خبرگزاری کار ایران

کتاب«خوابم چه می‌گوید» منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۹۷۱۷

کتاب روانشناسی «خوابم چه می‌گوید» با موضوع تحلیل وبررسی خواب‌ها به صورت علمی و با رعایت حق کپی‌رایت ازسوی انتشارات شمعدونی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کتاب روانشناسی «خوابم چه می‌گوید» نوشته جین ترزا اندرسون، تراپیست و نویسنده هفت کتاب در حوزه تحلیل خواب است. او دارای دیپلم افتخار نوروفیزیولوژی از دانشگاه گلاسکو است. وی از سال 1992 به تحقیق و پژوهش و تدریس در زمینه تحلیل خواب مشغول است. وی با روش «خواب درمانی» ویژه خود، به عنوان تحلیلگر و درمانگر، در سراسر جهان مشاوره می‌دهد. وی تحلیلگر خواب در رادیو و تلویزیون استرالیا و همچنین مجری برنامه تلویزیونی(Dream Show with Jane Teresa Anderson) در کشور استرالیا است.

نویسنده کتاب «خوابم چه می‌گوید» با رویکردی علمی معتقد است که نمی‌توان برای هر چیزی که در خواب می‌بینیم که تفسیر ثابت بگذاریم و به طول مثال بگوییم دیدن مار در خواب به معنی فلان تعبیر است. چراکه هر نماد در خواب برای یک نفر ممکن است یک معنی و یک کارکرد را داشته باشد.

پیش از این در بازار نشر ایران کتاب‌هایی با موضوع تعبیرخواب منتشر شده بود که رویکردی غیر علمی داشت. اما این برای اولین بار است که یک کتاب با رویکردی علمی و روانکاوانه منتشر می‌شود.

در پشت جلد این کتاب می‌خوانیم: «همه ما هر شب خواب می‌بینیم، ولی کمتر کسی به طور مرتب آن‌ها را به خاطر می‌آورد. خواب‌ها به ما چه می‌گویند؟ چرا برخی مضامین در خواب‌ها تکرار می‌شوند. چرا هر بار مکان‌های تکراری در خواب‎هایمان ظاهر می‌شوند؟ آدم فضایی‌ها وسط خواب ما چه می‌کنند؟ حیوانات کجای خواب ما‌ هستند؟ چرا دوستان و آشنایان این قدر عجیب در خواب ما ظاهر می‌شوند؟ آیا خواب‌ها می‌توانند مرگ کسی را پیش‌بینی کنند؟ آیا خواب‌ها می‌توانند زمان وقوع یک رویداد را به ما بگویند؟

یک خواب ترسناک می‌تواند ما را از به خاطر سپردن خواب‌هایمان برای مدت طولانی محروم کند. چرا این اتفاق خوبی نیست؟ چون هنوز هم خواب می‌بینیم و احتمالاً همان خواب‌های ترسناک را هم می‌بینیم، اما شانس یادگیری از خواب‌هایمان را از دست می‌دهیم. خواب‌ها ما را نگران می‌کنند، دچار اضطراب می‌شویم، حتی گاهی آن‌قدر خوابی که دیدیم، برایمان شرم‌آور است که جرات تعریف کردنش را برای کسی نداریم. با وحشت از خواب می‌پریم و باور نداریم که چرا در چنین موقعیتی بوده‌ایم. آنها را به خستگی و پرخوری دیشب ربط می‌دهیم، اما بار دیگر همان مضامین، این بار قوی‌تر و کوبنده‌تر در خواب ما ظاهر می‌شوند.»

مصطفی قوانلو قاجار مدیر مسئول انتشارات شمعدونی در بخشی از یادداشت خود برای این کتاب نوشته است: هنگامی که در سال ۱۸۹۹ زیگموند فروید کتاب ارزشمند «تفسیر خواب» را به رشته تحریر درآورد؛ تحولی بزرگ در حوزه روانکاوی پدید آمد. او در این کتاب سعی کرد تا به این پرسش پاسخ دهد که محتوای رویاهایمان در درک روان ما چه اهمیتی دارد؟ فروید معتقد بود که رویاها، افکار و خاطرات نهفته ما هستند. جریان‌های روانی نهفته و فراگیری که سعی می‌کنند خود را آشکار کنند. او اعتقاد داشت، درخواست از بیماران برای صحبت در مورد رویاهایشان و سپس تفسیر نمادها، کلید درمان ناخوشی‌های روان‌شناختی آنهاست.

از آن زمان تاکنون بسیاری به اهمیت خواب‌های خود پی برده اند و در پی تفسیر آن برآمده‌اند. اما به طور معمول تصور عامه مردم این بوده که دیدن یک سری نمادها مانند دیدن مار، نوزاد، کلاه، سیب و… یک معنی مشخص دارند. بنابراین خیلی ساده می‌توان یک کتاب تعبیر خواب خرید و با خواندن تعبیر آن از ماهیت خواب آگاه شد. در حالی که ماهیت رویابینی این گونه نیست. زیرا بسیاری از نمادهای خواب مختص فردی است که خواب را دیده است. ممکن است یک فیل در خواب برای یک نفر، معنی کاملاً متفاوتی با یک فیل در خواب دیگری داشته باشد. ممکن است یک نفر کاریکاتوریست باشد و اولین تجربه طراحی کاریکاتور را با کشیدن یک فیل شروع کرده باشد. با این اوصاف، احتمالاً فیل در خواب او نماد «تمرین» یا «مهارت جدید» است. اما دیگری ممکن است در کودکی با دیدن فیل در قفس باغ‌وحش ناراحت شده باشد؛ بنابراین فیل در خواب او دلالت بر «درماندگی» یا «گرفتاری» دارد.»

کتاب خوابم چه می‌گوید با ترجمه طناز شهیدی در 200 صفحه ودر تیراژ 1000 نسخه با قیمت 40 هزارتومان  از سوی انتشارات شمعدونی منتشر شده و بر روی پیشخان کتابفروشی‌ها قرار گرفته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز