خبرگزاری کار ایران

توضیحات سه داور جشنواره عکس «پلاک ۱۱۰ » درباره سردرهای مذهبی/ سردرها در سبک زندگی شهروندان چه نقشی دارند؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۴۲۸۳

سه نفر از داوران دومین جشنواره عکس پلاک ۱۱۰ درباره این رویداد و تاثیر سردرهای مذهبی در زندگی شهروندان صحبت کردند.

به گزارش ایلنا، امیرعلی جوادیان، کامران شریفی و محمدمهدی تدین (داوران دومین جشنواره عکس پلاک ۱۱۰) درباره جزییات این رویداد توضیحاتی دادند. 

سردرها معرف محتوا و معنویتی است که در معماری فرهنگ ما وجود دارد

امیرعلی جوادیان در پاسخ به سوال نقش سردرهای مذهبی در زندگی مردم وجامعه گفت: معماری ایران منهای بعد فرهنگی و رفاهی یک بُعد معنوی خاصی هم دارد که دومین جشنواره عکس پلاک ۱۱۰ خودش گویای نقشی از حضرت علی (ع) هست و نشان دهنده‌ی ارادت خاص مردم به ائمه معصومین (ع) می‌باشد سردر‌هایی که با بسم الله یا نام حضرت علی (ع) مزین شده اتفاق خوبی هست که ما عکاسان را هدایت بکنیم که به معماری ایران یک نگاه ویژه‌ای داشته باشند. شیشه رنگی‌ها و پنج‌دری‌هایی که در معماری سنتی ایران وجود دارد پویایی فرهنگ زیست محیطی ما می‌باشد. محتوا و معنویتی که در معماری فرهنگ ما وجود دارد یکی از اینها سردرها می‌باشد که هر کسی بنا بر اعتقادات و علائق و سلیقه‌های خود می‌تواند اینها را در سردر‌های خود نشان دهد؛ درهایی که در بافت‌های سنتی ما وجود دارد خودشان نوعی تابلو تلقی می‌شوند این جشنواره باعث هدایت علاقه‌مندان به دیدن معماری‌های سنتی می‌شود تا معماری ایران را ببینند و عکاسی کنند، این سردردها ویژگی‌هایشان باید ثبت شود. 

جوادیان در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره تاثیر برگزاری دومین جشنواره عکس پلاک ۱۱۰ در احیاء استفاده از سردرها گفتند: به هرحال فرهنگسراها موظف هستند که به مسائل فرهنگی گوناگون در ابعاد مختلف بپردازند و چون بسیاری از این معماری‌های فرسوده ما به مرور زمان از بین می‌رود وظیفه عکاسان این است که اینها را ثبت کرده و برای آیندگان به یادگار نگه دارند اگر اینها نگهداری نشوند و جمع آوری نشوند از بین می‌روند و هیچ آثاری از آن‌ها باقی نخواهد ماند واین جشنواره‌ها قطعاً کمک خواهند کرد که این سردردها ثبت بشوند و این امر قطعاً کار بسیار خوبی هست. 

داور دومین جشنواره عکس پلاک ۱۱۰ در ادامه درباره استانداردهای مهم یک عکس جهت شرکت در جشنواره افزود: مولفه‌های اولیه عکس باید از نظر فنی، رنگ و ترکیب‌بندی از طرف عکاس قطعاً باید رعایت شود و این اولین ملاک برای قضاوت و داوری داوران می‌باشد نوع نگاه و انتخاب عکاسان هم اهمیت بسزایی دارد رعایت مسائل فنی و ادیت عکس‌ها نیزباید مورد توجه قرار گیرد. 

او در بخش دیگری از صحبت‌هایشان در پاسخ به این سوال که بیشترین آثار ارسالی به جشنواره از کدوم شهر یا استان میتواند باشدگفتند: بعضی از شهرها بافت‌های فرسوده‌شان خیلی خوب نگهداری می‌شود مثلا یزد که مثل یک موزه معماری تلقی می‌شود خانه‌های قدیمی یزد به عنوان هتل استفاده می‌شود و بسیار استقبال میشود یا شهر کاشان این شهر چون در بافت کویری هستند وبه علت آب و هوای کویری بافت شهرها نسبت به مناطق مرطوب سالم ترمی ماند. شهرهای باستانی ظرفیت‌های خوبی دارند و به نظرم آثار ارسالی ازاین شهرها بیشتر خواهد بود در عین حال هر چه اطلاع‌رسانی برای جشنواره بیشتر باشد شرکت کننده بیشتری جذب خواهند شد. 

جوادیان در پاسخ به این سوال که برگزاری دومین جشنواره عکس پلاک ۱۱۰ تا چه اندازه می‌تواند مردم را تشویق به استفاده از این سردر‌های مذهبی کند گفتند: گرفتاری‌های اقتصادی خیلی وقت‌ها می‌تواند فرهنگ را به حاشیه ببرد بسیاری از اوقات گرفتاری‌های اقتصادی باعث حذف فعالیت‌های فرهنگی فرد می‌شود برگزاری این جشنواره‌ها از طرف هنرمندان و فرهنگیان در حقیقت یک نوع یادآوری است به اینکه مردم حواستان به این چیزهایی که در زندگی وجود دارد هم باشد. البته مسئولین هم با دیدن این جشنواره‌ها می‌توانند راهکارهایی را پیدا بکنند و این راهکارها باید به صورتی باشد که برای مردم قابل پذیرش باشد چون فرهنگ یک اتفاق بخشنامه‌ای نیست و باید به باور مردم تبدیل بشود. 

امیرعلی جوادیان در خصوص بهتر برگزارشدن این جشنواره در سالهای آتی گفتند: برای بهتر برگزار شدن جشنواره به نظرم ابتدا باید با دعوت از اساتید مجرب کلاسهای توجیهی برگزار شود یا تورهای عکاسی برگزار شود و در همه شهرها باید این ظرفیت ایجاد شود. تورهای یکروزه در شهرهای سنتی و باستانی مانند یزد، کاشان، شیراز و. . می‌تواند بسیار در جمع آوری آثارکمک کننده باشد. 

این داور در پایان درباره شیوه استفاده مناسب و نگهداری از آثار ارسالی به جشنواره گفتند: به نظرم برای ماندگاری آثار نیاز به یک دبیرخانه دائمی می‌باشد و تدارم برگزاری این جشنواره‌ها می‌تواند باعث ماندگاری آثار شود که بعدها بشود آن‌ها را مکتوب هم کرد و می‌شود در آینده بهره برداری مناسبی از آن کرد یا برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و خارجی که نشان دهنده معماری سنتی ماست و با مضامین امام علی (ع) و ائمه مزین شده است. 

سردرها اعتقادات مردم را نشان می‌دهد

کامران شریفی، دیگر داوران دومین جشنواره عکس پلاک ۱۱۰ نیز با اشاره به اینکه بحث سردرها به نوعی تابلو و نشان است؛ سردرها را نمادی از علاقه مندی افراد و اعتقادات آنان دانست. 

او در پاسخ به سوال تاثیر سردرهای مذهبی در سبک زندگی شهروندان گفتند: بحث سردرها مثل پیشانی آدم می‌ماند یعنی در هر شرایطی دیده می‌شود و به نوعی تابلو و نشان است و نشانی از علاقه مندی افراد و در حقیقت سردرها می‌تواند اعتقادات مردم را نشان دهد و به نوعی تکلیف خود را با دیگران و دیگران را با خود مشخص می‌کند. در جامعه ما یک سری از کلمات ونمادها درجاهای مختلف خودشان را نشان می‌دهند و بعضی‌ها هم به صورت اختصاصی در جای به خصوصی وجود دارند این علامت‌ها می‌توانند به صورت نوشتاری، شعر، آیه یا حتی یک کلمه مثلاً نام یکی از شخصیت‌های مقدس باشد یا می‌تواند یک علامت تصویری باشد. 

اصولاً انسانها چیزهایی را که دوست دارند و می‌خواهند که همیشه در کنارش باشند به عنوان یک وسیله زینتی از آن استفاده می‌کنند، اگر بتوانیم این‌ها را در زندگی شهری و معماری‌های خود که از حالت سنتی خود خارج شده‌اند یادآوری کنیم وبگوییم که مردم حواسشان به این سردردها باشد. 

کامران شریفی در بخش دیگری از صحبتهایشان درباره تاثیر برگزاری دومین جشنواره عکس پلاک ۱۱۰ در جامعه گفتند: هر چیزی که مردمی باشد و عمومیت پیدا بکند بین مردم محبوبیت خواهد داشت مردم خودشان به واسطه نوع ارتباطی که با هم دارند این را تبلیغ می‌کنند و این بین آن‌ها جا می‌افتد مثلاً گفتن کلمه یا علی در حقیقت بین خود مردم و توسط خود آن‌ها جا افتاده است و کسی گفتن این کلمه را به آن‌ها تحکم نکرده است ما گاهی اوقات نشانه‌ها، المان ها، عناوین یا کلماتی را می‌بینیم که توسط کسی به ما گفته می‌شود و این نشان برای ما جذاب است و احساس می‌کنیم با اعتقادات ما سازگار است و بنابراین در چیزی یاجایی که خواهیم ساخت آن را استفاده خواهیم کرد. 

وی در پاسخ به این سوال که برگزاری دومین جشنواره عکس پلاک ۱۱۰ تا چه اندازه می‌تواند مردم را تشویق به استفاده از این سردر‌های مذهبی کند گفتند: گرفتاری‌های اقتصادی خیلی وقت‌ها می‌تواند فرهنگ را به حاشیه ببرند بسیاری از اوقات گرفتاری‌های اقتصادی باعث حذف فعالیت‌های فرهنگی فرد می‌شود برگزاری این جشنواره‌ها از طرف هنرمندان و فرهنگیان در حقیقت یک نوع یادآوری است به اینکه مردم حواستان به این چیزهایی که در زندگی وجود دارد هم باشد. البته مسئولین هم با دیدن این جشنواره‌ها می‌توانند راهکارهایی را پیدا بکنند و این راهکارها باید به صورتی باشد که برای مردم قابل پذیرش باشد چون فرهنگ یک اتفاق بخشنامه‌ای نیست و باید به باور مردم تبدیل بشود. 

شریفی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به این سوال که بیشترین آثار ارسالی به جشنواره از کدوم شهر یا استان میتواند باشدگفتند: این پرسش بسیار سختی است و لازمه‌اش این هست که به جای جای کشورمان سفر کنیم و بدانیم در کدام استان یا شهر بیشتر از این سردردها استفاده می‌شود با توجه به سفرهایی که به نقاط مختلف کشورمان داشتم متوجه شدم که در بیشتر شهرها از سردر‌های مذهبی استفاده می‌شود یعنی در هر محله یا شهری از کشورمان که می‌رویم احتمال اینکه از این سردر‌های مذهبی در آن محلات استفاده شود وجود دارد و نمی‌توان گفت که مثلاً در اصفهان یا یزد یا ایلام این بیشتر هست نمی‌توان این را قاطعانه اعلام کرد البته یکسری از شهرهای ما مذهبی هستند مثل مشهد و قم طبیعتاً نمادهای مذهبی‌شان بیشتر است ولی نمی‌شود گفت که در شهرهای دیگر کمتر است ولی در جاهایی که بافت سنتی‌شان را بیشتر حفظ کردند ما همچین المان‌هایی را بیشتر می‌بینیم

داور دومین جشنواره عکس پلاک ۱۱۰ در ادامه درباره استاندارهای مهم یک عکس برای شرکت در جشنواره افزود: بدترین اتفاق این است که کسی روبروی سردری بایستد و از آن سر در عکس بگیرد و بفرستد اما اصطلاحاً به آن می‌گوییم عکاسی دیتیل یا عکاسی جزئی نگر که فقط آن تابلو را میبیند و این خیلی نمی‌تواند خوب باشد چیزی که خیلی اهمیت دارد این است که این سردر در کدام فضاست یعنی اگر آن سردر را با آن خانه نشان دهیم شاید درهم علامتی باشد شاید اگر از آن ساختمان یا دیوار هم عکاسی بکنیم مشخص می‌شود مواد و مصالحی که برای معماری آن استفاده شده است چیست حتی مشخص می‌شود که آن در کدام شهر یا منطقه است به همین دلیل فضا خیلی اهمیت دارد ما به دنبال آن هستیم که نشان دهیم این تابلوها و این سردردها در زندگی ما هستند و طبیعتا ما انتظار داریم که عکاسان محترم این سردردها را در زندگی ما نشان دهند و اینها می‌تواند در جذابیت آن موضوع تاثیر گذار‌تر باشد. 

شریفی در خصوص بیشتر و بهتر دیده شدن این جشنواره از نگاه مردم گفتند: تبلیغات متین و گسترده بسیار موثر است تبلیغات هیجانی بیشتر دافعه به وجود می‌آورد و این اتفاق خوبی نیست بدترین اتفاق در برگزاری جشنواره‌ها این است که جشنواره‌ای که به فرض امسال آبان ماه برگزار شده تا مهرماه سال آینده رها می‌شود و این اتفاق خوشایند نیست جشنواره خوب یعنی اینکه بعد از برگزاری جشنواره شما ۱۱ ماه بعدی را هم در مورد آن فرهنگ‌سازی کنید و فرهنگ‌سازی یعنی اینکه برگزاری ورک شاپ‌های مختلف، برنامه‌های مختلف و متنوع در باره آن. 

نکته بعدی اینکه در کنار عکاسی می‌توان در سایر رشته‌ها هم این موضوع را بررسی کرد مثلاً تولید یک فیلم یک دقیقه‌ای یا بر اساس زندگی شهری امروزی میشود با همچون موضوعی جشنواره‌ای برگزار کرد که ما طراحی حروف داشته باشیم و می‌شود یک فونت امروزی برای سردرها طراحی بکنیم. 

او در پایان درباره شیوه استفاده مناسب و نگهداری از آثار ارسالی به جشنواره گفتند: یکی از راهها، فرهنگ مکتوب هست اصولاً جشنواره‌ای که کتابی از آن تولید شده باشد این جشنواره ماندگار است که به عنوان سند توسط همه می‌تواند مطالعه شود و از طرف برگزارکنندگان هم به عنوان یک تاییدیه هست و همچنین بحث الگوسازی هم مطرح می‌شود راه دیگر برگزاری سخنرانی و ورک شاپ در سراسر کشور و شهرهای مختلف است که این باعث می‌شود کسایی هم که از برگزاری برنامه اطلاعی نداشتند در جریان کارها قرار بگیرند و شاید سال‌های دیگر بتوانند در این جشنواره‌ها شرکت کنند. توصیه آخر اینکه عکاسی به عنوان یک زبان فرهنگی است که ممکن است از طرف همه علاقه مندان چه پزشک یا روانشناس گرایشی به عکاسی وجود داشته باشد و دوست دارند از این زبان فرهنگی استفاده بکنند اگر ما عکاسی را بین مردم رونق و رواج دهیم همه خاطرات خود و مشاهدات خودشان را ثبت کنند این خیلی اتفاق خوبی است. 

دیدن اسماء الهی و مقدس باعث افزایش روحیه معنوی و اعتماد قلبی آدم‌ها می‌شود

محمدمهدی تدین سومین داور دومین جشنواره عکس پلاک ۱۱۰؛ توجه به سردرها به عنوان ورودی یک منزل موضوع مهمی است و دیدن اسماء الهی و مقدس می‌تواند باعث ایجاد تفکر الهی و اعتماد قلبی آدم‌ها شود. 

او در پاسخ به سوال تاثیرسردرهای مذهبی در جامعه و نقش آن در زندگی شهروندان گفتند: توجه به یک سری از امور باعث اتفاق‌های مهمی می‌شود توجه به سردر به عنوان ورودی یک منزل موضوع مهمی است در عین حال توجه به عنوان یک منظر شهری هم موضوع مهم دیگری است. 

تدین افزود: وقتی به مباحث مذهبی و تفکر دینی خودمان توجه می‌کنیم موضوع دیگری به آن الحاق می‌شود که هر کدام از آن‌ها به اندازه ضلع دیگر مهم هستند یکی از چیزهایی که می‌تواند باعث تشویق تفکر الهی و اعتماد قلبی آدم‌ها شود دیدن اسماء الهی و مقدس است که می‌تواند روحیه معنوی را بیشتر یادآوری کند اینها همان ذکر و یادآوری و ایجاد تصویر ذهنی از مباحث مذهبی می‌باشد و این تذکر و یادآوری مستمر به شهروندان از قدیم الایام مورد توجه بوده است. 

محمدمهدی تدین در بخش دیگری از صحبتهایشان درباره تاثیر برگزاری دومین جشنواره عکس پلاک ۱۱۰ در رواج و گسترش این سنت حسنه گفتند: به نظر من این یک موضوع خیلی جذابی هست و یک توجه دادن و اشاره دادن به یک مفهوم کمرنگ شده می‌باشد وقتی که جشنواره‌ای برگزار میشود با فراخوان یک تذکری را می‌دهیم که یک سردرهایی با همین موضوعات در شهر وجود دارد تذکرها چون یک نوستالژیک با خود همراه داد میتواند در فرهنگ‌سازی این اتفاق تاثیر گذار باشد و میتواند قالب‌های دیگری را هم در بر بگیرد و رشته‌هایی مثل رشته‌های تجسمی را هم شامل بشود. 

تدین درباره فاکتورهای مهم برگزاری دومین جشنواره عکس پلاک ۱۱۰ و تاثیر آن در استمرارجشنواره‌های بعدی گفتند: به نظر می‌آید برگزاری یک جشنواره از جهات مختلف دارای اهمیت باشد، یکی از موضوعات درجشنواره‌ها اطلاع‌رسانی مناسب می‌باشد اینکه ما بتوانیم پیام خود را به گروه‌های هدف برسانیم. 

او در ادامه توضیح داد: دومین موضوع اینست که بتوانیم آثار و نتایج جشنواره را به نحو احسن در معرض دید عموم قرار بدهیم و منتشر کنیم این به نظرم موضوع خیلی مهمی است. اگر ما نتوانیم آثاررا به خوبی منتشر کنیم در قالب نمایشگاه عکس یا در فضای مجازی یا انعکاس اون نتایج در قالب کتاب یا برنامه تلویزیونی که اینها در حقیقت موضوعات تشویقی یک جشنواره وانگیزه بخش می‌باشد احتمال اینکه جشنواره‌های موازی یا متصل با ما بتوانند این ایده‌ها را برقرار بکند بسیار زیاد است این نشان میدهد که موضوع سردر میتواند در جشنواره‌های دیگر هم تسری پیدا کند و جزو موضوعات مهم مورد توجه قرار بگیرد. 

 تدین در بخش دیگری از صحبتهایشان در پاسخ به این سوال که بیشترین آثار ارسالی به جشنواره از کدوم شهر یا استان میتواند باشدگفتند: در بعضی از شهرستان‌هایی که ما به عنوان شهرستان شاخص نمیشناسیم ممکن است این اتفاق بیشتر از جای دیگری بیفتد ولی اینکه آیا ما توانستیم پیام این جشنواره و اطلاعات این جشنواره را به گوش مخاطب عکاس برسانیم این نکته مهمتری است. به نظر می‌آید در مورد این موضوع باید از ظرفیت رسانه ملی هم استفاده شود تا به اطلاع مخاطب هدف در تمام کشوربرسد. در شهرستان‌های کوچکی که بیشتر بافت مذهبی دارند استفاده از سردر‌ها رواج بیشتر دارد مثلاً اصفهان، قم، شیراز، یزد، همدان که به علت بافت شهری خاصی که دارند و استفاده از هنر کاشی کاری در این شهرها ما به طورخاص استفاده از سردرها را داریم. 

داور دومین جشنواره عکس پلاک ۱۱۰ در ادامه درباره فاکتورهای مهم شرکت در جشنواره افزود: یکی از ویژگی‌های مهم این جشنواره اینست که یک نگاه کاوش‌گر و جستجوگر و یک آدم علاقمند میخواهد که به موضوعات شهرش با دید علاقه‌مند نگاه کند. معابر و گذرگاه‌هایی که قبلا به سادگی از آن‌ها رد میشد این بار توجه ویژه‌ای کند، قطعا در تمام محلات تهران ما خانه‌های زیادی داریم که میتوانیم این سردرها را آنجا ببینیم و هر چقدر در بافت تاریخی تهران قرار می‌گیریم این سردرها بیشتر میشوند نکته مهم توجه دادن آدم‌ها به این موضوع است. 

او اذعان داشت: نکته دیگر اینکه تصاویر باید از هرگونه آرایش اضافی و یا زمینه الحاقی اضافی مبرا باشد، برای عکسبرداری از سردرد نیاز نیست که کل ساختمان و پنجره راعکس برداری کنند که سردر به عنوان موضوع اصلی کمرنگ بشود بلکه بیشتر به نمادها و جزییات توجه بکنند. در دومین جشنواره عکس پلاک ۱۱۰ ما یک قاب درشت و خوب از سردردها می‌خواهیم و این توجه بیشتر از خود عکس اهمیت دارد. 

تدین در پایان درباره شیوه استفاده مناسب و نگهداری از آثار ارسالی به جشنواره گفتند: در وهله اول این آرشیو باید در معرض دید عموم قرار بگیرد در بسیاری از جشنواره‌ها معمولاً آثاری که جمع‌آوری میشود نمایشگاهی از آثار برگزار می‌شود و بعد این آثاربایگانی شده و به مرور زمان هم از بین میرود ولی حالا به مدد فضای مجازی می‌شود از این آثار در فضای وب هم استفاده کرد یا شاید بتوان از این آثار کلیپ‌هایی هم درست کرد و منتشر کرد و در حقیقت انحصار در استفاده از این آثار باید برداشته شود و این نیست که حتماً کتابی نوشته شود یا نمایشگاهی برگزار شود منظور اینست که این فرهنگ رواج پیدا کند مهم این است که آثار ماخوذه در این جشنواره متریال تولید آثار جدید یا الهام بخش جشنواره‌های دیگری شود. مثلا در دومین جشنواره عکس پلاک ۱۱۰ امسال که آثار مرتبط با سردر با موضوع امام علی (ع) را جمع‌آوری می‌کنیم در سالهای بعد طراحان و گرافیست‌ها میتوانند بخش پوستر هم به این اضافه کنند یا بخش‌های دیگری را مرتبط با این موضوع که بشود ارائه داد. همچنین این می‌تواند به سایرهنرهای تجسمی هم تسری پیدا کند می‌توان در این جشنواره در افق دورتر به معمارها و ساختمان‌هایی که در آرایش نماها از این المان‌ها استفاده می‌کنند نیز جوایزی داد. یعنی این فرهنگ را ابتدا در حوزه عکاسی معرفی کردیم و بعد کسانی را که از این فرهنگ پشتیبانی وحمایت می‌کنند ودر آثارشان از این هنر ملی و اسلامی ما استفاده می‌کنند تشویق کنیم و رسالت این جشنواره همین است. 

گفتنی است، دومین جشنواره عکس پلاک ۱۱۰ به همت فرهنگسرای گلستان و با موضوع سردرهایی با مضامین امیرالمؤمنین (ع) برگزار می‌شود. 

علاقمندان می‌توانند جهت اطلاع از مقررات جشنواره و ارسال آثار و همچنین جوایز و هیات داوران به نشانی اینترنتی http:// pelak110. farhangsara. ir مراجعه کنند و جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۷۷۸۴۸۸۸۸ تماس بگیرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز