خبرگزاری کار ایران

نشست مطبوعاتی فیلم آذر شهدخت پرویز و دیگران برگزار شد؛

بهروز افخمی: در فیلمسازی به هیچ نظریه‌ای معتقد نیستم

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۳۹۴

هیچ دلیلی ندارد که سینما سعی کند به صورت متظاهرانه و تصنعی از ادبیات مستقل شود. سینما زیرمجموعه ادبیات است و باید خوشحال باشد که اینگونه است.

ایلنا: نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «آذر شهدخت پرویز و دیگران» با حضور عوامل فیلم؛ ظهر امروز(۲۰ بهمن) در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد. بهروز افخمی در این نشست گفت: سینما زیرمجموعه ادبیات است و باید به این امر افتخار کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بهروز افخمی با اشاره به روند ساخت فیلم «آذر شهدخت پرویز و دیگران» گفت: رمان «آذر شهدخت پرویز و دیگران» تازه تمام شده بود که ما فیلمنامه را نوشتیم. ابتدا قرار بود مرجان شیرمحمدی به عنوان نویسنده رمان فیلم را کارگردانی کند اما بعد از این کار منصرف شد.

وی در ادامه افزود: رمانی که برای فیلم شدن انتخاب می‌شود باید قصه‌ی خوبی داشته باشد هرچند من معتقدم حتی رمان‌هایی که قصه سختی دارند مانند رمان گاوخونی را نیز می‌توانیم سینمایی کنیم.

افخمی افزود: این روز‌ها قصه‌ای مناسب و داستانی که مخاطب را درگیر کند؛ آنقدر کم شده که اگر چنین داستانی نیز پیدا شود؛ من هیچ شرطی برای فیلم کردن آن نمی‌گذارم.

کارگردان «آذر شهدخت پرویز و دیگران» در پاسخ به این سوال که شما ادبیات را بر‌تر از سینما می‌دانید یا خیر؟ گفت: هیچ دلیلی ندارد که سینما سعی کند به صورت متظاهرانه و تصنعی از ادبیات مستقل شود. سینما زیرمجموعه ادبیات است و باید خوشحال باشد که اینگونه است.

وی ادامه داد: سینمای داستانی یعنی ادبیات و قصه‌گویی به شکل صنعتی زیرا شیوه‌های فصل بندی دکوپاژ و تدوین از ادبیات به سینما آمده است و سینما هنر مستقلی نیست.

افخمی با اشاره به اینکه استفاده از نریشن در فیلم کار درستی است؛ افزود: متاسفانه در سینمای ایران و فیلم‌های ایرانی یک خرافه‌ای وجود دارد که اگر فیلمی نریشن داشته باشد؛ ادبیات زده شده است.

کارگردان فیلم «آذر شهدخت پرویز و دیگران» تاکید کرد: من در زمینه هنر و فیلمسازی به هیچ نظریه‌ای معتقد نیستم زیرا فیلمسازی یک مهارت است و باید به مرور آن را یاد گرفت.

وی در ادامه افزود: با نظریه‌پردازی و حرف زدن در سینما تنها می‌توان درباره سینما حرف زد نه اینکه فیلم ساخت. امروز هم فیلمسازهای ما به خاطر آنکه به نظریات توجه می‌کنند؛ فیلم بد می‌سازند.

افخمی درباره استفاده از صدای داوود نماینده در فیلم به طنز گفت: قصد داشتم ابتدا از صدای ناصر طهماسب استفاده کنم اما این فرصت بوجود نیامد. صدای نماینده نیز خوب است اما مشکلی که دارد این است که وی بیشتر در فیلم‌های مستند صحبت کرده است و امکان دارد در ذهن بیننده این تداعی بوجود آید که در این فیلم نیز نماینده در حال صحبت کردن درباره جانوران است.

کارگردان «آذر شهدخت پرویز و دیگران» با اشاره به اینکه این فیلم به نوعی گویای وضع موجود است، گفت: من سال ۸۷ همراه مرجان شیرمحمدی به کانادا رفتم و یک سال بعد وضعیت همزمان شد با اتفاقات سیاسی که در ایران افتاد به دنبال آن من هجوم بسیاری از ایرانی‌ها را برای رسیدن به کانادا دیدم و در جریان آن تصاویر و مسائلی را دیدم که اصلا انتظارش ا نداشتم.

افخمی با اشاره به اینکه فیلمش را برای مخاطب بزرگسال می‌سازد، گفت: تماشاچی که امروز به سینما می‌آید بسیار دقیق فیلم می‌بیند. من فیلم‌هایم را برای بزرگسالان می‌سازم هرچند امروز سینمای ایران ۸۰ درصد مخاطبانش را از دست داده است.

کارگردان فیلم «آذر شهدخت پرویز و دیگران» با رد شباهت این فیلم به دائی جان ناپلئون گفت: فیلم اشاره‌ای به آن شخصیت دارد اما مستقییم گویی نمی‌کند.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون ساخت قسمت دوم سن پترزبورگ گفت: امیدی به ساخت قسمت دوم ندارم زیرا هر دو بازیگر فیلم امروز سوپراستار شده‌اند و هم اینکه فیلمنامه‌ای که برای ساخت فیلم نیاز است؛ وجود ندارد و همچنین دستمزد دو بازیگر اصلی بسیار زیاد شده است.

مرجان شیرمحمدی؛ فیلمنامه نویس و نویسنده رمان فیلم «آذر شهدخت پرویز و دیگران» نیز گفت: ابتدا می‌خواستم فیلم را خودم کارگردانی کنم اما بعد منصرف شدم زیرا قصد ندارم به هر قیمتی فیلم بسازم.

وی ادامه داد: من به رمان و فضای فیلم تسلط داشتم لذا خودم طراحی حنه و لباس فیلم را برعهده گرفتم.

سیدجمال ساداتیان؛ تهیه کننده فیلم نیز گفت: امروز باید در سینمای ایران دنبال قصه بگردیم و قصه‌ی تازه پیدا کردن در سینما بسیار سخت است لذا باید به سمت قصه‌های اقتباسی برویم.

گوهر خیراندیش نیز با تعریف از نحوه‌ی تصادف خود در فیلم گفت: ابتدا قرار بود یک نقش در این فیلم بازی کنم اما افخمی نقش دو خواهر را به من داد.

وی ادامه داد: متاسفانه در یکی از صحنه‌ها دچار تصادف و درنتیجه مصدوم شدم اما هیچ آمبولانسی در آن نزدیکی نبود. اعضای گروه مرا به بیمارستان رساندند و خوشحالم که وقفه‌ای در کار پیش نیامد.

آرمان موسی‌پور؛ آهنگساز فیلم نیز گفت: برای ساخت موسیقی این فیلم زمان کمی داشتم اما سعی کردم با انتخاب سازهای درست برای شخصیت‌های فیلم به نوعی در موسیقی نیز شخصیت‌پردازی کنیم.

امیرعلی دانایی؛ یکی دیگر از بازیگران فیلم نیز گفت: برای من کار کردن با کارگردان‌های مهم و بزرگ بسیار ارزشمند است و من امروز خودم را بازیگر بهروز افخمی و داریوش مهرجویی می‌دانم.

ماکان عاشوری؛ فیلمبردار نیز گفت: من به کارهای افخمی علاقه دارم و همچنین کار در طبیعت را دوست دارم به همین دلیل در فیلم حضو پیدا کردم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز