خبرگزاری کار ایران

نژادبهرام در گفت‌وگو با ایلنا‌:

جریانی در کشور بدش نمی‌آید بین زنان و فعالیت‌های سیاسی خط‌کشی کند/ رویکردهای پدرسالارانه بر حضور زنان در عرصه سیاسی سایه انداخته است

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۱۷۵۸

یک فعال سیاسی اصلاح طلب مطرح کرد :عده‌ای پیام‌ها و دیدگاه‌های امام و همچنین رهبری را نسبت به زنان باور ندارند؛همچنان می‌خواهند بین مسائل سیاسی و زنان خط کشی کنند و این قشر از جامعه را در عرصه مسائل سیاسی مشارکت ندهند و حتی بدشان نمی‌آید در عرصه اقتصادی مشارکت ندهند.

زهرا نژادبهرام در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره اظهارات یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر این‌که «منعی برای حضور زنان در مجمع تشخیص مصلحت نظام وجود ندارد، اما مجمع جای افراد پخته و پرتجربه است» آیا به راستی زنانی برای حضور در جایگاهی مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام و یا عرصه‌های سیاسی بالاتری وجود ندارند، گفت: بخشی از این دیدگاه بازمی‌گردد به رویکرد و خوانش‌هایی که در خصوص حضور زنان در عرصه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و مذهبی وجود دارد؛ معتقدم ۲ نوع خوانش در این زمینه وجود دارد، نخست رویکرد پدرسالارانه که از گذشته‌های دور  سایه‌اش را بر روابط سیاسی، اجتماعی و حتی روابط اقتصادی ما گسترانیده است که البته این اتفاق متعلق به ایران نیست و در تمام کشورها وجود دارد که برخی آن را تعدیل و برطرف کردند و برخی دیگر از  کشورها مانند ایران همچنان با آن دست و پنچه نرم می‌کنند؛ که این امر با عرف و خوانش از دین تلفیق پیدا کرده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: اگر به متن اصلی دین که همان قرآن باشد، مراجعه کنیم با زنان تاریخ سازی در تاریخ دینی همچون ملکه صبا که پادشاه مُلک صبا بود، حضرت مریم که پیغمبری را به دنیا آورد و مادر حضرت موسی روبه‌رو می‌شویم، یعنی این گونه نیست که در متن مقدس قرآن ما شاهد این جدااندازی‌ها که نسبت به حضور زنان در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی و غیره مشاهده می‌کنیم، باشیم. 

وی با بیان این‌که رویکرد پدرسالارانه امروز بر گرفته از عرف و شرایط اقتصادی است که سال‌هاست در روابط اجتماعی و سیاسی ما جای خودش را باز کرده است، اظهار داشت: این که بگوییم ما زنان پخته و توانمند در عرصه سیاسی، یعنی رجل نداریم به نظرم کم توجهی به این ظرفیت  جامعه است؛ چراکه اگر زنان ما در طول ۴۰ سال گذشته به حد پختگی سیاسی نرسیده بودند، امام نمی‌گفتند مقدرات یک کشور را زنان تعیین می‌کنند.

نژادبهرام با اشاره به این‌که اگر زنان نبودند مهم‌ترین، تاریخ‌سازترین و برجسته‌ترین حرکت سیاسی، اجتماعی، که همان انقلاب اسلامی باشد صورت نمی‌گرفت، ادامه داد: زمان انقلاب موضوعیتی به نام پختگی مطرح نبود، من از این نوع خوانش تعجب می‌کنم؛ زیرا آن زمان که ما نیاز به آرای زنان داریم و می‌خواهیم در کنار صندوق‌های رأی باشند و مشارکت جدی در حوزه رأی دهندگی داشته باشند؛ به آن حد از پختگی رسیده‌اند که بتوانند فردی را برای اداره کشور انتخاب کنند و می‌توانند در مقدرات و مسائل مهم کشور تصمیم‌گیری کنند اما در جای دیگر می‌گوییم این پختگی در آن‌ها وجود ندارد تا در عرصه‌های مهم سیاسی باشند؟! در صورتی که امام بارها این مسئله را تذکر دادند زنان باید در مقدرات کشور حضور داشته باشند. 

وی تاکید کرد: معتقدم رفتاری که امروز در قبال حضور زنان در عرصه‌‌های سیاسی صورت می‌گیرد، دچار تعارض است، زیرا هنگامی که من می‌توانم در پای صندوق‌های رأی مصلحت کشور را تشخیص دهم، تصمیم بگیرم چه اتفاقی بیفتد، چه کسی در پیشانی سیاسی کشور قرار گیرد، اعم از نمایندگان مجلس و شوراها، رئیس‌جمهور و یا حتی نمایندگی خبرگان که نقش تعیین رهبری را دارند، آن وقت چه طور به آن حد از پختگی و توانایی نرسیده‌ام که در تصمیم‌گیری‌های سیاسی کشور مداخله داشته باشم؟ به نظرم این مسئله بیشتر از کم توجهی و بی‌توجهی نشأت می‌گیرد.

این فعال سیاسی ادامه داد: اینکه گفته می‌شود ما زنان توانمند داریم یا خیر؟ قطعا ما زنان توانمند در عرصه سیاسی داریم .از ابتدای انقلاب تاکنون بیش از چهل و چند سال گذشته است و به دور از شعار زدگی می‌گویم زنان ما آنقدر به پختگی رسیده‌اند که می‌توانند در جنگ مشارکت کنند و منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شوند. زنان می‌توانند فرزندانی را به دنیا بیاورند که از کیان این کشور دفاع کنند و شهید شوند، زنان می‌توانند در مقدرات اصلی کشور که همان انتخابات است مشارکت جدی داشته باشند و موثرانه وارد عرصه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی شوند.

وی خاطرنشان کرد: حداقل در عرصه حکومت‌داری تجربه ۲ دوره گذشته مؤید آن است هر زمانی که زنان در مسندی قرار گرفته‌اند، اگر بهتر از همکاران مردشان کار نکرده باشند بدتر از آنان عمل نکرده‌اند و این یک واقعیت است. تجربه وزرات خانم دستجردی را به خاطر بیاورید به نظرم ایشان به رغم رویکردهایی که دولت نهم و دهم داشت، وزیر موفقی بود و به عنوان یک زن اقدامات موفقیت‌آمیزی انجام داد. 

این فعال سیاسی درباره این‌که زنان در دنیای سیاسی جریان منتسب به دولت احمدی‌نژاد در عرصه‌های مختلف جدی گرفته نشدند و حتی در مجلس یازدهم که در دست اصولگرایان است برای حضور در هیأت رئیسه با پاسخ منفی روبه‌رو شدند، اظهار داشت: عده‌ای پیام‌ها و دیدگاه‌های امام (ره) و همچنین رهبری را نسبت به زنان باور ندارند ؛همچنان می‌خواهند بین مسائل سیاسی و زنان خط‌کشی کنند و این قشر از جامعه را در عرصه مسائل سیاسی مشارکت ندهند و حتی به نظرم بدشان نمی‌آید در عرصه اقتصادی مشارکت ندهند، در حالی که دوره این نوع نگرش‌ها سپری شده است و زنان به آن حد از بلوغ و خودباوری رسیده‌اند که می‌توانند نه تنها در مقدرات اصلی کشور مشارکت داشته باشند بلکه حتی می‌توانند راهبردهای موثری تعیین کنند زیرا به آن حد از دانش و علوم رسیده‌اند که بتوانند اقدامات مثبتی را انجام دهند.

وی ادامه داد: کارهایی که خانم جنیدی در عرصه معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری انجام داد و موفقیتی که در دادگاه لاهه به دست آوردند برای ایران کم چیزی نبود، ایشان شاید جزو معدود معاونین حقوقی و جز معدود زن‌هایی در نهاد ریاست جمهوری باشد که اینچنین در عرصه بین‌المللی و داخلی توانمند وارد شدند. یا یکی از بهترین دوره‌های محیط زیستی ما زمانی بود که ۲ زن مسئولیت  سازمان محیط زیست را بر عهده داشتند.خانم واعظ جوادی در دوره آقای احمدی‌نژاد و خانم ابتکار در دولت آقای روحانی در عرصه و حوزه محیط زیست تا حدودی اقدامات خوبی انجام دادند. 

نژادبهرام تاکید کرد: برکسی پوشیده نیست در عرصه محیط زیست بسیار ضعیف هستیم اما در سیزده دولت این ۲ دوره یعنی ریاست خانم واعظ جوادی و ابتکار قابل تحمل بود و نسبت به عرصه محیط زیست توجه زیادی شد.

وی با بیان این‌که زنان هر زمان که به عرصه‌ها ورود پیدا کردند با کوله باری از تجربه و درایت وارد شدند و تصمیم گیری‌های درستی را انجام دادند، گفت: زنان همیشه به کار جمعی باور داشتند و در هیأت دولت نقش موثری هم بر عهده گرفته‌اند. حضور معاونین زن در طول این چهل سال مخصوصاً در دو دهه گذشته در مراکز مشاوره و خصوصا معاونت‌ها نشان می‌دهد فعالیت‌های بسیار موثری انجام دادند، بنابراین بیان کردن این‌که زن توانمند نداریم ناشی از عقبه پدرسالارنه‌ای است که باور به نقش زنان ندارد و همچنان می‌خواهد ما فکر کنیم زنان، ناتوان یا کم‌توان هستند و فقط به درد برخی از مشاغل خاص می‌خورند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: جریان خلقت همه را انسان آفریده است و خداوند متعال همه را در مقام انسانیت می‌بیند و حتی به صراحتا در آموزه‌های دینی می‌گوئیم «إِنَّ أَکرَمَکُم عِندَ اللَّهِ أَتقاکُم» «به درستی برجسته‌ترین و پیشگام‌ترین شما نزد خداوند کسی است که با تقوا باشد» ؛ نگفته است مرد و یا زن باشد بلکه گفته کسی باشد که با تقوا باشد؛از همین رو این نوع نگرش‌ها، نگرش‌هایی نیست که بتواند جامعه را به سمت تعادل سوق دهد موانع را در جامعه اسلامی برطرف کند؛ بنابراین به قول سهراب سپهری «چشم‌ها را باید شست جوری دیگری باید دید».

انتهای پیام/
سمیرا عالم پناه
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز