خبرگزاری کار ایران

ابوالفضل جلیلی:

باید برای ساماندهی کودکان کار تدبیر کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۶۰۱

سازمان بهزیستی امروز هفت هزار کودک خیابانی را سازماندهی کرده است اما اگر هنرمندان هم وارد این عرصه شوند؛ طبیعتاً این رقم به ۱۰ الی ۱۵ هزار نفر هم می‌رسد.

ایلنا: نخستین جشنواره بین المللی فیلم «شاپرک‌های شهر» ششم آذرماه در برج میلاد تهران به کار خود پایان داد.

به گزارش ایلنا؛ شهرام گیل آبادی با بیان نحوه شکل گیری جشنواره شاپرک‌های شهر گفت: بچه‌ها باید درس بخوانند؛ بچه‌ها باید سر سفره خانواده باشند، نان سنگک تازه را باید با پدر و مادر خود درک کنند. یک روز ۳۵ نفر از هنرمندان به این نتیجه رسیدند که باید نگران این جملات بود و باید شرایط مطلوبی را برای تحقق این جملات فراهم کرد.

وی ادامه داد: کودکان در جهان امروز قربانی اندیشه‌های ما بزرگتر‌ها هستند اندیشه‌هایی که جز فقر نابرابر و کار اجباری برای کودکان این فرشتگان روی زمین چیز دیگری به ارمغان نمی‌آورد. این فرشتگان نیاز به کمک دارند و سینماگران با جشنواره شاپرک‌های شهر باید به کمک این کودکان بیایند. کودکان باید آینده این سرزمین را بسازند پس حق دارند حداقل امکانات طبیعی را در اختیار داشته و زیر یک سقف با خانواده خود زندگی کنند. ما اهالی هنر دور هم جمع شدیم تا به این کودکان مهربانی کنیم. ما جامعه هنری امروز آمده‌ایم تا بال این فرشتگان کوچک زیر بال‌های نابرابری شکسته نشود. چرا که کودکان فرشته‌های زمین‌اند.

رییس شورای سیاست گذاری جشنواره شاپرک‌های شهر اظهار داشت: این جشنواره با هفت موضوع «کودک و جامعه» «کودک و خشونت»، «کودکف هنر و ادبیات»، «کودک و صلح»، «کودک و خانواده»، «حقوق کودکان» و «کودک، آموزش و سلامت» کار خود را در بخش‌های سینمایی، مستند، کوتاه داستانی و صد ثانیه‌ای آغاز کرد. به لطف خداوند متعال ۲۵۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد. ما دو جشن و یک سوگواره برای این کودکان، ۲۴ نشست مشاوره‌ای و آسیب‌شناسی و ۵ نشست تخصصی در ارسباران برگزار و ۲۷۰ اثر را برای علاقمندان به نمایش درآوردیم.

وی در پایان از تشکیل بنیاد شاپرک شهر خبر داد و گفت: هنرمندان می‌خواهند که در کنار این کودکان باشند تا هیچ کودکی مظلوم نشود. ما قصد داریم بنیاد شاپرک‌های شهر را به پشتوانه مردم و هنرمندان دلسوز ایجاد کنیم. ما از آقای هوشیار رئیس برج میلاد می‌خواهیم که مکانی را در اینجا به ما اختصاص دهند و شهرداری تهران و سازمان بهزیستی هم مراحل ثبت آن را پیگیری کنند. یادمان باشد کودکان باید با لبخندشان زندگی را بازی کنند نه اینکه زندگی با همه پیچ و خم‌هایش آنان را در برگیرد. کودکان باید درس بخوانند.

سید محمد هادی ایازی معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران از دیگر سخنرانان در این مراسم بود که در ابتدای سخنان خود با تقدیر از برگزارکنندگان جشنواره شاپرک‌های شهر بیان کرد: مجالی دست داد که من از همه نهادهایی که در برپایی جشنواره شاپرک‌های شهر حضور داشتند تقدیر و تشکر کنم. به اعتقاد من هنر می‌تواند معضلات اجتماعی را با زبان خود به مردم نشان دهد و هنر ابزاری است که می‌تواند فریادگر دردهای اجتماعی ما باشد.

وی ادامه داد: ‌‌ همان طور که شهرام گیل آبادی اشاره کرد ۳۵ هنرمند دورهم جمع شدند و تصمیم گرفتند به موضوع کودکان کار بپردازند. در نتیجه چنین جشنواره خوبی را طراحی کردند تا دردهای اجتماعی را در قالب هنر به تصویر بکشند. دنیا با همه جلوه‌های افسون گر خود زیبا به نظر می‌رسد اما به نظر من این دنیا زیبا نیست، دنیایی که در آن ما شاهد کودکانی هستیم که با مشکلات زندگی می‌کنند اصلا دنیای زیبایی نیست.

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران اظهار داشت: در مکتب تشییع ما زرق و برق این دنیا ارزشی ندارد اما اگر شاهد بی‌عدالتی در شهر‌هایمان بودیم باید به کمک نیازمندان بشتابیم و آن‌ها را زیر بال و پر خود بگیریم. رسالت هنر این است که این مشکلات اجتماعی را به گوش اقشار مختلف جامعه برساند. سال‌ها پیش ما شاهد فیلمی به نام «دختری با کفش‌های کتانی» بودیم که مسائل اجتماعی را با بیان هنرمندانه خود به مردم نشان داد. هنر چنین نقشی را در جامعه ایجاد می‌کند. خیرین باید دست در دست هنرمندان مشکلات اجتماعی را برطرف کنند.

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: شهرداری تهران در همین مراسم تشکیل بنیاد شاپرک‌های شهر را خبر می‌دهد و مکانی را برای این بنیاد در نظر خواهد گرفت.

قدم‌های مثبتی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی برداریم

هاشمی رئیس سازمان بهزیستی کشور با حضور در مراسم پایانی نخستین جشنواره شاپرک‌های شهر اعلام کرد: از آنجایی که سازمان بهزیستی به عنوان یک سازمان دولتی در کاهش آسیب‌های اجتماعی در خدمت مردم است بنابراین از این دست برنامه استقبال کرده و اگر بتواند حمایت لازم را انجام می‌دهد. دوستان شاهد هستند که ما هر جا که توانستیم قدم برداشتیم تا دامنه آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهیم و در این مسیر همه باید دست در دست هم دهیم تا قدم‌های محکمی را برداریم.

وی ادامه داد: طی چند ماه گذشته سازمان بهزیستی با کمک خیرین برنامه‌های خوبی را انجام داده است که به طور مثال خیریه‌ای را بانوان هنرمندی چون کتایون ریاحی، پریوش نظریه و بهاره رهنما با سرمایه خود برپا کردند و ما هم سعی کردیم در این مسیر به آنان کمک کنیم. من همین جا قول می‌دهم که مجوز قانونی تشکیل بنیاد شاپرک‌های شهر را در سازمان بهزیستی کشور حل و فصل کنم تا این بنیاد قدم‌های مثبتی را در کاهش آسیب‌های اجتماعی بردارد.

هاشمی تاکید کرد: امروز آسیب‌های اجتماعی نوظهوری همچون کودکان کار در سطح شهر پراکنده شده است و هدف همه ما این است که دست این آینده سازان کشور را گرفته و آنان را در زنجیره امید به حرکت درآوریم. سازمان بهزیستی امروز هفت هزار کودک خیابانی را سازماندهی کرده است اما اگر هنرمندان هم وارد این عرصه شوند طبیعتاً این رقم به ۱۰ الی ۱۵ هزار نفر هم می‌رسد. بنابراین درب‌های بهزیستی به روی شما باز است تا یک کار اثربخش انجام داده و از جوانان خود حمایت کنیم. من در اینجا به شما می‌گویم هر کمکی از دست ما بربیاد دریغ نخواهیم کرد.

بوالفضل جلیلی سخنگوی نخستین جشنواره شاپرک‌های شهر و سفیر مهربانی این جشنواره در بخش پایانی مراسم پشت تریبون قرار گرفت و گفت: جشنواره شاپرک‌های شهر تنها جشنواره‌ای است که در آن نون و آب وجود ندارد و برگزار کنندگان آن همگی با نیت پاک و خیر قدم در این راه گذاشتند. من از سازمان بهزیستی کشور تشکر می‌کنم که به تنهایی سعی دارد این کودکان را تحت حمایت خود قرار دهد و از شهرداری تهران هم تقاضا دارم تدبیری را در جهت ساماندهی این کودکان در نظر بگیرد.

این فیلمساز در پایان گفت: میهمانان این جشن وزرا و چهره‌های برجسته هنری و فرهنگی نیستند بلکه مهمانان اصلی ما بچه‌های کار هستند. شاید خیلی‌ها بگویند که دلمان برای این کودکان می‌سوزد اما من دلم نمی‌سوزد و به این بچه‌ها می‌گوییم که شما دارید کار می‌کنید تا مثل یک مرد بزرگ شده و کارهای بزرگی را برای کشور خود انجام دهید.

ابوالفضل جلیلی در پایان از کودکان کار حاضر در جشن خواست که روی صحنه آمده و جوایز آثار برگزیده را با دست‌های کوچک خود به کارگردانان این آثار اهدا کنند.

برگزیدگان نخستین جشنواره شاپرک‌های شهر معرفی شدند

در فواصل مختلف این مراسم از برگزیدگان این جشنواره در بخش‌های مختلف تقدیر شد.

در بخش نگاه کودک هیات داوران لوح تقدیر و جایزه بهترین فیلم را به نوجوان فیلمساز صالح کاشفی برای فیلم «دوست دارم زندگی رو» تقدیم کرد و همچنین لوح تقدیر جشنواره به فیلمسازان نوجوانعلی صفری به خاطر کارگردانی فیلم «اتحاد»، مهدی رحیمی به خاطر کارگردانی فیلم «تکروی»، عرشیا علیزاده به خاطر کارگردانی فیلم «هدیه» و عرفان مقدم به خاطر کارگردانی فیلم «پیش از این‌ها فکر می‌کردم خدا» اهدا کرد.

در بخش آثار سینمایی جایزه بهترین فیلم به همراه تندیس ویژه و پنج سکه بهار آزادی به فیلم «خدا جیرجیرک‌ها را دوست دارد» اثر مجید اسماعیلی تعلق گرفت و فیلم «بالابان» ساخته سیدرضا صافی جایزه ویژه هیئت داوران، لوح تقدیر و ۲ سکه بهار آزادی را از آن خود کرد. هیئت داوران این بخش فیلم «دیگری» اثر مهدی رحمانی را نیز شایسته تقدیر دانستند.

در بخش مستند این جشنواره که جایزه این بخش را مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اهدا کرده است، تندیس ویژه و جایزه حمایت تا سقف ۱۰میلیون تومان برای تولید کار بعدی به عنوان بهترین فیلم مستند کوتاه به فیلم «قاشق» جلال ویسی تعلق گرفت. همچنین تندیس ویژه و جایزه حمایت تا سقف ۱۰میلیون تومان برای تولید کار بعدی به عنوان فیلم بهترین فیلم مستند نیمه بلند به فیلم «چیزی شبیه چشم‌هایم» اثر هوشنگ میرزایی اهدا شد. در ادامه جایزه ویژه هیئت داوران، حمایت تا سقف ۵ میلیون تومان در این بخش به فیلم «اتاق امن» اثر آیدا پناهنده و ارسلان امیری تعلق گرفت. دیپلم افتخار این بخش نیز به فیلم «بازی‌های تنهایی» اثر منوچهر رمضانی اهدا شد.

در بخش کوتاه داستانی این جشنواره که جایزه این بخش را نیز مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اهدا کرده، هیئت داوران از میان فیلم‌های «انار میوه بهشت است»، «شیر تلخ» و «حنان» جایزه بهترین فیلم جشنواره به همراه تندیس ویژه و حمایت تولید برای کار بعدی تا سقف ۱۰میلیون تومان رابه فیلم «انار میوه بهشت است» اثر فیلمساز جوان تیمور قادری اهدا کردند در ادامه جایزه بهترین فیلم با موضوع مرتبط و حمایت تولید برای کار بعدی تا سقف۵ میلیون تومان، از میان چهار فیلم «گره»، «پانسمان»، «سکوت» و «یار دوازدهم» به دو فیلم «گره» اثر اعظم نجفیان و فیلم «سکوت» ساخته مهرداد حسنی تعلق گرفت. همچنین جایزه ویژه هیئت داوران، حمایت تولید برای کار بعدی تا سقف۵میلیون تومان اهدا شد به فیلم «باد چیزی خواهد گفت» اثر علی مردمی.

در بخش صد ثانیه‌ای این جشنواره هیئت داوران جایزه بهترین اثر با موضوع مرتبط، حمایت تا سقف ۳ میلیون تومان را به فیلم «فرشتگان خیابان» اثر محمد رستمی اهدا کرد.

در مراسم پایانی نخستین جشنواره فیلم شاپرک‌های شهر از ابراهیم فروزش و ابوالفضل جلیلی به عنوان فیلمسازان کودک با اهدای تندیس ویژه جشنواره و لوح تقدیر تجلیل شد. همچنین از رویا چگینی مدیر بنیاد کودک ارومیه وسید حمید رضا‌زاده مدیر گلستان علی(ع) در مشهدبا اهدای تندیس ویژه و لوح تقدیر جشنواره به عنوان فعال اجتماعی حوزه کودک تجلیل به عمل آمد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز