خبرگزاری کار ایران

گزارش گاردین از دردسرهای ورود دانشجویان ایرانی به آمریکا در اثر قوانین ترامپ

asdasd
کد خبر : ۸۲۲۶۳۹

گاردین در گزارشی به بررسی قوانین مهاجرتی ترامپ برای دانشجویان ایرانی پرداخت.

به گزارش ایلنا به نقل از گاردین، قوانین منع پذیرش مهاجران ترامپ نباید شامل حال دانشجویان ایرانی شود. این موضوع بارها اعلام شده است اما ترامپ در تصمیمی خلاف قوانین و غیر منتظره مانع از ورود دانشجویان ایرانی به آمریکا شده است. تصمیمی که عواقب سختی برای این دانشجویان و خانواده‌های آن‌ها به همراه داشته است. این افراد در کالیفرنیا در معتبرترین دانشگاه پذیرش گرفتند. اما نتوانستند از فرودگاه امام خمینی به جایی پرواز کنند. 

میلاد آقاجوهری ، یک دانشجوی ایرانی که پذیرش استنفورد را داشت، قرار بود در ۹ سپتامبر ۲۰۱۹ ایران را به مقصد آمریکا با پروازی به سمت ترکیه ترک کند. اما علیرغم اینکه وی ویزا داشت با منع خروج روبه‌رو شد. 

در ۹ سپتامبر، میلاد آقاجوهری و بسیاری از اعضای خانواده‌اش در اتومبیل سوار شدند و شش ساعت از اصفهان به فرودگاه بین‌المللی تهران حرکت کردند. 

این جوان  ۲۲ ساله در حال عزیمت به کالیفرنیا بود و قرار بود دکترا را در دانشگاه استنفورد شروع کند.

آقاجوهری پس از خداحافظی، چمدان‌های خود را تحویل داد و گذرنامه خود را به یک افسر هواپیمایی ترک تحویل داد. چند لحظه بعد، یک مقام ارشد هواپیمایی وی را به کنار کشید و به او ایمیلی نشان داد که می‌گفت: به شدت توصیه شده است که آقاجوهری در این پرواز نباشد. میلاد در توصیف آن روز گفت: من در عرض چند ثانیه از فردی که می‌توانست دانشجوی دکترا باشد به عنوان فردی به شدت خطرناک دیده شدم.

آقاجوهری یکی از ۲۰ دانشجوی ایرانی بود که برای شروع برنامه‌های تحصیلات تکمیلی در ایالات متحده در ماه گذشته ممنوع‌الورود به آمریکا شد. دانشجویان با ویزاهای معتبر F-۱ دانشجویی صادر شده توسط وزارت امور خارجه ایالات متحده در حال مسافرت بودند. بسیاری از آنها در فرودگاه‌های ایران با منع ورود به آمریکا روبه‌رو شدند. در حالی که تعداد معدودی از سوار شدن به پروازهای ایران به دوحه و استانبول منع شدند. 

از آن زمان، دانش‌آموزان در تلاشند تا بفهمند چه چیزی باعث ممنوعیت ورود آنها به آمریکا شده است. آنها می‌گویند از شرایط سخت روحی رنج می‌برند و هیچکس پاسخگوی آنها نیست.

ممنوعیت سفر دولت ترامپ که ایرانیان و اتباع شش کشور دیگر را از سفر به ایالات متحده منع می‌کند، نباید برای دانشجویان ایرانی صدق کند. دیوان عالی آمریکا این قانون را تصویب کرده است اما ناگهان تصمیم ترامپ عوض شده است و مشکلاتی را برای جوانان ایرانی فراهم کرده است. 

دانشجویان ایرانی تمام مراحل قانونی را طی کرده بودند حتی ویزا را دریافت کرده بودند بنابراین هیچ منع قانونی برای ورود آنها به آمریکا وجود نداشت. 

هنگامی که این دانشجویان با این تصمیم ترامپ مواجه شدند، تلاش کردند تا پاسخی برای این رفتار بشنوند اما در ایران سفارت آمریکا وجود ندارد، بنابراین به ارمنستان سفر کردند اما هرگز با پاسخی مواجه نشدند. عده‌ای دلیل این قانون نانوشته برای جلوگیری از ورود دانشجویان ایرانی به آمریکا را افزایش تنش میان ایران و آمریکا می‌دانند و این تصمیم را ابزاری برای انتقام‌جویی آمریکا از ایران عنوان کردند. 

 استاد حقوق در دانشگاه کرنل گفت: من فقط می‌توانم حدس بزنم که دلیل این امر می‌تواند تنها تنش میان ایران و آمریکا باشد نه چیز دیگری.

طی یک ماه گذشته، دانشگاه‌ها خواستار توضیح دولت آمریکا شده‌اند. در جلسه هفته گذشته، مقام‌های وزارت امور خارجه در دفتر ویزای آمریکا اعلام کردند که به هیچ وجه از این وضعیت آگاهی ندارند. مدیر اجرایی اتحادیه ایرانیان آمریکایی گفت: «آنها ادعا می‌کنند که دانشجویان را معاف می‌کنند اما آنها ویزا را لغو می‌کنند. این برخلاف آنچه آنها وعده داده بودند است.»

یک عضو دموکراتیک کنگره در پاسخ به سفارت ایالات متحده در ایروان گفت: ما هیچ اطلاعی از وضعیت ویزای آنها نداریم. 

سخنگوی وزارت امور خارجه به گاردین گفت: وزارت امور خارجه درباره جزئیات پرونده‌های فردی بحث نمی‌کند. متقاضیان ویزا به طور مداوم مورد بررسی قرار می‌گیرند، هم در زمان درخواست و هم بعد از آن.

منع تحصیل در آمریکا در لحظات آخر تاثیرات عمیقی بر دانشجویان ایران داشته است. ما در مصاحبه با چند نفر از آنها متوجه شدیم که آنها خسارات مالی زیادی متحمل شدند. از دست دادن مسکن، از دست دادن شغل، بیماری و استرس از جمله مشکلات آنهاست.

نیما عبدالله‌پور که قرار بود دکترای خود را در آمریکا شروع کند، گفت: «ماهمه زندگی خود را در این راه سرمایه‌گذاری کردیم.» دانشجویان برای کسب پذیرش آمریکا باید هزینه‌های زیادی را متحمل شوند. هزینه برای دریافت مدرک زبان، امتحان‌های سخت ورودی دانشگاه‌ها، علاوه بر اختصاص وقت زیاد برای این امر می‌تواند بسیار سنگین باشد. این دانشجویان فارغ‌التحصلان دانشگاه شریف بودند و همگی از رتبه‌های تک رقمی کنکور ایران محسوب می‌شدند. 

این دانشجویان تمام روند قانونی را طی کرده بودند و توانسته بودند ویزا را دریافت کنند در صورت موفقیت‌آمیز بودن این مراحل، ایرانی‌ها ویزای ورود دریافت می‌کنند به این معنی که تا پایان تحصیل باید در آمریکا بمانند و نمی‌توانند خانواده خود از ایران را ملاقات کنند. 

این دانشجویان به شدت ناامید و مضطرب هستند. یکی از آنها به گاردین گفت: من موقعیت‌های زیادی در اروپا و کانادا و ایران را به خاطر دریافت پذیرش آمریکا از دست دادم. ۲۵۰۰ دلار برای اجاره خانه و مسائل دیگر هزینه کردم تاکنون پول زیادی برای گرفتن پذیرش هزینه کردم حتی بلیط هواپیما برای ما بسیار گران است من همه این کارها را کرده بودم در آخرین لحظه متوجه شدم نمی‌توانم پرواز کنم. 

مهران فارغ‌التحصل دانشگاه تهران است. وی می‌گوید من زندگی خوبی در تهران داشتم شرکتی داشتم و چندین نفر در آن مشعول بودند. اما برای ارتقا خواستم برای پژوهش دانشگاهی در آمریکا را انتخاب کنم. اما همه زندگی و سرمایه خود را هزینه کردم اکنون چیزی ندارم و به مشهد در کنار خانواده‌ام بازگشتم. من واقعا در شرایط بد روحی هستم.

یکی دیگر از دانشجویان به برخورد ماموران فرودگاه با وی اشاره کرد و گفت: در آن لحظه هر کسی که در فرودگاه بود به من به چشم یک مجرم نگاه کرد. واقعا این اتفاق برای من دردناک بود و هرگز آن روز را فراموش نمی‌کنم. 

دانشجویان کلاس‌های دوره پاییز را از دست داده‌اند و منتظر دوره زمستان هستند تا شاید بتوانند در این کلاس‌ها شرکت کنند. همگی در شرایط پراضطرابی هستند یکی از این دانشجویان گفت: ما رویاهای زیادی داشتیم اما امیدی به تحقق آنها در شرایط فعلی ندارم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز