خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

تخصصی کردن و رتبه بندی وکلا مشکل وکیل گرفتن را در ایران حل می کند؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۲۸۷۳

دادستان سابق زابل در خصوص شرایط حرفه وکالت در ایران و اقبال مردم به گرفتن وکیل می گوید: در ایران صرف از نظر اهمیت وکیل گرفتن که هنوز به درستی اهمیت آن تبیین نشده است باید به این نکته مهم توجه کرد که اصولا دسترسی مردم به وکیل به جهت هزینه های دسترسی، معیشت ضعیف مردم و برخی مسائل دیگر با مشکل مواجه است.

محمد سرگزی در گفت‌وگو با ایلنا معتقد است که با توجه به جمعیت کشور و همچنین میزان پرونده های موجود در کشور تعداد وکیل در مقایسه با کشورهای دیگر کمتر هست. و این یکی از اصلی ترین دغدغه های نظام قضایی محسوب می شود.

نماینده مردم زاهک و زابل در خانه ملت در ادامه این گفت‌وگو افزود: برخی این مساله را مطرح می کنند که مردم خود تمایلی برای وکیل گرفتن برای حل مشکلات حقوقی و قضاییشان ندارند، من هم این مساله را تایید می کنم اما باید دید دلیل اصلی این موضوع چیست؟ باید عرض کنم ، دسترسی به وکیل به دلیل همان کمبود وکیل و هزینه نسبتا بالای وکالت برای مردم کم است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ما می توانیم این مشکل را با برخی طرح‌ها حل کنیم، برای مثال جهت کاهش هزینه های وکالت می توانیم طرح بیمه وکالت را ایجاد کنیم، یعنی مانند بیمه درمانی و پزشکی بیمه وکالت ایجاد کنیم که این سبب می شود مردم سهل تر و با هزینه کمتر به وکیل دسترسی پیدا کنند.

دادستان سابق زابل در ادامه اظهار داشت: مساله بعدی بحث رتبه بندی وکلا است، یعنی اینکه وکلا را بر اساس میزان تجربه شان رتبه بندی کنیم،یعنی باید میان وکیل تازه کار و یک وکیل خبره تفاوت قائل باشم. در حال حاضر همه وکلا پایه یک هستند و تفاوتی میان وکیلی که یکسال وکیل شده با وکیلی که 30 سال وکالت می کند، وجود ندارد. لذا این تفاوت در نرخ  خدمات نیز دیده نمی شود؛ در حالی که اگر این نظام رتبه بندی برقرار شود، پرونده های ساده را می توانیم بر اساس همان رتبه بندی با هزینه پایین تر به وکلا سپرد. در حال حاضر چون این نظام وجود ندارد همه وکلا همه از یک قاعده تبیعت می کنند.اگر این نظام رتبه بندی ایجاد شود و بیمه وکالت نیز ایجاد شود قطعا علاقه مردم به داشتن وکیل بیشتر می شود.حتی داشتن وکیل خانواده مانند پزشک خانواده نیز رواج پیدا می کند.

وی در خصوص بحث خروج انحصار گزینش وکیل توسط کانون وکلا نیز گفت: این مساله یک اصل نیست چرا که همه نهادها آزمون گزینش را داخلی برگزار می کنند، مساله ای که باید به ان توجه داشت این است یک نهاد سومی بر خروجی و چگونگی و کیفیت ان نظارت کند. یعنی اینکه یک نهادی باشد که بر اجرای فرآیندی که برای گزینش تعریف شده نظارت کند.

عضو کمیته حقوقی مجلس همچنین در خصوص افزایش تعداد وکلا نیز بیان کرد: این طرح خوبی است به شرط آنکه مدتی بعد به مرحله ای از اشباع نرسیم که این حرفه وارد رفتارهای نامتعارف شود و قداست آن به خطر بیفتد. ما در قانون تسهیل مجوز های کسب و کار این مساله را پیش بینی کرده ایم.

سرگزی در خصوص تخصصی شدن کار وکلا نیز گفت: ما باید علاوه بر این که وکلا را رتبه می کنیم، طرح تخصصی کردن این حرفه را نیز اجرا کنیم، یعنی هر وکیل علاوه بر رتبه ای که دارد برای ورود به پرونده های مختلف قضایی نیز تخصص داشته باشد.  نتیجه تخصصی کردن حرفه وکالت، ارتقای کیفیت رسیدگی به پرونده هاست گه در نتیجه اجرای چنین طرحی، مردم راحت تر وکیل مورد نیاز خود را بر اساس پرونده ای که دارند پیدا می کنند.

وی افزود: ما در نظام قضایی همانطور که قضاوت را تخصصی کرده ایم این روش را برای حرفه وکالت نیز اجرا کنیم، چرا که وکیل و قاضی دو بازوی اجرای عدالت هستند.بنابراین چنین روشی می تواند به اجرای عدالت کمک قابل توجهی کند.

سرگزی در پایان تاکید کرد: ما تاکنون به صورت سنتی در این بخش عمل کرده ایم و اکنون به یک به روز رسانی در حوزه وکالت نیاز داریم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز