خبرگزاری کار ایران

محمودزاده در صحن علنی مجلس:

طرح صیانت از فضای مجازی شبکه‌های اجتماعی را مسدود می‌کند/ با این طرح کسب و کارها آسیب می‌ببنند

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۰۲۶۶

نماینده مجلس یازدهم با مخالفت با طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی، گفت: این طرح شبکه‌های اجتماعی خارجی را مسدود و این به کسب‌ و کار مردم و شرکت‌های دانش بنیان آسیب جدی می‌زند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جلال محمودزاده نماینده مجلس یازدهم در مخالفت با طرح صیانت از فضای مجازی امروز چهارشنبه ششم مردادماه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی دارای مشکلات زیادی است، اظهار داشت: یکی از مشکلات درخواست برای اصل ۸۵ شدن آن است. اصل ۸۵ قانون اساسی می‌گوید وظیفه نمایندگی غیرقابل انتقال به دیگری است، اما در موارد ضروری می‌توان با رعایت اصول ۷۵ اختیارات را به کمیسیون تخصصی واگذار کرد؛ اکنون چه ضرورتی دارد در حالی که مردم تحت فشار شدید اقتصادی هستند و برای کسب و کار خود از این فضا استفاده می‌کنند، این اختیارات را به کمیسیون تخصصی بسپاریم؟ 

وی با تاکید بر اینکه کمیسیون فرهنگی هنوز به چارچوب فکری برای این طرح نرسیده و چندین پیشنهاد را فرستاده است، گفت: کمیسیون فرهنگی اول یک طرح بیست ماده‌ای و بعد طرح دیگری با ۵۰ ماده فرستاد و اکنون هم یک طرح با ۳۷ ماده را ارائه داده است، همین امر نشان می‌دهد که هنوز به چارچوبی نرسیده که ما بخواهیم آن را به کیمسیون ارجاع دهیم و مجلس را از روال قانون‌گذاری خارج کنند. باید همه نمایندگان را در مسائل مهم دخیل کنیم، چرا باید بحث مهم فضای مجاری را در اختیار عده‌ای خاص قرار دهیم؟ باید همه در مورد آن دخیل باشند. 

نماینده مردم مهاباد با بیان اینکه درست است که بحث مسدودسازی شبکه‌های خارجی علنا در طرح نیامده، اما در طرح گفته شده اگر این شبکه‌ها ظرف چهار ماه دفاتر خودشان را در ایران نیاورند، فیلتر می‌شوند، گفت: این در حالی است که دلیل تحریم‌ها وعدم مراودات مالی، این شبکه‌ها نمی‌توانند در عرض این چهار ماه دفتر ایجاد کنند و نتیجه این می‌شود که به دلیل‌ عدم حضور آن‌ها این شبکه‌ها بسته خواهند شد و در نهایت با بسته شدن این شبکه‌ها کسب و کارها و مشاغلی که وجود دارند، تعطیل خواهند شد و بیشتر شغل‌های کشور را به تعطیلی خواهند کشاند. 

وی ادامه داد: همه نمایندگان می‌دانند در شرایط کرونایی بیشتر کسب و کارها به صورت مجازی هستند و مردم به علت تعطیلی بازار، کسب و کار و مسائل اجتماعی را از طریق فضای مجاری دنبال می‌کنند این طرح شبکه‌های مجازی را به طور کلی مسدود خواهد کرد و لطمه بزرگی به کسب و کارها می‌زند. 

محمودزاده گفت: همه نمایندگان در جریان وضعیت اقتصادی، معیشت مردم و کار کردن شرکت‌های دانش‌بنیان هستند که بدون در نظر گرفتن جایگزین مناسبی برای آن‌ها با مسدود کردن پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی باعث آسیب جدی به آن‌ها خواهد شد. 

وی با بیان اینکه در دوران کرونایی همه آموزش‌ها در شهرها دورافتاده از طریق واتساپ و شبکه‌های اجتماعی انجام گرفت، اگر این شبکه‌ها نبود آموزش و پرورش می‌توانست وظایف خودش را به خوبی انجام دهد؟ 

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: در ماده ۳۱ این طرح درباره ابزار وی پی ان صحبت شده و می‌گویند تولید، تکثیر، فروش و انتشار فیلتر شکن‌ها جرم محسوب شده و جریمه نقدی دارد و دو کلمه توزیع و انتشار شامل کسانی است که حتی در گروه خانوادگی از این ابزارها استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه در طول مطرح شدن این طرح کسانی که دارای کسب و کار در شبکه‌های اجتماعی بودند اعتراض کردند علاوه بر آن دولت نیز مخالف است و باید بگذاریم دولت جدید بیاید و اعلام نظر کند، گفت: همچنین طرح مخالف اصل ۷۵ قانون اساسی است، بار مالی دارد و دولت باید آن را به صورت لایحه مطرح کند و نمی‌تواند در مجلس و به صورت طرح اعلام شود باید دولت شکل بگیرد و بعد آن را مطرح کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز