خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از جلسه رای اعتماد به گزینه پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی

asdasd
کد خبر : ۸۹۶۱۴۳

نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۲۰ فروردین ۹۹) بررسی برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی برای اخذ رأی اعتماد را به عنوان نخستین محور در دستور کار قرار دادند.

به گزارش ایلنا، اواخر سال گذشته کاظم خاوازی به عنوان گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی به مجلس معرفی شده بود.

اسحاق جهانگیری به نمایندگی از رئیس‌جمهور در جلسه رای اعتماد وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی حضور پیدا کرد.

خاوازی وزیر جهاد کشاورزی شد

 نمایندگان در جلسه علنی امروز (چهارشنبه ۲۰ فروردین) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی برنامه پیشنهادی کاظم خاوازی  با  ۱۹۶ رأی موافق، ۱۵ رای مخالف، ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۱۰ رأی با تصدی‌گری وی در وزارت جهاد کشاورزی موافقت کردند.

خاوازی می‌تواند با پشتوانه علمی خود، به توسعه کشاورزی کشور کمک کند

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه دفاع از گزینه پیشنهادی وزیر جهادکشاورزی ترور سردار سلیمانی را جنایت ضدانسانی آمریکایی‌ها عنوان کرد و افزود: خون پاک این شهید مردم را گرد هم جمع کرد و نشان داد دشمنان ما باید با ملت ایران جور دیگر رفتار کنند.

وی ادامه داد: مصیبت دیگر در سال گذشته شهادت هموطنان پرواز اوکراین بود و بعد از آن آغاز شیوع ویروس کرونا در کشور را داشتیم.

جهانگیری با تاکید بر اینکه ستاد ملی مبارزه با کرونا بر آن است با حداقل ضایعات از این عبور کنیم، اظهار کرد:  کرونا به عنوان یک ویروس نو ظهور باید بررسی شود چرا که تبعات اقتصادی و سیاسی زیادی به دنبال دارد و ما از اکنون باید وقت بگذاریم و برای با مواجهه با آن برنامه‌ریزی کنیم.

وی یادآور شد: برای مواجهه با مشکلات اقتصادی کرونا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی تامین شد، همچنین به دستور مقام معظم رهبری ۱ میلیارد یورو نیز از صندوق توسعه ملی برداشت شده است.

جهانگیری اضافه کرد: در نظر داریم ۲۵ هزار میلیارد ریال به ۲۳ میلیون نفر از اقشار کم درآمد به صورت وام‌های یک میلیونی با مدت بازپرداخت دو سال ارائه دهیم.

وی گفت: ۵۰ هزار میلیارد تومان به بنگاه‌هایی که با دستور دولت تعطیل شده‌اند یا تحت تاثیر تبعات کرونا قرار گرفته‌اند پرداخت می‌شود.

به گفته جهانگیری امروز بعد ظهر جلسه رفاه برگزار می‌شود تا چگونگی حمایت بیشتر اقشار ضعیف مورد بررسی قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه در سال گذشته اتکای درآمد دولت بر نفت کاهش داشت، افزود: بودجه سال ۹۸ به ۴۴۱ هزار میلیارد تومان تا پایان سال رسید که مالیات در آن نقش مهی داشت و اتکا به منابع نفت را کاهش داد.

جهانگیری ادامه داد: در سال ۹۸، ۳۹ میلیارد دلار ارز برای واردات کالای اساسی تامین شد و ۱۳۵ میلیون تن کالای اساسی وارد کشور شد.

وی رشد اقتصادی سال گذشته را مثبت دانست و گفت: رشد اقتصادی در ۹ ماهه ابتدای سال گذشته بدون نفت مثبت بود.

جهانگیری تاکید کرد: نرخ بیکاری در پاییز نیز از ۱۱.۸ به ۱۰.۶ کاهش داشت و در بین بخش‌های اقتصادی کشاورزی نقش و سهم بالایی در آن داشت.

معاون اول رئیس‌جمهور عنوان کرد که از مجموع رشد اقتصادی سال گذشته ۸.۶ درصد آن متعلق به بخش کشاورزی بود.

جهانگیری افزود: در سال ۹۲ میزان کل محصولات کشاورزی ۹۷ میلیون تن بود اما در سال ۹۷، به ۱۲۵ میلیون تن رسید.

وی ادامه داد: در سال گذشته امنیت غذایی کشور تا حد زیادی تامین شد و مهمترین طرح‌هایی که در ۴۰ سال گذشته ناتمام باقی مانده بود در گذشته به بهره‌برداری رسید. در سیستان برای اولین بار طرح آبیاری با لوله به ۴۶ هزار هکتار دشت سیستان با عنایت رهبر معظم انقلاب بهره‌برداری شد که بتوانیم کشاورزی پایدار در آن منطقه داشته باشیم. همچنین در خوزستان بازدهی بخش کشاورزی استان بسیار بالا رفته است. بیش از ۸۰ درصد نیاز های کشور نیز در داخل کشور تامین شده است.

معاون اول رئیس جمهور گفت: طرح‌های مهم دیگر مانند توسعه سطح زیرکشت گلخانه‌ای کشور از 8.7 هزار به ۱۷ هزار رسید که با آب کمتر محصول بیشتر به عمل آمده است.

وی ادامه داد: من لازم می‌دانم تشکر دولت از برادر حجتی و آقای کشاورز را اعلام کنم و همچنین از رهبر معظم انقلاب که به دلیل محدودیت‌های مجلس نتوانستیم وزیر معرفی کنیم، با سرپرست موافقت کردند نیز نهایت تشکر را دارم.

جهانگیری بیان کرد: آقای خاوازی یک نیروی خودساخته و توانا است که در روستا بزرگ شده و پابند به انقلاب و دلسوز است و از کارشناسی به این جایگاه رسیده و بیشتر مراکزی که تعطیل شده بودند، با همت آقای خاوازی مجدداً‌ شروع به کار کردند؛ همچنین بزرگترین پروژه‌های تحقیقاتی کشور را انجام داده است. مدیر علمی، دانشمند و صاحب‌نظری مثل آقای خاوازی قطعاً خواهد توانست با پشتوانه علمی که دارد، به توسعه کشاورزی در کشور کمک کند.

وی افزود:‌ من فکر می‌کنم که ما باید به کشاورزی و روستاهای کشور توجه کنیم، کشاورزان کشور چشم به راه رأی وزیر کشاورزی هستند. الآن فصل برداشت محصول است و از طرفی با تغییر و جابه‌جایی نمایندگان مجلس، ممکن است دریافت رأی اعتماد به طول بیانجامد، بر همین اساس از نمایندگان درخواست می‌کنم با رأیی والا، یک عیدی خوب به مردم و روستاییان و بخش کشاورزی کشور بدهند.

جهانگیری گفت:‌ ما قیمت خرید گندم از ۲۲۰۰ تومان به ۲۵۰۰ افزایش دادیم تا کمکی به کشاورزان باشد و همین موضوع موجب خوشحالی کشاورزان شد.

وی ادامه داد:‌ مطمئن باشید با پشتیبانی مجلس و صاحبنظران بخش کشاورزی کشور، آقای خاوازی که به هیچ جناح سیاسی تعلق ندارد، موجب توسعه کشاورزی در کشور می‌شود.

روحانی در پایان خاطرنشان کرد: مجلس دهم نهایت حمایت را از دولت انجام داد و همکاری خوبی با دولت داشتند، امیدواریم کسانی که در دوره جدید مجلس مسئولیتشان به پایان می‌رسد، در جایگاه‌های دیگر شاهد حضورشان باشیم.

بخش کشاورزی علیرغم تحریم‌های ظالمانه رشد خوبی داشته است

کاظم خاوازی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه ۲۰ فروردین) مجلس شورای اسلامی در تشریح برنامه‌های خود بیان کرد: از اعتماد رئیس‌جمهور برای معرفی اینجانب سپاسگزارم و از همه اظهارنظرهای اعضای  کمیسون کشاورزی در خصوص بنده و نظرات آقایان صادقی و مقصودی تشکر لازم را دارم.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی ادامه داد: جدیت برای تکالیف قانونی و وظایف حاکمیت در بخش کشاورزی یکی از برنامه‌های اساسی است که در نظر داریم. برای رفع تنگناها و موانع تولید برنامه‌های راهبردی داریم، ریل‌گذاری برای شکوفایی بخش کشاورزی از جمله برنامه‌هایی است که برای این حوزه در نظر دارم.

وی ادامه داد: بخش کشاورزی یک بخش چند وجهی است که قسمت‌های زیادی از صادرات غیر نفتی و قسمت قابل ملاحظه‌ای از صنایع را‌‌‌ به خود اختصاص داده است. رشد بخش کشاورزی علیرغم تحریم‌های ظالمانه ۷.۸ درصد بوده است و با وجود همه مشکلات بخش کشاورزی ظرفیت‌های بی بدیلی وجود دارد که می‌تواند موجب رشد اقتصادی کشور باشد.

خاوزی با بیان این‌که تأمین غذای کافی و جهش تولید در بخش کشاورزی باید در قالب زنجیره‌های مختلف شکل بگیرد، گفت: اگر بخواهیم محصولات تولیدی برای عرضه مطمئن داشته باشیم، باید از رویکرد عرضه به مصرف تغییر جهت دهیم.

وی ادامه داد: نبود اطلاعات برخط واقعی سطح زیر کشت و هم چنین عدم الگوی کشت مناسب در بخش کشاورزی از محورهایی که مشکلات را رقم می‌زند و  یکی از مهم‌ترین راهکارهای رفع این معضلات سیستم‌های یکپارچه اطلاعات است.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: برای کاهش تفاوت قیمت تولید با مصرف، افزایش کیفیت محصولات کشاورزی برای صادرات چاره‌ای جز تمرکز همزمان بر حوزه تولید و توزیع به جای تمرکز صرف بر تولید، نداریم. که تمرکز همزمان بر تولید و توزیع از طریق تقویت زنجیره‌های تولیدی-توزیعی کشاورزی مقدور است.

وی  با بیان اینکه در شرایط کنونی باید هم حلقه‌های تولید و هم عرضه مورد توجه قرار گیرد،گفت: توجه به این حلقه‌ها سبب می‌شود تا منابع مالی به صورت متناسب میان همه حلقه‌های این زنجیره توزیع شود. ضمن اینکه وزارت جهاد کشاورزی با سایر وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها، بخش خصوصی و تشکل‌ها ارتباط تنگاتنگ داشته باشد.درآمد کشاورز نیز افزایش می‌یابد چون سود حاصل از فروش کالاها میان همه بخش‌ها از تولید تا بسته بندی، حمل و نقل و عرضه، متناسب توزیع می‌شود، همچنین درآمد کشاورزان از ۳۰ درصد فعلی به ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.

خاوازی ادامه داد:همه ساله با گلایه کشاورزان رو به رو هستیم که یک سال با مازاد تولید سیب زمینی، گوجه و پیاز و کاهش درآمد صیفی کاران مواجهیم و سال بعد با کمبود و گرانی این کالاها در بازار و گلایه مصرف کنندگان مواجه هستیم.

وی با اشاره به این‌که نامتناسب بودن توزیع محصولات کشاورزی و تفاوت قیمت در تولید و عرضه را فقدان سیستم جامع اطلاعاتی در بخش کشاورزی مهم ترین مشکل بخش کشاورزی است، عنوان کرد:این سیستم شامل اطلاعات حاکمیتی نظیر سطح زیر کشت، میزان اراضی کشاورزی، کاداستر بخش کشاورزی، هواشناسی کشاورزی و ده‌ها اطلاعات دیگر است که باید در اختیار بهره برداران و مدیران بخش قرار بگیرد. این سیستم زمینه‌ای برای تدوین سند آمایش سرزمینی است که الگوی کشت بر اساس این سند تدوین، طراحی و اجرا می‌شود.

خاوازی با بیان اینکه به اعتقاد من وزارت جهاد کشاورزی مأموریت اصلی شامل امنیت غذایی، حمایت از منابع غذایی و حفظ و صیانت از منابع پایه،گفت: ارتقای محصولات راهبردی در اسناد بالادستی و برنامه ششم توسعه و برنامه‌های اقتصادی مقاومتی به خوبی تبیین شده است که این موارد در برنامه تقدیمی ذکر شد. در اجرای تکالیف ماده ۳۱ برنامه ششم، خودکفایی گندم و شکر و ارتقای خوداتکایی در برنج و دانه‌های روغنی را دنبال خواهم کرد.برای جهش تولید در روغن، با ایجاد تنوع در سبد گیاهان روغنی و نفوذ دانش و بهبود مدیریت زنجیره، برنامه‌های جدیدی را اجرا می‌کنیم. همچنین برای تقویت بخش شیلات در جنوب که ظرفیت اشتغالزایی دارد برنامه داریم.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین عواملی که روی تولید تأثیر می‌گذارد، وجود هسته‌های اولیه است. بخش قابل ملاحظه‌ای از پایداری تولید در گرو هسته‌های اولیه است. در فرصت پیش رو برای تولید بذرهای وارداتی، هیبری، سبزی و صیفی برنامه داریم. همچنین برای توسعه بخش تخم چشم زده قزل آلا، میگوی آری از بیماری و مرغ لاین ریل گذاری اساسی خواهیم کرد.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی درباره لزوم استفاده از شرکت‌های دانش بیان بیان کرد:با اتخاذ سیاست‌های حمایتی و بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان تا پایان دولت دوازدهم، تأمین بذر داخلی، بذر سبزی و صیفی را از ۲ درصد به ۲۰ درصد افزایش خواهیم داد. با احیای مرغ لاین طی ۲ سال تأمین جوجه گوشتی از محل تولید داخل صورت خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: دومین  عامل محدودیت تولید مربوط به نهاده است چرا که صنعت دام و طیور از نظر خوراک وابستگی شدید به نهاده دارد. تأمین حداکثری بر اساس ظرفیت‌های داخل با تمرکز بر علوفه‌های کم آب بر با تنوع منابع جایگزین و فرمولاسیون خوراک دام را اجرا خواهیم کرد. برای بخش کود هم در نظر داریم که نظام تأمین و توزیع این حوزه را با همکاری بخش غیردولتی بهبود بخشیم. با اجرای برنامه تا پایان دولت میزان خوداتکایی کودهای بذری و از ۳۰ درصد به ۷۰ درصد افزایش خواهد یافت.

خاوازی با اشاره به اینکه در همه کشورها بخش کشاورزی با حمایت دولت‌ها سرپا است و روز به روز تقویت می‌شود، گفت: آزادترین اقتصادهای دنیا نیز موضوع امنیت غذایی را به نوسانات بازاری مرتبط نمی‌دانند. باید به صورت هدفمند و دقیق در طول زنجیره ارزش از بخش کشاورزی حمایت کنیم. تأمین مالی و افزایش سرمایه گذاری قیمت‌های تضمینی و عادلانه برای کشاورزی را با هر نوع پیگیری دنبال خواهیم کرد تا حق کشاورزات در قیمت‌های تضمینی را بگیریم.

مقصودی: برنامه‌های قبلی وزارت جهاد کشاورزی منسوخ شده است

حسین مقصودی نمانیده سبزوار، به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه مخالف شخصیت فردی اخلاقی و علمی خاوازی نیست سخنان خود را آغاز کرد و گفت: آنچه آقای خاوازی به عنوان برنامه ارائه داده‌اند ایراداتی دارد که به نظر می‌رسد بدون توجه به مشکلات حوزه کشاورزی است و باید در این ارتباط به سوالاتی باید پاسخ دهند.

مقصودی با بیان اینکه من به عنوان یک کشاورززاده در منطقه‌ای محروم اینجا صحبت می‌کنم، افزود: این روزها حوزه کشاورزی از عدم تناسب قیمت خرید محصول و هزینه تمام شده، اجرایی نشدن قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی، مشکلات مربوط به خشک شدن قنوات، خالی شدن روستاها از سکنه، انحصار در وادرات و صادرات محصولات کشاورزی، افزایش قیمت سوخت و گرانی قیمت کالاهای اساسی و مصرفی برای کشاورزان و روستائیان رنج می‌برد.

وی ادامه داد: بخش کشاورزی رایانه زیادی را دریافت می‌کند تا سفره مردم کوچک نشود اما افزایش قیمت نارضایتی مردم را به دنیال داشته این درحالی است که سهم کشاورزان از درآمد حاصل از فروش محصولات کشاورزی اندک است.

مقصودی اولین سوال خود را اینطور مطرح کرد که سهم وزارت جهاد کشاورزی از حل این مشکلات چیست؟

وی تصریح کرد: این وزارتخانه طی ۴۰ سال گذشته با شیب از زوال روبه‌رو شده است در این مدت تنها سودجویان بوده‌اند که بهره‌مند شده‌اند حال فرق نمی‌کند ارگانی مانند بنیاد مستضعفان باشد یا شخص و فردی دیگر!

مقصودی با تاکید بر اینکه در حال حاضر کشاوزارن یک رقیب مهلکی به نام دولت و واردات دارند، گفت: همچنین مشکل دیگر کشاورزان قیمت آب و برق بالا است که باید به آن یارانه تعلق گیرد اما نمی‌گیرد.

وی نتیجه ادامه این مشکلات را برای کشاورزان مهاجرت به شهرها دانست.

به اعتقاد مقصودی ناامیدی در کشاورزان از حد گذشته است و آن‌ها بارها درباره ناامید بودن نسبت به آینده خود معترض بوده‌اند.

وی یکی دیگر از مشکلات اساسی در بخش کشاورزی و دامداری را سرکوب قیمت توسط دولت عنوان کرد.

به گفته مقصودی تولیدکنندگان در تمام جهان با نگرش بر بازار جهانی و پس از بازاریابی تولید می‌کنند اما کشاورزان خرد در کشور ما توان ارزیابی بازار را ندارند و این وظیفه مهم بر عهده وزارت جهادکشاورزی است.

وی خطاب به خاوازی گفت: باید قبول کنید برنامه‌های قبلی این وزارتخانه منسوخ شده است و اکنون زمان آن است که کار را به دست تولیدکننده به جای سودجود بدهیم تا کمتر شاهد تکرار مشکلات باشیم.

نماینده سبزاور اعلام به موقع قیمت خرید تضمینی بسیار مهم دانست و افزود: اعلام به موقع قیمت خرید تضمینی این امکان را می‌دهد که کشاورزان به موقع درباره کشت محصول خود تصمیم بگیرند.

مقصودی تصریح کرد: باید فضایی ایجاد کنیم که کشاورزی بتوانند در آن درآمدزایی مناسب داشته باشند، اما اکنون تنها سودجویان هستند که بهره می‌برند.

وی با تاکید بر اینکه ما باید قبول کنیم امروز جهاد کشاورزی حال وخیمی دارد، اظهار کرد: اوضاع منابع طبیعی را حتما خبر دارید اگر مشکلات مربوط به آن حل شود و مراتع کشاورزان به خودشان برگردد بسیاری از مشکلات آن‌ها حل می‌شود.

مقصودی با اشاره به از دست رفتن خودکفایی بسیاری از محصولات کشاورزی سوال دیگر خود را اینگونه مطرح کرد: برنامه شما برای تامین مالی برای حل مشکلات از دست رفتن خودکفایی چیست؟

وی یادآور شد: وزیر قبلی نتوانست حق کشاورزان بگیرد و آنچه به عنوان یارانه گرفت به دست کشاورزان نرسید.

وی اضافه کرد: در دوران وزیر قبل بازار کشاورزی به وزرات صمت منتقل شد و حقوق کشاورزان در این زیمنه زیر پا گذاشته شد.  

مقصودی بار دیگر خطاب به خاوازی گفت: با اینکه شما فردی علمی هستید اما در برنامه خود به صورت عددی برای رشد اقتصادی برنامه‌ای اعلام نکردید.

وی اضافه کرد: شما اعلام نکردید برای حمایت از کشاورزان خرد در طول مدت باقی مانده اندک دولت برنامه‌ای ارائه نداده‌اید.

کشاورزان تاکید کرد: در حال حاضر کشاورزان ما مانند دوران ساسانیان در پایین‌ترین طبقه قرار گرفته‌اند.

نماینده سبزوار در پایان سخنان خود دیگر سوالات را اینگونه مطرح کرد: شما برای نوسازی زیرساخت‌ها چه برنامه‌ای دارید؟ برای بازیافت و بازچرخانی آب در بخش کشاورزی چه برنامه‌ای دارید؟ برای بهبود شرایط اقتصادی کشاورزان چه برنامه‌ای دارید؟

مرادی: انتخاب خاوازی مبتنی بر شایسته‌سالاری است

احمد مرادی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت «کاظم خاوازی» برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی، گفت: خداوند می‌فرماید شهادت را باید درست دهید حتی اگر به ضرر خودتان و پدر و مادرتان باشد این کار را انجام دهید. خداوند می‌گوید جانب‌داری شما باید بر اساس حق باشد.
 
نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برداران و خواهران عزیز شهادت دهید برای خدا شهادت راست دهید، آقای خاوازی فرد پاک‌دستی است، اگر آقای خاوازی انسانی شایسته نبود در همین جا می‌گفتم که شایسته نیست.
 
وی ادامه داد:  ما دو نوع مدح داریم، مدح راست، مدح دروغ. برداران و خواهران اگر شما باغی را آباد دید و گفتید باغ زیبایی است این مدح پسندیده است و اگر باغ ویرانی را دیدید و گفتید آباد است مدح دروغ است. آقای خاوازی فرد شایسته و پسندیده است .

این عضو مجمع نمایندگان هرمزگان افزود: آقای خاوازی ولایت‌مدار،‌ مدیر و ارزشی است. در دلسوزی و تعصب ایشان شک و تردیدی نیست. ایشان توانایی فوق‌العاده دارد. مهارت‌های فنی و علمی دارد، همین ویژگی ایشان را مدیری نمونه کرده است و فارغ از گرایشات سیاسی فعالیت کرده و است و هیچ‌گاه به دنبال منافع نبوده است. رشد ایشان رشد سرطانی نیست. 

وی تاکید کرد: در مدت مسئولیت ایشان در موسسه آب و خاک شاهد دستاوردهای مثبت بوده‌ایم. آقای خاوازی در جهاد کشاورزی بنیان‌گذار نگاه نوین است و ایشان فردی با تخصص است و به شما اطمینان می‌دهم انتخاب ایشان مبتنی بر شایسته‌سالاری است و ان‌شاالله شاهد تغییراتی در این وزارتخانه جهاد کشاورزی است.

وکیلی: انتخاب خاوازی می‌تواند حلقه اتصال تحقیقات و مزرعه باشد

نماینده مردم تهران تاکید کرد: حضور یک شخصیت دانشمند در جایگاه وزیر کشاورزی با رویکرد دانش بنیان و علمی ظرفیت‌های مغفول کشاورزی را بالفعل درآورده و انتخاب خاوازی می‌تواند حلقه اتصال تحقیقات و مزرعه باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جلال میرزایی که قرار بود به عنوان موافق وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی صحبت کند وقت خود را به محمدعلی وکیلی دیگر عضو فراکسیون امید داد.

وکیلی که در موافقت با کاظم خاوازی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی سخن می‌گفت ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و نیمه شعبان و گرامیداشت درگذشتگان بحران کرونا و آرزوی بهره‌مندی ملت ایران از دستاوردهای کرونا در آینده، گفت: در کشوری که داعیه استقلال دارد، اهمیت غذا بر کسی پوشیده نیست و همین امروز قفسه‌های سوپرمارکت های ایران در مقایسه با کشورهای مدعی پیشرفت نشان می‌دهد که دیگران در گذشته زحمات زیادی در این حوزه کشیده‌اند و بخشی از این وضعیت فعلی را مدیون آقای حجتی و تیم ایشان هستیم که لازم از ایشان تشکر شود.

وی ادامه داد: در شرایطی که بخش‌های صنعت و خدمات از این بحران آسیب هایی دیدند اما بخش کشاورزی خوشبختانه کمترین آسیب را دیده و این نشان می‌دهد که این بخش نقطه اتکا و استقلال و همچنین نقطه امنیت ما در بحران‌ها است.

نماینده تهران در ادامه به مغفول ماندن ظرفیت‌های بخش کشاورزی در سال‌های گذشته اشاره و تصریح کرد: بخش کشاورزی اگرچه از بحران کرونا آسیب کمتری دید اما همین بخش اکنون با ظرفیت ذاتی خود فاصله دارد و علت آن هم این است که در طول سالیان گذشته شعارهای زیادی دادیم و برنامه‌های بالادستی پر طمطراقی نوشتیم اما همچنان کشاورزی ما سنتی است و علت مهم آن این است که در بخش کشاورزی یک شخصیت عالم  و توانمند نداشتیم.

وی ادامه داد: به رغم نکته‌ای که مخالف عزیز به آن تاکید داشتند به نظر من حضور یک شخصیت دانشمند در جایگاه وزیر کشاورزی با رویکرد دانش بنیان و علمی ظرفیت‌های مغفول کشاورزی را بالفعل درآورده و انتخاب خاوازی می‌تواند حلقه اتصال تحقیقات و مزرعه باشد.

کمیسیون کشاورزی صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی را تایید می‌کند

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تمام اعضای کمیسیون به صورت یکپارچه صلاحیت کاظم خاوازی را تایید کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احمدعلی کیخا در جلسه علنی امروز (چهارشنبه، ۲۰ فروردین) مجلس شورای اسلامی در توضیح گزارش کمیسیون کشاورزی درباره وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: ۵ اسفندماه سال گذشته نامه رسمی هیات رئیسه در ارتباط با وزیر پیشنهادی به کمیسیون واصل و بدون وقفه در ۶ اسفندماه جلسه بررسی صلاحیت اجرایی، مدیریتی و برنامه ها و مدارک وی براساس ماده ۲۰۲ آئین نامه داخلی تشکیل شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی براساس آئین‌نامه جدید مجلس بررسی شد لذا کمیسیون‌های تخصصی دیگر نیز از همه ابعاد صلاحیت و برنامه وی را بررسی کردند. صحت مدارک دانشگاهی وزیر پیشنهادی پس از استعلام از وزارت علوم در مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری مورد تائید کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست قرار گرفت. معاونت نظارت با قید فوریت برنامه‌های آقای خاوازی را مورد بررسی قرار داد و از نظر معاونت نظارت همسویی برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با اسناد بالادستی تائید شد.

وی افزود: آشنایی من با آقای خاوازی به ۳۰ سال پیش و دانشگاه شیراز بازمی‌گردد. ایشان فردی وزیر، فردی پاکدست، با اخلاق و با استعداد بالا و عالم به امور کشاورزی و مطلع از وضعیت آب و خاک کشور و اهل تعامل است. تمام اعضای کمیسیون متفق و یکپارچه صلاحیت مدیریتی، اجرایی، فنی کاظم خاوازی را مورد تائید قرار دادند از این رو به سایر نمایندگان نیز توصیه می‌کنم که تصدی وزارت جهاد کشاورزی را به وی بدهند.

نماینده مردم زابل با بیان این‌که آئین نامه جدید دغدغه‌هایی برای مردم به وجود آورده است، گفت: براساس  آئین‌نامه جدید سوالات نمایندگان از وزرا تذکرات، تحقیق و تفحص‌ها و مواردی که در استیضاح‌های قبل مطرح شده دغدغه‌هایی تحت عنوان دغدغه‌های نمایندگان مجلس در کنار برنامه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در گزارش کمیسیون ارائه شده تا مورد توجه قرار گیرد.

وی تاکید کرد:  آقای خاوازی در صورت اخذ رأی اعتماد بهتر است موضوعاتی همچون فضای حاکم بر مدیریت وزارتخانه و تقویت روحیه جهادی، اولویت دادن به تخصص و توانمندی، پشتیبانی از تصمیمات کارشناسی، استقلال وزیر در تصمیمات اجرایی و مدیریتی، آگاهی به دانش روز کشاورزی و عدم به کارگیری نیروهای بازنشسته تحت هر عنوانی را مورد توجه جدی قرار دهد.

کیخا با اشاره به این‌که وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در صورت اعتماد مجلس به وی باید نسبت به حقوق کشاورزان متعهد باشد و مبارزه جدی با فساد را در دستور کار قرار دهد، گفت: مبارزه با فساد  پیچیده اداری، رقابتی کردن فضای کسب و کار، تاکید بر استفاده بهینه از منابع، توسعه اخلاق کشاورزی، اتخاذ سیاست‌های مناسب با تغییر اقلیم، همکاری با خیرین و سایر دستگاه‌های اجرایی به ویژه با وزارت نیرو و حفاظت محیط زیست برای غلبه بر بحران آب باید در دستور کار وزیر قرار گیرد.

در رزومه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی اغراق شده است

محمود صادقی در جریان بررسی صلاحیت «کاظم خاوازی» وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در مخالفت با وی بیان کرد: خوب است تائید صلاحیت وزیر پیشنهادی را از راه‌های دیگر انجام می‌دادید. حکم حکومتی از  اختیارات رهبری است که  بسیار ارزشمند و بسیار راهگشا اما نباید برای مسائلی پیش پا افتاده مانند تصویب بودجه از آن استفاده کنیم.

نماینده مردم تهران تاکید کرد: تصویب استفاده از منابع صندوق توسعه ملی نیاز به تصویب مجلس دارد.

وی ادامه داد: آقای خاوازی از لحاظ ویژگی فرد انسان وارسته‌ای است اما به نظر می‌رسد در رزومه ایشان اغراق صورت گرفته است. در بیوگرافی و اجرایی آقای خاوازی اغراق شده است به طوری که عنوان شده وی مجری و مشاور ۱۰۰ طرح کشاورزی بوده است، فصول کشاورزی ما کوتاه است و وی هم فردی جوان بوده و مشخص نیست که چگونه وی در این طرح‌ها مشارکت کرده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: چاپ ۱۵۰ مقاله بعد از فارغ‌التحصیلی وی در بیوگرافی وزیر پیشنهادی وزیر کشاورزی عنوان شده که کار بسیار سختی است من دانشگاهی هستم و مشخص نیست وی چگونه این کار را کرده است؟

وی با بیان اینکه در کلیات برنامه ایشان به اقتصاد دانش بیان اشاره کردند، گفت: به گواه کارشناسان در این طرح از تخصص کارشناسان و تفکر دانش‌بنیان استفاه نشده و شما به عنوان یک کارشناس خاک چنین چیزی را لحاظ نکرده‌اید. 

صادقی ادامه داد: ساز و کار روشنی برای سهم بندی عوامل در مکانیزم تولید ارائه نشده و بیشتر حالت شعاری دارد، نمی‌توان صرفا با راه اندازی یک سامانه بین  بخش خصوصی و دولتی نمیتوان راه‌کار ارائه داد. شما در برنامه به برنامه ششم توسعه اشاره کردید  اهداف بسیار کلی در برنامه ششم توسعه وجود دارد که  شما در این مدت یک سال و نیم نمی تواند آن را عملیاتی کند بهتر نبود برنامه‌ای ارائه می‌کردید که قابلیت اجرایی داشته باشد

وی ادامه داد: در برنامه خود بر ضرورت خوداتکایی در تولید برخی محصولات کشاورزی اشاره کردید خوداتکایی در تولید محصولات اساسی خوب است اما در برنامه های وزیر پیشنهادی کشاورزی، راهکار عملی شفاف و روشنی برای رسیدن به این هدف ارائه نشده است. این شعارها عالی است اما مهم این است که وزیر آینده در یک سال آتی بگوید چه برنامه های مشخصی دارد اما برنامه های این وزیر پیشنهادی حالت تئوریک دارد.

وی با بیان این‌که آقای خاوازی راهکارهایی را برای تحقق برنامه ششم توسعه مطرح کرده اما  تنها  یک سال و نیم که از عمر دولت باقی مانده است، گفت:فرصت کمی برای تحقق این برنامه ها است و این برنامه ها سال‌ها وقت و انرژی لازم دارد و امکان تحقق بسیاری از این اهداف در یک سال آینده وجود ندارد.

صادقی تاکید کرد: همه می‌دانیم متصدی تصمیمات صادرات و واردات محصولات کشاورزی، وزارت صمت است و سیاست‌گذاری در بخش تولید بر عهده وزارت کشاورزی است که این مسئله یکی از معضلات بزرگ است اما وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی راهکار مشخصی را برای برون رفت از این تعارض ارائه نکرده است.

وی ادامه داد: بنده از همکاران دانشگاهی خود برای اظهارنظر کارشناسی درباره برنامه‌های خاوازی دعوت کرده‌ام که نشان می‌دهد جامعه علمی و دانشگاهی این فرد را برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی شایسته نمی‌دانند و مسئله حائز اهمیت دیگر آن است که خاوازی تجربه اجرایی کمی دارد و این تجربه کوتاه برای وزارتخانه‌ای به این گستردگی کافی نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: بنده به عملکرد حجتی وزیر سابق جهاد کشاورزی نقد داشتم و جز امضاءکنندگان استیضاح وی بودم چرا که در عملکرد وی مشکلاتی وجود داشت اما خاوازی هم برنامه مشخصی برای برون رفت از این مشکلات ارائه نکرده است و با این شرایط قطعا وی هم دچار گلوگاه‌های فساد و غیرشفاف در بخش کشاورزی خواهد شد.

وی در پایان گفت: شما در برنامه خود به احیا و توسعه و بهره‌برداری از منابع طبیعی اشاره کردید در حالی که مجلس قانونی در این باره به تصویب رساند اما دولت حتی آئین نامه اجرایی آن را تدوین نکرد، البته در برنامه‌تان تأکید زیادی بر تولید داخلی شده است ولی باید بگویم این برنامه بیشتر حالت شعار گونه دارد.

اسامی موافقان و مخالفان

در این جلسه جلال میرزایی نماینده ایلام، ایوان و چرداول و علی محمد مرادی نماینده قروه و دهگلان به عنوان موافقان وزیر پیشنهادی و محمود صادقی نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و حسین مقصودی نماینده سبزوار، جغتای، جوین و خوشاب به عنوان مخالفان خاوازی صحبت خواهند کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز