خبرگزاری کار ایران

روز نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در تقویم رسمی کشور درج می‌شود/ رونمایی از پوستر «روستای قرآنی»

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۸۷۵۲

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در جلسه شورای سیاستگذاری طرح انتخاب روستای قرآنی کشور از پیشنهاد معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ثبت دو روز در تقویم به نام‌های روز نهج‌البلاغه و روز صحیفه سجادیه اشاره کرد و گفت: این پیشنهادات در جلسات شورای فرهنگ عمومی به تصویب رسیده و تنها تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی باقی‌مانده است.

به گزارش ایلنا، جلسه شورای سیاستگذاری طرح انتخاب روستای قرآنی و رونمایی از پوستر این طرح صبح امروز، ۲۶ بهمن‌ماه با حضور سیدمحمدرضا موالی‌زاده، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگان دستگاه‌های تصمیم‌گیر در عرصه روستایی برگزار شد.

در ابتدای این‌ مراسم فقهی‌زاده طی سخنانی گفت: در سال ۹۹ چند برنامه درباره تقویت گفتمان‌سازی و جریان‌سازی قرآنی در دستور کار قرار گرفت که چند مورد از آنها به مرحله اجرا در آمده است، از جمله این برنامه‌ها طرح پایتخت نهج‌البلاغه و پایتخت صحیفه سجادیه ایران است.

دبیر کمیسیون تبلیغ و ترویج قرآن کریم با اشاره به معرفی شهر دوستدار صحیفه سجادیه تا دو هفته آینده افزود: یکی از کارهایی که از سال ۹۶ و پس از حضور در معاونت پیگیر آن بوده‌ام، بحث راه‌اندازی دبیرخانه انتخاب روستای قرآنی کشور بود که بنا به دلایلی تا امروز به تعویق افتاد. اگرچه این طرح امسال شروع شده است، اما امیدواریم، بتواند سال‌های سال برگزار شود و آثار مغتنمی به همراه داشته باشد.

معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد در ادامه به حضور شورای فرهنگ عمومی در جلسات شورای سیاستگذاری انتخاب روستای قرآنی اشاره و تصریح کرد: در سفر به استان‌ها در شورای فرهنگی عمومی آن استان حضور یافته و متوجه ظرفیت بزرگ این شورا‌ها شده‌ام که می‌تواند از بالقوه بودن به فعلیت برسد.

در ادامه این جلسه سیدمحمدرضا موالی‌زاده، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور طی سخنانی به آخرین مصوبات شورای فرهنگ عمومی اشاره کرد و گفت: در روزهای اخیر دو مصوبه، پیشنهاد آقای دکتر فقهی‌زاده را داشتیم؛ این پیشنهادات که هم در کارگروه‌ها و هم در صحن اصلی شورا به تصویب رسید، در مورد ثبت روز بزرگداشت نهج‌البلاغه بود که همزمان با میلاد حضرت علی(ع) به تصویب رسید و دومین پیشنهاد نیز روز بزرگداشت صحیفه سجادیه بود که همزمان با میلاد امام زین‌العابدین(ع) خواهد بود. این دو پیشنهاد مراحل خود را در کارگروه و صحن اصلی شورا طی کرده است و تنها تصویب نهایی در شورای عالی انقلاب فرهنگی باقی خواهد ماند. پیش‌بینی می‌شود این دو پیشنهاد به تصویب نهایی برسد.

موالی‌زاده از درایت، تیزهوشی، نکته‌سنجی و نظرات کارشناسانه و تخصصی عبدالهادی فقهی‌زاده در مورد طرح‌های مربوط به بحث عترت(ع) و انتخاب پایتخت نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه قدردانی کرد و گفت: هرگاه این موضوعات معنوی،‌ معرفتی و علمی به یک شهرستان و منطقه منتقل می‌شود، هم اثرات منطقه‌ای به دنبال خواهد داشت و هم می‌تواند خواستگاهی برای کار بیشتر بر روی این مفاهیم باشد.

وی با اشاره به اینکه شورای فرهنگ عمومی با همه توان در خدمت طرح انتخاب روستای قرآنی خواهد بود، بیان کرد:‌ این یک رسالت اساسی است تا بتوانیم در ترویج فرهنگ قرآن و عترت حرکت رو به رشد را دنبال کنیم. شورای فرهنگ عمومی کشور یکی از شوراهای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی است که دبیرخانه آن در وزارت ارشاد مستقر شده و ریاست آن هم بر عهده وزیر محترم ارشاد گذاشته شده است. این شورا ۳۵ عضو دارد و متشکل از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی است که به مثابه یک‌ مجلس فرهنگی عمل می‌کند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی با اشاره به اینکه نقشه راه شورای فرهنگ‌ عمومی با ۱۵ سرفصل و ۷۰ برنامه مشخص شده است، گفت: بحث فرهنگ قرآنی هم در این برنامه وجود دارد، ما می‌توانیم این فصل مشترک را داشته باشیم و کار را دنبال کنیم.

موالی‌زاده رابطه فی‌مابین فرهنگ و فرهنگ‌عمومی را مشابه رابطه عموم و خصوص مطلق برشمرد و اظهار کرد: بر همین اساس موضوعات را دنبال می‌کنیم و تلاش خواهیم کرد تا به صورت مسئله‌محور پیش برویم، اگر ‌بخواهیم در دایره گسترده فرهنگ ورود پیدا کنیم، مانند یک اقیانوس است که امکان پرداختن به همه موضوعات نیست.

در بخش دیگری از این جلسه از پوستر طرح انتخاب روستای قرآنی کشور رونمایی شد و پس از آن مرتضی خدمتکار، مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیان جزئیاتی از شیوه‌نامه انخاب روستای قرآنی پرداخت.

خدمتکار گفت: کار ثبت اطلاعات روستاها در مرحله استانی از اول تا ۲۵ اسفند‌ماه صورت می‌گیرد و در مرحله بعد ۱۰ روستای قرآنی کشور از سوی هیئت انتخاب معرفی می‌شوند. تلاش خواهیم کرد تا اولین دوره انتخاب روستای قرآنی در ماه مبارک رمضان باشد.

در بخش دیگری از این جلسه هر کدام از اعضا به بیان نکاتی در مورد شیوه‌نامه انتخاب روستای قرآنی پرداختند که مهم‌ترین مباحث مطرح شده در این بخش به شرح زیر است.

  • ظرفیت‌های موجود تا کنون در چنین موضوعی مورد استفاده قرار نگرفته است.
  • ظرفیت‌های جدید به کار گرفته شود.
  • طرح با همکاری دهیاری‌ها موفق‌تر خواهد بود.
  • شورای فرهنگ عمومی با همه توان در کنار این رویداد حضور خواهد داشت.
  • توجه به قشر روستایی که ۲۶ درصد جمعیت کشور است، اهتمام بیشتری را می‌طلبد.
  • مشابه این اتفاق طرحی با عنوان «روستای دوستدار کتاب» است که از ظرفیت و اتفاقات آن حوزه برای بحث روستای قرآنی می‌توان استفاده کرد.
  • سازمان تعاون روستایی از سازمان‌های زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی ارتباط خوبی با مباحث روستایی و کشاورزی دارد که می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.
  • در وزارت جهاد کشاورزی پیش از این روستای قرآنی (چارَک استان بوشهر) انتخاب شده و برنامه‌هایی در آن روستا اجرا شده است.
  • بحث ایثارگران در روستا نیز مد نظر قرار گیرد.
  • استفاده از ظرفیت شبکه آموزش و شبکه‌های اینترنتی داخلی دستگاه‌ها.
  • حضور مقامات عالی اجرایی کشور در مراسم اختتامیه.
  • طرح‌های مشابه شناسایی و آسیب‌شناسی شود تا در آینده این طرح با چالش‌های کمتری مواجه شود.
  • اگر قبل از انتخاب روستا به عنوان روستای قرآنی ظرفیت سنجی‌های خاصی در مورد آن روستا انجام گیرد،‌ کار بهتر پیش خواهد رفت.
  • برای روستایی که به عنوان قرآنی انتخاب می‌شود، برنامه پیشرفتی در نظر گرفته شود.
  • حمایت‌ها و دستاوردهای مادی مشهودی برای روستاهای قرآنی در نظر گرفته شود و این موضوع در شیوه‌نامه به صورت شفاف گنجانده شود.
  • توجه به شاخص‌هایی همچون شهدای قرآنی، مساجد و حسینه‌ها در روستا برای انتخاب.
  • استفاده از ظرفیت خانه‌های قرآن روستایی
  • عقد تفاهم‌نامه چندجانبه برای پیشبرد بهتر کار
  • اضافه شدن مدیران سازمان تبلیغات اسلامی به گروه مرکزی انتخاب روستای قرآنی
  • اجرای زودتر کار برای درگیر نشدن با انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا

براساس این گزارش در بخش دیگری از این جلسه عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: احیا کردن ظرفیت‌های نهادها یک امر ضروری است. نگاه ما انجام بهینه کار است و برای همین دست یاری به سمت یکایک دوستانی که در این مسیر دارای تجربه هستند، دراز کرده‌ایم.

وی افزود: استفاده از تجربیات طرح‌های مشابه باید مدنظر قرار بگیرد، همچنین از ظرفیت روحانیون مسقر در روستاها غافل ماند،‌ پیشنهادم این است در صورت صلاحدید، کمیته‌ای پشتیبان با عنوان «کمیته برنامه‌ریزی» یا «کمیته اجرایی» در نظر گرفته شود تا بتواند نظرات را تجمیع و رصد کند. این کمیته می‌تواند جلسات هفتگی یا دو هفته‌ای داشته باشد.

در پایان این جلسه احکام اعضای شورای سیاستگذاری انتخاب روستای قرآنی به نمایندگان دستگاه‌های عضو این شورا اهدا شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز