خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

رمز ماندگاری گروهای «خلاق» و «پویا» در موسیقی چیست؟ / «یارآوا» نمونه بارز گروهی با دغدغه‌های آکادمیک و بین‌المللی

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۱۶۰۲

یکی از اتفاقات خوب و معدود تشکیل گروه‌های موسیقی با بخش‌های تخصصی پژوهشی و اجرایی است. البته مورد مهمتر، فعالیت مستمر با خروجی مشخص در طول سال است که به گروه‌ها هویت می‌دهد. «یارآوا» با بیست سال فعالیت مستمر بدون حمایت‌های دولتی، نمونه بارز گروهی موفق و موثر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، همکاری‌های گروهی یکی از عوامل پیشرفت هر اتفاق جمعی است و موسیقی نیز به عنوان یکی از پرمخاطب‌ترین هنرهای روزگار ما از این حرکت جمعی تا رسیدن به موفقیت و پیشرفت، مستثنی نیست. 

تشکیل گروه در موسیقی و ژانرها و زیرشاخه‌های متعدد آن‌ها به هیچ‌وجه اتفاق جدیدی نیست. اما اینکه گروه‌ها واقعا تدام حیات داشته باشند و در روندی معمول با تولید چند اثر و چند کنسرت در سال، مضمون و محتوای خود را چند قدم جلوتر از سلیقه مخاطب امروز، پیش ببرند و ارتقا دهند، اتفاقی است که کمتر می‌افتد.

البته حال تعریف گروه و نحوه فعالیت آن‌ها، در دنیا معنای گسترده تر و تخصصی‌تری پیدا کرده و برای تشخیص کیفیت فعالیت آنها شاخصه‌هایی جدید در نظر گرفته شده است. این در حالی است که ما همچنان در گیر و دار چرایی این موضوع هستیم که چرا گروه‌ها کمی پس از تاسیس منحل می‌شوند. پر واضح است که دلیل اصلی اتفاقات این چنینی‌، عدم وجود حمایت‌های دولتی است که در اغلب کشورهای در حال توسعه و پیشرفته (به لحاظ فکری) حق مسلم گروه‌های خصوصی و دولتی محسوب می‌شود. 

در دنیای امروز گروه‌های موفق موسیقی با همه دشواری‌ها و ممنوعیت‌ها همچنان فعال هستند و جریانات مورد نظر خود را در هر حال و موقیعت برای رسیدن به اهداف در نظر گرفته، طی می‌کنند.

یکی دیگر از ویژگی‌های گروه‌های خلاق تعدد بخش‌های پژوهشی و اجرایی است که گاه نیز جنبه‌ای آکادمیک پیدا می‌کند. به این ترتیب است که پکیجی کامل از موسیقی و انواع اتفاقات خوب مرتبط، پیش روی مخاطبِ گاه کج سلیقه امروز قرار می‌گیرد؛ تا شاید در مدت زمانی طولانی‌تر توقعش نسبت به موسیقی بالاتر رود. البته حساب موسیقی نواحی مختلف ایران به دلایل بسیار از چنین روند استانداردی جداست که شرح آن در این مطلب نمی‌گنجد. 

 «یارآوا» نمونه بارز گروه موفق با عمری بیست ساله

در میان تمام گروه‌هایی که طی سی‌ساله گذشته در هر ژانر تشکیل شده‌اند، با احترام به تمام آن‌ها، «یارآوا» یکی از پویاترین‌هاست که کارنامه دو دهه فعالیتش، چندین پکیج مجزا و کامل محسوب می‌شود. جالب اینکه گروه «یارآوا» از بدو تاسیس تاکنون بدون هیچگونه حمایت دولتی و بی‌آنکه اعضای آن از اغلب برنامه‌ها درآمدی داشته باشند، ادامه حیات داده است. 

رمز ماندگاری گروهای «خلاق» و «پویا» در موسیقی چیست؟ / «یارآوا» نمونه بارز گروهی با دغدغه‌های آکادمیک و بین‌المللی

اولین اجرای رسمی «یارآوا» با عنوان گروه «جامه‌دران»/ تالار آوینی. سال ۱۳۷۸

گروه موسیقی «یارآوا» سال ۱۳۸۰ توسط مهدی جلالی، ابراهیم الهیاری و حامد زند کریم‌خانی با هدف معرفی گونه‌ای متفاوت از موسیقی سنتی و ترویج موسیقی بی‌کلام یا غیرِ‌کلام محور تأسیس شده است. این گروه از سال ۱۳۸۲ و با تشکیل «ارکستر مدرن یارآوا» به پیشنهاد علیرضا مشایخی، فعالیت هنری خود را با هدف اجرا و معرفی آثار آهنگسازان موسیقی مدرنِ (معاصر) ایران و جهان (و از این طریق معرفی نوازندگان موسیقی نو) ادامه داده است.

گروه «یارآوا» از سال ۱۳۸۲ تا به امروز، علاوه بر فعالیت‌های معمول خود، بالغ بر ۹۰ نشست رایگانِ آموزشی، پژوهشی، اجرایی تحت عنوان‌هایی مثل «خلوت موسیقی»، «آی‌سی»، «شب اپرا»، «یکشنبه‌های موسیقی»، «خلوت موسیقی سی و هفت و نیم درجه» و غیره را برگزار کرده است. 

گروه موسیقی «یارآوا» که بیستمین سال فعالیت مستمر آن فرا رسیده طی دو دهه گذشته اعضا و مدیران متعددی داشته است. مهدی جلالی (مدیر هنری)، شاهرخ خواجه‌نوری (مشاور عالی هنری)، محسن میرمهدی (مدیر بخش پژوهش)، سامان احمدی‌زاده (مدیر خانه‌ی ساز یارآوا)، احسان نظری (مدیر بخش انفورماتیک)، آیلا مقیمی و رژین منیبی (مدیران روابط عمومی)، گلاره سلیمانی (مدیر روابط بین‌الملل)، عسل کریمی (مدیر برنامه‌ریزی)، امین خوش‌سبک (مدیر استودیو الکترونیک)، یوآخیم هاینتس (مدیر بخش موسیقی الکترونیک)، عطیه شاهوردی (مدیر ارکستر)، سهیل طباطبایی (مدیر اجرایی)، شقایق باقری (مدیر بخش آموزش)، امیرحسین شریعتی (مدیر مالی)، اشکان رهبریان (مدیر بخش گرافیک) مسئولان حال حاضر گروه «یارآوا» هستند. همچنین هیئت امنای گروه «یارآوا» از امیراشرف آریان‌پور، هما نیکنام، ابراهیم الهیاری، فهیمه فوق، اردشیر تاجبخش و بیتا جلالی تشکیل شده است. 

تعدادی از مدیران بخش‌های مختلف «یارآوا» به بهانه فرا رسیدن بیستمین سالگرد فعالیت این گروه با ایلنا گفتگو کردند که در پی می‌آید. 

بخش پژوهش عکس‌العمل در مقابل گرایش‌ها و پدیده‌های اَکتوئل در زمینه ژانرها  را مدنظر دارد

اتاق فکر پژوهش‌گسترِ ثابتی در میان نیست

محسن میرمهدی (مدیر بخش پژوهش گروه موسیقی یارآوا) یکی از اعضای گروه «یارآوا» است که با ایلنا گفتگویی کوتاه داشته است. 

میرمهدی درباره نحوه همکاری‌اش با گروه «یارآوا» گفت: آشنائی من با گروه «یارآوا» از اردیبهشت سال ۱۳۹۱، با حضورم در یکی از اجراهای گروه در افتتاحیه نمایشگاه نقاشی شاهرخ خواجه‌نوری در گالری «هفت‌ثمر» آغاز شد. در اردیبهشت ۱۳۹۲ در «مرکز آموزش موسیقی هنگام»، در چهارچوب «خلوت موسیقی سی و چهار» یک جلسه سخنرانی و بحث تحت عنوان «نسبت بین متن و موسیقی در آثار وکال» برگزار کردم که نقطه شروع همکاری رسمی من با گروه «یارآوا» بود. 

مدیر بخش پژوهش گروه موسیقی «یارآوا» درباره اهمیت مقوله پژوهش برای اعضای گروه نیز گفت: مقوله پژوهش در گروه «یارآوا» از دو منظر تعریف می‌شود و از جهتی برنامه‌ها و مباحث فرهنگی-موسیقایی را شامل می‌شود که بیش از ۶۰ جلسه «خلوت موسیقی» و «یکشنبه‌های موسیقی» را در خود جای داده است.

او افزود: موضوع جلسات غالباً از طرف خود سخنرانان میهمان تعیین می‌شود. امکان ارائه نظریات آنان و همچنین مطرح شدن بحث‌هایی از طرف حاضرین در این جلسات فراهم است، که این امر گامی در پیشبرد مباحث بالقوه پژوهشی محسوب می‌شود. از جهت دیگر برگزاری جلساتی درباره موضوعاتی اختصاصاً پژوهشی، امکان ورود به مباحثی بدیع در اختیار طالبان آن قرار می‌دهد. 

میرمهدی در پاسخ به این سوال که پژوهش در گروه «یارآوا» به چه شکل انجام می‌شود و آیا مبنای آن وجود اتاق فکر است، گفت: اتاق فکر پژوهش‌گسترِ ثابتی در میان نیست و طی این سال‌ها افراد متفاوتی در این بخش فعالیت کرده‌اند. تلاش بخش پژوهش بیشتر در جهت عکس‌العمل در مقابل گرایش‌ها و پدیده‌های اَکتوئل در زمینه ژانرها و سبکهای گوناگون موسیقی بوده است. 

او در ادامه درباره نحوه همکاری تیم پژوهشی با اعضای گروه «یارآوا» در جهت پرداختن به موضوعات اینگونه توضیح داد: ما در این بخش با اقدام در جهت برنامه‌ریزی و انجام هر پروژه (به نسبت و الزامات موضوعی همان پروژه) از اعضای مشتاق به همکاری دعوت به عمل می‌آوریم و یک تیم انتخاب و تقسیم کار می‌کنیم. 

میرمهدی درباره محور فعالیتهای پژوهشی در گروه موسیقی «یارآوا» و موضوعات و مضامین با اهمیت برای اعضا، توضیح داد: محور اصلی فعالیت‌های بخش پژوهش «یارآوا» تا به حال در جهت تمرکز، تأمل و بررسی نسبت بین تاریخ موسیقی و تاریخ اجتماعی، خصوصاً در ایران معاصر بوده و با در نظر گرفتن کمبودهای موجود در این زمینه نیز صلاح در ادامه آن است. حول این محور، هرگونه اقدام و فعالیتی که در توان بخش پژوهش بوده، به عنوان فرصتی در پیشبرد این منظور به کار گرفته شده است. 

مدیر بخش پژوهش گروه موسیقی «یارآوا» از اقداماتی مکتوب و اجرایی گفت که در راستای پرداختن به موسیقی معاصر انجام شده و برخی از آنها به این قرار است: تهیه محتوا و ترجمه متون شامل دفترچه سی‌دی‌ها، فستیوال‌ها، بروشور کنسرت‌ها، مطالب برای سایت گروه و فستیوال، انتشار دو شماره از نشریه «تکساز» با آثاری از شاهرخ خواجه‌نوری و ابوالفضل رهبریان، انتشار «پرونده‌ای برای کارل هاینتس اشتوکهاوزن» در شماره ۲۹ مجله «فرهنگ و آهنگ»، پرونده فستیوال دستگاه در فصلنامه «زنگار» شماره چهارم و پنجم، برگزاری جلسات اجرای قطعاتی از آهنگسازان ایرانی و بحث با حضور آهنگسازان در برلین؛ برگزاری برنامه‌هایی مانند «رابطه تیتر و اثر در آثار موسیقی»، «مقدمه‌ای بر کیچ در موسیقی»، «از اثر هنری تا کالای فرهنگی» و «کرونیکا ۱۳۹۹». بخش پژوهشی و نظری فستیوال بین‌المللی موسیقی الکترونیک تهران نیز شامل گفتگوها، سمینارها و سخنرانی‌های مختلف هنرمندان ایرانی و غیر ایرانی، مجموعه گفتگوهای شب ایرانی ۱۱ با آهنگسازان و نوازندگان آن کنسرت، نشست بررسی کنسرتهای پروژه روزهای موسیقی معاصر تهران ۱۳۹۸، برگزاری سمینارهای تحقیقاتی در مورد موسیقی معاصر در ایران می‌شود. 

رمز ماندگاری گروهای «خلاق» و «پویا» در موسیقی چیست؟ / «یارآوا» نمونه بارز گروهی با دغدغه‌های آکادمیک و بین‌المللی

تمرکز بر اجرای آثار آهنگسازان معاصر از اواخر دهه هشتاد

گفتنی است گروه «یارآوا» با سری برنامه‌های «شب ایرانی» از سال ۱۳۸۷ تمرکز خود را بر اجرای آثار آهنگسازان معاصر ایرانی متمرکز کرده و تنها در طول این برنامه‌ها ۶۰ اثر را به اجرا درآورده است. این گروه در ادامه، در برنامه‌ها و اجراهای متفاوت خود طی سالیان گذشته، بیش از ۱۸۰ اثر متفاوت در ژانرهای گوناگون موسیقی را به اجرا گذاشته و آثار بیش از ۴۰ آهنگساز موسیقی معاصر ایران را برای اولین‌بار به اجرا درآورده است، که برخی از آن‌ها منتشر شده‌اند. 

برگزاری فستیوال بین‌ا‌لمللی موسیقی الکترونیک تهران اقدامی موثر و موفق در حوزه انفورماتیک است 

مشغول پلتغرم و  آماده‌سازی سایت جدید برای «یارآوا» هستیم 

در ادامه،‌ احسان نظری (مدیر بخش انفورماتیک گروه موسیقی یارآوا) طی گفتگو با ایلنا ضمن توضیح درباره نحوه پیوستنش به گروه «یارآوا» از جزییات کارش در بخش انفورماتیک گروه «یارآوا» گفت. 

وی در ابتدای صحبت‌هایش گفت: چندین سال پیش از طریق یکی از دوستانم که در کمیته اجرایی گروه فعالیت می‌کرد با «یارآوا » آشنا شدم و تا حدودی در جریان فعالیت‌های گروه بودم. از طریق همین دوست عزیز یادگیری ساز را با استاد جلالی شروع کردم. امسال تقریباً دومین سال است که در گروه فعالیت دارم. 

نظری درباره تاثیر بخش انفورماتیک بر نحوه فعالیت گروه «یارآوا» در دوران کرونا، توضیح داد: موثرترین فعالیت در حوزه انفورماتیک در دوران کرونا را می‌توان برگزاری فستیوال بین‌ا‌لمللی موسیقی الکترونیک تهران دانست. این برنامه که برای چهارمین سال پیاپی اجرا می‌شد، با توجه به وضعیت کرونا در دنیا در بُعد و زاویه جدیدی ارائه شد. به عقیده من این فستیوال را می‌توان اقدامی موثر و موفق در حوزه انفورماتیک در این دوران دانست. 

او در پاسخ به این سوال که آیا گروه «یارآوا» برنامه‌های امسال خود را مانند سال پیش مجازی و آنلاین برگزار می‌کند یا خیر، گفت: برگزاری چهارمین فستیوال بین‌المللی موسیقی الکترونیک تهران در سال گذشته، تحت تأثیر ویروس کرونا قرار گرفت و در نتیجه خوشبختانه متفاوت‌تر از دوره‌های قبل برگزار شد. همینطور تجربیات دیگر گروه مثل برنامه‌های «خلوت موسیقی ۳۷.۵ درجه»، «شب ایرانی ۱۱»، «خواجه‌نوری۶۸» و دیگر رویدادها نیز به بهترین شکل ممکن ارائه شدند. با این حساب ما می‌توانیم در صورت بازگشتِ روند طبیعی زندگی و برگزاری کنسرت و برنامه‌ها، به صورت حضوری در بخش آنلاین نیز به فعالیت خود ادامه دهیم. در این خصوص جلسات مختلفی داشته‌ایم و در آینده نیز شاهد برنامه‌های مجازی خواهیم بود. 

نظری در ادامه درباره نحوه فعالیت بخش انفورماتیک گروه «یارآوا» اینگونه توضیح داد: کار انفورماتیک متفاوت با کار حضوری است؛ به این معنا که ممکن است ما از دوستانی که در گروه فعالیت دارند برای بخشهایی از پروژه‌های آنلاین کمک بگیریم. اما مسئولیت طراحی و پیاده‌سازی پلتفرم اجرایی آن روی وب، فعلاً توسط یک نفر انجام می‌شود. البته در پروژه قبلی (فستیوال الکترونیک) در بخش پیاده‌سازی دو نفر حضور مستقیم داشتند. 

مدیر بخش انفورماتیک گروه موسیقی «یارآوا» در پایان گفت: فعلا، در حال آماده‌سازی سایت جدید برای «یارآوا» و طراحی پلتفرمی مناسب جهت کلیه فعالیت‌های گروه هستیم که در راستای آن بتوانیم به پیشبرد اهدافمان بپردازیم. ناگفته نماند که برای برگزاری پنجمین فستیوال موسیقی الکترونیک هم برنامه‌هایی خواهیم داشت و در این خصوص به نتایج قابل توجهی هم رسیده‌ایم. 

تعامل با هنرمندان مطرح بین‌المللی 

یکی دیگر از ویژگی‌های گروه موسیقی «یارآوا» همکاری و تعامل با هنرمندان بین‌المللی است که نمونه آن را در رویدادهای سالانه حضوری و مجازی گروه «یارآوا» دیده‌ایم این بخش توسط گلاره سلیمانی (مدیر روابط بین‌الملل گروه ) اداره می‌شود. 

 مسابقه آهنگسازی «رضا کروریان»، پس از ۵ دوره، امسال بین‌المللی برگزار می‌شود

ارتباط گسترده همکاری گروه «یارآوا» و «دانشگاه نیویورک» را رقم زد

 سلیمانی طی گفتگو با ایلنا، در ابتدای صحبت‌هایش درباره اهمیت تعامل با هنرمندان بین‌المللی برای اعضای «یارآوا» گفت: اهمیت همکاری و ارتباط با هنرمندانی از مرز و بومی دیگر، یقیناً تبادلات فرهنگی را در پی خواهد داشت و قطعاً منجر به غنی شدن ابعاد مختلفی از تواناییهای اجرایی، هنری و فرهنگی در گروه خواهد شد. 

وی درباره نحوه و مدت همکاری‌اش با گروه «یارآوا» و جزییات ایجاد روابط موثر با هنرمندان دیگر کشورها و مشکلات این بخش، اینگونه توضیح داد: حدوداً ۵ سال است که افتخار همکاری با گروه «یارآوا» را دارم و اطلاعاتم محدود به فعالیت‌های سال‌های اخیر است؛ آنچه به جرأت می‌توانم در موردش اظهار نظر کنم تا به سوال شما هم پاسخ داده باشم این است که مشکلات در برقراری ارتباطات بین‌المللی، ظاهراً از ازل بوده و تا ابد هم باقیست، تنها شکل و قالبش تغییر کرده است، یک زمانی مشکل اینترنت بود، امروز قیمت ارز و ویزا است! ولی با تمام این موانع، در طول سال‌های اخیر، موفق شدیم ارتباطاتمان را گسترده‌تر کنیم و حتی شاهد همکاری گروه «یارآوا» و «دانشگاه نیویورک» باشیم. 

سلیمانی درباره همکاری با هنرمندان غیر ایرانی و تمهیدات به کار گرفته شده برای فعالیت‌های آینده «یارآوا» نیز  توضیح داد: برگزاری چهارمین فستیوال بین‌المللی موسیقی الکترونیک تهران، به صورت آنلاین، تجربه‌ای جدید، در جهت شناسایی وسیعتری از امکانات آنلاین و اینترنتی در عصر کرونایی برای گروه «یارآوا» بود، که به گسترش روابط ما بسیار کمک کرد. همچنین بر پایی مجموعه جلسات آنلاین گفتگو و تعامل با آهنگسازان موسیقی الکترونیک، که از اردیبهشت امسال زیر نظر استودیوی الکترونیک یارآوا، تحت عنوان YESCOLAB (Yarava Electronic Studio Composer's Lab) به صورت ماهانه برگزار می‌شوند نیز در پیشبرد این امر موثر خواهد بود. 

مدیر روابط بین‌الملل گروه موسیقی «یارآوا» گفت: حضور آهنگسازان و علاقمندان موسیقی الکترونیک از سراسر جهان، در  جلسات آزاد و رایگان است.

او در پایان اذعان داشت: امسال اولین سالی خواهد بود که مسابقه آهنگسازی «رضا کروریان»، بعد از ۵ دوره، در سطح بین‌المللی برگزار خواهد شد و من یقین دارم شاهد آغازی وسیع‌تر و جامع‌تر در سطح روابط بین‌الملل و جهانی‌تر شدن گروه «یارآوا» و همکاریهای بیشتر با هنرمندان غیرایرانی و مراکز موسیقی در دنیا خواهیم بود. 

رمز ماندگاری گروهای «خلاق» و «پویا» در موسیقی چیست؟ / «یارآوا» نمونه بارز گروهی با دغدغه‌های آکادمیک و بین‌المللی

برگزیدگان سال اول به همراه یوآخیم هاینتس، شاهرخ خواجه‌نوری، نادر مشایخی، کیاوش صاحب‌نسق، مهدی جلالی، مهدی بهبودی، ارسلان عابدیان، جمشید مرادیان و خانواده‌ی کروریان/ مراسم اهدای جوایز اولین دوره‌ی مسابقه سال ۱۳۹۵/ ارسباران

روابط عمومی مقوله‌ای با اهمیت در فعالیت‌های جمعی امروز

یکی دیگر از موضوعات مورد توجه در فعالیت‌های جمعی امروز دنیا روابط عمومی و نحوه تعامل با رسانه‌ها و دیگر بخش‌های مرتبط است. در این میان «یارآوا» طی دو دهه گذشته اتفاقات جمعی مثبتی را رقم زده که بر اساس همه آنها می‌توان گفت یکی از نقاط قوت گروه روابط عمومی قوی آن است.

شناسایی مخاطبان در حیطه‌ وظایف روابط عمومی گروه است

 آیلا مقیمی و رژین منیبی مدیران روابط عمومی «یارآوا» در گفتگو با ایلنا ضمن توضیح درباره همکاری‌شان با گروه، درباره اهمیت روابط عمومی برای بهتر دیده شدن فعالیت‌ها توضیحاتی دادند. 

آیلا مقیمی صحبت‌های خود را اینگونه آغاز کرد: سال ۱۳۹۰ توسط استاد ویولونم آقای فربد مرصعی، به عنوان نوازنده به ارکستر مدرن «یارآوا» معرفی شدم و از سال ۱۳۹۲ به عنوان مدیر ارکستر و بعدها به عنوان مدیر روابط عمومی همکاری خود را با این گروه ادامه دادم. 

رژین منیبی نیز در ابتدای صحبت‌هایش گفت: امسال، اولین سالی است که من با گروه موسیقی «یارآوا» همکاری می‌کنم. پیش از این، ارتباط من با گروه در قالب مخاطب بود و چون به عنوان مخاطب در جریان گستردگی و نظم فعالیت‌های «یارآوا» در بیست سال گذشته بودم، وقتی پیشنهاد همکاری به عنوان مدیر روابط عمومی در این گروه مطرح شد، با اشتیاق پذیرفتم. 

 منیبی در ادامه، درباره اهمیت روابط عمومی و تاثیر آن بر فعالیت‌های گروه گفت: قطعاً یکی از وظایف روابط عمومی ارتباط با رسانه‌هاست، اما وظایف این بخش محدود به این موضوع نمی‌شود. شاید بتوان فعالیت‌های این بخش را به دو دسته‌ کلی تقسیم نمود. اولین دسته از این فعالیت‌ها، به امور خارج از گروه (رسانه‌ها، هماهنگی با نهادهای همکار، پیگیری روند امور و…) مربوط می‌شود، اما روابط عمومی نه تنها در ممکن ساختن ارتباط با خارج از گروه، بلکه در برقراری ارتباطات بین اعضا هم نقش تأثیرگذاری دارد. می‌توان گفت مدیر روابط عمومی یک گروه، پل ارتباطی میان دیگر اعضا و همکاران است. 

در ادامه، مقیمی به بیان شرح وظایف اعضای روابط عمومی پرداخت و گفت: کلا ارائه ایده و اجرای فعالیت‌هایی از جمله ایجاد ارتباط با سازمان‌های دیگر، طراحی مصاحبه، جلسه، تهیه اخبار و ارتباط با نشریات و شناسایی مخاطبان گروه در حیطه‌ی وظایف روابط عمومی قرار دارد. همچنین پیدا کردن یک راه مناسب برای ارتباط با آن‌ها نیز از دیگر وظایف این بخش است. 

مقیمی در پایان گفت: بی‌شک برای موفقیت یک گروه فعالیت تمام اعضای گروه تاثیرگذار است. اما از نظر من روابط عمومی مانند بدنه‌ اصلی یک گروه، ارتباط بین بخش‌های مختلف داخلی و خارجی را ممکن می‌سازد و روند امور را تسهیل می‌کند. 

خانه‌ی ساز، بخشی غیر فعال که به تازگی فعال شده است

یکی دیگر از ارکان مهم تشکیل گروه‌های حرفه‌ای در دنیای امروز، تامین نیازهای اعضا در بطن گروه و با استفاده‌ از پتانسیل‌‌های موجود است. گروه «یارآوا» نیز  برای رسیدن به این استاندارد، علاوه بر اجرای موسیقی، برگزاری رویدادها و ورکشاپ‌ها و  بخش‌های مختلف دیگر، مدتی است خانه‌ی ساز «یارآوا» را که قبلا هم وجود داشته،‌ احیا کرده است.

فعالیت اصلی خانه‌ی ساز «یارآوا» ساخت، تعمیر، فروش ساز و تامین لوازم جانبی است

هدف اصلی تولید ساز با مُهر «یارآوا» است

سامان احمدی‌زاده نوازنده، عضو کمیته اجرایی و مدیر خانه‌ی ساز «یارآوا» درباره چگونگی آشنایی و پیوستنش یه گروه توضیح داد و به بیان جزییات بیشتر پرداخت.

 احمدی‌زاده در ابتدای صحبت‌هایش گفت: سال ۱۳۸۳، توسط استاد سه‌تارم خانم توران قائدی به استاد جلالی و «یارآوا» معرفی شدم و یادگیری ساز را با استاد جلالی ادامه دادم. از همان سال عضو کوچکی از این گروه هستم و به عنوان نوازنده، عضو کمیته اجرایی و اکنون نیز سازنده ساز و مدیر خانه ساز «یارآوا» با گروه همکاری دارم. 

وی طی توضیحات بیشتر  گفت: خانه‌ی ساز «یارآوا» سال ۱۳۸۸ توسط مهدی جلالی و ابراهیم الهیاری تأسیس شد. فعالیت اصلی خانه‌ی ساز در خصوص ساخت، تعمیر، فروش ساز و تمام لوازم جانبی و محصولات مرتبط با موسیقی بود. خانه‌ی ساز به مدت یک سال به فعالیت خود ادامه داد و به دلیل مشغله‌های دیگر گروه، تا سال ۱۳۹۹ فعالیتی نداشت تا اینکه مجدداً به همت چندتن از اعضای گروه از نو راه‌اندازی شد و اینبار علاوه بر خدمات گذشته، هدف اصلی آن تولید ساز با مُهر «یارآوا» است. 

احمدی‌زاده، درباره مسئولیت‌هایش در خانه‌ی ساز «یارآوا» گفت: من به عنوان مدیر خانه‌ی ساز وظیفه دارم در هر فصلِ کاری، در جهت ارتقای سطح کیفی سازهای «یارآوا» تلاش کنم و پیشنهاداتی برای به روزرسانی تکنیک‌های ساخت و استفاده از متریال جدید برای دست‌یابی به صدای بهتر ارائه دهم. همچنین در بخش تجربی کارگاه، برنامه‌ریزی برای ساخت سازهای متفاوت مثل انواع پرکاشن یا لوازم جانبی ساز را بر عهده دارم. 

وی در پایان گفت: درست است که «یارآوا» بیست سال سابقه دارد، اما ما در خانه‌ی ساز همچنان در ابتدای راه هستیم. با این وجود در هر دوره‌ای، هرسازی و با هر کیفیتی که تولید می‌شود، به تأیید اساتید گروه می‌رسد و در غیر این صورت به مُهر «یارآوا» مزین نخواهد شد.

برنامه‌ریزی دقیق یکی دیگر از عوامل موفقیت گروه‌ها در دنیای شلوغ امروز

باید یادآور شد آنچه که بر تمام ایده‌ها جامه عمل می‌پوشاند و بخش‌های متعدد فعالیت‌های یک گروه را سروسامان می‌بخشد، برنامه‌ریزی درست است که این کار در گروه «یارآوا» به عهده عسل کریمی است.

امسال تمام فعالیت‌های «یارآوا» ​در بیست سال گذشته مرور می‌شود

عسل کریمی، مدیر برنامه‌ریزی یارآوا» طی گفتگو با ایلنا درباره مسئولیت‌هایش در زمینه برنامه‌ریزی و اهمیت آن توضیحاتی داد. 

او در ابتدا در برابره نحوه همکاری با «یارآوا» و سابقه همکاری‌اش با گروه، گفت: چهار سال از اولین کنسرتی که با برنامه‌ریزی «یارآوا» اجرا کردم، می‌گذرد. در گذشته همکاری‌ام با گروه «یارآوا» فقط در حد کنسرتهایی بود که هر وقت ایران حضور داشتم، اجرا می‌کردم. همچنین کنسرتی را نیز به دعوت «یارآوا» در آلمان اجرا کردم. از زمستان سال ۱۳۹۸ فعالیتم وارد بخش‌های مدیریتی شد و در برنامه‌ریزی اجراها، اعم از «خلوت موسیقی ۳۷.۵ درجه» و «کنسرت شب ایرانی ۱۱» سهیم بودم البته بدون اینکه مدیر برنامه‌ریزی باشم. تا اینکه در آخرین فستیوال موسیقی الکترونیک به عنوان مدیر برنامه‌ریزی انتخاب شدم. اول نمی‌خواستم این سمت را قبول کنم، چون می‌ترسیدم از عهده آن برنیایم یا وقتش را نداشته باشم، اما بعد متوجه شدم که همان فعالیت‌هایی که در همکاری با «یارآوا» انجام می‌دادم در حیطه کاری مدیر برنامه‌ریزی قرار دارد. 

وی در ادامه تعریف مقوله برنامه‌ریزی در گروه «یارآو» گفت: ما در هیئت مدیره در مورد همه مسائل با هم صحبت می‌کنیم، نظر یکدیگر را می‌پرسیم و از هم ایده می‌گیریم،‌ زیرا به هرحال طی این روند، معمولاً هر کس نکته‌ای را می‌بیند که دیگران ممکن است به آن فکر نکرده باشند. ولی در مورد برنامه‌ها برای اینکه کار سریع‌تر پیش برود من در تعامل مستقیم با مدیر هنری هستم و هر کسی اگر ایده‌ای برای برنامه‌های آتی داشته باشد، آن را با من مطرح می‌کند حتی مدیر هنری گروه. خودم نیز هر ایده‌ای داشته باشم با ایشان صحبت می‌کنم و وقتی موافق عملی شدن آن ایده بودیم، آن را وارد بخش اجرایی می‌کنیم. در واقع به نظر من زحمت اصلی را بخش اجرایی می‌کشد. 

کریمی با تاکید بر اینکه، بدون بخش اجرایی تمام ایده‌ها و برنامه‌ریزی‌ها بی نتیجه خواهند ماند، گفت: گروه موسیقی «یارآوا» ۱۹ سال بدون من فعالیت کرده. من در واقع سوار قطاری شدم که خیلی از ایستگاه‌ها را طی کرده و ایستگاه‌های بعدی را هم بدون من طی می‌کرد. من فقط می‌توانم تعیین کنم که در چه ایستگاهی توقف طولانی‌تری داشته باشیم یا شاید ایستگاه جدیدی هم برای توقف انتخاب کنم، ولی مقصد این قطار خیلی وقت است که مشخص شده و با مسافر یا بی‌مسافر راه خود را ادامه میدهد. 

وی در پایان درباره فعالیت‌های گروه «یارآوا» طی یک سال آینده گفت: من برای برنامه‌ریزی سال ۱۴۰۰ (که سال مهمی است چون یارآوا ۲۰ساله شده) با آقای مهدی جلالی جلساتی داشتم تا از او در مورد تمام فعالیت‌های یارآوا در گذشته بپرسم. ایده من این بود که امسال باید از تمام فرم‌هایی که «یارآوا» تاکنون برنامه اجرا کرده حتی با وجود کرونا، برنامه‌ای داشته باشیم، اینگونه بگویم که امسال تمام فعالیت‌های «یارآوا» را به همراه معرفی نمونه‌های جدید مرور خواهیم کرد. 

رمز ماندگاری گروهای «خلاق» و «پویا» در موسیقی چیست؟ / «یارآوا» نمونه بارز گروهی با دغدغه‌های آکادمیک و بین‌المللی

شرح بیشتر فعالیت‌ها از زبان  مدیر هنری گروه «یارآوا»

مهدی جلالی مدیر هنری «یارآوا» برای تکمیل این گزارش و شرح جزییات بیشتر فعالیت‌های گروه یادداشتی را در اختیار ایلنا گذاشته که به قرار ذیل است: 

«واضح است که برای به ثمر رساندن کار گروهی، همواره نیاز به تقسیم وظایف وجود دارد. «یارآوا» از معدود گروه‌هایی است که بنیان خود را بر این پایه نهاده است. از بدو تأسیسِ این گروه بخشهای گوناگونی مشخص شده‌اند؛ که هر یک وظایف و حوزه اختیارات خاص خود را دارند. به عنوان مثال می‌توان از استودیوی الکترونیک «یارآوا»، گروه برنامه‌ریزی، روابط بین‌الملل، بخش پژوهش نام برد. شایان ذکر است که هر یک از این بخش‌ها، خود دارای زیرمجموعه‌هایی نیز می‌شوند. در این مورد می‌توان به کمیته اجرایی اشاره کرد که تیم بزرگی است و خود زیرمجموعه‌ای از مدیریت اجرایی به شمار می‌رود. بخش پژوهش نیز برای پیشبرد وظایف خود از اعضای مختلفی تشکیل می‌شود.

برگزاری برنامه‌های ذکر شده، حاصل همفکری تمام مدیران و اعضای گروه «یارآوا» بوده؛ اما این امر به هیچ‌وجه مانع از استقلال بخش‌ها و زیرمجموعه‌ها نبوده است. هر یک از مدیران، در حیطه فعالیت خود، اختیاراتی دارند که مکمل مسیر کلی گروه به شمار می‌رود. برای مثال استودیوی الکترونیک گروه موسیقی «یارآوا»، پروژه‌های مستقل خود را در زمینه آهنگسازی موسیقی الکترونیک دنبال می‌کند. یا مدیریت خانه‌ی ساز «یارآوا» برای پیشبرد فعالیت‌های خود، به شکلی مستقل طرح‌ریزی می‌کند. نهایتاً از برآیند فعالیت‌های مستقل و کنش متقابل اعضا با یکدیگر، کارگروهی پدید می‌آید. 

مهمترین رویدادها و پروژه‌های به نتیجه رسیده «یارآوا» طی سال‌های قبل

 بخشی از رویدادها و پروژه‌های به سرانجام رسیده گروه موسیقی «یاروا» به شرح زیر است: برگزاری مسابقه آهنگسازی موسیقی الکترونیک؛ «جایزه‌ی رضا کروریان»، فستیوال موسیقی معاصر «صدا. تهران. موسیقی»، «فستیوال بین‌المللی موسیقی الکترونیک تهران» و پروژه‌های موسیقی معاصر «کارگاه صدا»، «مسافران تهران – برلین»، «روزهای موسیقی معاصر تهران» از مهمترین فعالیت‌های گروه طی سال‌های اخیر است، که موجب تعامل و همکاری ما بین گروه موسیقی «یارآوا» و دانشگاه تهران، دانشگاه موسیقی تئاتر و رسانه‌ی هانوفر، لابراتوار موسیقی معاصر و دپارتمان مطالعات موسیقی در دانشگاه ارسطو تسالونیکی، مرکز رسانه‌های دیجیتال و لابراتوار تولید چندرسانه‌ای کنسرواتوار لوئیجی کروبینی فلورانس، دانشگاه موسیقی فرایبورگ، دانشگاه نیویورک، دانشگاه «مونته‌ویدئو» اروگوئه و دانشگاه هنر تهران شده است.

گزارش: وحید خانه‌ساز

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز