خبرگزاری کار ایران

جوادی حصار:

روحانی در آستانه انتخابات بهتر از این نمی‌توانست به جریان رقیب هدیه دهد/ دولت عُرضه دفاع از حقوق خود و ملتی که به آن رای داده‌اند را داشته باشد

asdasd
کد خبر : ۸۳۶۳۲۵

یک کنشگر سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه این گرانی بنزین به پای اصلاح‌طلبان نوشته می‌شود، گفت: وقتی جریان دیگری غیر از دولت می‌خواست این کار را انجام دهد چرا خودش آن را اجرا نکرد؟

محمدصادق جوادی‌حصار کنشگر سیاسی اصلاح‌طلب تحلیل خود درباره اینکه تصمیم افزایش قیمت بنزین توسط شورای عالی هماهنگی اقتصادی صورت گرفته اما هجمه‌ها به سمت دولت است، را اینگونه بیان کرد: در این کشور نه دولت، نه مجلس و نه قوه قضاییه، کارآمدی لازم را ندارند. این دور زدن‌های مجلس و دولت و تقویت شورای هماهنگی قوا برای تصمیم‌سازی یا تقویت مجمع تشخیص مصلحت نظام به شکلی که حتی قوانین مصوب شورای نگهبان هم باید در این نهاد تایید شود، یعنی کم اهمیت کردن رای و نظر مردم.

وی گفت: دولت هم در ماجرای بنزین، کمال بی انصافی، بی‌مبالاتی و کمال پیمان‌شکنی را در مورد حامیان خودش به خرج داد.

دبیرکل حزب کانون دانشگاهیان خراسان با بیان اینکه دولت اگر می‌داند این افزایش قیمت بنزین به نفع مردم است، پس باید از نمایندگان آنها تایید بگیرد، گفت: در کشور مردم را با نمایندگان خودشان روبرو کنیم تا مردم بتوانند از نماینده خود بخواهند که چرا این طرح را تصویب کرده‌اند و این در حالی است که اکنون نمایندگان مجلس طلبکار هم هستند که چرا به ما نگفتید که چنین کاری قرار است؛ انجام شود.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی افزود: آقای روحانی می‌داند هزینه این کار به پای اصلاح‌طلبان گذاشته می‌شود آن هم در شرایطی که اصلاح‌طلبان تلاش می‌کنند مردم را امیدوار کرده، به عرصه برگردانند و درانتخابات شرکت کنند.

وی اضافه کرد: فارغ از این که این‌کار چقدر برای مردم از لحاظ اقتصادی تبعات دارد، این رفتار بی‌احترامی به آنها است، حداقل در این مورد کار درست این بود که وقتی می‌خواستند کاری به این بزرگی را انجام دهند، موضوع را با مردم در میان بگذارند.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با تاکید بر این که با شکل تعریف شده و قاعده‌مند افزایش قیمت بنزین مخالف نیستم، اما مخالف شکل فعلی آن که بدون قاعده، بدون اعتماد مردم و یکباره، انجام گرفته هستم، ادامه‌ داد:  بر اساس نظرسنجی که از طریق تلفن و یا به صورت حضوری با افراد مختلف انجام دادم و راجع به این موضوع از آنها پرسیدم، اکثر مردم نسبت به این موضوع ناراضی بوده و معتقدند که در بی‌گاه‌ترین زمان و بدترین شکل ممکن این کار انجام شده است.

وی خاطر نشان‌کرد: روحانی در آستانه انتخابات بهتر از این نمی‌توانست به جریان مخالف دولت و اصلاح‌طبان هدیه بدهد؛ همه این موضوع را به حساب اصلاح‌طلبان و حامیان دولت می‌گذارند در صورتی که دولت و حامیانش در این موضوع نقشی نداشته و آنها نیز این را می‌دانند.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی با بیان اینکه این کار دست بالا بردن و تسلیم شدن در مقابل جریان رقیب بود، گفت:  وقتی که جریان دیگری غیر از دولت می‌خواست این کار را انجام دهد چرا خودش آن را اجرا نکرد، می‌گذاشتند، همان جریان آن را اجرا کند، چرا به دولت می‌دهند.

وی اضافه کرد: چرا دولت به یکباره، بی‌هماهنگی با مردم و بدون اطلاع‌رسانی عمومی آن را انجام می‌دهد؟!

این کنشگر سیاسی اصلاح‌طلب اضافه کرد: ممکن است برخی بگویند اگر از قبل به مردم اطلاع‌رسانی می‌شد تورمی ایجاد می‌کرد اما مردم را در مسائل شریک کردن و ارتباط گرفتن با مردم به عنوان طرف دیگر این ماجرا می‌توانست در مدیریت این موضوع کمک کند، چرا که در حداقل و خوشبینانه‌ترین حالت هزینه حمل و نقل مردم در سبد بنزین و حامل‌های انرژی با همان قیمت استاندارد ۵۰ درصد افزایش دارند.

وی با با بیان اینکه مردم باید این موضوع را درک کرده و و دولت نیز باید به گونه‌ای با آنها رفتار کند که این موضوع را بپذیرند، تاکید کرد: اینکه خودشان به جای مردم تصمیم بگیرند و از آنها هیچ نظری نخواهند کار غلطی بود. حداقل باید شکل و ظاهر مساله را رعایت می‌کردند و با نمایندگان مجلس صحبت می‌شد و در آستانه انتخابات مجوزی از مجلس می‌گرفتند.

به گفته جوادی حصار حذف یارانه حامل‌های انرژی دو سال قبل تصویب شده و در بودجه ۹۷ پیش بینی شده بود اما در‌گیری‌های دی‌ماه ۹۶ باعث شد این موضوع را کنار بگذارند و  گفتند که به مصلحت نیست.

وی ادامه داد: چگونه افرادی که آن روز می‌گفتند به مصلحت نیست امروز آن را می‌پذیرند و می‌گویند به مصلحت است؟ چه چیزی از شرایط کشور تغییر کرده است؟ اقتصادمان خیلی خوب شده؟ مردم را توجیه کرده‌اید؟

این تحلیل‌گر سیاسی در پاسخ به این سوال که چرا شورای همانگی اقتصادی در مورد افزایش نرخ سوخت ورود پیدا می‌کنند اعلام هم می‌کنند که به تایید رهبری هم رسیده است اما در مورد FATF ورود نمی‌کنند و می‌گویند مجلس باید تصمیم بگیرد، گفت: خودشیرینی؛ اینها هیچ کدام جسارت و جرأت اینکه در حوزه وظایفشان تصمیم بگیرند، ندارند، هر کاری می‌کنند می‌خواهند نظر رهبری را هم بگیرند؛ چون خودشان قادر به تصمیم‌گیری نیستند. یعنی همه چیزی را به حساب رهبری گذاشتن درست و انصاف است؟ با این تفاسیر روسای قوا رها کنند و بروند چه کاره هستند که ایستادید و کار می‌کنید؟

وی ادامه داد: در حوزه وظایف خود بی‌انصافی می‌کنند و هرکسی ‌می‌خواهد مسئولیت کارش را به گردن دیگری بیاندازد.

عضو حزب اعتماد ملی درباره اینکه پس از افزایش قیمت بنزین همه هجمه‌ها به سمت دولت آمده است در حالی که در دولت پیشین این چنین نبود با اینکه افزایش قیمت خیلی بیشتر بوده است، اظهار داشت: در آن زمان آنهایی که باید، دولت را در راستای نظام تعریف می‌کردند و تضعیف دولت برابر با تضعیف نظام تلقی می‌شد.

وی ادامه داد:‌ خیلی از دوستانمان وقتی به زندان رفتند، اتهاماتشان این بود که تضعیف دولت تضعیف نظام است،‌ اما الان همان افراد تعریف می‌کنند که تضعیف دولت تقویت نظام است، آن روز صورت مساله را به آن شکل می‌نوشتند و امروز به این صورت می‌نویسند.

جوادی حصار در پایان گفت: دولت هم باید عرضه این را داشته باشد که از حقوق خود و ملتی که به آن رای داده‌اند، دفاع کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز