خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه جرج واشنگتن در گفت‌وگو با ایلنا:

ترامپ نمی‌‌پذیرد که استراتژی وی در مورد ایران شکست خورده است/ تحریم‌های اقتصادی مردم را به قتل می‌رساند/ دولت ترامپ در زمینه مذاکره بی کفایت است/ واکنش‌ها درباره اعتراض‌های ایران همراه با غرض‌ورزی است

asdasd
کد خبر : ۸۴۱۳۰۹

استاد دانشگاه جرج واشنگتن با انتقاد از تحریم‌های آمریکا، این تحریم‌ها را ابزاری برای به قتل رساندن مردم عادی دانست و گفت: ترامپ نمی‌تواند بپذیرد که استراتژی وی نتوانسته ایران را تسلیم کند، زیرا به دلایل روانشناختی، نمی‌تواند اعتراف کند که هر سیاستی که تاکنون اتخاذ کرده به شکست منجر شده است.

هیو گوسترسون (Hugh Gusterson) استاد مردم شناسی و روابط بین‌الملل دانشگاه جرج واشنگتن است. حوزه تخصصی وی روابط بین الملل، امنیت بین المللی و سلاح هسته ای است. وی در گفت وگو با ایلنا به بیان نظرات خود در خصوص تنش های میان ایران و آمریکا پرداخت.

ترامپ از توافق و اتحاد متنفر است

ترامپ همه چیز را در تسلط و درگیری می‌بیند

ترامپ نمی‌تواند بپذیرد که استراتژی وی در مورد ایران شکست خورده است

هیو گوسترسون در ابتدا با انتقاد از رویه دونالد ترامپ در برابر ایران گفت: دونالد ترامپ از اتحادها و توافق‌ها و معاهدات متنفر است زیرا آنها به سازش نیاز دارند و او همه چیز را در تسلط و درگیری می‌بیند نه سازش. به همین دلیل او معتقد است که برجام باید از بین برود. او نمی‌تواند بپذیرد که استراتژی وی نتوانسته ایران را تسلیم کند، زیرا به دلایل روانشناختی، نمی‌تواند اعتراف کند که هر سیاستی که تاکنون اتخاذ کرده به شکست منجر شده است.

تشدید مواضع ایالات متحده، نمی‌تواند ایران مغرور را وادار به تسلیم کند

وی در ادامه گفت: وقتی ایالات متحده از برجام خارج شد، ایران دو انتخاب داشت. یا اینکه تا زمان دولت جدید آمریکا به اجرای کامل تعهدات خود ادامه دهد یا غنی‌سازی اورانیوم را از سر بگیرد. ایران راه دوم را انتخاب کرد. پیش بینی اینکه این امر به کجا منجر خواهد شد، دشوار است. درست همانطور که تشدید مواضع  در ایالات متحده، به سختی می‌تواند ایران مغرور را وادار به تسلیم کند، بنابراین تشدید اختلاف‌ها از جانب ایران هم تغییر مسیر را برای ایالات متحده دشوار می‌کند. به نظر می‌رسد اکنون یک چرخه تشدیدکننده وجود دارد هر اقدامی از هر کدام از طرفین با واکنش تشدید شده طرف مقابل  مواجه می‌شود. 

تحریم‌های اقتصادی مردم را به قتل می‌رساند

استاد مردم‌شناسی و روابط بین‌الملل دانشگاه جرج واشنگتن هم چنین در مورد تحریم‌ها گفت: مطالعات مربوط به سیاست ایالات متحده در قبال عراق در دهه ۱۹۹۰ نشان داد که تحریم‌های بیل کلینتون عراقی‌های بیشتری را کشته است تا جنگی که جورج بوش در سال ۱۹۹۱ علیه عراق به راه انداخت. تحریم‌های اقتصادی می‌تواند مردم را به قتل برساند.

دولت ترامپ در زمینه مذاکره بی کفایت است

وی درباره مذاکره با ترامپ گفت: ترامپ در مذاکره درباره هرگونه توافق بزرگ با هر کشور دیگر شکست خورده است و به نظر می‌رسد استراتژی مذاکره این کشور برای ایجاد بحران جدید بین ایالات متحده و کره شمالی در چند ماه آینده موثر است. او همچنین در مذاکره درباره توافق با طالبان ناکام مانده است. شاید او سرانجام با چین توافق  کند. اما ترامپ دولتی دارد که اساساً در مذاکره بی کفایت است.

اظهارنظرها درباره اعتراض‌های ایران همراه با غرض‌ورزی است

هیو گوسترسون هم چنین در مورد اعتراض‌های اخیر ایران گفت: نمی‌توان همراهی غرب با اعتراض‌ها را به صورت مطلق منفی دانست. بسیاری از رهبران ایالات متحده به نفع معترضان در هنگ کنگ صحبت کرده‌اند. مطمئناً ابراز همبستگی با کسانی که خواهان ابراز نظر در زمینه دموکراسی و یا حقوق بشر هستند، مناسب است. اما در مورد ایران همواره غرض‌ورزی‌ها و منافع سیاسی در این اظهارنظر‌ها وجود دارد. 

ترامپ به درد و رنج شهروندان عادی توجهی نمی‌کند

وی بار دیگر از سیاست‌های تحریمی ترامپ انتقاد کرد و گفت: ترامپ تنها به هدف خود در عرصه سیاست خارجی می‌اندیشد و تنها به رسیدن به اهداف خود فکر می‌کند و به درد و رنجی که شهروندان عادی برای رسیدن ترامپ به اهدافش متحمل می‌شوند، توجهی نمی‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز