خبرگزاری کار ایران

امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با همتای لهستانی:

رابطه دیرینه تهران و ورشو یک سرمایه بزرگ است/ سند جامع همکاری میان ایران و لهستان در این سفر به امضا خواهد رسید

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۷۸۴۷

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در حوزه انرژی، علم، فناوری، تولید خودروی سنگین، در عرصه‌های پزشکی هسته‌ای و حوزه دانش و تبادل استاد و دانشجو تبادل نظر داشتیم. در جریان این سفر امروز امضای سند همکاری‌های فرهنگی، ورزشی، علمی و جوانان و رسانه‌های گروهی را خواهیم داشت که سند جامعی است و در عرصه‌های جدیدی را برای همکاری‌های مشترک ما فراهم کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با زیبگنیو رائو گفت: به جناب آقای وزیر محترم جمهوری لهستان خوش آمد می‌گویم. ایران و لهستان رابطه دیرینه و تاریخی دارند و قدمت آن به ۵۴۰ سال قبل باز می‌گردد و این سرمایه بزرگی است. 

وی ادامه داد: رایزنی‌های سیاسی بین تهران و ورشو به عنوان دو موضع مهم غرب آسیا و شرق اروپا به عنوان دو کشوری که در این دو حوزه مهم قرار دارند اهمیت دارد. بر کسی پوشیده نیست که لهستان در جنگ اوکراین نقش انساندوستانه مهمی را در خصوص انتقال اتباع جمهوری اسلامی ایران از نقاط مختلف اوکراین و انتقال به ایران به عمل آوردند، ما بابت این اقدامات از دولت و مقامات لهستان تشکر می‌کنیم. 

امیرعبداللهیان افزود: دو کشور از لحاظ اقتصادی ظرفیت‌های فراوانی دارند؛ توافق کردیم کمیسیون‌های سیاسی دو کشور میان معاونین سیاسی تا سه ماه آینده دور جدید نشست خود را برگزار کنند که دور پیشین آن ۴ ماه قبل در تهران برگزار شد.  فرصت خوبی بود تا با همکارم روابط دو کشور را مرور کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در حوزه انرژی، علم، فناوری، تولید خودروی سنگین، در عرصه‌های پزشکی هسته‌ای و حوزه دانش و تبادل استاد و دانشجو تبادل نظر داشتیم. در جریان این سفر امروز امضای سند همکاری‌های فرهنگی، ورزشی، علمی و جوانان و رسانه‌های گروهی را خواهیم داشت که سند جامعی است و در عرصه‌های جدیدی را برای همکاری‌های مشترک ما فراهم کرده است. 

امیرعبداللهیان ادامه داد: آقای وزیر ایده‌های خوبی در حوزه دیپلماسی پارلمانی دارند و صبح امروز نیز با آقای قالیباف رئیس مجلس دیدار داشتند. همچنین طی ماه آینده رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران در رأس هیأتی به ورشو سفر می‌کند. 

وی افزود: درباره تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی با هم اتفاق نظر داریم و در این خصوص در ادامه گفت‌وگوهای بعد از ظهر بیشتر صحبت می‌کنیم. 

امیرعبداللهیان گفت: درباره آخرین تحولات منطقه و اوکراین گفت‌وگو کردیم. ما مخالف جنگ در اوکراین هستیم همانگونه که مخالف جنگ در عراق، افغانستان، یمن و هر نقطه دیگری هستیم. مذاکرات سیاسی اوکراین و روسیه باید منجر به توقف جنگ و برقراری آتش بس در این کشور شود. بنده در گفت‌وگو با وزیر خارجه لهستان آمادگی ایران را برای اعزام تیم پزشکی ۲۵ نفره به مرز اوکراین و لهستان و همچنین اعزام سایر کمک‌های انساندوستانه را اعلام کردم.

وی افزود: در این مدت ۳ بار من با وزیر خارجه اوکراین درباره تحولات این کشور گفت‌وگوی تلفنی داشتم و در دو مرحله در دیدار با لاوروف در تونشی چین و در سفر به مسکو حامل پیام وزیر خارجه اوکراین مبنی بر درخواست آتش بس و آمادگی برای گفت‌وگو و توافق بودم و به تلاش‌های خود در این مسیر ادامه می‌دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز