خبرگزاری کار ایران

در نشست معاون توسعه کتابخانه‌های عمومی مطرح شد:

برای راه اندازی کتابخانه‌های دیجیتال مشکلات قانونی و زیرساختی داریم/ جرایم دیرکرد بازگشت کتاب به کتابخانه‌ها بخشیده می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۴۵۹۸

به‌ مناسبت هفته کتاب، ۳۳۰ برنامه در سطح استانی و بیش از ۱۰ هزار برنامه در سطح کتابخانه‌ای در کشور برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پیش از ظهر امروز هجدهم آبان، با حضور «علی رمضانی» مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و «مهدی رمضانی» معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به مناسبت بیست‌ونهمین دوره هفته کتاب، برگزار شد.

مهدی رمضانی، در این نشست به برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به مناسبت بیست و نهمین دوره هفته کتاب اشاره کرد و گفت: با تمام علاقه‌ای که به افتتاح کتابخانه مرکزی قم داشتیم؛ به‌دلیل موانع عمرانی، این کتابخانه در هفته کتاب افتتاح نمی‌شود. البته فرآیند طراحی، ساخت و تجهیز این کتابخانه در مراحل پایانی است اما مشکلات اجرایی مانع از افتتاح شده است.

او ضمن اظهار امیدواری مبنی بر اینکه در کمتر از دو ماه آینده شاهد افتتاح کتابخانه مرکزی قم خواهیم بود، یادآور شد: اکنون ۱۳۸ شهر کشور فاقد کتابخانه عمومی است.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: سال ۱۳۹۲ تعداد شهرهای فاقد کتابخانه عمومی، ۲۵۶ مورد بود.

رمضانی با تاکید بر اینکه تقویت زمینه‌هایی حضور آحاد مردم در کتابخانه‌های عمومی، ازجمله مهم‌ترین برنامه‌ها و رویکردهای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است، خاطرنشان کرد: در همین راستا، یکی از طرح‌هایی که با جدیت دنبال می‌کنیم شرکت آحاد مردم و مشارکت در کتابخانه‌های عمومی است.

او تشریح کرد: طرح «کتابدار افتخاری» یا «طرح کتابیار» از طرح‌هایی است که قرار است با مشارکت دانش‌آموزان و دانشجویان برگزار شود و ابلاغ و آغاز این طرح قرار است در هفته کتاب منتشر شود. اجرای طرح «کتابیار» با محوریت کمک گرفتن از دانش آموزان در راستای افزایش مشارکت مردم در اداره کتابخانه‌های عمومی انجام می‌شود.

رمضانی با تاکید بر اینکه امسال به‌مناسبت هفته کتاب، ۳۳۰ برنامه در سطح استانی و بیش از ۱۰ هزار برنامه در سطح کتابخانه‌ای در کشور برگزار می‌شود، ادامه داد: برگزاری آیین اختتامیه پنجمین دو سالانه کارتن کتاب، تجدید بیعت با آرمان‌های امام و شهدا با حضور در مرقد امام راحل(ره) با حضور مدیران نهاد، آغاز طرح اهدای کتاب با شعار «کتاب را همنشین خانواده‌های ایرانی کنیم» در کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور که اگرچه در طول سال اجرا می‌شود اما پررنگ‌تر می‌شود.

او ادامه داد: بخشودگی جرایم دیرکرد بازگشت کتاب به کتابخانه‌ها، مجموعه افتتاح‌ها و بازگشایی کتابخانه‌ها در سراسر کشور که حدود ۱۸ افتتاح و بازگشایی در سطوح مختلف کتابخانه‌ای را شامل می‌شود از دیگر برنامه‌هاست. همچنین پیش نشست همایش طراحی و توسعه کتابخانه‌های عمومی در راستای توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی، برپا می‌شود.

دبیر بیست و نهمین هفته کتاب برگزاری نشست خاطره‌گویی کتابداران، وبینار معرفی و انتشار جایزه معرفی بهترین کتابداران، همایش تجلیل از کتابداران و فعالان حوزه کتابخوانی با حضور وزیر فرهنگ روز دوشنبه ۲۴ آبان ماه، تقدیر از خیرین حوزه کتاب،  معرفی و تقدیر انجمن‌های برتر در حوزه ترویج کتاب‌خوانی را از دیگر برنامه‌ها خواند و گفت: تمام برنامه‌ها در سطح استانی هم برگزار می‌شود.

رمضانی برگزاری نشست کتابخوان خانوادگی، ارسال ۲۰۰ عنوان کتاب به صورت ویژه به کتابخانه‌های سیار در راستای ارسال کتاب و منابع به کتابخانه‌های عمومی،  برگزاری نشست مشاوره‌ای با موضوع «چگونه هرسال ۱۰۰ کتاب بخوانیم»، را از جمله دیگر برنامه‌ها عنوان کرد.

او همچنین به رونمایی از پروژه "آمایش سرزمینی برای ایجاد کتابخانه‌های عمومی با اتکا به اسناد پژوهشی نیز اشاره کرد و گفت: اولین دستگاهی هستیم که این پروژه را اجرا کرده‌ایم.

رمضانی با تاکید بر اینکه «در حوزه کتابخانه‌های روستایی هم تلاش ما ایجاد کتابخانه در روستاهای بیش از ۲۵۰۰ نفر جمعیت است که در حال حاضر کمتر از دوهزار روستا در این بخش وجود دارد که برای ارائه خدمات به آن‌ها به سمت کتابخانه‌های سیار به عنوان یکی از مهمترین پروژه‌های کتابخانه‌ای رفته‌ایم» گفت: در حال حاضر ۳۶ کتابخانه سیار داریم و پیش‌بینی ما رشد این عدد است.

معاون نهاد کتابخانه‌های عمومی با بیان اینکه شاهد هیچ اتفاق خوبی در حوزه کتاب و توسعه کتابخوانی نخواهیم بود اگر این ارتقا در حوزه آموزش و پرورش و ارتباط پایدار بین دستگاه‌های فرهنگی صورت نگیرد، گفت: در سطح کلان نتوانسته این فضای بسته را بشکنیم و در حد توان در حال حاصر اقدام به استقرار کتابخانه «معین» به عنوان نزدیک‌ترین کتابخانه به مدارس کرده‌ایم.

رمضانی خاطرنشان کرد: در زمینه راه اندازی کتابخانه‌های دیجیتال به عنوان یکی از بسترهای توسعه خدمات با مشکل قانونی و زیرساختی مواجهیم. همچنین ملاک انتخاب ما برای منابع کتابخانه‌ها، برطرف کردن نیازهای مطرح شده با توجه به ظرفیت‌های فضایی و محدودیت‌های مالی است.

او در پایان از تمدید جشنواره کتاب‌خوانی رضوی تا پایان آذرماه خبر داد که امسال در سطح ملی ۱۵۶ جایزه و در سطح کتابخانه‌ای برای هر کتابخانه ۲۰ جایزه در نظر گرفته است.

رونمایی از پوستر هفته کتاب نهاد کتابخانه‌ها پایان بخش این نشست بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز