خبرگزاری کار ایران

واکنش مالکی به اظهارات روز گذشته رئیس حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۷۵۶۹

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز به اظهارات اخیر رئیس حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه واکنش نشان داد.

به گزارش ایلنا، جلیل مالکی، رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز با انتشار یادداشتی به اظهارات روز گذشته حجت‌الاسلام عبداللهی، رئیس حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه واکنش نشان داد.

متن این یادداشت به شرح ذیل است:

بسمه تعالی

ریاست محترم حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه اظهار داشته‌اند شخصاً تفاوتی بین مرکز وکلا و کانون وکلا قائل نیستم. همه عزیزان در سربرگشان نوشته است وکیل دادگستری. با قسمت اخیر سخنان جناب آقای عبدالهی موافق هستیم و برای همکاران مرکز که همگام  با وکلای کانون های وکلا بخش مهمی از بارسنگین حق دفاع مردم را به دوش دارند احترام ویژه قائل هستیم و البته از رنج و مرارت ناشی از عدم استقلال و وابستگی ارکان مرکز  به قوه محترم قضائیه که استقلال آنها را سلب و تحت الشعاع قرار داده است هم واقف هستیم و اما تفاوت قائل نشدن بین مرکز و وکلا و کانون وکلای دادگستری سخنی است که با ماهیت حقوقی این دو نهاد در تعارض آشکار است و تجانس ندارد.

کانون وکلا به موجب ماده ۱ لایحه قانونی استقلال مصوب سال ۱۳۳۳ نهادی است مستقل که همه ارکان آن منتخب آحاد وکلای دادگستری است و درون نظام سیاسی کشور هیچ وابستگی به قوه قضائیه و یا سایر قوای حاکم ندارد. اعضای هیأت مدیره آن مستقیماً به وسیله وکلای دادگستری انتخاب می‌شوند. اعضای شعب دادگاه‌های انتظامی و دادسرای انتظامی آن  بعنوان مظهر استقلال نهاد وکالت، منتخب هیأت مدیره‌ای هستند که به نحوه مستقیم توسط وکلا انتخاب شده‌اند و البته دادگاه محترم انتظامی قضات بعنوان یک مرجع عالی قضائی بر تصمیمات هیأت مدیره و همچنین دادگاه انتظامی وکلا نظارت می‌نماید که این نظارت در قالب  رسیدگی به اعتراضات اشخاص از تصمیمات هیأت مدیره و دادگاه‌های انتظامی وکلا ظهور و بروز می‌نماید. در حالیکه مرکز محترم وابسته به قوه قضائیه به موجب ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه توسط رییس  محترم قوه قضائیه تأسیس شده است. به موجب آئین‌نامه اجرایی مرکز مصوب رئیس محترم قوه قضائیه، در رأس مرکز هیأت نظارتی وجود دارد متشکل از مقامات عالیرتبه قضایی از جمله: معاون اول قوه قضائیه، معاون حقوقی قوه رئیس حوزه ریاست قوه، معاون منابع انسانی قوه، دادستان انتظامی قضات و یکی از قضات دارای پایه ۹ قضایی به انتخاب رئیس محترم قوه قضائیه که این هیأت عالی قضائی وظیفه سیاست گذاری و تنظیم خط و مشی مرکز در همه امور را به عهده دارد.

رئیس مرکز به عنوان بالاترین مقام اجرایی منصوب رئیس محترم قوه قضائیه است و قضات دادگاه‌های بدوی و تجدیدنظر انتظامی تماماً از بین قضات دارای پایه ۹ قضایی توسط رئیس قوه قضائیه منصوب می‌شوند.

چنانکه ملاحظه می‌شود مهمترین ارکان اداره و همچنین مراجع انتظامی مرکز که باید مظهر استقلال نهاد و وکلا باشند، مستقیماً توسط قوه محترم قضائیه منصوب می‌شوند و عزل و نصب آنها با قوه قضاییه است و این ساختار  چیزی جز همان نهاد وکالت وابسته به عدلیه در هفتاد سال پیش و قبل از استقلال کانون‌های وکلا به موجب لایحه کانون استقلال مصوب سال ۱۳۳۲ نیست.

حال چگونه می‌توان تفاوت قائل نشد بین کانون‌های وکلای دادگستری مستقل که صفر تا صد امور آن توسط خود وکلای دادگستری اداره می‌شود و مرکز وکلای قوه قضائیه که صفر تا صد آن وابسته به قوه محترم قضائیه است؟

با این وصف و با همه احترامی که برای رئیس محترم حفاظت و اطلاعات قوه قائلم، باید گفت این بخش سخنان ایشان با واقعیات موجود همخوانی ندارد و انتظار می‌رود در آینده نزدیک با کمک ایشان و همه دلسوزان حفظ و تحکیم استقلال نهاد وکالت، با حذف مظاهر وابستگی مرکز، همکاران وکیل عضو آن به دامان نهاد وکالت مستقل  دادگستری به عنوان رکن رکین دادرسی منصفانه برگردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز