خبرگزاری کار ایران

آیتی در گفت‌وگو با ایلنا:

حرف اصلاح‌طلب و اصول‌گرا در بین مردم خریدار ندارد/ جریان سوم باید شعار معیشتی و ملی‌گرایی بدهد/ جریان احمدی‌نژاد، موج مرده است

asdasd
کد خبر : ۸۴۰۴۲۹

یک کنشگر سیاسی اصلاح‌طلب با ترسیم فضای انتخابات معتقد است که برای افزایش مشارکت عمومی بالای مردم باید جریان سومی با شعارهای ملی‌گرایی و معیشتی وارد صحنه انتخابات شود.

مهدی آیتی کنشگر سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا،‌ درباره شرایط اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یازدهم با توجه به شرایط این جریان سیاسی به واسطه حمایت از دولت، تحلیل خود از انتخابات پیش روی مجلس را اینگونه بیان‌کرد: پیش‌بینی این است که هم مشارکت عمومی پایین باشد و هم اقبال به جریان اصلاح‌طلبی کمتر؛ در نتیجه به طور طبیعی حرکت سینوسی که از ابتدای انقلاب بدین‌گونه که یک دوره اصلاح‌طلبان اقبال دارند و یک دوره اصولگراها ادامه پیدا کند.

وی  افزود: بعد از ۸ سال دوره احمدی‌نژاد، ۸ سال دوره روحانی را در دولت و همچنین افرادی را در شورای شهر و مجلس نزدیک به اصلاح‌طلبان داریم بنابراین از نظر حرکت سینوسی به طور طبیعی نوبت اصول‌گرایان است.

اصول‌گرایان برنده دولت مجلس و شورای شهر آینده هستند

آیتی با بیان اینکه این دفعه اصول‌گرایان کرسی‌های این سه نهاد(مجلس، دولت و شورای‌شهر) را برنده خواهند شد، گفت: اما اینکه با یک اتفاق مهم و خاص در کشور مردم تشویق و با یک انگیزه وارد انتخابات شده و موج بزرگی برای شرکت آنها اتفاق بیفتد، نیازمند یک کار هنرمندانه است که آن کار هنرمندانه در جریان و جبهه اصلاح‌طلبی و اصول‌گرایی قابل انجام نیست.

وی اضافه‌کرد: آن چیزی که معمولا در جریانات سیاسی به صورت پدیده اتفاق افتاده و باعث ایجاد موج جدید می‌شود، حرف‌های تازه، چهره‌های جدید و جبهه‌های جدیدی است که متولد شده و اعلام حضور و موضع‌گیری می‌کنند از طرفی چون مردم متوجه یک جریان و پیام جدید می‌شوند اقبال می‌آورند، امید می‌بندند و دوباره وارد صحنه‌ سیاسی و اجتماعی می‌شوند.

جریان‌سوم با کمپین قوی می‌تواند با اقبال مواجه شود

این کنشگر سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه اسم آن جریان را من جریان سوم می‌گذارم که می‌تواند جریان مستقلی از دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا باشد. جبهه و جریانی سوم اگر بتواند در این فرصت کم مانده تا انتخابات خودش را به باور مردم برساند و کارش را در یک کمپین قوی و سراسری در شهرها و روستاها آغاز کند و جایگاه و پایگاه پیدا کند، می‌تواند اقبال عمومی را جلب کند.

وی با اشاره به اینکه برای این کار زمان کمی مانده و شاید این کار باید در یک یا دوسال گذشته انجام می‌شد،  تاکید کرد: اما اگر چنین هنرمندی و هنرنمایی از طرف افراد خوشفکر و نخبگان سیاسی اتفاق بیفتد و جبهه سوم به وجود بیاید که مواضعش پر رنگ سیاسی نباشد بلکه مواضع اقتصادی معیشتی و ملی باشد، قطعا موفق خواهد شد.

مردم از عملکرد دو جریان اصلاح‌طلب و اصول‌گرا خسته شده‌اند 

نماینده مجلس ششم ادامه داد: بنابراین الان که مردم از عملکرد دو جریان اصلاح‌طلب و اصول‌گرا خسته شده‌اند، جبهه سومی باید حرف تازه خود را در قالب معیشت و اقتصاد ملی بزند و از پرداختن به مسائل سیاسی تفرقه‌انگیز به شدت پرهیز کند؛ به طور کلی پیام‌های کم‌رنگ سیاسی و پررنگ اقتصادی معیشتی و ملی بدهند.

وی بیان کرد: آنچه که جامعه امروز ما به آن اقبال دارد، پیام‌های ملی‌گرایی، ایران بزرگ، ایران مستقل، ایرانِ تمدن بزرگ، ایرانِ فرهنگ بزرگ، ایرانی بزرگ و چیزهایی که متکی بر مساله ایران و ایرانی باشد، است.

آیتی ادامه داد: این موارد هنوز هم برای مردم ما جذابیت دارد و هنوز هم در داخل و هم در خارج از ایران حرف اول را می‌زند؛ در نتیجه آن نخبگان سیاسی که باید برای درست کردن یک جبهه جدید هنرنمایی کنند و این جبهه جدید مورد اقبال عمومی قرار بگیرد باید روی این پیام‌ها تاکید کنند، اما تاکید می‌کنم برای این کارها دیر شده است.

جریان احمدی‌نژاد موج مرده است

احمدی‌نژادی‌ها می‌توانند بازی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان را به هم بزند

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره حضور احمدی‌نژاد به عنوان جریان‌سوم، گفت: جریان احمدی‌نژاد به هیچ‌وجه موج سوم نخواهد بود جریان احمدی‌نژاد را یک جریان موج مرده می‌دانم که یک پایگاهی در جامعه سطح پایین کشور که بیشتر بدنه روستاها باشد دارد، اما در بدنه جامعه شهری و روشنفکری، تحصیل‌کرده و نخبه جایگاهی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه همه می‌دانند بسیاری از مشکلات کشور از لحاظ اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در زمان آقای احمدی‌نژاد اتفاق افتاده است، پرونده‌های خلافکاری‌های دولت احمدی‌نژاد را بی‌شمار دانست و گفت: جریان احمدی‌نژاد را یک جریان عمومی پرمخاطب ندانسته و آن را یک موج مرده می‌دانم؛ حتی اگر از طرف مراجع ذی‌ربط تایید صلاحیت هم شوند، قطعا جایگاه و پایگاه حداکثری ندارند اما می‌توانند بازی را به هم بزنند. بدین معنا که چون شعار‌های پوپولیستی داده و کارها، عملکرد، سخنان و مانیفیست‌شان عوام‌فریبانه و پوپولیستی است، می‌توانند سطوحی از جامعه را فریب بدهند و بازی دو قطبی اصلاح‌‌طلبان و اصول‌گرایان را سه قطبی کنند، اما اینکه برنده میدان و حداکثر کرسی‌های دولت، مجلس و شوراها شوند، بسیار دور از ذهن است.

حرف اصلاح‌طلب و اصول‌گرا درمیان مردم خریدار ندارد

آیتی تصریح کرد: آنچه که می‌تواند شوک و جریان بزرگ اجتماعی ایجاد کند جریان ملی و اقتصادی است،  حتما نخبگان نوگرا و جوان باید وارد صحنه شده و این پیام را بدهند اما این پیام از طرف شاخص‌های اصلاح‌طلب و اصول‌گرا در بین مردم خریدار ندارد. 

وی اظهار داشت: یعنی همین الان شاخص‌ها و بزرگان اصول‌گرا و اصلاح‌طلبی به دلیل اینکه عملکردشان در چهل سال گذشته برای مردم روشن است، حتی اگر پیام ملی‌گرایی و اقتصادی و معیشتی بدهند، برای مردم خریدار ندارد، آن‌چیزی که خریدار خواهد داشت چهره‌های جدید، نوگرا و کاملا جدا از دو تفکر جریان عمده کشور است.

عضو سابق حزب اعتماد ملی راهکار جریان اصلاح‌طلبی برای بازسازی خود را اینگونه تشریح کرد:‌ جریان‌های سیاسی در دنیا یک ظهور و افول و تولد و مرگی دارند، امروز بعد از ۴۰ سال جبهه اصلاحات و اصول‌گرایان حرف و پیام تازه‌ای برای مردم ندارند و عملکردشان هم نشان داده که با مدیریتی که داشته‌اند، نتوانستند مردم را راضی کنند و مشکلات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در جامعه رشد پیدا کرده است؛ در نتیجه اینکه با پرچم و تابلوی اصلاح‌طلبی عده‌ای بخواهد خودشان را احیا کنند، کار بسیار دشواری است حتما برای اینکه بتوانند مردم را به صورت حداکثری مخاطب قرارداده و مورد پذیرش و اقبال قرار گیرند، باید حرف تازه‌ای زده شود و برای این کار باید پرچم و تابلوی جدیدی را بلند کنند.

جریان‌های سیاسی برای ادامه حیات باید برندشان را عوض کنند

وی با بیان اینکه در پروژه‌های اقتصادی هم وقتی یک برند شکست می‌خورد اگر قرار است همان صاحبان اقتصادی بیایند و دوباره وارد مارکتینگ شوند، اسم برندشان را عوض می‌کنند، برای اینکه آن برند دیگر مورد قبول نبوده و اعتبارش را از دست داده است، گفت: اگر امروز هر کسی بهترین حرف‌ها را هم با پرچم اصلاح‌طلبی یا اصول‌گرایی بزند، مردم نمی‌پذیرند چرا که امتحانشان را در این ۴۰ سال پس داده‌اند. هر کسی بخواهد بیاید و حرف تازه‌ای بزند و حرکتی ایجاد کند، حتما باید با پرچم و برند جدید این کار را بکند و باید به شدت از واژه‌های اصلاح‌طلبی و اصول‌گرایی پرهیز کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز