باید به پلی که بین گیاه‌پزشکی و هومیوپاتی زده می‌شود دقت بسیاری کرد چراکه ممکن است نتیجه‌ای در برنداشته باشد. خوشبختانه تولید دارو برای روش هومیوپاتی بسیار ساده است و نیاز به ماشین‌آلات و دستگاه‌های پیشرفته ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز