خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری:

آمریکایی‌ها را از تعرض به هواپیمای مسافربری ایران پشیمان می‌کنیم/ ثمرات سفر ظریف به روسیه در آینده مشخص می‌شود/ برایان هوک زیاد حرف می‌زند

asdasd
کد خبر : ۹۴۵۶۷۹

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: قطعاً وزارت امور خارجه با کمک قوه قضاییه و ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان هواپیمایی کشوری اقدامات لازم را برای پشیمان کردن آمریکا در زمینه تعرض به هواپیمای مسافربری ایران انجام خواهد داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری روز ششم مردادماه ۹۹ ضمن تبریک عید قربان به مسلمانان جهان و همچنین سالگرد عملیات غرورآفرین مرصاد گفت: آخرین حربه صدام حمله منافقین به خاک ایران بود که با تجهیزاتی که دشمن در اختیار آنها قرار داده بود، به ایران حمله کردند، هرچند که موفق نبودند. منافقین هرچند که اکنون پیر و فرتوت هستند و تبدیل به تیرهای تروریست‌ها شدند اما کاری از پیش نمی‌برند آن زمان هم که تحت حمایت صدام بودن نتوانستند کاری از پیش ببرند. مردم ایران نیز خاطره بدی از این گروهک تروریستی دارند که علاوه بر اقدامات تروریستی در دهه ۶۰ تن به نوکری متجاوزان دادند، که هرگز از به خاطر مردم ایران فراموش نخواهد شد.

وی درباره سفر ظریف به مسکو و دیدار با همتای روسی خود گفت: ایشان از طریق یک تماس تلفنی با آقای پوتین رئیس‌جمهور روسیه درباره مهمترین مسائل جانبه منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کرد که ثمرات آن در آینده مشخص خواهد شد، همچنین آقای ظریف قبل از سفر به مسکو سفر پرباری به عراق داشتند مذاکراتی در جهت بسیار مثبت و صمیمی با مقام‌های عراقی برگزار شد، بعد از آن سفر نخست وزیر عراق را داشتیم.

موسوی افزود: هیچ‌گونه صداقتی در گفتار و کردار آمریکایی‌ها درباره منطقه ما به ویژه درباره همکاری درباره افغانستان وجود ندارد، جمهوری اسلامی ایران آمریکایی‌ها را در اظهاراتی که انجام می‌دهند صادق نمی‌داند و حضور آنها را باعث ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه و به ویژه در افغانستان می‌داند. آنچه که برای جمهوری اسلامی ایران مهم است گفت‌وگوهای بین‌الملل افغانی است که باید با رهبری افغان‌ها صورت بگیرد و هرگونه دخالت خارجی را محکوم می‌کنیم جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌هایی دارد که حتماً از آنها برای صلح و ثبات در افغانستان استفاده خواهد کرد. بعد از آنکه آمریکایی‌ها در منطقه و افغانستان شکست خوردند رو به گفت‌وگو با برخی از گروه‌ها آورده‌اند و این گفت‌وگوها بیشتر برای نجات خودشان است تا خیرخواهی و صلح برای افغانستان.

وی درباره تجاوز جنگنده‌های آمریکایی به هواپیمای ایرانی گفت: آمریکایی‌ها انواع و اقسام راهزنی‌ها را  امتحان می‌کنند از راه‌های دریایی گرفته تا هوایی. اقدام خطرناکی که آنها علیه هواپیمای مسافربری ایران در فضای سوریه و لبنان انجام دادند کار بسیار خطرناک و تهدید تروریستی بود که خلاف همه موازین و قوانین حقوقی بین‌المللی است قطعاً وزارت امور خارجه با کمک قوه قضاییه و ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان هواپیمایی کشوری اقدامات لازم را برای پشیمان کردن آمریکا در این زمینه انجام خواهد داد.

موسوی گفت: در سطح بین‌المللی از دفتر نمایندگی در سازمان ملل شروع کردیم و برخی از هماهنگی‌های دیگر در حال انجام است و منتظر گزارش جزئی هستیم تا اقدامات دیپلماتیک خودمان را اعم از شکایت‌ها پیگیری و انجام دهیم. ضمن اینکه جمهوری اسلامی ایران این اقدام خصمانه آنها را در وقت مقتضی پاسخ خواهد داد.

وی درباره اقدامات و فشارهای آمریکا برای جلوگیری از لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران گفت: آمریکا فشارهای زیادی را به اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت سازمان ملل آورده‌ است، اما ایران به شورای امنیت تاکید کرد که این مسئله برای جمهوری اسلامی ایران غیرقابل قبول است که ما را از قطعنامه ۲۲۳۱ محروم کنند.

موسوی تاکید کرد: تا جایی که رایزنی کردیم و تلاش‌های جمهوری اسلامی انجام شده است، احتمال تن دادن کشورهای مختلف به این خواسته نامشروع آمریکا ممکن نیست، با این وجود امیدوار هستیم فشارهای آمریکا متوقف شود و بدانند که کار عبث و بیهوده‌ای را انجام می‌دهند. جمهوری اسلامی ایران نیز تلاش‌های خودش را در مقابل آن انجام خواهد داد.

وی درباره ادعای دخالت ایران در انتخابات آمریکا گفت: مسائل داخلی آمریکا به ایران مرتبط نمی‌شود اما ایران در چهار دهه گذشته همه دولت‌های آمریکا را با گرایش‌های مختلف حزبی آزموده و آنها را در ذهن خود سپرده است. چه در دولت‌های دموکرات و چه در دولت‌های جمهوری‌خواه شاهد اقدامات خصمانه علیه ملت ایران در سطوح و مقاطع مختلفی بوده‌ایم. این موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران است که مهم نیست چه کسی در آمریکا به سر کار می‌آید بلکه عملکرد و رویکرد آنها مهم است. بعد از مشخص شدن رویکرد آنها درباره واکنش‌ها و رفتار مقتضی تصمیم‌گیری‌ خواهیم کرد.

موسوی درباره ارسال جعبه سیاه هواپیما اوکراینی به فرانسه گفت: این کشور تکنولوژی خوانش جعبه سیاه هواپیما را در اختیار داشته است که با یک اصول و ضوابطی با حضور همه کشورهای ذینفع از جمله کشور ایران و اوکراین این کار انجام می‌شود و فکر نمی‌کنم که اطلاعات خوانده شده را بخواهند از طرق غیررسمی منتشر کنند؛ چراکه ساز و کار خودش را دارد و آنها فقط موظف هستند که اطلاعات را خارج و در اختیار کشورهای ذینفع قرار دهند و اصولا حق چنین کاری را ندارند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره جزئیات پیام روحانی به پوتین در سفر ظریف به مسکو اظهار داشت: سفر آقای ظریف برنامه‌ریزی شده بود به طوریکه در سفر الکاظمی به ایران هم حضور نداشتند. ما رایزنی‌های همیشگی را با مقام‌های روسیه به صورت‌های مختلف داریم و با توجه به اهمیت شرایطی که در آن قرار داریم و تحولاتی که در پیش است، لازم بود که این سفر انجام شود به طوری که هم گفت‌وگوها بین دو همتای ما انجام شود و پیام ریاست جمهوری اسلامی ایران به رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه منتقل شود.

وی ادامه داد: این سفر دو هدف داشت یکی درباره مواضع آمریکایی‌ها درباره ادامه ممنوعیت‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران که لازم بود گفت‌وگویی با فدراسیون روسیه داشته باشیم و موضوع بعدی نیز تمدید قرارداد بیست ساله‌ای که با فدراسیون روسیه در همه زمینه‌ها داشتیم. این قرارداد سال ۱۳۷۹ امضا شد که در ابتدا ده سال بود و بعد در فواصل ۵ ساله تمدید شد. پیرامون این قرارداد گفت‌وگوهایی انجام شد که بر اساس آن می‌توانیم این قرارداد را به صورت طویل‌المدت داشته باشیم بنابراین با توجه به اینکه مدت این قرارداد در اسفند ماه به پایان می‌پذیرد، بنا شد که آن را با اصلاحاتی تمدید کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایلنا، درباره سفر الکاظمی به ایران و اینکه آیا حامل پیامی از عربستان بوده است، با اشاره به علت لغو سفر نخست وزیر عراق به عربستان گفت: وقتی مقام‌ها به کشورهای دیگر سفر می‌کنند موضوعات منطقه هم علاوه بر مذاکرات دو جانبه در دستور کار قرار می‌گیرد. با توجه به برخی ناسازگاری‌ها و سوءتفاهم‌هایی که در منطقه است و جمهوری اسلامی ایران بارها به کشورهای منطقه اعلام کرده که همسایه‌ها در اولویت ایران قرار دارند و حاضر است رابطه متوازنی با کشورهای منطقه همراه با احترام متقابل داشته باشد، از نزدیک کردن دیدگاه‌های دو کشور به یکدیگر استقبال می‌کند و حاضریم در این زمینه همکاری کرده و با حسن نیت کارها را پیش ببریم.

وی درباره موضع‌گیری اخیر برایان هوک درباره ایران و این ادعا که رییس‌جمهور آمریکا در کنار مردم ایران است، یادآور شد: آقای برایان هوک همیشه حرف زیاد می‌زند و با توجه به اتفاقاتی که در آمریکا در حال اتفاق افتادن است این حرف‌ها بی‌پایه و اساس است. رئیس‌جمهور آمریکا در مقابل مردم ایران قرار گرفته و نه در کنار آنها؛ رئیس‌جمهور آمریکا با فشار حداکثری تروریسم اقتصادی و تحریم‌ها آیا در کنار مردم ایران ایستاده است؟ کشته شدن کودکان بیمار، نداشتن دارو برای بیماری‌های صعب‌العلاج، بستن همه راه‌های قانونی و دست به اقدامات نامشروع زدن و همه قوانین بین‌المللی را زیر پاگذاشتن و با قلدری و یکجانبه‌گرایی از همه توافقات خارج شدن و نیز ملت ایران را تحت فشار شدید قرار دادن، نامش کنار مردم ایران ایستادن است؟ ملت ایران به این حرف‌ها توجه نخواهند کرد؛ چرا که قهرمان ملی مبارزه با تروریسم آنها را شهید کرد‌ه‌اند، آیا شهید کردن قهرمان یک ملت در کنار ملت ایستادن است؟ بنابراین در بی‌پایه بودن اظهارات آقای هوک شکی نیست.

وی درباره نامه‌نگاری ظریف به بوررل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ابراز داشت: آقای ظریف شکایت کرده بود و خواستار فعال شدن مکانیزم حل اختلاف بودند، اما آنها فقط گفتند که نامه را دریافت کردیم و پاسخ رسمی به ما نداده‌اند و فعلا در حد اینکه نامه را دریافت کردند، پاسخ دادند.

وی درباره سفر ظریف به روسیه هم تصریح کرد: لازم بود در مورد برخی از مسائل و نگرانی‌ها گفت‌وگویی صورت بگیرد که البته راجع به تمدید تحریم‌های تسلیحاتی و برجام هم گفت‌وگو شد که آمریکایی‌ها معتقد هستند باید حداکثر فشار به ایران آورد و البته یکی از مسائل نیز تمدید قرارداد طولانی مدت با مسکو بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آزاد شدن پول‌های ایرانی که نزد کشور کره قرار دارد، خاطرنشان کرد: در گفت‌وگوهایی که با مقام‌های کره‌ای داشته‌ایم به آنها گوشزد شده است که همه اقدامات آنها خلاف رابطه دوستانه و سنتی بین ایران و کره جنوبی است و از آنها خواستیم که اراده شخص ثالث را در روابط دیرینه خود دخالت ندهند. بهانه آنها مبنی بر وجود تحریم‌ها است که البته برای ما مسموع نیست و از آنها می‌خواهیم که به تعهدات خودشان عمل کنند.

موسوی اضافه کرد: اگر آنها مدعی‌اند که کشور مستقلی هستند، آن را نشان دهند و به دلیل روابط خوب و حسنه‌ای که در گذشته داشته‌ایم به مردم ایران نشان دهند تحت تاثیر قرار ندارند و پول مردم ایران را بدهند. نوع رابطه آنها با دیگر کشورها به ایران مرتبط نیست اما ما خواهان این هستیم که بدون دخالت دیگر کشورها پول‌های ایران را که اکنون ایران در مبارزه با کرونا نیازمند آن است، آزاد کنند.

وی درباره ادعای نتانیاهو مبنی بر اینکه اسراییل اجازه نمی‌دهد ایران در سوریه باشد، تصریح کرد:  نتانیاهو نیز مانند هوک حرف زیاد می‌زند، جمهوری اسلامی ایران به درخواست دولت قانونی و مشروع سوریه در این کشور حضور مستشاری دارد و بنا ندارد حضور نظامی طولانی در هیچ جا داشته باشد، ضمن این که موجودیت آنها برای ما و بسیاری از کشورهای دنیا موجودیت نامشروع و غیرقانونی است. آنها در جایگاهی نیستند که بگویند جمهوری اسلامی در کجا حضور داشته یا نداشته باشند و صحبت‌های نتانیاهو اصلاً محلی از اعتبار ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز