خبرگزاری کار ایران

حجت الاسلام شهریاری در وبینار «شهید مولوی ایاز نیازی؛ منادی وحدت»:

شهید مولوی ایاز نیازی داعیه دار وحدت بود/ اصل اول در اسلام، صلح است

asdasd
کد خبر : ۹۴۳۴۳۳

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه اصل اول در اسلام صلح است، اظهار داشت: صلح؛ توصیه قرآنی است. اگر درگیری در داخل جهان اسلام شکل بگیرد همه امت اسلامی باید به این دستور قرآنی عمل کنند .

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام "حمید شهریاری" دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی روز سه شنبه طی سخنانی در وبینار "شهید مولوی ایاز نیازی؛ منادی وحدت" ضمن تشکر از شورای اخوت اسلامی افغانستان و  "حبیب الله حسام" رئیس این شورا برای برگزاری این وبینار، اظهار داشت: جناب آقای مولوی ایاز نیازی تحصیلات عالی خود را در دانشگاه الازهر مصر دررشته روابط بین الملل از دیدگاه فقه اسلامی گذراندند و سال ها در دانشگاه کابل به تدریس و تربیت دانشجو مشغول بودند که این نشان از سطح دانش و فرهیختگی این روحانی برجسته افغانستانی دارد و همچنین نشان می دهد که ایشان در موضوعات نوپدید دینی و مسائل جدید مهارت داشتند و به خوبی جهان اسلام را می شناختند.

وی افزود: نظریات این روحانی شهید بیشتر متمرکز بر تقبیح افراطی گری و خشونت، ترویج اخوت و وحدت اسلامی و پرهیز از تفرقه و دشمنی فرقه ای، نژادی و مذهبی بوده است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه با اشاره به نظریه اخوت و وحدت اسلامی، اظهار داشت: به نظر من علت اینکه مولوی ایاز نیازی شهید شد این بود که ایشان داعیه دار وحدت بودند و نظریه اخوت اسلامی را دنبال می کردند و همواره نگران تفرقه و دشمنی فرقه ای، نژادی و مذهبی در کشور خود و جهان اسلام بودند و دشمنان اسلام این را نمی پسندیدند و ترور ظالمانه ایشان را طراحی کردند.

شهریاری با بیان اینکه عده ای همواره در تلاشند که جهان اسلام را دچار تفرقه و جدایی کنند، گفت: دستور مستقیم قرآن کریم این است که ما از خدا و رسول خدا(ص) اطاعت کنیم و اگر بخواهیم از خدا و رسول خدا(ص) اطاعت کنیم باید به حبل الهی تمسک جوییم و از نزاع، درگیری و گریبانگیری دوری کنیم و به هم بپیوندیم و پیکری واحد برای دنیای اسلام باشیم.

وی افزود: این روحانی مجاهد شهید افغانستانی نهایت تلاش خود را کرد که امت اسلامی به اهداف بلند خود دست پیدا کند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بیان داشت: ما امروز ملاحظه می کنیم در دنیای اسلام، از یک سو جنگ و کشتار حاکم است و در برخی نقاط تنازع و درگیری و گریبانگیری را می بینیم و از سوی دیگر شبکه های مختلف ماهواره ای را ملاحظه می کنیم که در آن افراد سر سپرده دشمن حضور پیدا می کنند و سعی می کنند با ایجاد مشاجره ، توهین و حرمت شکنی در این ماهواره ها انگیزه برای تنازع و جنگ را بیشتر کنند و با توهین کردن به مقدسات مذاهب اسلامی تلاش می کنند تا جهان اسلام بیش از پیش در داخل درگیر شود تا آنها بتوانند به فرمانروایی اقتصادی و علمی شان بر جهان ادامه دهند.

شهریاری افزود: اینها نگران حاکمیت اسلام بر ملت و امت اسلامی هستند و نگرانند که امت واحده اسلامی شکل بگیرد. زیرا اگر این اتفاق رخ دهد دیگر آنها نمی توانند منافع مادی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی شان را در کشورهای اسلامی دنبال کنند.

وی با بیان اینکه اصل اول در اسلام صلح است، اظهار داشت: صلح؛ توصیه قرآنی است. اگر درگیری در داخل جهان اسلام شکل بگیرد همه امت اسلامی باید به این دستور قرآنی عمل کنند . 

شهید مولوی ایاز نیازی داعیه دار وحدت بود/ اصل اول در اسلام، صلح است

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تأکید بر اینکه صلح باید میان همه فرق، نژادها و گروه های اسلامی شکل بگیرد، افزود: البته قرآن کریم جنگ را به صورت مطلق نفی نمی کند ما دارای جهاد هستیم که یکی از بزرگترین درب های بهشت است که به روی امت اسلامی باز می شود اما این جهاد نباید تفسیر و تعبیر به قتل و کشتار در درون جهان اسلام شود.

شهریاری افزود: جهاد در آیات متعدد قرآنی ترغیب شده است اما این جهاد، جهادی است که رسول الله(ص) در مقابل کفار و به ویژه مشرکین داشتند اما همین کفار و مشرکین هم وقتی وارد پیمان می شدند و تا وقتی نقض پیمان نمی کردند پیامبر  اجازه نمی دادند کشتاری علیه آنها هم صورت گیرد چه برسد میان امت اسلامی.

وی افزود: در روایات اسلامی به خصوص حرمت خون مسلمان بسیار جدی گرفته شده در روایات با اسناد صحیح آمده است که رسول خدا(ص) فرمودند که هیچ مسلمانی بر مسلمان دیگر خون، مال و آبرویش حلال نیست و دست بردن به خون، مال و آبروی مسلمانان حرام است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه ما باید به شدت از جنگ درمیان امت اسلامی پرهیز کنیم، اظهار داشت: اما ما امروز مشاهده می کنیم که در کشورهای اسلامی به دلیل تفرقه ای که ایجاد شده است در داخل خود درگیر جنگ هستند و ما توصیه مان به همه طرف های درگیر این است که به توصیه قرآن و سنت پیامبر عمل کنند و دست از جنگ بردارند و به صلح و اصلاح روی بیاورند. البته مبنای صلح در اسلام صلح عادلانه است که باید در جای خودش تفسیر و تبیین گردد.

شهریاری با بیان اینکه ما در گام دوم برای تفرقه زدایی و اخوت جهان اسلام باید از تنازع دست برداریم و به جای آن همدلی و همدردی را جایگزین کنیم، اظهار داشت: اگر بلا و مصیبتی مانند ویروس منحوس کرونا می آید همه به یکدیگر کمک کنیم تا بتوانیم این ویروس را شکست دهیم.

وی افزود در گام سوم باید مراعات کنیم آن کسانی که تریبون و بلندگو در اختیار دارند و آن کسانی که در سمینارها و وبینارها شرکت می کنند و همچنین آن کسانی که در شبکه های ماهواره ای حضور پیدا می کنند نباید دست به توهین و مشاجره بزنند نباید دست به اهانت به سایر مذاهب و گروهها بزنند. اگر کسی فحاشی و بدهنی کند و به مقدسات سایر مذاهب اسلامی توهین کند این کار از نظر شرعی حرام است لذا ما باید مراقبت کنیم مشاجره و توهین شکل نگیرد.  

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه ما باید عادت کنیم تا به یکدیگر احترام بگذاریم، اظهار داشت: ما با هم اختلاف در عقیده،اختلاف در رویه و اعمال شرعی و نحوه اجرای عبادات داریم اما اینها نباید موجب توهین به یکدیگر شود.  

شهریاری افزود: گام چهارمی که باید در راستای اخوت اسلامی برداریم این است که ادب و آداب اختلاف را رعایت کنیم. ممکن است در رابطه با مکتب شیعه فردی نظرات خاصی درباره نماز خواندن داشته باشند همینطور سایر مذاهب اسلامی افرادی باشند که نظرات مختلفی داشته باشند این اختلاف نظر هیچ اشکالی ندارد ما باید آداب این اختلاف را رعایت کنیم و به یکدیگر احترام بگذاریم و به هم تکیه کنیم و ید واحد شویم.

وی تأکید کرد: ما باید آداب اختلاف را یاد بگیریم و یادبگیریم که در کنارهم زندگی کنیم و نسبت به عقاید و شریعت همدیگر روا دار باشیم .

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به آیه شریفه«أَشِدّاءُ عَلَى الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم» اظهار داشت: مقابله با دشمن مشترک یکی دیگر از ویژگی های سیره نبوی است و ویژگی دیگر دوستی و احسان و رحمت بین مسلمانان است.

شهریاری تأکید کرد: امیدواریم همه علمای اسلامی از این فرصت هایی که در منابر، برنامه های تلویزیونی و سمینارها دارند استفاده کنند تا امت اسلامی را آگاه کنند که قتل مسلمان از نگاه پیامبر اسلام حرام و گناه نابخشودنی است و همچنین نزاع، درگیری، مشاجره و توهین به مقدسات حرام است و ان شاء الله با رعایت ادب اختلاف بتوانیم راه این شهید بزرگوار را ادامه دهیم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد، همه علمای اسلامی تلاش کنند که امت اسلام آگاه شوند و دشمن خود را بشناسند و دست در دست بدهند تا احسان و محبت و صلح در جهان اسلام حاکم شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز