خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

«لغو روادید گروهی شهروندان ایرانی و روسی» در حد حرف باقی ماند/ جذب گردشگر از روسیه نیازمند تبلیغات گسترده است

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۲۱۷۲

یکی از فعالان حوزه گردشگری ایران و روسیه معتقد است: لغو روادید گروهی شهروندان ایرانی و روسی در حد حرف باقی مانده و اجرایی نشده است این در حالی است که جذب گردشگران روز نیازمند تبلیغات گسترده‌ای است که تاکنون اقدامی مکفی در این خصوص انجام نشده.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با وجود آنکه موافقت‌نامه «لغو روادید گروهی شهروندان ایرانی و روسی» در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۶ (۲۰۱۷) به امضای دولت‌های جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه رسیده بود و در خردادماه ۱۴۰۰ و در پی سفر علی‌اصغر مونسان (وزیر وقت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) به مسکو، برنامه اجرایی این موافقت‌نامه امضا شد اما فعالان گردشگری از عدم تحقق این موافقتنامه خبر می‌دهند. 

حجت موسوی (فعال گردشگری)  با اشاره به آنکه هنوز «لغو روادید گروهی شهروندان ایرانی و روسی» عملیاتی نشده، گفت: این روزها با وجود موافقت‌نامه مذکور، گردشگرانی که به روسیه سفر می‌کنند باید هزینه ویزا؛ پرداخت کرده و برای ورود به روسیه؛ ویزا دریافت کنند. گویا «لغو روادید گروهی شهروندان ایرانی و روسی» در حد حرف و شنیده‌ها باقی مانده.

او ادامه داد: هرچند تقاضا برای سفر به روسیه از سوی ایرانی‌ها وجود دارد اما با توجه به چند مورد مهاجرت که از این طریق اتفاق افتاد آژانس‌داران ترجیحشان آن است که گردشگر به روسیه نبرند چراکه دستِ آخر این آژانس‌دار است که باید پاسخگو باشد. البته از افرادی که تمایل به سفر به روسیه دارند، ضمانت نامه بازگشت دریافت می‌کنیم با این وجود همین چند هفته پیش شاهد مهاجرت چند ایرانی از مرزهای روسیه بودیم که گرفتار و دیپورت شدند.

او که یکی از آژانس‌داران فعال در تورهای خروجی روسیه است و تمایل دارد در حوزه تورهای ورودی از روسیه نیز فعال شود، درخصوص ذائقه گردشگران روس برای سفر به ایران گفت: سواحل و امان تاریخی و فرهنگی و دیدنی مورد علاقه گردشگران روس است از این رو مقاصدی مانند جزایر کیش و قشم می‌توانند میزبان‌های خوبی برای روس‌ها باشند. از این رو تعریف پرواز به کیش می‌تواند دسترسی به این مسیر را تسهیل کند. سپس می‌توان مسیر اصفهان و شیراز و تهران را برای آنها تعریف کرد.

موسوی درخصوص مشکلات و موانع این راه گفت: در حوزه‌ای که کار می‌کنیم بیشتر موارد بر اساس روابط و ضوابطی رقم می‌خورد درحالی که باید از انحصار به دور باشیم. این درحالیست که بخصوص در بخش هتل‌های ایران تقریبا همه چیز انحصاری است. 

او درخصوص یکی از موارد ذکر شده در موافقت‌نامه که عنوان شده ده کشور متعهد شدند به منظور صدور روادید گروهی، فهرست شرکت‌های گردشگری معتبر را که در چارچوب موافقت‌نامه حق فعالیت دارند با ذکر نام نهادهای هماهنگ‌کننده، شماره ثبت این شرکت‌ها، اطلاعات تماس و همچنین نمونه مهرهای نهادهای هماهنگ‌کننده و شرکت‌های گردشگری سالانه با یکدیگر مبادله کنند و احتمال بوجود آمدن انحصار و رانت در این حوزه گفت: از ابتدا قرار بود بر اساس فراخوان این شرکت‌ها معرفی شوند و هر شرکتی که درخواست داد معرفی شود. انحصار در صورتی بوجود می‌آید که معرفی آژانس‌داران انتخابی شود. البته اکنون باتوجه به آنکه هنوز این توافقنامه عملیاتی نشده هیچیک از  این موارد نیز اتفاق نیفتاده است.

این آژانس‌دار معقتد است: روسیه ظرفیت زیادی برای گردشگری ایران دارد چراکه روس‌ها سفر را دوست دارند و زیاد به سفر می‌روند. براساس تحقیقی که انجام شد اگر بتوانیم فقط گردشگران مذهبی روسیه که تمایل دارند به ایران سفر کنند را جذب کنیم سالانه ۷۰۰ هزار گردشگر روس خواهیم داشت. این تصور اشتباه است که تمام روس‌ها به دنبال نوشیدنی الکلی و ساحل و ... هستند بلکه در میان آنها گردشگرانی هم هستند که به اماکن مذهبی، تاریخی و فرهنگی و طبیعت علاقه‌مندند و ما  می‌توانیم برای جذب آن گروه برنامه ریزی کنیم. باید بتوانیم تبلیغات گسترده‌ای در خصوص معرفی جاذبه‌های ایران در روسیه داشته باشیم اگر بتوانیم در این حوزه موفق عمل کنیم قطعاً بازخورد خوبی در حوزه گردشگری خواهیم دید. این در حالی است که در خصوص تبلیغ جاذبه‌های گردشگری ایران در روسیه هیچ کاری انجام نشده است.

به گفته موسوی شاید مسئولان گردشگری ایران کارهایی در حوزه لغو روادید و در جذب گردشگران روس کرده باشند اما در حوزه عملیاتی و اجرایی تاثیری نمی‌بینیم. 

به اعتقاد این فعال گردشگری؛ گردشگرانی از روسیه جذب ایران می‌شوند که جزو مرفهین این کشور هستند چراکه گردشگران عادی آنها بیشتر به دنباله گردشگری ساحل هستند که به ترکیه و قفقاز می‌روند اگر ما بتوانیم گردشگران روس را جذب کنیم قطعاً این گروه هزینه بیشتری در ایران صرف خواهند کرد و درآمد ارزی ما از آنها بیشتر خواهد بود. البته نباید فراموش کرد که ما رقبای دیگری مانند امارات، قطر، عمان و… در جذب این بخش از گردشگران روس داریم که در حال حاضر از ما پیشی گرفته‌اند. درنهایت باید گفت که هیچ چیز جز تبلیغات گسترده نمی‌تواند گردشگران روز را به سمت ایران جذب کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز