خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت در صحن مجلس:

برای تهیه کیت تشخیص منتظر وارادت یا کمک‌ها نماندیم/ امیدواریم تا پایان اردیبهشت به مرحله مهار ویروس کرونا برسیم/ آنچه در گیلان اتفاق افتاد با قم تفاوت داشت/ در هر شهری حدودا ۳۰ درصد تخت خالی داریم

asdasd
کد خبر : ۸۹۵۶۹۰

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان این که در خصوص کیت تشخیص بیماری کرونا به موقع و با سرعت عمل کردیم، ابراز داشت: برای تهیه کیت تشخیص منتظر وارادت یا کمک‌ها نماندیم و در همان روزهای نخست با همکاری انستیتو پاستور کیت تشخیص بیماری کرونای جدید یا کووید۱۹ را طراحی کردیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید نمکی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در نخستین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در سال ۹۹ که صبح امروز برگزار شد، در سخنانی ضمن تشکر از همکاری نمایندگان با این وزارت خانه در جریان مدیریت ستاد مقابله با ویروس کرونا و همچنین تلاش‌ها و زحمات کادر درمانی در سراسر کشور، گفت: پس از آن که اولین گزارش‌ها را درخصوص انتشار ویروس کرونا از شهر ووهان چین دریافت کردیم، جلساتی را با همکاران در وزارت بهداشت ترتیب دادیم و در همان روز اول برای پروازهای مستقیم چین تصمیماتی گرفتیم.

وی ادامه داد: در همین راستا به تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی برای تخت خالی و همچنین تجهیز و آمادگی آزمایشگاه‌ها اعلام آماده‌باش کردیم.

نمکی با بیان این که در خصوص کیت تشخیص بیماری کرونا به موقع و با سرعت عمل کردیم، ابراز داشت: برای تهیه کیت تشخیص منتظر وارادت یا کمک‌ها نماندیم و در همان روزهای نخست با همکاری انستیتو پاستور کیت تشخیص بیماری کرونای جدید یا کووید۱۹ را طراحی کردیم.

وی ادامه داد: در بهمن ماه مواردی با علائم مشابه کرونا مشاهده شد که با آزمایش از آن‌ها ۸ مورد آنفولانزای نوع B تشخیص داده شد و بعد از آن در ۲۹ بهمن دو مورد مشکوک به کرونا گزارش شد که پس از تست و تایید نهایی بلافاصله صبح روز چهارشنبه من در جلسه دولت آن را اعلام کردم، البته تا پیش از این هم موارد زیادی بودند که تست کردیم و نتیجه تست منفی بود.

نمکی در ادامه با تاکید بر اینکه صداقت با مردم را مهمترین سرمایه خود می‌دانیم، گفت: اگرچه برخی دوستان توصیه داشتند اعلام این کار قبل از انتخابات درست نیست اما ما معتقدیم که هیچ چیزی درست تر از شفافیت و صداقت با مردم نیست و در همان اولین روزی که ورود کرونا به کشور تایید شد آن را به مردم اعلام کردیم.

 وی ادامه داد: آن چه که برای ما مشخص بود، این بود که با یک ویروس جدید با رویکرد و رفتار جدید مواجه هستیم، چرا که اولین مورد کرونا ویروس در سال ۲۰۰۳ کشور چین را گرفتار کرد و منشا آن نیز خفاش تشخیص داده شد، بعدتر و در سال ۲۰۱۲ کرونای جدیدی به عنوان مِرس(MERS) بروز کرد در منطقه خاورمیانه و در عربستان اولین فوت را داشت که مبدا آن شتر بود و این نوع از ویروس کرونا که رفتار متفاوتی از قبلی‌ها داشت این بار هم از چین بروز کرد و کشته‌های زیادی داشت و به جا‌های دیگر سرایت کرد.

وزیر بهداشت در ادامه اظهار داشت: اکنون ۲۳ تیم اپیدمیولوژیست در حال تلاش و کار هستند تا ریشه و مبدا ویروس روند شیوع آن را شناسایی کنند، اما قبلا هم گفتم آنچه که در گیلان اتفاق افتاد با قم تفاوت داشت. اما امروز روز ریشه‌یابی نیست، امروز روز مبارزه تمام عیار ملی با ویروس کرونا است و باید با وحدت و همدلی آن را مهار کنیم.

وی در ادامه با بیان تدابیر اندیشیده شده از سوی این وزارتخانه از ابتدای شیوع کرونا تا این لحظه، تصریح کرد: امروز افتخار جمهوری اسلامی این است که در زمان پیک شیوع ویروس حتی یک بیمار پشت درب بیمارستان نماند، در حالی که در کشور های توسعه یافته و پیشرفته بیماران پشت درب بیمارستان و در پارک‌ها مانده‌اند. کشورهایی که از نظر امکانات نسبت به ما وضعیت بهتری دارند اما عملکرد آن‌ها ضعیف‌تر از ما بوده است، آنچه که در اینجا اتفاق افتاد تا این شگفتی ایجاد شود نخست حمایت‌های بی‌نظیر مقام معظم رهبری بود که حمایت‌های ایشان از این برنامه بی‌نظیر بود و ما و همه همکاران قوت قلب می‌داد، همچنین حمایت و همکاری ویژه‌ی دولت با تمام توان و همچنین حضور فعالانه و باتمام قوای ارتش، سپاه، بسیج و همه دستگاه‌های کشور در عرصه بود که نتیجه‌ آن را امروز شما در کشور می‌بینید، که جمهوری اسلامی توانست در اوج تحریم‌ها بیماری را مدیریت کند، آنچه که امروز شما در کشور می‌بینید مرحله مدیریت بیماری است و ما هنوز به مرحله مهار و کنترل نرسیدیم، نباید دچار اشتباه محاسباتی شویم اما امیدواریم تا پایان اردیبهشت به مرحله مهار بیماری برسیم.

وزیر بهداشت با اشاره به تلاش شبانه‌روزی کادرهای درمانی در سراسر کشور، افزود: در این ایام سخت که در اثر فشار تحریم‌ها نمی‌توانستیم ماسک به کشور بیاوریم و یا می‌خواستیم برای پرستاران لباس بیاوریم اما در فرودگاه فلان کشور از ما مصادره می‌کردند، عزیزان ما در کادرهای درمانی شبانه‌روزی تلاش و جانفشانی کردند و این توانایی‌ها بعد از دفاع مقدس در ما ایجاد شد.

وی ادامه داد: ما دو عامل موفقیت داریم، نخست وفاق و همدلی با پشتوانه و حمایت رهبری که توانستیم در این مدت برای مهار ویروس کرونا حرم مقدس امام رضا(ع)، حرم حضرت معصومه(س)، نمازهای جمعه، اعتکاف، دانشگاه‌ها و مدارس را تعطیل کنیم و چنین مدیریتی حاصل این همدلی بود که این اژدها را مهار کردیم. عامل دوم موفقیت ما یک اتفاق ویژه بود و آن غربالگری بیش از ۷۱ میلیون ایرانی از طریق سامانه‌های مختلف بود و به جای آنکه بنشینیم تا کرونا به سراغ ما بیاید ما به سوی مدیریت آن حرکت کردیم، امروز مشاهده می‌شود آمار کرونا رو به افزایش است علت آن هم این است که ما بیماریابی را فعال کردیم و از طریق پروتکل جهانی تشخیص زودرس و جداسازی زودرس در تلاش هستیم تا بیماران را پیش از آنکه به مرحله وخامت برسند، شناسایی کرده و بستری کنیم تا هم از شیوع بیشتر جلوگیری شود، هم کادر درمان کمتر تحت فشار قرار گیرند و هم نیاز به ICU کمتر شود. در نتیجه امروز در هر شهری حدودا ۳۰ درصد تخت خالی داریم و نتیجه همه‌ این‌ها این شد که به دلیل رسیدگی بیشتر آمار مرگ و میر کاهش پیدا کرد.

نمکی در ادامه اظهار داشت: ما طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را در ابتدا مطرح کردیم و بعد از آن فاصله‌گذاری هوشمند را با رعایت دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های ایمنی و بهداشتی اعلام کردیم، علت این است که وزیر بهداشت شما با جنگ و حصر اقتصادی مواجه است و ما نمی‌توانیم تولید را تعطیل کنیم، نه تولید ماسک و نه تولید خودرو چرا که در شرایط خیلی سختی قرار داریم. به همین دلیل فاصله‌گذاری هوشمند را با دستورالعمل‌های مورد نیاز تدوین کردیم تا بتوانیم هم از نظر اقتصادی کار را پیش ببریم و هم بیماری را کنترل کنیم.

وی ادامه داد: تردید نکنید مدیریت کرونا طولانی‌تر از آن چه که ما تصور می‌کنیم خواهد بود و هیچ پدیده‌ای برای کشور سهمگین‌تر از طولانی شدن کرونا نیست، لذا همه باید کمک و تلاش کنیم و از مردم هم بخواهیم کمک کنند تا بیماری کنترل شود.

وزیر بهداشت ضمن تشکر از همکاری نمایندگان به ویژه اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و همچنین آرزوی سلامتی برای رییس مجلس و تقدیر از حمایت‌ها و زحمات لاریجانی در هفته های گذشته، بیان داشت: از همکاری اعضای دولت، نیروهای مسلح، نمایندگان مجلس، کارکنان ادارات دولتی علی‌الخصوص بانک‌ها و کادر‌های پزشکی و درمانی تشکر ویژه‌ای دارم همچنین یاد همه شهدای خدمت که با جانفشانی در این راه در برابر این ویروس ایستادند و به درمان مردم مشغول بودند را گرامی می‌دارم و برای همه‌ آن‌ها هم‌نشینی با شهدای کربلا را آرزو دارم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز