خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

فرصتی به نام بازارهای جهانی سینما/ مذاکرات برای نمایش مصلحت هنوز به نتیجه نرسیده

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۲۳۰۸

محمدرضا شفاه (تهیه‌کننده سینما) معتقد است که حضور فیلم‌های ایرانی در بازار جشنواره کن یک فرصت برای رساندن صدای ایرانیان به افکار عمومی جهان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا شفاه تهیه‌کننده فیلم «مصلحت» و «هِناس» که در بخش بازار جشنواره کن ۲۰۲۲ حضور دارد، درباره اهمیت ورود سینمای ایران به بازارهای جهانی گفت: مهمترین هدف ما از ساخت این فیلم‌ها خصوصا فیلم «هناس» این بود که چه افکار عمومی در داخل کشور و چه خارج از کشور با یک بُعدی از وضعیت ما در ایران آشنا شوند که شاید کمتر درباره آن صحبت می‌شود و آن موضوع این است که کشور ما یکی از قربانیان بزرگ تروریسم در دنیا است. 

وی ادامه داد: ترورهایی که در کشور ما اتفاق می‌افتد، به دلیل بایکوت خبری و رسانه‌ای که در جهان توسط نظام استکباری وجود دارد، هیچگونه بازتابی ندارد و هدف ما از ساخت این فیلم این بود که بتوانیم بخشی از این وقایع دردناک را برای مردم داخل و خارج به نمایش درآوریم. 

این تهیه‌کننده سینما با بیان اینکه ترور شهید رضایی نژاد یکی از ترورهای مذبوحانه دانسمندان هسته‌ای ما بود، تصریح کرد: به شهادت رساندن یک پدر در مقابل چشمان دختر کوچکش اگر در هر کشور دیگری اتفاق افتاده بود، تمامی مدافعین حقوق بشر به زبان می‌آمدند و آن دختر مورد توجه محافل خبری و رسانه‌ای قرار می‌گرفت. 

وی افزود: کشوری که این همه اتهام حقوق بشری به آن وارد می‌کنند خودش به عنوان قربانی بزرگ ترور است و به این شکل حقوق بشر در مورد خودش زیر پا گذاشته می‌شود و صدایی هم در دنیا به گوش نمی‌رسد. این استانداردهای دوگانه غرب در باب حقوق بشر خیلی بیشتر از قبل در افکار عمومی جهان به چشم می‌آید. 

شفاه تاکید کرد: بازاری مانند جشنواره کن و جشنواره‌های خارجی می‌تواند محلی باشند برای این که این قبیل صداها شنیده شود و گوشه‌ای از جنایات علیه کشورمان به نمایش گذاشته شود. در سینما باید به عنوان یک بازار بزرگ برای عرضه و نمایش به جهان نگاه کرد. در بازار کن شبکه‌های تلویزیونی مختلف از سراسر جهان و شرکت‌های پخش کننده فیلم حضور دارند که مشتری محصولات شما می‌شوند. 

وی درباره حضور فیلم «مصلحت» در بازار کن و همچنین مشکل پروانه نمایش این فیلم توضیح داد: مصلحت هم به دلیل اینکه قصه جذابی دارد فارغ از اینکه در کجا اتفاق افتاده، می‌تواند مخاطب جهانی داشته باشد. تقابل بین مصحلت شخصی و مصلحت عمومی که در این فیلم وجود دارد موضوع انسانی است که زبان مشترکی با دنیا دارد. 

وی اضافه کرد: برای اکران عمومی این فیلم در داخل کشور، در حال مذاکراتی هستیم تا ملاحظات برخی سازمان‌ها را درنظر بگیریم ولی هنوز به نتیجه نرسیده است. امکان دارد فیلم برای اکران عمومی با همین نسخه نمایش داده شود ممکن هم است که چند دیالوگ فیلم تغییر کند یا حذف شود تا حساسیت‌ها و نگرانی‌ها از بین برود. در مجموع در حال رایزنی هستیم تا مشکل این فیلم برای نمایش عمومی حل شود و خیلی مشکل پیچیده‌ای وجود ندارد. 

محمدرضا شفاه در پایان بیان کرد: «هِناس» از نیمه خرداد ماه اکران خودش را آغاز خواهد کرد. 

گفتنی است هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن از روز گذشته ۲۷ اردیبهشت (۱۷ می) به صورت رسمی آغاز شد و تا ۷ خرداد (۲۸ می) در جنوب فرانسه ادامه خواهد داشت و میزبان سینماگران منتخب از سراسر جهان و چهار هزار نفر از اهالی رسانه از ۷۵ کشور خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز