خبرگزاری کار ایران

«هانی‌زاده» در گفت‌وگو با ایلنا:

دستگیری فرماندهان حشدالشعبی با فشار آمریکا و برای مقابله با نفوذ ایران انجام شد/ «عبدالوهاب الساعدی» پشت دستگیری‌های اخیر بود/ ادامه این وضعیت دولت الکاظمی را با مشکل مواجه می‌کند

asdasd
کد خبر : ۹۳۲۳۹۹

یک تحلیلگر مسائل عراق معتقد است که فشار آمریکا باعث صدور دستور بازداشت فرماندهان حشدالشعبی شده است اما اگر این روند ادامه یابد دولت الکاظمی با مشکل مواجه خواهد شد.

در روز‌های اخیر خبری مبنی بر دستگیری تعدادی از فرماندهان نیرو‌های نظامی ارتش مردمی عراق به دستور «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر این کشور منتشر شد، این اقدام واکنش‌های زیادی را در عراق و منطقه به همراه داشت، به طوری که «قیس خزعلی» دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق از گروه‌های پرنفوذ شبه نظامی شیعه، اقدام نخست‌وزیر این کشور به بازداشت نیروهای الحشد الشعبی را آشوب‌برانگیز خواندند.

«حسن هانی‌زاده» تحلیلگر مسائل عراق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره دستگیری تعدادی از اعضای نیروهای بسیج مردمی عراق با دستور نخست وزیر این کشور با فشار آمریکا برای مقابله با نفوذ ایران در عراق، گفت: حمله به پایگاه‌های حشد‌الشعبی و دستگیری تعدادی از فرماندهان این نهاد مردمی با تحریک آمریکا و به واسطه شخصی به اسم «عبدالوهاب الساعدی» که چسبندگی سیاسی به آمریکا دارد، صورت گرفته است.

وی افزود: الساعدی پیش‌تر رئیس سازمان مبارزه با تروریسم بود که برکنار شد اما با فشار آمریکایی‌ها بار دیگر به صحنه قدرت بازگشت. از سویی در جریان مذاکرات راهبردی دولت عراق و آمریکا یکی از شرط‌‌های آمریکایی‌ها این است که «حشد‌الشعبی»، «عصائب اهل الحق» و «حزب‌الله عراق» باید خلع سلاح شده و از صحنه نظامی خارج شوند؛ البته به دلیل جایگاه و ریشه عمیقی که این نهادها در میان مردم عراق دارند، امکان حذف آنها وجود ندارد.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه با بیان اینکه آقای الکاظمی با فشار آمریکا یک نوع آزمون جدیدی را برای تقابل با این جریان‌ها آغاز کرده است، یادآور شد: خوشبختانه با هوشیاری مردم عراق و فراکسیون‌های پارلمان این کشور و همچنین نهادهای نظامی مردمی این توطئه مشترک آمریکا شکست خورد به طوری که بلافاصله بعد از دستگیری تعدادی از فرماندهان از حشدالشعبی و حزب الله عراق به دلیل احتمال شورش خیابانی مردم و حمله به مراکز دولتی، این افراد آزاد شدند. این نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها قصد داشتند یک نوع آزمون را در سطح جامعه عراق تست و ایجاد کنند که آیا ایران همچنان نفوذ خود در عراق را حفظ کرده است یا نه.

وی ادامه داد: این حرکت اشتباه دولت عراق به ویژه رئیس سازمان مبارزه با تروریسم یک نوع شکست را برای سیاست‌های آمریکا و دولت الکاظمی به دنبال داشت و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، قطعاً دولت الکاظمی بر اثر فشار مردمی و همچنین نهادهای دولتی با مشکل مواجه خواهد شد.

این  کارشناس مسائل عراق خاطرنشان کرد:  تکرار این عملیات ممکن است آشوب جدیدی را در عراق به راه بیندازد؛ به همین دلیل آمریکایی‌ها که تحرکات صحنه‌‌های داخلی عراق را رصد می‌کنند، متوجه شده‌اند که نفوذ ایران همچنان باقی است و ثانیاً نهادهای مردمی عراق از جایگاه بسیار خوبی در میان مردم عراق برخوردار هستند.

وی درباره این موضوع که آیا گزاره‌ای که گفته می‌شد الکاظمی تلاش دارد میان ایران و آمریکا در عراق توازن برقرار کند اما گفت‌و‌گوهای راهبردی میان دو کشور باعث چرخش الکاظمی به سمت آمریکا شده است،‌ صحت دارد، اظهار داشت: آقای الکاظمی تلاش دارد توازنی را در رفتار خود با آمریکا و ایران داشته باشد تا عراق صحنه تقابل این دو کشور نباشد، گرچه ایران هرگز دنبال ناامنی در عراق نیست، بلکه قصد دارد ملت عراق اقتدار خودش را در صحنه‌های نظامی، امنیتی و سیاسی حفظ کند؛ اما آمریکایی‌ها تصورشان این است که با فشار به دولت الکاظمی و تهدید آن به تحریم‌های اقتصادی، می‌توانند نیروهای حشدالشعبی، حزب الله و عصائب اهل حق که به نوعی به مرجعیت عراق وابسته هستند را از صحنه نظامی حذف کنند، تا بتوانند تسلط بیشتری بر عراق داشته باشند.

این تحلیل‌گر مسائل منطقه با بیان اینکه نیروهای آمریکایی هدفشان این است که از طریق کانال دولت نفوذ سیاسی و امنیتی خودشان را در عراق حفظ کنند، بیان کرد: با این حال وجود نهادهای مردمی مثل حشدالشعبی و حزب‌الله مانع نفوذ آمریکا می‌شود، لذا آمریکا از هر ابزار فشاری برای کاهش نفوذ نیروهای مردمی استفاده می‌کند. مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق هم در این میان سعی می‌کند توازن را حفظ کند اما به هر حال به دلیل فشار و تهدید آمریکا به تحریم عراق، ناچار است که به خواسته‌های ایالات متحده تن دهد.

به گفته هانی‌زاده، از یک سو نیز نیروهای مردمی هم به الکاظمی فشار آورده‌اند که باید طرح پارلمان مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از عراق را عملیاتی کند بنابراین الکاظمی تحت فشار شدید آمریکا و نیروهای مردمی قرار دارد و تلاش بر این است که حد وسط رفتار خودش را بین نیروهای مردمی و آمریکا حفظ کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز