خبرگزاری کار ایران

گرامی‌مقدم در گفت‌وگو با ایلنا:

مراقب باشیم روز به روز ریزش‌ها بیشتر نشود/ اصلاح‌طلبان باید فکری به حال حضور نمایندگان خود در انتخابات کنند

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۲۶۰۹

قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی گفت: مهم‌ترین مسئله اصلاح‌طلبان این است که باید فکری به حال حضور نمایندگان خود در انتخابات داشته باشند و این موضوع هم بستگی به این دارد که درون جبهه اصلاحات برای رفع موانع رد صلاحیت‌ها چه اقداماتی انجام شود.

اسماعیل گرامی‌مقدم قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که با توجه به زمان باقی مانده تا انتخابات مجلس آیا احزاب اصلاح‌طلب نباید از امروز برنامه‌ای برای انتخاب کاندیدای خود داشته باشند تا به لیست جامع رسیده و در عین حال با نهادهای بالادستی مذاکراتی درباره رد صلاحیت‌ها داشته باشند، گفت:‌ هر جریان سیاسی باید در صحنه حضور داشته باشد. حضور در صحنه هم مستلزم این است که به صورت فعال موانع پیش روی خود برای رسیدن به قدرت را برطرف کند. یکی از مهم‌ترین عوامل کنار گذاشته شدن اصلاح‌طلبان، رد صلاحیت‌های گسترده‌ای بود که شکل گرفت و این علت باعث شد تا اصلاح‌طلبان نتوانند در قدرت حضور پیدا کنند. در عین حال متاسفانه با یکدست شدن قدرت، عارضه‌ای بزرگ به نظام تحمیل شده که یکی از آن‌ها کاهش مشارکت بود.

وی افزود:‌ به همین جهت، در مدت زمان دو سال مانده تا انتخابات مجلس، اصلاح‌طلبان باید دو کار عمده انجام دهند. اول آنکه نیروهایی که صلاحیت نامزدی در انتخابات دارند را در مناطق و حوزه‌های مختلف شناسایی کنند. دوم آنکه برای گفت‌وگو با حاکمیت، با حفظ مواضع اصلاح‌طلبانه و چارچوب‌های ساختاری نظام، راهکارهای مناسبی پیشنهاد دهند تا موانع اصلی برطرف شود.

گرامی‌مقدم تصریح کرد:‌ اگر موانع اصلی برطرف نشود، اصلاح‌طلبان با مشکلات پیچیده مانند دوره‌های قبل مواجه خواهند شد که جمهوریت نظام هم آسیب می‌بیند.

قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی اضافه کرد:‌ در مسئله جمهوریت نظام، انقلاب کردیم تا آزادی داشته باشیم تا در کنار آن، عقاید و دیدگاه‌های مختلف فکری در درون نظام با هم رقابت کنند. اگر این موضوع به حداقل برسد، فلسفه انقلاب و جمهوریت را خدشه‌دار می‌کند. از نظر اسلامیت هم معتقدیم که اصل دین بر اساس آزادی و عدالت بنا شده است.

وی در ادامه گفت: در هیچ جای دستورات اسلامی، پایمال کردن حق‌الناس وجود ندارد. اما در انتخابات‌ها می‌بینیم، یک جریان سیاسی بدون ارائه دلایل منطقی رد صلاحیت می‌شود و جریان سیاسی دیگری به آسانی تایید می‌شود. امیدواریم جبهه اصلاحات، در اندیشه برطرف کردن این مانع بزرگ باشد، مسئولان هم برای حفظ و تقویت جمهوریت نظام از روش‌های گذشته دوری کرده و برخی نگران این نباشند که جریان دیگری قدرت را در دست بگیرد. باید بیشتر نگران کسانی که در قدرت هستند باشیم و کار نظارت را با دقت انجام دهیم تا روز به روز ریزش‌ها بیشتر نشود.

وی تاکید کرد: اگر در انتخابات دو سال آینده با کاهش مشارکت مواجه شویم، میزانی مشارکتی که در دو انتخابات گذشته اتفاق افتاد را شاهد نخواهیم بود. اگر در انتخابات بعدی روش‌های موجود اصلاح نشود، ممکن است تبعات عدم مشارکت در کشور بیشتر شود. به همین منظور، امیدواریم، دلسوزانی که در نظام و کشور وجود دارند، برای این چالش، فکری کرده تا عدالت در انتخابات باعث رجوع مردم به مشارکت برای تعیین سرنوشت خودشان باشد.

گرامی‌مقدم در پاسخ به این سوال که اصلاح‌طلبان باید در دادن برنامه‌های خود چه مسیری را در پیش بگیرند؟ گفت:‌ فکر می‌کنم، ضمن آنکه کمیته‌های سیاسی جبهه اصلاحات و احزاب اوضاع و احوال کشور،‌ برنامه‌های اجرایی این دولت و قوانینی که مجلس وضع کرده را رصد می‌کنند، قاعدتا این آمادگی را پیدا می‌کنند تا در نزدیکی انتخابات برنامه‌های خود برای اصلاح وضعیت فعلی، ارائه کنند. به نظر تا مرداد امسال که یک سال از عمر دولت می‌گذرد، می‌شود عملکردها، موفقیت‌ها و ناکامی‌های دولت را ارزیابی و طبق آن برنامه‌ریزی کرد.

وی افزود: همچنین با توجه به دوسالی که از عمر مجلس می‌گذرد، رفته رفته خروجی‌ها مشخص شده است که تا چه میزان مجلس فعلی توانسته مطالبات مردم را پاسخ داده و تا چه میزان هم بر نارضایتی مردم دامن زده است و بر همین اساس اصلاح‌طلبان می‌توانند روی این موارد برنامه‌ریزی کرده و مردم را بر اساس برنامه‌ریزی‌های خود به حضور در انتخابات،‌ دعوت کنند. مهم‌ترین مسئله اصلاح‌طلبان این است که باید فکری به حال حضور نمایندگان خود در انتخابات داشته باشند و این موضوع هم بستگی به این دارد که درون جبهه اصلاحات برای رفع موانع رد صلاحیت‌ها چه اقداماتی انجام شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز