خبرگزاری کار ایران

سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری:

تعداد کشته‌ها بسیار کمتر از آمار رسانه‌های بیگانه است/ بازداشتی‌های تهران امروز حدود ٣٠٠ نفر هستند/ فرماندار شهر قدس بازداشت نیست

asdasd
کد خبر : ۸۴۱۶۹۸

سخنگوی قوه قضائیه گفت: در منظر دستگاه قضا صف معترضان و کسانی که به گرانی بنزین اعتراض داشتند و نگران آینده بودند، از صف اراذل و اوباش جدا است. ما به هیچ وجه کسانی که در مقام اعتراض به خیابان آمدند علیرغم اینکه تجمعشان فاقد مجوز بود اراذل و اوباش نمی‌دانیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، غلامحسین اسماعیلی در پانزدهمین نشست خود با اصحاب رسانه ضمن تسلیت به جامعه رسانه‌ای کشور به مناسبت درگذشت مرحوم سیف الله یزدانی مدیرمسئول روزنامه عصر اقتصاد، گفت: از مردم بصیر و انقلابی ایران تشکر می‌کنم به جهت راهپیمایی‌های مردمی و حمایت از نظام که در تثبیت آرامش نظام نقش کلیدی داشت و همچنین تشکر می‌کنم که در روزهای اغتشاشات صف خود را از آنها جدا کردند.

همه معترضان را اراذل و اوباش نمی‌دانیم

وی افزود: در منظر دستگاه قضا صف معترضان و کسانی که به گرانی بنزین اعتراض داشتند و نگران آینده بودند، از صف اراذل و اوباش جدا است. ما به هیچ وجه کسانی که در مقام اعتراض به خیابان آمدند علیرغم اینکه تجمعشان فاقد مجوز بود اراذل و اوباش نمی‌دانیم. تخریب اموال عمومی و غارت فروشگاه‌ها و به شهادت رساندن مدافعان امنیت و شهروندان بی گناه کار گروهی خاص بود که تعدادی از آنها محرز شد وابسته به گروه‌های خارج نشین هستند و برخی تحت مدیریت رسانه‌های بیگانه خرابی‌هایی را رقم زدند.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: در فرآیند مهار این آشوب‌ها گروه‌هایی از افراد حاضر در خیابان بازداشت شدند اما از همان ابتدا ریاست قوه قضاییه دستور دادند اقداماتی در جهت تفکیک بازداشت‌شدگان انجام شود و مسئولان قوه در اولین روزها در محل‌های بازداشت حضور پیدا کردند و مراجع انتظامی را برای تفکیک راهنمایی کردند.

بازداشتی‌های تهران امروز حدود ٣٠٠ نفر هستند

وی افزود: در تهران هم دادستان کل کشور، دادستان تهران و بنده به عنوان مسئول حوزه ریاست در بازداشتگاه‌ها حضور پیدا کردیم. در همین راستا بسیاری از بازداشت‌شدگان آزاد شدند. در تهران تعداد بازداشت‌شدگان امروز حدود ٣٠٠ نفر است و در خصوص همین تعداد هم بررسی در حال انجام است.

اسماعیلی گفت: مطلع شدید بازدیدهای سرزده ریاست قوه قضاییه و مسئولین قضایی که آثار و برکات زیادی داشته است. در این قریب به ١٠ ماه ریاست قوه قضاییه ١٠ بازدید سرزده داشتند که می‌خواهند این روند به فرهنگ تبدیل شود و در آخرین بازدید ایشان نصف روز وقت صرف کردند. تمام تلاش دستگاه قضا بر این است که بتوانیم بهترین خدمت به مردم را ارائه دهیم.

تعداد دانشجویان بازداشتی کمتر از انگشتان یک دست است

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی در خصوص بازداشت دانشجویان در حوادث اخیر گفت: لازم است با توجه به نزدیکی به روز ١۶ آذر این روز را تبریک بگویم. ما بازداشتی‌هایی از گروه‌های مختلف داشتیم. باز هم بگویم ما دانشجویان معترض را اغتشاشگر نمی‌دانیم و با توجه به تاکید رئیس قوه قضاییه اکثر آنها آزاد شدند و الان تعداد دانشجویان بازداشتی کمتر از انگشتان یک دست است. متاسفانه جمعی از سیاسیون از سفره دانشجویان ارتزاق می‌کنند. خواسته‌شان این است دانشجوی بازداشتی داشته باشیم تا از این نمد برای خود کلاه بدوزند. ما حساب دانشجویان را از گروه‌های سیاسی جدا می‌دانیم. برخی اقدامات دانشجویان را بزرگنمایی می‌کنند اما در زمان رأفت دستگاه قضا سکوت اختیار می‌کنند. ما آنها را به انصاف دعوت می‌کنیم.

پرونده‌های شکایت از آمریکا بالغ بر ٣۶٠ پرونده است

وی در خصوص حمایت آشکار آمریکا از ناآرامی‌های اخیر گفت: ما شاهد این هستیم که نظام سلطه هرجا در کشورهای اسلامی بستری را فراهم ببینند آشوب ایجاد می‌کند. یادمان نرفته که گفتند داعش را ما ساختیم اما ادعای حقوق بشری آنها گوش عالم را کر کرده است. امروز در مقابل آمریکا ما مدعی هستیم که برای کیلومترها دورتر نیرو اعزام می‌کنید و با رسانه آموزش اغتشاش می‌دهید. ما در خصوص جنایات آمریکا مدعی هستیم. 

اسماعیلى با بیان اینکه تا امروز بیش از ٣٦٠ پرونده شکایت شهروندانمان علیه دولت آمریکا را رسیدگی کرده‌ایم، گفت: دادگاه ما تا امروز بالغ بر ١٣٠ میلیارد دلار راى بر محکومیت دولت آمریکا و به نفع شهروندان آسیب دیده از اقدامات دولت آمریکا صادر کرده که به لحاظ اینکه این آرا باید در عرصه بین المللى اجرا شود همین جا از دولت و وزارت امور خارجه تقاضا مى‌کنم به اجراى این احکامى که به نفع شهروندان ما و علیه دولت آمریکا صادر شده، کمک کنند.

وی در رابطه با آخرین وضعیت پرونده پرهام آذرشهر گفت: این پرونده از پرونده‌های مهم اقتصادی در استان گلستان بود که حکمش صادر شده است.

ارتباط داوری با آمدنیوز مطرح است

اسماعیلی در خصوص دستگیری عبدالرضا داوری و اتهام ارتباط وی با شبکه آمدنیوز گفت: بازداشت ایشان را تائید می‌کنیم و البته ایشان اتهامات گسترده‌ای دارد و بحث ارتباط ایشان با رسانه فوق هم مطرح است.

بدهکاری با مبلغ ٣٢٠٠ میلیارد تومان بدهی به بانک سرمایه را بازداشت کردیم

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی در خصوص بازداشت یکی از بدهکاران عمده بانکی گفت: با وجود اینکه برخی بانک‌ها خیلی به دنبال دریافت طلب خود نیستند ما بدهکاری با مبلغ ٣٢٠٠ میلیارد تومان بدهی به بانک سرمایه را بازداشت کردیم که تا الان ٢۵٠٠ میلیارد تومان از این مبلغ تسویه شده است.

وی در خصوص وظایف سازمان بازرسی در خصوص طرح معیشتی دولت و در رابطه با توزیع نامناسب گفت: تکلیف سازمان بازرسی، نظارت بر واگذاری درآمد ناشی از اصلاح قیمت سوخت به دهک‌های کم‌درآمد است که در جهت تحقق این امر کارگروهی تشکیل شده و مقرر شده روزانه این رقم مشخص شود و از دولت گزارش می‌گیرد و راستی آزمایی می‌کند. اینکه برخی معترض هستند هنوز راستی آزمایی نشده است.

براساس اسناد و مدارک و ادله به متهمان حوادث اخیر رسیدگی می‌کنیم

اسماعیلی در رابطه با اینکه آیا در خصوص آشوبگران اخیر عنوان محاربه صادق است یا خیر گفت: ما پیش داوری نمی‌کنیم. اول رکن مادی، بعد رکن معنوی و بعد رکن قانونی را بررسی می‌کنیم. ما براساس اسناد و مدارک و ادله در چهارچوب ضوابط قانونی به اتهامات رسیدگی می‌کنیم.

برای داماد وزیر اطلاعات کیفرخواستی صادر نشده است

سخنگوی دستگاه قضا در خصوص اظهارات علی دیواندری مبنی بر نقش داماد وزیر اطلاعات گفت: ما در حال بررسی این پرونده هستیم و قضاوت ما در پایان مشخص می‌شود و البته فعلا برای این فرد کیفرخواستی صادر نشده است.

اطلاعات سپاه مشغول بررسی محتویات به دست آمده در پرونده آمدنیوز است

وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده آمدنیوز گفت: این پرونده بسیار گسترده است؛ انبوهی از اطلاعات الان در اختیار ما قرار دارد و اطلاعات سپاه مشغول بررسی در انطباق محتویات به دست آمده هستند لذا تشخیص این امور احتیاج به کار گسترده دارد.

آمار کشته‌ها بسیار کمتر از آمار رسانه‌های بیگانه است

اسماعیل در رابطه با آمار کشته شده‌ها گفت، صراحتا اعلام می‌کنم آمار رسانه‌های بیگانه کذب محض است و آمار بسیار کمتر است. بین رقم ادعایی و اسامی اعلامی اختلاف فاحش وجود دارد و البته اسامی هم درست نیستند. کشته‌های بی‌ربط را هم در همین آمار آورده‌اند. نام دختری را آوردند که در اثر مسمومیت فوت کرده است. این شگرد کهنه است و در فتنه ٨٨ همین کار را انجام دادند. ما اعلام می‌کنیم که در بین کشته‌شدگان افرادی هستند که توسط اشرار کشته شده‌اند. درباره اینکه بخواهند آمارسازی شود و کشته‌شدگان به دست خودشان را پای نظام بگذارند، بدانند ما مدعی هستیم.

هرجا خسارتی از اغتشاشگران وصول کنیم به حساب دولت واریز خواهیم کرد

وی در رابطه با اینکه برخی شهرها را به عنوان بیشترین اعتراض و کشته شده‌ها اعلام کردند، گفت: بله در وضعیت روزهای اغتشاشات تعدادی از شهرها درگیر بودند در حالی که در بسیاری از شهرها اصلا خبری نبود. این موضوع از لحاظ امنیتی حائز توجه است. امیدواریم برای جبران خسارت دولت مساعدت‌هایی را پیش‌بینی کند. هرجا بتوانیم خسارتی از اغتشاشگران وصول کنیم به حساب دولت واریز خواهیم کرد.

در خصوص پرونده دو نماینده زنجان باید منتظر نظر کارشناسی باشیم

وی در خصوص پرونده دو نماینده زنجان گفت: این دو پرونده به دادگاه رفت و قضات با توجه به برخی ابهامات کار را به کارشناس ارجاع دادند و باید منتظر نظر کارشناسی باشیم تا دادگاه حکم صادر کند. ما کار مستدل را فدای سرعت نمی‌کنیم.

از وزرای دولت قبل درباره پرونده زنجانی سوال شده است

اسماعیلی در خصوص آخرین روند بررسی پرونده‌های فساد اقتصادی و بازجویی از وزرای دولت پیشین گفت: این مسأله همان پرونده نفت و دور زدن تحریم‌ها و مرتبط با پرونده بابک زنجانی است. از وزرای مربوطه سوال شده و موضوع در حال بررسی است و البته کیفرخواستی برای هیچ یک تاکنون صادر نشده است.

هر کمکی از دست ما ساخته باشد در برخورد با گرانی‌ها انجام می‌دهیم

وی در پاسخ به سوالی در خصوص برخورد قوه قضاییه با ایجاد نارضایتی از سوی نهاد یا سازمانی گفت: مسأله قیمت و گرانی کالاها بسیار مهم است و باید وزارت صمت و نهادهای متولی از ایجاد نگرانی جلوگیری کنند و تخلفاتی هم که انجام می‌شود متولی آن سازمان تعزیرات است. ما مکرر تاکید کردیم که همه وظیفه خود را انجام دهند و هر کمکی از دست ما ساخته باشد انجام می‌دهیم. حالا اگر همه این اقدامات انجام شد و بار هم اقدام مجرمانه انجام شد ورود می‌کنیم و رسیدگی خواهیم کرد.

اسماعیلی در رابطه با پاداش نامتعارف هیات مدیریت بانک کشاورزی بالغ بر نفری یک میلیارد تومان و تکذیب آن از سوی این بانک گفت: ما در این ارتباط ورود پیدا کردیم و بررسی کردیم که واقعیت مطلب چه است و برای این موضوع افرادی را مأمور کرده‌ایم. اجازه دهید بررسی‌های ما به اتمام برسد تا نتیجه را اعلام کنیم.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص تخلفات صورت گرفته در سایت دیوار و ارجاع پرونده به شورای حل اختلاف گفت: قطعا تبلیغ اموال مجرمانه شامل مشروبات الکلی و اسلحه ممنوع است و وصف مجرمانه دارد و موضوع در صلاحیت شورای حل اختلاف نیست و در صلاحیت دادسرا است. اگر پرونده اشتباها ارجاع شده برمی‌گردد. با این حال اصل خبر هم جای بررسی دارد.

۴ نفر دیگر هم به همراه پسر یکی از مقام‌های سابق در بازداشت هستند

وی در خصوص خبر بازداشت پسر یکی از مقام‌های سابق گفت: اصل خبر را تایید می کنیم. این فرد تنها نیست و ۴ نفر دیگر هم در بازداشت هستند و کار رسیدگی به این پرونده در حال انجام است. موضوع راجع به مسائل مالی است و پرونده در دادسرا است.

اسماعیلی در خصوص اعدام یک محیط‌بان در استان کرمان هم گفت: این موضوع ربطی به حوزه کاری این فرد نداشت و هرجا جنگل بانان و محیط بانان با متجاوزان در چهارچوب ضوابط برخورد کنند تحت حمایت قوه قضاییه خواهند بود. این بزرگوار محیط بانی بود و سعی داشت این موضوع را ارتباط دهد و به فردی مشکوک شده بود و مشاجره در شهر و جلوی منزل پدر مقتول صورت گرفت و با اسلحه سازمانی یک تیر شلیک می‌کند. تلاش بسیاری البته برای دریافت رضایت انجام شد اما نتیجه نداد. این موجب تضعیف محیط بانان ما نشود.

آخرین وضعیت پرونده پولشویی در استان گلستان

وی در خصوص پرونده پولشویی در استان گلستان نیز گفت: این پرونده در مرحله بازپرسی است؛ ٩ نفر بازداشت هستند و ٣٠٠ نفر عضو باند هستند. سعی می کنیم اموال را شناسایی کنیم. ٧٨ نفر را ممنوع المعامله؛ ١۵٣ نفر ممنوع الخروج؛ ١٨٠ حساب بانکی بسته شده و ٣٠ کیلو شمش، ۴ خودروی ١۵٠ میلیارد تومانی ١٠ ملک در گرگان و یک زمین کشاورزی ٢٠٠ هکتاری ١٠٠ دستگاه خودرو و ٣٠٠ سند ملکی توقیف شده و املاکی در قبرس و افغانستان شناسایی کرده ایم.

فرماندار شهر قدس بازداشت نیست

 غلامحسین اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره اینکه گفته شده فرماندار شهر قدس به دلیل اظهاراتش مبنی بر اینکه دستور تیراندازی را داده بازداشت شده است. آیا خبر بازداشت صحت دارد؟ و آیا او حق داشته که  دستور تیراندازی بدهد؟ گفت: بازداشت او صحت ندارد. اینکه چنین حرفی را زده را نمی‌دانم از مقام‌های مربوطه بپرسید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز