خبرگزاری کار ایران

شیرین هانتر در گفت‌وگو با ایلنا:

مذاکره‌کنندگان ایران، مسائل را خوشبینانه تعبیر می‌کنند/ هدف چین و روسیه با غرب یکی است/ طرفین تغییری در مواضع خود ندهند، شانس موفقیت مذاکرات کم خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۵۸۸۷

استاد دانشگاه جورج تاون گفت: اگر طرفین برجام تغییری در مواضع خود ندهند، شانس موفقیت مذاکرات وین کم خواهد بود.

شیرین هانتر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در ارزیابی دور هفتم مذاکرات وین که جمعه هفته گذشته در پایتخت اتریش به پایان رسید، گفت: از آن چه در رسانه‌ها دیده می‌شود و می‌توان برداشت کرد، مواضع ایران و دیگر طرف‌های برجام با یکدیگر فاصله زیادی دارد؛ به عنوان مثال اینکه ایران اصرار دارد همه تحریم‌ها یک جا رفع شوند و همچنین به خصوص در این مورد که ایران می‌خواهد تمامی تحریم‌ها برداشته شود و در ازای آن اقدامی صورت ندهد، به واقعیت روی زمین نزدیک نیست و این در حالی است که آمریکا و کشورهای اروپایی می‌خواهند این اقدامات همگام باشند. اگر طرفین تغییری در مواضع خود ندهند، شانس موفقیت مذاکرات کم خواهد بود. 

این استاد دانشگاه همچنین در پاسخ به این سوال که نکته قابل توجه در خصوص این دور، موضوع تناقض در روایت‌های ایران و تروئیکای اروپایی در غیاب روایتی روشن از سوی چین و روسیه است. فاصله برداشت دو طرف ناشی از چه مولفه‌ای است، گفت: به نظر من دولت آقای رئیسی و مذاکره‌کنندگان ایران نمی‌خواهند افکار عمومی را نگران کنند و از این جهت مسائل را خوشبینانه تعبیر می‌کنند. از طرف دیگر نیز آن‌ها می‌خواهند نشان دهند که برخلاف دولت دوازدهم در مذاکرات محکم ایستاده‌اند.

وی تاکید کرد: به نظر من این رویه درست نیست و بهتر است واقعیت به مردم گفته شود. در واقع اهداف چین و روسیه هم با غرب یکی است و آن‌ها نیز خواستار محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران هستند اما در ظاهر طور دیگری وانمود می‌کنند.    

هانتر در پاسخ به این سوال که به طور مشخص در حالی که مذاکره‌کننده ارشد ایران اعلام می‌کند که طرف اروپایی پیشنهادهای ایران را دارای مبنای حقوقی و قانونی می‌داند، دیپلمات‌های اروپایی اعلام کرده‌اند خواست ایران فراتر از برجام است. در صورت صحت این روایت، افق پیش روی مذاکرات چیست، گفت: پیشنهادات ایران ممکن است مبنای حقوقی داشته باشد اما این به آن معنی نیست که غربی‌ها آن را قبول خواهند کرد. اگر ایران می‌خواهد همه تحریم‌ها یا حداقل بیشتر آن‌ها برداشته شود، باید انعطاف از خود نشان دهد.

وی افزود: ایران به منابع مالی نیاز دارد تا اقتصاد خود را پیش ببرد. حساب باز کردن روی همسایه‌ها، روسیه و چین نیاز ایران را مرتفع نخواهد کرد. تهاتر نفت هم دیگر امروز پاسخگوی نیاز ایران نیست.    

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز