خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

اضافه شدن 7 شهرستان جدید در استان فارس با تصویب دولت/ فارس رکورددار بیشترین تعداد شهرستان در کشور / افزایش سهم فارس در نظام بودجه‌ای کشور /معاون استاندار : تقسیم فارس به چند استان شایعه‌ است

asdasd
کد خبر : ۸۱۷۹۵۲

روز گذشته اتفاقی برای فارس رقم خورد و هیئت وزیران مصوبه ارتقای 7 بخش استان به شهرستان و همچنین ارتقای دو فرمانداری به فرمانداری ویژه را تصویب کرد. مصوبه‌ای که در چند روز آینده به استانداری فارس نیز ابلاغ خواهد شد و از این پس استان فارس 36 شهرستان و 5 فرمانداری ویژه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا این اتفاق باعث شد فارس رکورددار بیشترین تعداد شهرستان در میان استان‌های کشور شود. پس از فارس با 36 شهرستان، خراسان رضوی با 29، خوزستان با 27 و اصفهان با 24 شهرستان بیشترین تعداد شهرستان‌ها را در میان استان‌های کشور دارند. اما بر اساس مصوبه روز گذشته هیئت وزیران، از این پس بخش‌های زرقان، بیضا، اوز، سرچهان، خفر، آباده‌طشک و قائمیه به شهرستان ارتقا خواهند یافت و نام آباده‌طشک به «بختگان» و همچنین قائمیه نیز به «کوه‌چنار» تغییر خواهد یافت.

از سویی فرمانداری‌های کازرون و مرودشت نیز با ارتقای سطح به «فرمانداری ویژه» تبدیل شدند تا در کنار فرمانداری‌های ویژه فسا، جهرم و لارستان، 5 فرمانداری ویژه فارس را تشکیل دهند. اما این اتفاق جدید که بر اساس قانون تقسیمات کشوری رخ داد چه پیامدهایی برای این شهرستان‌ها و کل استان خواهد داشت؟

افزایش اعتبارات استانی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به اینکه مصوبه تقسیمات جدید استان فارس و افزوده‌شدن 7 شهرستان جدید تا چند روز آینده به استانداری فارس ابلاغ خواهد شد، افزود: این اتفاق موجب خوشحالی و خرسندی بیش از ، 700 هزار نفر از مردم این شهرستان‌ها شده است.

سید احمد احمدی‌زاده با بیان اینکه ارتقای این بخش‌ها موجب پیشرفت این شهرستان‌ها و همچنین کل استان خواهد شد، افزود: اعتباراتی که قبلاً برای 29 شهرستان استان اختصاص می‌یافت،  با همان جمعیت برای 36 شهرستان تخصیص خواهد یافت و این اتفاق موجب خرسندی  است.

احمدی‌زاده در ادامه با اشاره به اینکه در کنار ارتقای این 7 بخش به شهرستان، فرمانداری‌های دو شهرستان کازرون و مرودشت نیز به فرمانداری ویژه تبدیل شدند، خاطرنشان کرد: این اتفاق نیز برای مردم این دو شهرستان‌ها اتفاقی مبارک است،زیرا فرمانداران این دو شهرستان با ارتقای جایگاه به فرمانداران ویژه و معاون استاندار و همچنین عضویت در شورای برنامه‌ریزی استان، اختیارات ویژه‌ای از استاندار فارس دریافت خواهند کرد.

فارس  یکپارچه خواهد ماند

احمدی‌زاده با اشاره به اینکه مدیران تعدادی از ادارات این دو شهرستان به سطح معاون اداره کل ارتقا می‌یابند؛ خاطرنشان کرد: با این اتفاق دیگر مردم کازرون و مرودشت برای انجام بسیاری از پیگیری‌های اداری خود نیازی به مراجعه مرکز استان ندارند.

به گفته معاون سیاسی و اجتماعی استانداری فارس با ارتقای شهرستان‌های کازرون و مرودشت به فرمانداری ویژه، تشکیلات فرمانداری این دو شهرستان توانمندتر می‌شود و از سوی دیگر تمامی مطالبات قانونی مردم کازرون نیز در فرایند خود پاسخ داده شده است.

احمدی‌زاده سپس با بیان اینکه استانداری فارس تمام پیش‌بینی‌های اداری را برای تقسیمات جدید استان انجام داده‌ است، خاطرنشان کرد: در مدیریت ارشد استان نیز هیچ مشکلی برای برنامه‌ریزی با 36 شهرستان وجود نخواهد داشت.

 قائم‌مقام استاندار فارس در پایان با تأکید بر اینکه بحث تقسیم استان فارس به چند استان «شایعه‌ای بیش نیست»، افزود: هیچ‌گونه طرح و اقدامی از این دست مطرح نیست و نخواهد بود.

افزایش سهم فارس در نظام بودجه‌ای کشور

علی اکبری نماینده شیراز در مجلس نیز در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به پیگیری‌های برخی از نمایندگان مجلس و ازجمله خود او برای ارتقای این 7 بخش به شهرستان افزود : زرقان بیش از 90 سال یک بخش بود و با وجود آنکه تمامی زیرساخت‌ها برای ارتقا به یک شهرستان در این شهر مهیا بود و با تقسیمات کشوری هم تطبیق داشت، اما ارتقای این شهر با تاخیر مواجه شد.

 اکبری خاطرنشان کرد: از سال آینده در نظام بودجه‌ای کشور توجه بیشتری به شهرستان‌های جدید فارس می‌شود و گردش کار نیز به لحاظ دارایی‌های شهرستان‌ها رشد پیدا می‌کند.

شهرستان‌های جدید، فرصتی برای توسعه

ارتقای مناطق در تقسیمات کشوری به عنوان یکی از راهکارهای توسعه بیشتر مناطق کشور مورد توجه بوده است،‌ در چنین چارچوبی، برخی مناطق که از نظر قانون، امکان ارتقا دارند به دهستان، بخش و شهرستان تبدیل می‌شوند. از منظر کارشناسان، تشکیل بخش‌ها و شهرستان‌های جدید اداره این مناطق و نیز مناطقی که بخش یا شهرستان جدید از آنها منفک می‌شود را در سیستم اداری تسهیل می‌کند و از این رو، گامی در راستای تمرکز بیشتر برای خدمت مسئولان در همه مناطق محسوب می‌شود. در چنین چارچوبی، فرماندار و بخشداری که پیش از این قرار بود پاسخگوی نیازهای توسعه و تلاشگر در مسیر حل مشکلات محدوده وسیع‌تر با جمعیت بیشتر باشد،‌ پس از شکل گرفتن شهرستان و یا بخش جدید، اشراف بیشتری به منطقه محل مأموریت خود دارد و می‌تواند زمان بیشتری را به این موضوع اختصاص دهد.

گزارش: احسان اکبرپور

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز