خبرگزاری کار ایران

فدایی به ایلنا خبر داد:

اتمام کار حفاظت و مرمت نقش بهرام دوم در نقش رستم

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۱۱۳۴

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از اتمام کار حفاظت و مرمت نقش بهرام دوم در نقش رستم خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمید فدایی (مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید) با اشاره به حفاظت و مرمت نقش بهرام دوم در نقش رستم گفت: نقش بهرام دوم در پایین آرامگاه داریوش بزرگ قرار دارد و شامل دو تابلو نقش شده است. این نقوش بسیار فرسوده بودند چراکه وقتی نگاهی به عکس‌های قدیمی می‌اندازیم شاهد آن هستیم که خاک‌های زیادی در پایین این صخره بوده که از بالای صخره به پایین ریخته شده‌بودند. در دوره‌های تاریخی دسترسی زیادی به این دو نقش وجود داشته و این امر سبب شده که علاوه بر عوامل محیطی و طبیعی در معرض آسیب‌های انسانی هم قرار گیرد. از این رو حفاظت و مرمت آن در دستور کار قرار گرفت و در شورای فنی مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت طرح مورد نظر و آسیب نگاری نقوش بهرام انجام شد.

به گفته فدایی، نقش بهرام طی سال‌های گذشته دچار آسیب‌های زیادی شده بود که از پوسته شدن گرفته تا شکستگی را دربرمی‌گرفت. نقش بالایی آسیب‌های بیشتری دیده بود. از این رو آسیب نگاری‌ها انجام و در فصول بهار و تابستان سال جاری مرمت‌ها دنبال و کار به اتمام رسید. شاخص‌ترین کاری که در حوزه حفاظت و مرمت انجام شد علاوه بر مستندنگاری و آسیب نگاری، پاکسازی سطحی این نقش، تثبیت بخش‌های پوسته شده، پر کردن ترک‌ها و ریز ترک‌ها و تزریق مواد حفاظتی در پشت بخش‌های سست انجام شد. این تزریق‌ها از آن جهت بود که فاصله بین سنگ‌ها پر و مانعی برای نفوذ رطوبت ایجاد شود. از این رو از ترکیبات آهکی که با سنگ‌ها همجنس هستند برای این منظور استفاده کردیم که سبب انسجام نقش و کار مرمتی می‌شود.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با اشاره به حریمی که برای این مجموعه تعریف شده است، از وجود فاصله مجاز برای بازدید از این اثر خبر داد و گفت: این مجموعه بعد از مرمت و حفاظت امکان بازدید خواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز