خبرگزاری کار ایران

انصاری در گفت‌وگو با ایلنا:

کارآمدی کابینه سیزدهم از دولت نهم و دهم هم پایین‌تر است/ تذکر و استیضاح بی‌فایده است، دولت به خانه تکانی جدی نیاز دارد

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۹۴۳۵

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: با توجه به اینکه کسانی که امروز بر سر کار هستند از حداقل دانش مدیریتی برخوردار نیستند، می‌بینیم که کارآمدی این دولت حتی از دولت نهم و دهم هم پایین‌تر است.

غلامرضا انصاری فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که با وجود یکدست بودن قوا، به نظر می‌رسد رفتار نمایندگان مجلس با دولت تغییر کرده و در انتقاد از عملکرد دولت بحث استیضاح وزرا را مطرح کرده‌اند، تحلیل شما از این رفتار مجلس در برابر دولت چیست، گفت: وقتی عنصر رقابت از عرصه سیاست به نوعی حذف شود، بحث چاپلوسی و خودنمایی نان به نرخ روزخورها فراهم می‌شود. سیاست بدون رقابت، امکان نوآوری، تلاش، حل چالش‌ها و مشکل‌ها مهیا نخواهد بود. متاسفانه ما در کشورمان از یک سوراخ دو بار گزیده می‌شویم. 

وی تصریح کرد: اصولگرایان توان مدیریتی و نیروهای کارآمد و بالقوه موجود در عرصه کار را ندارند. در دولت نهم و دهم دیدیم که در آن زمان شعار آن‌ها این بود که اگر مملکت یکدست شود و همه قوا در راستای یک هدف قرار بگیرند، کارستان انجام خواهند داد و در ادامه شعار ژاپن اسلامی را دادند، حل مشکلات کشور در کوتاه‌ترین زمان ممکن را در دستور کار خود قرار دادند، اما دیدیم که چه شد و در نهایت بخش قابل توجهی از مشکلات تلنبار شده تا به امروز هم حاصل همان یکدستی آن زمان بود. 

انصاری در ادامه افزود: در سال ۹۲، روزنه نسبی در عرصه سیاسی باز شد که مردم، محصول آن را در برجام و حل مشکلات بین‌المللی شاهد بودند. اما در ادامه کارشکنی‌ها و چوب لای چرخ گذاشتن‌ها توسط عناصر تندرو و رادیکال و دلواپس شروع شد و با از دیوار سفارت بالا رفتن، برجام را بزرگترین خیانت تاریخ دانستن، در نهایت با روی کار آمدن ترامپ که یک فرد پوپولیست غیرمذهبی بود، با همراهی و همگامی عناصر داخلی و خارجی برجام کنار گذاشته شد. 

انصاری در ادامه افزود: امروز متاسفانه بار دیگر بحث شعار یکدستی قوا توسط نواخته شده است. با این توفیر که کارآمدی این دولت حتی از دولت نهم و دهم پایین‌تر است. امروز می‌بینیم، کسانی بر سر کار هستند که از حداقل دانش مدیریتی برخوردار نیستند. ۵ نامزد ریاست جمهوری می‌خواستند مشکلات کشور را یک شبه حل کنند اما امروز همگی در این دولت بر سر کار هستند. نتیجه آن شد که در بخش‌های مختلف نارسایی خود را نشان می‌دهد و ناکارآمدی شعارها در حدی است که معاون وزیری که مسئول تنظیم بازار است، با شعار به دنبال آن است که یک شبه مشکل گرانی را حل کند. به همین دلیل این مدیران از حداقل‌های کارشناسی و مدیریتی برخوردار نبوده و توان استفاده از ظرفیت کارشناسی بالقوه‌ای که در کشور وجود دارد را ندارند. 

این فعال سیاسی گفت: در چنین شرایطی که مشکلی وجود دارد و افرادی ابزار برخوردی‌شان شعار است، می‌بینیم مجلسی که باید معیشت مردم و حل مشکلات داخلی را در اولویت قرار دهد، صیانت از فضای مجازی را در دستور کار خود قرار داده است غافل از آنکه نمی‌توان از طریق چماق با تکنولوژی برخورد کرد. به همین دلیل وقتی مجلس و دولتِ شعاری که با حداقل حضور مردم شکل گرفته است، بار را روی دوش همدیگر انداخته و برخوردهایی از نوع تذکر و استیضاح را در دستور کار خود قرار می‌دهند، این روش هم مشکل‌گشا نخواهد بود. 

انصاری افزود: به نظرم شیوه استیضاح با دولت آقای رئیسی قابل حل نخواهد بود و یک خانه تکانی جدی در دولت احساس می‌شود که باید بخش قابل توجهی از کسانی که امروز بر سرکار هستند را کنار گذاشت و اجازه ورود به افراد کارآمد صادر شود. قطعا ظرفیت‌های بالقوه‌ای در داخل وجود دارد که اگر چاشنی کارآمدی را در کنار برنامه‌های خودمان قرار دهیم، مشکلاتی که امروز ظهور پیدا کرده به حداقل رسیده و مشکلات کمتری برای مردم به بار خواهد آورد. بنابراین اگر آقای رئیسی بخواهد از منجلابی که دولتش در آن گرفتار شده نجات پیدا کند، تنها راه آن، بازگشت به ملت و استفاده از ظرفیت‌های بالقوه مدیریتی و کارشناسی در بین دستگاه‌ها و سازمان‌هاست تا بتواند با به کارگیری افراد توانمند و کارشناس، مشکلات را به حداقل برساند. 

انصاری در پاسخ به این سوال که آیا در آینده شاهد مجادله بیشتری میان دولت و مجلس خواهیم بود یا خیر، گفت: قطعا. چون شاهد کارآمدی و کارایی در دولت و مجلس نیستیم و به همین دلیل وقت و انرژی خود را با این کارها تلف خواهند کرد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز