خبرگزاری کار ایران

استاد روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با ایلنا:

مقام‌های کاخ سفید در ایالات متحده با اشتباهاتشان در کنترل کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند/ ۳ توجیه بشردوستانه برای کاهش تحریم‌ها

asdasd
کد خبر : ۹۰۱۶۹۴

استاد روابط بین الملل با انتقاد از تحریم‌ها،تاکید کرد: برای به دست آوردن نتایج سریع در زمینه کاهش تحریم‌ها نیاز داریم که این موضوع در اولویت قرار داشته باشد و فشار زیادی بر کاخ سفید وارد شود اما من اعتقاد ندارم کسی در دولت وجود دارد که این امر را اولویت اصلی خود قرار دهد، به ویژه که آنها در مقابله با کرونا در ایالات متحده با اشتباهات خود دست و پنجه نرم می‌کنند.

جان کالابرس (John Calabrese) استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه آمریکایی است. وی همچنین پژوهشگر موسسه مطالعات خاورمیانه نیز محسوب می‌شود. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود درباره تنش‌ها در شرایط کنونی پرداخته است.

جان کالابرس با بیان اینکه به طور واضح یک توجیه بشردوستانه برای کاهش تحریم‌ها علیه ایران وجود دارد، گفت: اولا، ایالات متحده حداقل به لحاظ نظری حسن نیت و وجهه خود را با مردم ایران و جامعه بین‌المللی که خراب شده است به دست می‌آورد. دوما، اگر بعد از تعلیق حداقل برخی از تحریم‌ها، وضع درمان و بهداشت عمومی در ایران بهبود نیابد، دولت ثابت خواهد کرد که سیاست ایالات متحده باعث برخی از مشکلات نبوده است،  سوما ، این نوع سیاست ایالات متحده را با سیاست امارات متحد عربی نزدیک می‌‌کند که دست خود را در اوایل بحران به سمت ایران دراز کرد و از این طریق بارقه نازکی از امید برای کاهش تنش در خلیج فارس فراهم کرد.

وی افزود: همانطور که درک می‌کنم، کمی بیش از  یک ماه پیش، ایران از صندوق بین‌المللی پول درخواست وام کرد این واقعیت که این وجوه هنوز تأمین نشده نشان می‌دهد که ایالات متحده آمریکا برای جلوگیری از این موضوع تلاش و کارشکنی کرده است. 

کالابرس در ادامه با ابراز تاسف از تحریم‌ها گفت: تحریم‌ها مشکلات را پیچیده‌تر می‌کند. موضع ایالات متحده آمریکا این است که کالاهای بشردوستانه از جمله داروها و تجهیزات وابسته، از مجازات‌ها معاف هستند با این حال، نحوه طراحی تحریم‌ها می‌تواند باعث شود راه ایران برای دستیابی به این موارد دشوار باشد، تنها به این دلیل که شرکت‌های خارجی ممکن است بیش از حد در انجام تجارت با ایران احتیاط کنند.

وی افزود: به عبارت دیگر، تأثیرات غیرمستقیم تحریم‌ها از جمله  کاهش  ریال که باعث می‌شود خرید لوازم پزشکی گران‌تر شود و عدم اطمینان در مورد اینکه کدام نوع دارو و مواد لازم می‌تواند تحت دستورالعمل‌های قانونی به ایران تحویل داده شود نیز باعث زمان‌بر شدن تحویل دارو به ایران شده است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: به نظر من مردم ایران فقط قربانی ویروس نمی‌شوند بلکه ناتوانی اداری و اولویت‌های نابجای داخلی و یک سیاست خارجی اشتباه در واشنگتن آن‌ها را  قربانی می‌کند.

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: در کنگره حمایت منطقی وجود دارد تا موانع فروش و انتقال دارو و تجهیزات پزشکی به ایران برطرف شود. اما من اعتقاد ندارم که این نگرانی‌های بشردوستانه به لغو همه تحریم‌ها علیه ایران منجر شود. به نظر من ، دولت ترامپ به وزارت خزانه‌داری «چراغ سبز» داده تا راه را برای جریان این کالاهای بشردوستانه بدون تهدید مجازات‌های مربوط به تحریم هموار کند. با این حال، بوروکراسی ایالات متحده کند و سخت است. تجدیدنظر در سیاست‌هایی مانند این، زمان‌بر است. برای به دست آوردن نتایج سریع، شما نیاز دارید که این موضوع در اولویت قرار داشته باشد و فشار زیادی بر کاخ سفید وارد شود، من اعتقاد ندارم کسی در دولت وجود دارد که این امر را اولویت اصلی خود قرار دهد، به ویژه که آنها در مقابله با کرونا در ایالات متحده با اشتباهات خود دست و پنجه نرم می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز