خبرگزاری کار ایران

روحانی در آئین آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و فناوری ؛

دانشگاه‌‌ها به وظایف خودشان عمل کرده‌اند/۹۵ درصد نیاز دارویی‌مان در کشور تأمین می‌شود/ دشمنان سازمان ملل متحد را حیاط خلوت خودشان می‌دانستند

asdasd
کد خبر : ۹۶۷۳۹۴

رئیس جمهور با بیان اینکه همانگونه که به نیازهای ضروری از قبیل اکسیژن و هوا، آب و غذا نیازمند است به علم، دانش و فعالیت‌های تحقیقی و علمی هم نیازمند است گفت: باید این نیاز و این خواست به زمین نماند و دانشگاه‌های ما در آغاز امسال و پایان سال گذشته و حتی امروز به این وظیفه مهم امروز خود عمل کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی رئیس جمهور امروز در آئین آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و فناوری که به صورت مجازی برگزار شد، با بیان اینکه سر آغاز فعالیت تحصیلی سال ۱۳۹۹_۱۴۰۰ را به محضر همه اساتید و دانشجویان سراسر کشور تبریک و تهنیت عرض می‌کنم، اظهار داشت: ای‌کاش پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل‌ها اجازه می‌داد مثل سال‌های گذشته از نزدیک میان جمع شما فرهیختگان، اساتید، مسئولین عالی رتبه بخش فرهنگ و دانشجویان عزیز باشم؛ اما چه کنیم که دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا برای همه ما لازم الاجرا است.

وی افزود:  معتقدم پروتکل شکنی نباید به عنوان یک شیوه‌ای در ذهن ما باشد ولو این که در برخی مواقع اجرای پروتکل‌ها با عواطف انسان سازگاری ندارد. از همه مقامات مسئول و دانشگاه‌های کشور که هم در ترم گذشته و هم در آغاز سال تحصیلی جدید همه تلاش و فعالیت‌های خودشان را به کار بستند تا دانش پژوهان، دانشجویان و دانش‌آموزان از علم و تحصیل باز نماند بسیار تشکر می‌کنم.

رئیس جمهور گفت: معتقدم جامعه ما همان‌گونه که به نیازهای ضروری از قبیل اکسیژن و هوا، آب و غذا نیازمند است به علم، دانش و فعالیت‌های تحقیقی و علمی هم نیازمند است و نباید این نیاز و  خواست بر زمین بماند و دانشگاه‌های ما در آغاز امسال و پایان سال گذشته و حتی امروز به این وظیفه مهم امروز خود عمل کردند.

وی  در ادامه با ابراز تشکر از فراهم آوری شرایط ادامه تحصیل در شرایط کرونا، گفت: من در اینجا سپاسگزاری و تشکر می‌کنم از اینکه شرایط برگزاری و آغاز سال تحصیلی فراهم شده است، گرچه شرایط دانش آموختن در شرایط فعلی با گذشته متفاوت است و همه ما باید در چارچوب مقررات بهداشتی آموزی را ادامه دهیم.

رئیس دولت افزود: تشکر دوم من از کادر درمانی در سراسر کشور است که از روز اول یعنی پایان بهمن سال گذشته برای سلامت و حفظ جان مردم با همه توان به میدان آمدند و از هیچ کوشش و فداکاری دریغ نداشتند.

وی با بیان این‌که خداوند را شاکر هستیم که امروز بهداشت و درمانی را در اختیار داریم که می‌تواند روی پای خود بایستد، بدون آنکه دست نیاز به روی دیگران دراز کند، ادامه داد:امروز مشاهده می‌کنیم تخت‌های بیمارستانی ما به حمدالله کفاف بیماران به مبتلایان را داشته است و این در سایه تلاش دولت‌های گذشته به ویژه دولت یازدهم و دوازدهم بوده  که برای توسعه امر بهداشت و درمان و همچنین برای آن که بیماران تنها یک رنج یعنی بیماری را داشته باشند همه توان خود را به کار گرفتند صورت پذیرفت.

وی ادامه داد: در سایه فعالیت‌های همه کارخانجات و شرکت ها به ویژه شرکت های دانش‌بنیان و همچنین تلاشهای همه کسانی که در این زمینه فعالیت داشتند امروز ۹۵درصد نیاز دارویی‌مان در کشور  تأمین می‌شود.

روحانی اظهار کرد:‌ برای ما همیشه هیچ چیز جای آموزش حضوری را نخواهد گرفت اما به هر حال اگر صد پیش ما نبود نباید از نود صرف نظر کنیم، آموزش مجازی می‌تواند در بخش بزرگی از فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی ما جایگزین آموزش حضوری باشد.

وی افزود: دانشگاه مرکز علم، تحقیقات و نوآوری است؛ جایگاهی است که مدیران آینده ما را تربیت می‌کند و نظریه‌های جدید را در زمینه‌های مختلف طرح می‌کند ،رهنمود ماست برای اینکه چگونه راحت‌تر و بهتر زندگی کنیم و در عین حال که دانشگاه همواره فضای نقادی نسبت به حکومت، حاکمان و دولت است، شاید هیچ فضایی نقادتر از فضای دانشجویی نباشد اما زمانی که با در نظر گرفتن شرایط جامعه و موقعیت‌های جامعه بهترین هدیه برای جامعه و مسئولان است.

رئیس جمهوری بیان کرد:کشور امروز با دو مشکل بزرگ مواجه است. همه می‌دانیم نه در تاریخ ایران بلکه شاید کمتر در تاریخ جهان شاهد چنین تحریمهایی بوده‌ایم. از آغاز سال ۹۷ و تمام سال ۹۷، سال ۹۸ و امروز نیمی از سال ۹۹ با این تحریم شدید مواجه هستیم.

وی ادامه داد: این یک واقعیت مهم است که ما امروز در شرایطی هستیم که درآمد نفتی ما در یکسال ۱۲۰ میلیارد دلار بوده و این نشان می‌دهد که جامعه ما با چه مشکلاتی رو به رو است و ما باید روی پای خود بایستیم و به درون بنگریم و از توانمندی‌های داخلی استفاده کنیم اما این واقعیت نیز هست که بدون تعامل با جهان زندگی کردن بسیار سخت و گاهی ناممکن است.

روحانی تأکید کرد: ما باید تولیداتمان را در فضای خارج از کشور عرضه کنیم و آنچه را که لازم داریم و در داخل کشور وجود ندارد را  از خارج از کشور تأمین کنیم. گاهی در زمینه دارو به مواد اولیه نیازمندیم که باید از سایر کشورها بگیریم و باید داروهایی را که بیش از نیاز ماست را صادر کنیم.

وی افزود:‌ بنابراین هم باید روی پای خود بایستیم و هم باید شرایط تعاملی را با دنیا فراهم کنیم؛ ضربه دشمن در همین فضا است که قصد دارد رابطه ما را با جهان دچار اختلال کند و ما باید بتوانیم این مشکلات را در شرایط امروز حل و فصل کنیم.

رئیس دولت دوازدهم گفت:‌ علیرغم همه مشکلات آنچه برای کالای اساسی ما نیاز بوده توانسته‌‌ایم در این شش ماه به اندازه پارسال تامین کنیم وعلیرغم همه مشکلات توانسته‌ایم نیازمندی‌ها را برای جامعه در حد توان مرتفع کنیم با اینکه مشکلات امسال ما از پارسال به مراتب بیشتر است و در سه ماه اول به دلیل کرونا مشکلات ما مضاعف شد و صادرات و وارداتمان با مشکل مواجه شد، ما در سه ماه اول با رشد منفی حدود ۳/۵ درصدی مواجه بودیم اما در ماه چهارم و پنجم  دارای رشد مثبت هستیم و توانسته‌ایم در تیر و مرداد ماه نسبت به تیر و مرداد پارسال رشد را مثبت کنیم.

رئیس دولت دوازدهم با بیان اینکه در تیر و مرداد سال جاری، صادرات و واردات ما به شرایط سال گذشته بازگشته و در برخی از زمینه‌ها بهتر شده است، گفت:باید علیرغم همه سختی‌هایی که وجود دارد دولت تلاش کرده معضلات و سختیهای جامعه را در حد توان حل و فصل کند.

وی با تاکید بر این‌که دشمن در هدف استراتژیک خودش ناموفق بوده، عنوان کرد: دشمنان ما  در همه اهداف سیاسی و حقوقی خود علیه ملت ایران  ناموفق بوده‌اند؛ اگر دشمن در زمینه اقتصادی و منابع مالی توانسته مشکلاتی را برای ما ایجاد کند اما در زمینه سیاسی و حقوقی دچار شکست‌های کم نظیری شده است.

وی ادامه داد: دشمنان سازمان ملل متحد را حیاط خلوت خودشان می‌دانستند و فکر می‌کردند هر وقت  بخواهند شورای امنیت و سازمان ملل در مشت آن‌ها قرار دارد و به راحتی می‌توانند اقدامات خودشان را انجام دهند.

رئیس قوه مجریه با اشاره به این که آمریکا حداقل با سه شکست بزرگ تاریخی در سازمان ملل مواجه شد، اظهار داشت: در سازمان ملل، یکی از اهداف بزرگ آنها که بازگرداندن و تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران ببود از ۱۵ رای؛ آمریکا تنها  توانست ۲ رای را با خود همراه کند،  اما در مقابل آن ۱۳ رای مخالف بودند. همچنین در همین موضوع اخیر که استفاده از [مکانیسم] ماشه بود هیچ عضوی از اعضای شورای امنیت با آمریکا موافقت نکرد.

وی  با بیان اینکه آمریکا می‌گوید در پایان فرصت یک ماه به پیروزی می‌رسد در حالی که اصلاً نتوانست این پروسه را آغاز کند و این یکی از موفقیت‌های سیاسی و حقوقی ملت ما است، خاطرنشان کرد:  آمریکا می‌خواست طرحی را به عنوان طرح مکانیزم ماشه فعال کند و بعد از آن  یک فرصت یک ماهه وجود دارد؛ اما حتی نتوانسته این طرح را شروع کند،  شورای امنیت تا به امروز کاملاً به طرح آمریکا بی اعتنا بوده است؛ هرچند آمریکا به دلیل اینکه از برجام خارج شده اساساً عضویتی در برجام ندارد تا بتواند از این فرصت استفاده کند.

وی با تاکید بر اینکه از لحاظ سیاسی موفقیت‌های بزرگی به دست آورده‌ایم، ادامه داد: دانشجویان و دانشگاه‌های ما همانگونه که باید انتقاد کنند، واقعیت‌های مهم و موفقیت‌های بزرگ را نیز با بیان‌شان برای جامعه ما تشریح کنند.

روحانی با اشاره به این که پیروزی بزرگی در سیاست بین الملل در اختیار داشتیم و چند موفقیت بزرگ حقوقی را در دادگاه بین‌المللی لاهه نیز به دست آوردیم، گفت: این دادگاه ها در  موضوع بانکی و اوراق  بود که در قدم های اول آن موفق شدیم و آن را ادامه می‌دهیم؛ همچنین نیز  در زمینه اصل صلاحیت توانسته‌ایم موفق باشیم و هم در زمینه برجام در دو مرحله موفق شده‌ایم و حتی در  مرحله دوم حکم کوتاه مدتی بود که آنها صادر کرده اند؛ در هر سه زمینه توانستیم موفقیت بدست بیاوریم ،این موفقیت‌های سیاسی و حقوقی در تاریخ کشور بسیار حائز  اهمیت هستند.

رئیس شورای عالی امنیت کشور افزود:  در زمینه اقتصادی علیرغم مشکلاتی که داشتیم، هر هفته شاهد افتتاح‌های بسیار بزرگ در زمینه‌های مختلف در کشور هستیم که به این معناست سال جهش تولید را نیز از یاد نبرده‌ایم و به آن عمل خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه نکته قابل توجه دیگر اقدام بسیار ارزشمند دانشگاه‌های ما در سال گذشته است که توانستیم در همه معیارها به پیش قدم بگذاریم، تصریح کرد: همه شاخص‌ها و آمارها به ما می‌گویند شرایط امروز ما نسبت به سال ۹۲ با یک فاصله قابل توجهی موفقیت به دست آورده است؛ اگر هفت سال پیش یکی از دانشگاه‌های ایران در میان دانشگاه‌های برتر جهان بود امروز ۴۰ دانشگاه ما در لیست دانشگاه های برتر جهان قرار دارند.

رئیس قوه مجریه با اشاره به این که حرکت بزرگی انجام شده است و  در شتاب علمی در برخی از سال‌ها اول بوده‌ایم، اظهار داشت: این امر نشان می‌دهد ما  در شرایط تحریم و شرایط بسیار سخت، مسیر علم دانش و پیشرفت علمی را فراموش نکرده و بهترین شکل آن را انجام داده‌ایم، در نوآوری اگر جایگاه در رتبه ۱۲۰ بوده است، امروز در جایگاه شصت و پنجم قرار داریم و این نشان دهنده این است حرکت خوبی در طی هفت سال گذشته انجام شده است.

وی یادآور شد:  اگر شرکت‌های دانش‌بنیان ما در سال ۹۲ حدود ۵۴ شرکت بودند، امروز به بالای ۵ هزار شرکت رسیده‌اند؛ همچنین درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان ما در طول این ۷ سال ۶۰۰ برابر شده است؛ ما در علم، دانش، پیشرفت و تحول دانشگاه‌ها پیشرفت داشته‌ایم.

رئیس دولت بیان کرد: امروز دانشگاه‌های ما در مسیری هستند که می‌توانند خودکفا شوند و روی پای خودشان بایستند و اگر همکاری دانشگاه‌های ما با تولید بیشتر شود و  ادامه پیدا کند می‌توانند در آینده نزدیک در نیازمندی‌های خودشان خودکفا باشند و نیازی به بودجه دولت نداشته باشند و  در عین حال تا روزی که نیاز است اولویت نیازمندی دانشگاه‌ها به عنوان یک اولویت مهم برای دولت قلمداد می‌شود و همواره در این زمینه دولت تلاش کرده و به تلاش خود ادامه خواهد داد.

وی با تاکید بر این نکته که امروز، روز تاب‌آوری مضاعف برای ملت بزرگ ایران است، اظهار داشت: امروز روز تاب آوری مضاعف برای ملت ایران است. تاب آوری در برابر تحریم بی نظیر با توطئه‌هایی که علیه ملت بوده است و تاب‌آوری در برابر ویروس خطرناک کرونا است. این تاب‌آوری مضاعف برای ملت است و این تاب‌آوری مضاعف در سایه اعتماد و امید امکان پذیر است. اگر ملتی به خود اعتماد نکند و احساس کند در برابر فشارعظیم بیرونی شکسته می‌شود آن ملت در اهداف بلند ملی خود موفق نخواهد بود.  

وی با بیان اینکه علت این که ما توانستیم ۴۲ سال در برابر فشارها ایستادگی کنیم و در این سال اخیر در برابر این فشار بی‌نظیر اقتصادی ایستادگی کنیم، اعتماد ملت بوده است، گفت: مردم به خود، ساختار، نظام، فرهیختگان، دانشگاه ها و اساتید اعتماد کردند. تا روزی که این اعتماد وجود دارد این ملت به مقاومت خود ادامه خواهد داد. در کنار این اعتماد ملی امید است. همانطور که سرمایه اجتماعی یک سرمایه عظیم است امید اجتماعی هم برای ما مهم است. اعتماد ملی هم برای ما مهم است. اگر به آینده امید نداشته باشیم نمی‌توانیم در برابر مشکلات ایستادگی کنیم و معضلات جامعه را حل و فصل کنیم چرا که  اگر بنا باشد که به آینده امید نداشته باشیم، نمی‌توانیم در برابر مشکلات ایستادگی کنیم و مشکلات جامعه ایستادگی کنیم.

رئیس قوه مجریه تاکید کرد:امروزبیمارستان‌های ما به ملت ما امید می‌دادند، مردم می‌دانند اگر با یک بیماری و کرونا مواجه شوند پزشک دلسوز و حاذق و تخت مجهز و بیمارستان آمده در اختیار آنها است. آن بیمارستان وپزشک و پرستار و فداکارانه بخش پزشکی است که نگرانی و اضطراب را از مردم دور میکند و به آنها اعتماد می‌دهد و هراسی از مشکلات پیشرو در زمینه بهداشت و درمان ندارند.  

وی  افزود: اگر آن فداکاری و امکانات و آمادگی نبود، اعتماد نبود. علت این که مردم اعتماد دارند این است که در شرایط تحریم در تابستان برق قطع نمی‌شود، وزارت نیرویی دارند که در طول ۸ سال ۲۰ هزارمگابات برق جدید برای کشور تولید کرده و می‌کند.  برای این که مردم می‌دانند در شرایط سخت کرونایی آب قطع نمی‌شود. در طول ۷ سال گذشته ۴۳ سد ملی افتتاح شده است و تا پایان این دولت بیش از ۱۰ سد دیگر هم افتتاح خواهد شد.

روحانی گفت:  اعتماد مردم برمبنای کارکرد نظام و دولت است وقتی مردم می‌بینند در شرایط کرونایی  تحصیل دانشجویان و فرزندانشان را فراموش نشده است  و با هر سختی و مشکلاتی که وجود دارد فرزندان‌شان به صورت حضوری و غیرحضوری به تحصیل‌شان ادامه می‌دهند  و وقفه‌ای در زندگی آنها ایجاد نخواهد شد، و اضطراب برای آنها به وجود نمی‌آید می‌توانند به نظام و کشورشان اعتماد کنند.

وی با تاکید بر این‌که همه ما باید دست به دست هم بدهیم و برای همیشه اعتماد ملی را حفظ کنیم، این ما هستیم که باید برای همیشه امید را برای جامعه‌مان حفظ کنیم، گفت: دانشگاه‌های ما نقش بسیار بزرگی در سرمایه اجتماعی، امید اجتماعی و در اعتماد ملی دارد و من از همه اساتید و دانشجویان درخواست می‌کنم علی‌رغم اینکه سال تحصیلی در شرایط بسیار سختی آغاز شده است اما می‌توانیم با امید دادن و نشاط به جامعه شرایطی را برای جامعه به وجود بیاوریم که مردم با هراس کمتر یا بدون هراس، با اضطراب یا بدون اضطراب و با امید کامل نسبت به آینده مسیر و راه زندگی خودشان را ادامه دهند.

وی در پایان یادآور شد: یک بار دیگر این روز پر افتخار را به همه دانشجویان و اساتید تبریک می‌گویم و امیدوارم شرایط پروتکل های بهداشتی اجازه دهند در ماه‌های آینده فرصت‌های پیش روی من قرار گیرد که از نزدیک با اساتید و دانشجویان عزیز دیدار کرده و کلام، نقد و سخنان آنها و همچنین راهنمایی‌هایشان را بشنوم و به آنها عمل کنیم.

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز