خبرگزاری کار ایران

درخواست استقلال «روابط عمومی‌ها»/ روابط عمومی مثل «تیغ» کاربرد دوگانه دارد

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۱۶۱۸

آیین بزرگداشت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی در سالن همایش‌های دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیین بزرگداشت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی روز ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ در سالن همایش‌های دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد.

در ابتدای این نشست «فریده حق‌بین» سرپرست دانشگاه الزهرا (س)، در مورد نقش روابط عمومی‌ها و گفتمان تبیین دانشگاه اسلامی مواردی را مطرح کرد و در مورد بحث اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها، یادآور شد: اینکه ما بتوانیم جوانی متخصص در سطح انقلاب اسلامی تربیت کنیم مهم است و اسلامی شدن دانشگاه فقط به حجاب و ظاهر نیست.

«محمدعلی زلفی‌گل» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم گفت: روابط عمومی مثل انسانی است که وارد منطقه‌ای می‌شود که در آن منطقه با زبان و فرهنگ آن منطقه بیگانه است و روابط عمومی می‌خواهد بین آن دو ارتباط برقرار کند که کار سختی است.

زلفی‌گل ادامه داد: روابط عمومی‌ها با اینکه مسائل سازمانی خودشان را مسلط هستند، اما این که چگونه با سایر شهروندان و مردمان چه در ابعاد ملی و چه در ابعاد فراملی، ارتباط برقرار کنند، موضوع مهمی است. اینکه شما بتوانید پل نامرئی بزنید به تلفن همراه، رایانه و خانه شهروندان و به قلب و ذهن آنها نفوذ کنید، افراد کاربلدی می‌خواهد. کار روابط عمومی از این منظر، پل‌سازی است که حتی می‌تواند به قلب، ذهن و منزل شهروندان پل بزند. اگر خبری صداقت و امیدآفرینی داشته باشد، ذهن و قلب یک فرد را تسخیر می‌کند. این مهم از آن ویژگی‌هایی است که نمی‌توان از کنار آن به‌سادگی گذشنت.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: کار شما روابط عمومی‌ها «سازندگی» است. یعنی باورسازی، هویت‌سازی. وقتی موفقیت یک دانشمند را برجسته و خبرسازی می‌کنید، از تأثیر این خبر است که هویت‌‌مداری و خودباوری مردم را تقویت می‌کنید. برخی اوقات خبر شما می‌تواند انگیزه و تلاش یک دانشجو را چندبرابر کند که در خصوص تخریب هم نکاتی را عرض خواهم کرد.

او تصریح کرد: کار دیگر شما «جریان‌سازی» است. با جریانی که ایجاد می‌کنید بستر را برای یک‌سری کارهای عاقلانه، حکیمانه و عالمانه مهیا می‌سازید. مثل زمینی که یک کشاورز برای کشت آماده می‌کند. در این خصوص مثالی می‌زنم که ما می‌خواستیم اعضای ‌هیأت علمی، یک دوره آموزشی سه ماهه ببینند و توانایی‌های‌شان را زیاد کنیم و حتی یک پایه تشویقی هم بدهیم که بر حقوق آنها تأثیر بگذارد. علاوه بر این فرصتی فراهم سازیم تا آنها با دیگر اعضای هیأت علمی کشور بیشتر آشنا شوند و ارتباط‌ و شناخت‌هایی بین آنها شکل بگیرد که در آینده به پیشرفت خود آنها و کشور کمک می‌کند، اما برخی دشمنان طوری موضوع را مطرح کردند که انگار این کار ما اثر تخریبی دارد و ...

وزیر علوم ادامه داد: کار شما علاوه بر جریان‌سازی، «تاریخ‌نگاری» هم هست. پس نقش شما خیلی بیشتر از کارهای عادی است و شما دارید تاریخ را رقم می‌زنید و کارتان خبررسانی عادی نیست، مخصوصاً در عرصه علم و فناوری.

زلفی‌گل با بیان اینکه «شما از صداقت، صیانت می‌کنید در بحث تاریخ‌نگاری، صداقت در نوشتن خیلی اهمیت دارد، بنابراین کار شما بسیار حساس است و صداقت و صراحت در روابط عمومی‌ها نقش ارزنده‌ای دارد.» تصریح کرد: روابط عمومی‌ها سیاست‌ساز و تصمیم‌ساز هم هستند. شما با نوع اخبار و انتقاداتی که از مدیران و مسئولان می‌کنید باعث تصمیم‌سازی برای مدیران می‌شوید. علاوه بر این شما سرمایه‌ساز هم هستید. شما وقتی خبری از موفقیت افراد منتشر می‌کنید، وی را به سرمایه نمادین و الگو تبدیل می‌کنید و به او ارزش و وجاهت می‌دهید. از این منظر هم کار شما بسیار مهم است و برعکس خدای ناکرده اگر این موقعیت را در نوع تخریبی‌اش به‌کار گیرید، برای جامعه مضر خواهد بود.

او همچنین تأکید کرد: «تیغ» را هم می‌توان برای جراحی استفاده کرد و جان فردی را نجات داد و برعکس! روابط عمومی مثل «تیغ» کاربرد دوگانه دارد و ما باید در این زمینه هوشیار باشیم. ما وقتی گفتیم که آموزش سه ماهه استادان شبانه‌روزی باشد، خیلی‌ها از اثرات تخریبی آن استفاده کردند، اما هدف ما این بود که اعضای هیأت علمی از تجربیات همدیگر استفاده کنند و باعث هم‌افزایی شود که برخی با نگاه تخریبی، موضوع را مطرح کردند. همچنین ما باید حرمت کلاس و دانشگاه را حفظ کنیم و نگذاریم بیگانگان از آن سوء استفاده کنند. مگر افراد می‌توانند با لباسی که به لب دریا می‌روند، در دانشگاه حاضر باشند؟ ما باید حواس‌مان به جهاد تبیین باشد و بدانیم که دشمن از کجاها می‌خواهد به ما ضربه بزند. بحث آموزش اعضای ‌هیأت علمی و بحث آموزش روابط عمومی‌ها موضوع بسیار مهمی است و از مسئولان روابط عمومی وزارت علوم، می‌خواهم که کارگاه‌های آموزشی به این منظور تشکیل دهند که خود من هم می‌آیم و در کارگاه‌ها می‌نشینم و یاد می‌گیرم.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: اگر ما به صدا و سیما می‌گوییم «آموزش مادام‌العمر» جزو برنامه‌هایش باشد، باید از ظرفیت شبکه آموزش صدا و سیما به خوبی استفاده کنیم. ما هم باید دانشمندان رشته‌های مختلف‌مان را در تلویزیون به مردم معرفی کنیم که روابط عمومی‌ها حتماً می‌توانند در این معرفی‌ها نقش محوری داشته باشند و ...

زلفی‌گل در خاتمه سخنانش گفت: بیایید دست در دست هم، از کیان آموزش عالی با خبررسانی‌های خوب و دقیق، دفاع و داشته‌های خودمان را به مردم عرضه کنیم. آخرین جمله اینکه، روابط عمومی‌ها سازنده قدرت نرم هستند و ما باید بتوانیم با انتشار اخبار جذاب و مؤثر قلب و ذهن مخاطبانمان را فتح کنیم.

«فرشاد مهدی‌پور» معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در مورد آینده روابط عمومی‌ها به نکات ارزنده‌ای اشاره کرد و گفت: ما باید از هم‌اکنون خودمان را برای نسل جدید اینترنت (متاورس و محیط‌های مجازی سه‌بعدی) آماده کنیم و مطلع باشیم که کشورهای توسعه‌یافته چگونه رژیم‌های حقوقی نوین را در جهان پیش می‌برند. به‌طور مثال: آمریکا در جنگ زمینی با یک کشور، شکست می‌خورد، اما خودش را پیروز نشان می‌دهد.

درخواست استقلال روابط عمومی‌ها در چارت سازمانی

در این نشست برخی از مدیران روابط عمومی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها نظرات و پیشنهادات خود را با وزیر علوم و دیگر مسئولان حاضر درمیان گذاشتند که اصلی‌ترین خواسته‌شان، استقلال روابط عمومی‌ها و جدایی آنها از واحدهای ریاست ادارات و سازمان‌ها بود.

این موضوع را مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، مطرح کرد و سایرین نیز ضمن حمایت از این پیشنهاد در مورد چارت و ساختار سازمانی و ضرورت ارتقاء جایگاه روابط عمومی مواردی را متذکر شدند و خواهان حق امضا و عضویت مدیران روابط عمومی در شوراهای مختلف و ساختارهای مستقل و هیأت‌های امنای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و ... شدند.

گزارش: شهرام اصغری

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز