خبرگزاری کار ایران

«سرود رهایی» منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۱۴۹۱

کتاب «سرود رهایی» با موضوع مصاحبه تاریخ شفاهی با محمود حکیمی به تلاش غلامرضا امیرخانی به عنوان مصاحبه کننده، پژوهشگر و تدوین‌گر توسط انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران منتشر شد.

به گزارش ایلنا، کتاب «سرود رهایی»، توسط انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران چاپ و روانه بازار نشر شده است.

این کتاب در هفت فصل و یک پیوست تنظیم شده است وفصل اول کتاب زندگی خانوادگی، دوران کودکی و نوجوانی محمود حکیمی را در برمی‌گیرد. در فصل دوم به موضوع سپاه دانش و دانشسرای عالی پرداخته شده؛ فعالیت‌های فرهنگی اعم از آغاز نویسندگی از جمله مواردی که پژوهشگر و تدوینگر این کتاب در فصل سوم به آن اشاره کرده است.

اما فصل چهارم کتاب «سرود رهایی»، به آشنایی حکیمی با شهید بهشتی، دکتر علی شریعتی و دیگر روحانیون، همکاری با ناشران تهران، گسترش فعالیت‌ها در قم، تصمیم برای آموزش زبان انگلیسی به طلاب اختصاص دارد.

امیرخانی مولف این کتاب در فصل پنجم و ششم «سرود رهایی» که در حوزه تاریخ شفاهی تدوین شده است به ترتیب به مسافرت محمود حکیمی به انگلستان و نیز بازگشت به ایران و همکاری با آموزش و پرورش اشاره کرده است. در فصل پایانی این کتاب به آثار مصاحبه شونده پیش از انقلاب اسلامی و پس از انقلاب اسلامی نیز اشاره شده است.

غلامرضا امیرخانی مصاحبه کننده، پژوهشگر و تدوین‌گر این اثر در بخشی از پیشگفتار آورده است: «محمود حکیمی نام کاملا آشنایی برای بسیاری از افراد جامعه به خصوص متولدین دهه ۴۰ و ۵۰ و اواخر دهه ۳۰ شمسی است. افرادی که در دهه ۵۰، سال‌های کودکی و نوجوانی خود را گذراندند. در آن سال‌ها داستان‌نویسی برای کودکان و نوجوانان، مراحل اولیه رشد و تکوین خود را سپری می‌کرد و هنوز در عرصه ادبیات مذهبی و داستان‌نویسی با رویکرد دینی، گام‌های چندانی طی نشده بود و به همین سبب، بسیاری از بزرگان و متفکران دینی دریافته بودند که این مسئله، نقطه ضعفی است برای ترویج و بسط ارزش‌های اسلای و باید هرچه زودتر آستین همت بالا زنند.»

عضو هیات علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ادامه داد: «اینگونه بود که بزرگانی چون شهید بهشتی و شهید باهنر، مرحوم سید ضیاء برقعی، مرحوم علی گلزاده غفوری و حتی تا مفسر و فیلسوف عالی قدری چون علامه طباطبایی، بخشی از فعالیت فرهنگی خود را به آفرینش آثاری به زبان ساده برای کودکان و نوجوانان اختصاص دادند. در این راه، برخی از ایشان با آموزش و پرورش وقت هم همکاری کردند و کتاب‌های تعلیمات دینی مقاطع مختلف را به رشته تحریر در آوردند. به رغم این تلاش‌ها، هنوز عرصه ادبیات و داستان از نبود چنین رویکردی رنج می‌برد.

در این میان تلاش‌هایی از جانب برخی گروه‌ها و اشخاص مذهبی صورت گرفت از آن جمله اقدامات پراکنده‌ای در برخی مدارس و موسسات آموزشی به ویژه در شهرهایی نظیر تهران و مشهد، تاسیس موسسات انتشاراتی نظیر دفتر نشر فرهنگ اسلامی و شفق و جهان آرا و پیام اسلام در تهران و قم، و نهایتاً راه اندازی مجلاتی ویژه کودکان و نوجوانان مانند پیام شادی و نسل نو در شهر قم. این تلاش‌ها که عموماً از سر دلسوزی و نوعی احساس تکلیف دینی صورت می‌پذیرفت به زودی برای دست اندرکاران و فعالان معلوم ساخته مشکل اساسی در این راه نبود متون داستانی و ادبی مناسب و در واقع فقدان نویسندگان و مترجمانی است که بتوانند در این عرصه برای گروه‌های هدف اثر آفرینی کنند.

در این شرایط که از حیث زمانی اواخر دهه ۴۰ و نیمه نخست دهه ۵۰ شمسی را در بر می‌گیرد، نام نویسنده جوانی به نام محمود حکیمی پررنگ‌تر از همه به چشم می‌آید. او که فارغ‌التحصیل رشته ادبیات و زبان انگلیسی از دانشسرای عالی بود، کار خود در این حوزه را با ترجمه آثاری از مغرب زمین آغاز کرد و نخستین بار در مجله کیهان بچه‌ها دست به قلم برد. ورود به عرصه ادبیات کودک و نوجوان و تداوم آن به مدت نیم قرن، موضوع اصلی مصاحبه کتاب حاضر است.»

«سرود رهایی: مصاحبه تاریخ شفاهی با محمود حکیمی» در ۲۰۵ صفحه منتشر و روانه بازار نشر شده است. علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند به فروشگاه مجازی سازمان به آدرس: (http://bookshop.nlai.ir) مراجعه کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز