خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد؛

اظهارات سخنگوی قوه قضائیه درباره صدور رأی پرونده طبری، بازداشت تعدادی جاسوس، وضعیت متهمان متواری پرونده شرکت بازرگانی پتروشیمی،جنگل هیرکانی، پرونده سرمربی تیم ملی و دستگیری یک نماینده سابق مجلس

asdasd
کد خبر : ۹۵۲۳۵۳

سخنگوی قوه قضاییه گفت: سیاست دستگاه قضایی در رسیدگی به جرائم و تخلفات حوزه رسانه در دوره تحول این است که به جای رویکرد سختگیرانه، رویکردی توام با مدارا و اصلاحی و اقناعی سرلوحه رسیدگی‌های قضایی ما قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در سی‌ویکمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه، ضمن تبریک روز خبرنگاران اظهار کرد: به نوبه خودم از خدمات و زحمات جامعه رسانه‌ای کشور و به ویژه خبرنگاران حقوقی و قضایی تشکر می‌کنم و از همراهی و همکاری با قوه قضاییه مجدداً تشکر می‌کنیم.

وی افزود: امروز جامعه ما از ناحیه دشمنان و بدخواهان این مرز و بوم با دوگانه تحریم و تحریف مواجه است، همانگونه که کشور با جنگ اقتصادی مواجه شده است؛ اهمیت حرفه خبرنگاری در جامعه امروز ما و در مواجهه با جنگ رسانه‌ای و تحریف از ناحیه دشمنان بیش از پیش بر ما روشن و آشکار شده است. 

سخنگوی دستگاه قضا بیان کرد: در حوزه داخلی و به ویژه در دوران تحول قوه قضاییه جلب مشارکت گروه‌های مردمی از برنامه‌های اولویت‌دار قوه قضاییه به شمار می‌آید و در این برنامه خبرنگاران در حوزه تبلیغ و ترویج گفتمان عدالت و مبارزه با فساد نقش مهمی دارند.

وی ادامه داد: ما در ماه‌های اخیر شاهد گزارشگری فساد توسط جامعه رسانه‌ای کشور بوده‌ایم، در این حوزه خبرنگاران ما را همکار خود بدانند و می‌توان گفت به نوعی خبرنگاران چشم و گوش بینا و شنوای دستگاه قضایی در یافتن مشکلات و آسیب ها به شمار می‌آیند.

اسماعیلی درباره رویکرد قوه قضاییه در رسیدگی به حوزه رسانه گفت:‌ ما در هر جامعه‌ای امکان تخلف و ارتکاب جرم از ناحیه معدودی از افراد هر یک از اقشار و گروه‌ها را ممکن می‌دانیم و به این نکته نیز توجه داریم که دشمن تلاش زیادی انجام می‌دهد که در هر یک از گروه‌های مذکور عامل نفوذی داشته باشد؛ آنچه که مهم است سیاست دستگاه قضایی در رسیدگی به جرائم و تخلفات حوزه رسانه است که در دوره تحول تلاش شده به جای رویکرد سختگیرانه، رویکردی توام با مدارا و اصلاحی و اقناعی سرلوحه رسیدگی‌های قضایی ما قرار بگیرد و رسیدگی‌های قضایی در حوزه مطبوعات با این رویکرد ها باشد.

وی اضافه کرد: سیاست اصلی ما این است که خبرنگاران خودشان قانون را رعایت کنند و با اعمال نظارت‌های صنفی و انجمن‌های صنفی مربوطه اگر تخلفی انجام می‌شود در واحدهای صنفی رسیدگی شود و هیات رسیدگی بر مطبوعات و وزارت ارشاد به عنوان نهادهای متولی در این حوزه قبل از رسیدگی دستگاه قضا مسئولیت‌های قانونی خود را در این حوزه انجام دهند.

اسماعیلی اظهار کرد: کرونا کماکان مسأله روز ایران و جهان است، به نمونه‌ای از اقدامات قوه قضاییه در فصل کرونا اشاره می‌کنم؛ برگزاری دادگاه‌های الکترونیک از جمله اقدامات ما در این حوزه بود، به آمار تشکیل شده در یکی از استان‌های کوچک کشور اشاره می‌کنم، در خراسان جنوبی در سه ماهه اول امسال ۵ هزار و ۸۹۸ مورد دادگاه الکترونیکی برگزار شده است، طبق نظرسنجی انجام شده ۹۰ درصد از شرکت کنندگان در این جلسات، از این جلسات راضی بوده‌اند و این نشان‌دهنده این است که ما از این تهدید به عنوان فرصت استفاده کرده‌ایم.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه به دیگر اقدامات این دستگاه در حوزه رسانه‌ها و خبرنگاران اشاره کرد و ابراز داشت: باید این را اعلام کنم که در یک سال اخیر اقدامات خاص و ویژه‌ای در قوه قضاییه در حوزه رسانه و مطبوعات انجام شده است، از جمله فعال شدن شورای حل اختلاف و صلح و سازش ویژه اصحاب فرهنگ و رسانه، برگزاری جلسات توجیهی و پیشگیری از ناحیه همکاران ما در حوزه پیشگیری با مدیران مسئول و دیگر دست‌اندرکاران حوزه خبر و صدور بخشنامه ریاست محترم قوه قضاییه در زمینه رسیدگی به جرم‌های سیاسی در چارچوب قانون رسیدگی به جرم‌های سیاسی و ترویج این رویکرد و نهادینه شدن آن در قوه قضاییه که در همین یکی دو ماه اخیر تعدادی از پرونده‌هایی که تحت عناوین عمومی و امنیتی در وضعیت مشابه بودند تحت عنوان جرائم سیاسی به دادگاه فرستاده شدند.

وی ادامه داد: نکته دیگری که باید اشاره کنم این است که در یک سال اخیر هیچ روزنامه و خبرگزاری از ناحیه قوه قضاییه توقیف نشده است و جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه که قبلاً با محکومیت‌هایی مواجه شده بودند، در دوره اخیر از عفو مقام معظم رهبری و سایر ارفاق‌های قانونی بهره‌مند شدند.

اسماعیلی در ادامه بیان داشت: اما باز هم خواهش ما این است که جامعه اطلاع‌رسانی کشور در حوزه مسائل امنیتی کشور و نظام، خط قرمزها را مراعات کنند و علیرغم اینکه گفتن این حرف شاید خیلی هم مناسب نباشد اما چاره‌ای نیست که اگر جرم و تخلفی انجام شد، به ویژه در حوزه امنیتی و عبور از خطوط قرمز،  رسیدگی مأموریت اصلی ما است.

وی همچنین اظهار داشت: محور دیگری که بعد از حوزه رسانه باید اشاره کنم، این بخش است که خوشبختانه با تلاش و پیگیری‌های همکاران ما به ویژه در شوراهای حل اختلاف از آغاز سال ۱۳۹۹ تا امروز ۱۶۶ مورد از پرونده‌های محکومیت به قصاص با گذشت اولیای دم منتفی شده و محکومان، حیات و زندگی مجددی پیدا کردند. در همین جا هم به حوزه مشابه دیگری اشاره می‌کنم یعنی حوزه کارگری که در یک سال اخیر تمام تلاش قوه قضاییه این بوده که ضمن پیگیری پرونده‌های قضایی به ویژه در مواردی که مدیران واحدهای صنعتی در مظان اتهام قرار گرفتند، به هیچ عنوان کارگاه و کارخانه و واحد تولیدی تعطیل نشود و کارگران بیکار نشوند.

اسماعیلی در ادامه سخنان خود در این بخش، گفت: استیفای حقوق کارگران جزو اولویت‌های قوه قضاییه بوده است و ما امروز اعلام می‌کنیم که در سال گذشته هیچ واحد تولیدی با حکم مقام‌های قضایی تعطیل نشده است و جایی که برخی گروه‌های دیگر هم به دنبال تعطیلی کارگاه بودند، با مداخله دستگاه قضایی از تعطیلی جلوگیری شده است.

وی افزود: ما تعطیلی را به هیچ عنوان و از ناحیه هیچکس بر نمی‌تابیم، خواه بانک باشد به عنوان طلبکار یا سایر طلبکاران باشند که مطالباتی از واحدهای تولیدی دارند، ضمن اینکه استیفای مطالبات آن‌ها را پیگیری می‌کنیم اما اجازه تعطیلی واحدهای تولیدی را ندادیم و ان‌شاء‌الله نخواهیم داد

اسماعیلی درباره آخرین جزئیات دادگاه طبری بیان کرد: امروز آخرین جلسه دادگاه طبری است و آخرین دفاع او هفته گذشته اخذ شده و آخرین دفاع‌های تعدادی از متهمان باقی مانده نیز اخذ می‌شود و امروز دادگاه ختم رسیدگی را اعلام خواهد کرد؛ ما پیش‌بینی می‌کنیم تا دو هفته آینده رأی صادر شود. آنچه در دادگاه رسیدگی شد، همه موارد اتهامی این فرد نبود و به زودی بخش دوم این پرونده به دادگاه ارسال خواهد شد.

سخنگوی دستگاه قضا درباره وضعیت متهمان متواری پرونده شرکت بازرگانی پتروشیمی اظهار کرد: این افراد در خارج از کشور به سر می‌برند که سه نفر از آنها قبل از تشکیل پرونده از کشور خارج شده بودند و یک نفر از متهمان یعنی آقای شریفی نیک‌نفس زمانی که پرونده در دادسرا بود از کشور خارج شده و متهم ریاحی نیز اخیراً با وجود اینکه ممنوع‌الخروج بوده با پاسپورت جعلی از کشور خارج شده است. ما بارها اعلام کرده‌ایم که اقدامات برای بازگشت همه متهمان به کشور انجام شده و فعلاً عدم حضور آنها مانع رسیدگی نیست و دادگاه حکم را صادر خواهد کرد.

اسماعیلی با بیان اینکه وضعیت اقتصادی کشور ایجاب می‌کند که یقه بدهکاران بزرگ بانکی را بگیریم و حقوق مربوط به مردم و جامعه را از آنها استیفا کنیم که البته این کار با همکاری بانک مرکزی درباره بدهکاران بانکی و همکاری سازمان امور مالیاتی در مورد بدهکاران مالیاتی صورت گرفته است، گفت: این اقدام در پی مطالبات این دو نهاد بود که همکاری دستگاه قضا را برای ورود به این موضوع در پی داشت. از اوایل سال ۹۸ تا به امروز در تهران با پیگیری سازمان امور مالیاتی و اقدام نمایندگان دادستان در حوزه مالیاتی بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان مالیات از بدهکاران عمده به دست آمده است. آنچه که ما می‌گوییم منظور بدهکاران خرد نیست و ما اصلاً در این بخش ورود پیدا نکرده‌ایم و فقط سراغ بدهکاران بزرگ مالیاتی رفتیم.

وی ادامه داد: نیابت‌هایی که به سایر استان‌ها داده شده بود نیز حدود ۶ هزار میلیارد تومان بدهی مالیاتی را جمع آوری کرد و مجموعا بیش از ۲۹ هزار میلیارد تومان گرفته و به سازمان امور مالیاتی تسلیم شده است.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: هفته گذشته نیز ۱۴۰ میلیارد تومان بدهی، عمده بانکی مربوط به گروه فرزان‌راد به بانک مسکن تسویه شد و نیز ۲۳۰ میلیارد تومان بدهی این واحد به بانک رفاه در حال تسویه است. این اطمینان را به مردم می‌دهیم که مجدانه پیگیر وصول این مطالبات هستیم و این نوید را به نهادهای دیگر می‌دهیم که قوه قضائیه آمادگی لازم را دارد تا با سازمان امور مالیاتی و سیستم بانکی برای وصول مطالبات همکاری کند. همچنین با کمک سازمان بازرسی بیش از هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است.

اسماعیلی درباره پرونده جنگل هیرکانی گفت: قبل از آنکه سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور به موضوع ورود پیدا کند، رئیس کل دادگستری استان مازندران به همراه هیئتی شخصاً از منطقه بازدید و آن را مورد بررسی و معاینه محلی قرار داد، گزارشی را رئیس دادگستری مبنی بر اینکه حکم دارای اشکال است و باید بر اساس ماده ۴۷۷ مورد بازبینی قرار بگیرد، تهیه کرد؛ پرونده بازگردانده شده و در حال بررسی است. هر کجا ببینیم که چیزی از بیت‌المال در حال تجزیه است حتماً از مجاری قانونی نسبت به احیای امور بیت المال اقدام می‌کنیم. منشاء صدور این حکم اظهارنظرهای کارشناسی بود و نه به این معنی که همکاران ما اشتباه کردند به همین دلیل رئیس دادگستری شخصاً برای دیدن رفت و اقدامات لازم انجام شد.

وی گفت: در مورد پرونده سرمربی تیم ملی هم قوه قضاییه ورود پیدا کرده و سازمان بازرسی کشور اشکالات مختلفی را در این پرونده پیدا کرده هم به لحاظ شکلی که بدون نظر بخش فنی انجام شده است هم در مورد میزان قرار داد این موضوع دقیق بررسی شده و اشکالات کار احساس شده و اقدامات مقتضی اتخاذ خواهد شد.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه درخصوص ادعای مطرح شده از سوی میرسلیم پیرامون رشوه ۶۵ میلیاردی در مجلس گذشته و ارسال مدارک آن به قوه قضاییه، گفت: درباره ادعایی که ایشان مطرح کردند، مدارک مرتبط با آن به قوه قضاییه ارسال شده و درحال رسیدگی این مسئله هستیم، رسیدگی‌ها به تازگی شروع شده و در همین رابطه یکی از نمایندگان سابق بازداشت شده و در بازداشت است. اما هنوز آغاز کار است و هنوز ماهیت و جزئیات موضوع روشن نشده است و طبیعتاً تا زمانی که به جمع‌بندی کافی در ارتباط با یک موضوع نرسیم، نمی‌توانیم در این رابطه اطلاع‌رسانی داشته باشیم، اما مطمئن باشید که ما در رسیدگی‌‌ها به آنچه از گزارشات و تخلفات که به قوه قضاییه واصل می‌شود حتما نهایت دقت را خواهیم داشت و باز هم تاکید می‌کنیم که حتما مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

وی افزود: ریاست محترم قوه قضاییه هم اعلام کردند که ما پرونده زیر میز نداریم و همه پرونده‌هایی که به ما اعلام می‌شود روی میز است و رسیدگی می‌شود. منتها برای اعلام جزئیات پرونده نیاز به رسیدگی‌های قضایی است و بعد از رسیدگی هم نتایج اعلام خواهد شد. ما قبلا هم اعلام کردیم که موضوعی که هنوز نیاز به رسیدگی دارد و رسیدگی نشده است را افراد به جای آن که در رسانه به آن بپردازند به قوه قضاییه اعتماد کنند و مطمئن باشند که ما رسیدگی خواهیم کرد.

اسماعیلی همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون خبر بازداشت خبرنگاران در روز خبرنگار، اظهار داشت: ما در روز خبرنگار هیچ خبرنگاری را بازداشت نکردیم و انتشار خبری مبنی بر اینکه ما در روز خبرنگار، خبرنگاری را بازداشت کرده باشیم، صحت ندارد.

وی ادامه داد: من قبلا درباره جامعه کارگری هم گفتم که یک عده‌ای غیرکارگر سر سفره این قشر نشسته‌اند و از این عنوان سوءاستفاده می‌کنند، شما هم در جامعه رسانه‌ای مراقبت کنید که افرادی به ناحق در میان شما نباشند و سوءاستفاده نکنند.

اسماعیلی در خصوص ورود قوه قضاییه به موضوع گرانی خودرو نیز گفت: در حوزه خودرو که یکی از مسائل امروز مردم است، قوه قضاییه نسبت به این حق عمومی مردم بی‌تفاوت نبوده و از ناحیه خودروسازان پیگیری‌های متعددی انجام شده است؛ برای ورود شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو تلاش زیادی انجام دادیم و در حوزه برخی از شرکت‌های خودرویی، افرادی تحت تعقیب قرار گرفتند و در مورد خودروسازان، مدیران قبلی هر دو شرکت خودروساز نیز تحت تعقیب قرار گرفتند و به صورت خاص سازمان بازرسی ورود و بازرسی جدی انجام داد.

وی افزود: در یک نمونه در بازرسی از ایران خودرو به این نتیجه رسیدند که یکی از تأمین کننده‌ها با تبانی مبادرت به گران‌نمایی و گران فروشی می‌کرده و علیرغم اینکه فولاد آلیاژی می‌توانسته از داخل تولید شود از خارج تهیه شده است؛ با پیگیری ما ۵۳۳ میلیارد تومان از ۵۴۴ میلیارد تومان در این پرونده به شرکت خودروساز عودت داده شد.

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به آرای کمیسیون ماده صد اظهار کرد : ما با ماده صد مقابله می‌کنیم و این تبصره‌ها باید اصلاح شود و به ازای تخلف خود وجوهی را بپردازند که بستر درآمد نامتعارف برای شهرداری‌ها است و خواستیم به زودی مجلس ماده صد را اصلاح کند و به شکل قانون‌مندی وضعیت آن بررسی شود.

اسماعیلی با اشاره به بازداشت تعدادی از جاسوسان گفت: در روزهای گذشته تعدادی جاسوس توسط سربازان گمنام امام زمان دستگیر شدند و این افراد هم در وزارت امور خارجه و صنایع تامین‌کننده قطعات و حوزه انرژی و وزارت دفاع و انرژی هسته‌ای بودند، یکی از کسانی که دستگیر شد شارمهد و گروه تندر بود کسی که عزاداران امام حسین (ع) را در حسینه شیراز به شهادت رسانده بود. عجیب این است که کشورهای مدعی حقوق بشر مأمن تروریست‌ها شده‌اند و حتی امکانات و رسانه به این تروریست‌ها می‌دهند و موجبات انحرافات عمومی را به وجود می‌آورند.

وی افزود: یک نفر به نام‌ شهرام شیرخوانی که جاسوس انگلیس بود و اطلاعات پروژه‌های حساس را می‌داد و به دنبال صداسازی برخی از مدیران بود که  به ۱۰ سال حبس محکوم شد، همچنین مسعود صاحب که دبیرکل انجمن دولتی اتریش در ایران بود و وابسته به سرویس آلمان و اسرائیل بود اطلاعات حوزه پزشکی را به دیگران می‌داد که او هم به ۱۰ سال حبس محکوم شد.

سخنگوی قوه قضائیه درباره آخرین جزئیات پرونده هفت تپه نیز گفت: بخشی از پرونده به کارشناسی رفته است و  بخشی دیگر درباره اعتراضات خصوصی‌سازی است که در حال پیگیری آن هستیم. توصیه کرده‌ایم هرچه سریع‌تر موضوع بررسی و تعیین تکلیف شود تا نحوه واگذاری شرکت هفت تپه به بخش خصوصی پیگیری شود، ضمن آنکه با دستور ریاست قوه قضاییه و در جلسه‌ای که با حضور مقامات ذیربط برگزار شد، به دادستان کل کشور مأموریت داده شد تا موضوع را به صورت تخصصی بررسی کند و پیگیری آن انجام شود و دادستان کل کل کشور جلسات متعددی را برگزار کرده است.

وی در خصوص برگزاری مراسم عزاداری در ماه محرم، گفت: در آستانه محرم هستیم و جامعه مذهبی ما و مؤمنان بیش از سایر هموطنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند و محافل مذهبی بهترین رعایت را داشته‌اند و قرار بر این است که در محرم جامعه مذهبی پروتکل‌‌ها را رعایت کنند و یک محرم الگو و نمونه‌ای رقم بخورد. احیای محرم و صفر منجر به احیای دین و نظام است و من مطمئنم از شب اول محرم با رعایت پروتکل بهداشتی حسینه‌ای به وسعت ایران اسلامی برپا می‌شود با رعایت همه فاصله‌ها و ان‌شالله نماد جدیدی از فرهنگ حسینی مردم در محرم امسال رقم می‌زنند.

سخنگوی دستگاه قضا درباره استعفاء یکی از رؤسای فدراسیون‌های مهم ورزشی و موضوعاتی پیرامون بدهکاری او و فرزندش، گفت: اگر همان فردی باشد که در ذهن من است موضوع ابر بدهکار بودن برای وی نداریم، پرونده‌ای برای پسر یکی از روسای فدراسیون‌ها تشکیل شده است اما نه به خاطر ابر بدهکاری و باید بگویم استعفا و عدم استعفا تاثیری در رسیدگی ما ندارد.

اسماعیلی در ادامه در خصوص عفوهای صورت گرفته توسط قوه قضاییه، گفت: در این خصوص آنچه که تاکنون انجام شد را گزارش داده‌ایم، به مناسبت‌های مختلف درخواست‌های عفو خدمت مقام معظم رهبری تقدیم شد و مورد عنایت ایشان قرار گرفت و جمعی از محکومان مورد عفو قرار گرفتند که این‌ها را هم اعلام کردیم.

وی ادامه داد: در بین لیست پیشنهادی عفو همواره اسامی محکومان مختلفی که شرایط استفاده داشتند، بوده‌، به ویژه که در عفوهای اخیر شماری از محکومان امنیتی هم به تناسب در لیست قرار داشتند و هرگاه ما به این نتیجه برسیم که محکومانی شرایط و صلاحیت عفو را دارند، نسبت به این مساله اقدام خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز